Difference between revisions of "Navot's Vineyard and Achav's Punishment/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>כרם נבות ועונש אחאב</h1>
 
<h1>כרם נבות ועונש אחאב</h1>
 
<h2>מי אשם?</h2>
 
<h2>מי אשם?</h2>
<p>אחת הדוגמאות המובהקות ביותר לניצול סמכות לרעה שנמצאת בתנ"ך היא המשפט אותו איזבל מארגנת כדי להפליל את נבות ולהוציאו להורג. ב<a href="MelakhimI21" data-aht="source">מלכים א' כ"א</a>, אחאב חומד את&#160;הכרם של נבות ומבקש לקנות אותו, אך נבות מסרב למכור. המלך חוזר הביתה מתוסכל, ואשתו לוקחת את העניינים לידיים. היא דואגת להבאת עדי שקר שמאשימים את&#160;נבות בברכת (כלומר, קללת) א-לומים והמלך. בעקבות ההרשעה, נבות נסקל ואדמתו עוברת לרשות המלך. אחרי זה, ה' נוזף באחאב, "הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ!" ומבטיח גם עונש אישי וגם סיום לשושלתו.</p>
+
<p>אחת הדוגמאות המובהקות לניצול סמכות לרעה בתנ"ך היא המשפט בו איזבל מפלילה את נבות וגורמת בסוף להוצאתו להורג. ב<a href="MelakhimI21" data-aht="source">מלכים א' כ"א</a>, אחאב חומד את&#160;הכרם של נבות ומבקש לקנות אותו, אך נבות מסרב למכור. המלך חוזר הביתה מתוסכל, ואשתו לוקחת את העניינים לידיים. היא דואגת להבאת עדי שקר שמאשימים את&#160;נבות בברכת (כלומר, קללת) א-לוהים והמלך. בעקבות ההרשעה, נבות נסקל ואדמתו עוברת לרשות המלך. אחרי זה, ה' נוזף באחאב, "הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ!" ומבטיח גם עונש אישי וגם סיום לשושלתו.</p>
<p>בהחלט מדובר כאן בעבירה חמורה שראויה לעונש קשה, אך לא ברור מדוע אחאב נענש במקום אשתו. איזבל הרי תכננה את הרצח, ואילו נראה שאחאב לא השתתף בשום צורה. מדוע, אם כן, גם הוא נענש בכזאת חומרה?</p>
+
<p>בהחלט מדובר כאן בעבירה חמורה שראויה לעונש קשה, אך לא ברור מדוע אחאב נענש במקום אשתו. איזבל הרי תכננה את הרצח, ואילו נראה שאחאב לא השתתף בשום צורה. מדוע, אם כן, גם הוא נענש בכזו חומרה?</p>
  
 
<h2 name="שני תיאורים">העסקה שנכשלה: שני תיאורים</h2>
 
<h2 name="שני תיאורים">העסקה שנכשלה: שני תיאורים</h2>
<p>הפרק מספר פעמיים על המפגש של אחאב עם נבות:&#160;פעם על ידי המספר כשהם נפגשים, ופעם על ידי אחאב כשהוא מעביר את המידע