Difference between revisions of "Navot's Vineyard and Achav's Punishment/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 17: Line 17:
  
 
<h2>הנביא והמלך: העונש</h2>
 
<h2>הנביא והמלך: העונש</h2>
<p>נזיפתו של אליהו על אחב בסוף הפרק מעלה מספר שאלות נוספות:<br/>"הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי" - כשברך את אליהו, אחאב שואל "הַמְצָאתַנִי אוֹיְבִי," ואליהו מגיב, "מָצָאתִי". על מה חילופי דברים אלה? כאשר אחב מדבר על "הַמְצָאתַנִי", למה כוונתו? לבסוף, מה הטון שלו נוקטות דבריו; האם זו שאלה רטורית, התאהבות זועמת, או הודאה בתבוסה?<br/>"יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י" - על מה נוזף אליהו במילים אלה?<br/>הדגש על עבודה זרה - בעוד נזיפת האשם לאחאב מתמקדת ברצח, אליהו עצמו 2 לא מציין זאת, מדבר במקום עבודה זרה של אלוהים והשפעתו של איזבל עליו .3 מדוע הוא משנה את המוקד של המסר של ה 'על ידי הוספת נקודות אלה? איזו מטרה משמשת בהעלאת הסגידה של אכב לאלים זרים במיוחד עכשיו?</p>
+
<p>בסוף הפרק, אליהו נוזף באחרב. האפיזודה מעלה מספר שאלות נוספות:<br/>"הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי" -&#160;<br/>"יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י" -&#160;<br/>הדגש על עבודה זרה -&#160;</p>
<p>Eliyahu's rebuke of Achav at the end of the chapter raises several additional questions:</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>"הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי"</b> – Upon greeting Eliyahu, Achav asks "הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי," ואליהו מגיב, "מָצָאתִי". What is this exchange about?&#160; When Achav speaks על "הַמְצָאתַנִי", למה כוונתו?&#160; Finally, what tone do his words take; are they a rhetorical question, an angry taunt, or an admission of defeat?</li>
+
<li><b>"הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי"</b> – כשהוא פוגש את אליהו, אחאב שואל "הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי," ואליהו מגיב, "מָצָאתִי". מה משמעות האמירות הללו? כאשר אחאב אומר "הַמְצָאתַנִי", למה כוונתו?&#160;האם מדבור כאן בשאלה רטורית, בהתגרות כועסת, או בהודאה בתבוסה?</li>
<li><b>"יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י"</b> – About what is Eliyahu rebuking Achav in these words?&#160; What does it mean that Achav is guilty על "הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע"?<fn>הכתוב חוזר על כך בהמשך כאשר הוא מסכם את הרעות שביצע אחאב, "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י".</fn></li>
+
<li><b>"יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י"</b> – על מה אליהו נוזף באחאב במילים אלה? מה משמעות האשמה של אחאב ב&#160;"הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע"?<fn>הכתוב חוזר על כך בהמשך כאשר הוא מסכם את הרעות שביצע אחאב, "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י".</fn>"&#160;<fn>הכתוב חוזר על כך בהמשך כאשר הוא מסכם את הרעות שביצע אחאב, "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י".</fn></li>
<li><b>הדגש על עבודה זרה</b> – While Hashem's rebuke to Achav focuses on the murder,<fn>ראו <a href="MelakhimI21" data-aht="source">פסוקים י"ח-י"ט</a>.</fn> Eliyahu himself makes no mention of it, speaking instead of Achav's idolatry and Izevel's influence over him.<fn>ראו <multilink><a href="RalbagMelakhimI21-25" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagMelakhimI21-25" data-aht="source">מלכים א' כ"א:כ"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> הטוען ש<a href="MelakhimI21" data-aht="source">פסוקים כ"ה-כ"ו</a> הם חלק מדבריו של אליהו. עם זאת, ייתכן גם כי מדובר במאמר מוסגר שנאמר על ידי המספר. כך או כך, יש לשאול מדוע נזכר כאן עבודת האלילים של אחאב ומה הקשר הן לסיפור הכרם של נבות והן לעונשו של אחאב.</fn>&#160; Why does he change the focus of Hashem's message by adding these points?&#160; What goal is served by bringing up Achav's worship of foreign gods specifically now?</li>
+
<li><b>הדגש על עבודה זרה</b> – בעוד נזיפת ה' באחאב מתמקדת ברצח,<fn>ראו <a href="MelakhimI21" data-aht="source">פסוקים י"ח-י"ט</a>.</fn> אליהו עצמו אינו מציין זאת. במקום זאת, הוא מזכיר את עבודת האלילים של אחאב את ההשפעה של איזבל עליו.<fn>ראו <multilink><a href="RalbagMelakhimI21-25" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagMelakhimI21-25" data-aht="source">מלכים א' כ"א:כ"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> הטוען ש<a href="MelakhimI21" data-aht="source">פסוקים כ"ה-כ"ו</a> הם חלק מדבריו של אליהו. עם זאת, ייתכן גם כי מדובר במאמר מוסגר שנאמר על ידי המספר. כך או כך, יש לשאול מדוע נזכר כאן עבודת האלילים של אחאב ומה הקשר הן לסיפור הכרם של נבות והן לעונשו של אחאב.</fn>&#160;מדוע אליהו משנה המסר של ה' ומוסיף את הנקודות הללו? למה הוא מזכיר את עבודת האלילים דווקא עכשיו?&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 13:43, 31 October 2019

כרם נבות ועונש אחאב

הקדמה

מי אשם?

אחת הדוגמאות המובהקות ביותר לניצול סמכות לרעה שנמצאת בתנ"ך היא המשפט אותו איזבל מארגנת כדי להפליל את נבות ולהוציאו להורג. במלכים א' כ"א, אחאב חומד את הכרם של נבות ומבקש לקנות אותו, אך נבות מסרב למכור. המלך חוזר הביתה מתוסכל, ואשתו לוקחת את העניינים לידיים. היא דואגת להבאת עדי שקר שמאשימים את נבות בברכת (כלומר, קללת) א-לומים והמלך. בעקבות ההרשעה, נבות נסקל ואדמתו עוברת לרשות המלך. אחרי זה, ה' נוזף באחאב, "הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ!" ומבטיח גם עונש אישי וגם סיום לשושלתו.

בהחלט מדובר כאן בעבירה חמורה שראויה לעונש קשה, אך לא ברור מדוע אחאב נענש במקום אשתו. איזבל הרי תכננה את הרצח, ואילו נראה שאחאב לא השתתף בשום צורה. מדוע, אם כן, גם הוא נענש בכזאת חומרה?

העסקה שנכשלה: שני תיאורים

הפרק מספר פעמיים על המפגש של אחאב עם נבות: פעם על ידי המספר כשהם נפגשים, ופעם על ידי אחאב כשהוא מעביר את המידע לאיזבל. ישנם כמה הבדלים בין הגרסאות:

  • הסיבה שאחאב חמד את כרם נבות – כשהוא מדבר עם נבות, אחאב מסביר שהוא רוצה להפוך את הכרם לגן ירק, כי הוא קרוב לארמון. כשהוא מדבר עם אשתו, אחאב אינו מזכיר את הסיבה לבקשה.
  • הצעת אחאב – בגרסת המספר, אחב מציע לנבות קודם כרם אחר ואחר כך כסף, ואילו כשאחאב מספר לאשתו, הוא הופך את הסדר.
  • סירובו של נבות – כשאחאב פונה אליו, נבות מסביר שהוא לא יכול למכור את אדמתו כי "חָלִילָה לִּי מֵי"י מִתִּתִּי אֶת נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ". אחב משמיט את ההסבר הזה כשהוא מדבר עם איזבל. הוא מספר רק שנבות אמר "לֹא אֶתֵּן לְךָ אֶת כַּרְמִי" כאילו לא הייתה סיבה לסירוב. 

כיצד יש להבין את ההבדלים הללו? האם מדובר בשינויים חסרי חשיבות, שנעשו כמעט בלי לשים לב, כמו שקורה לעתים קרובות כשמספרים סיפור מחדש, או שמא אחאב השמיט פרטים בכוונה? ואם השינויים היו מכוננים, מה אחאב ניסה להשיג בזה?

הנביא והמלך: העונש

בסוף הפרק, אליהו נוזף באחרב. האפיזודה מעלה מספר שאלות נוספות:
"הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי" - 
"יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י" - 
הדגש על עבודה זרה - 

  • "הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי" – כשהוא פוגש את אליהו, אחאב שואל "הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי," ואליהו מגיב, "מָצָאתִי". מה משמעות האמירות הללו? כאשר אחאב אומר "הַמְצָאתַנִי", למה כוונתו? האם מדבור כאן בשאלה רטורית, בהתגרות כועסת, או בהודאה בתבוסה?
  • "יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י" – על מה אליהו נוזף באחאב במילים אלה? מה משמעות האשמה של אחאב ב "הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע"?12
  • הדגש על עבודה זרה – בעוד נזיפת ה' באחאב מתמקדת ברצח,3 אליהו עצמו אינו מציין זאת. במקום זאת, הוא מזכיר את עבודת האלילים של אחאב את ההשפעה של איזבל עליו.4 מדוע אליהו משנה המסר של ה' ומוסיף את הנקודות הללו? למה הוא מזכיר את עבודת האלילים דווקא עכשיו?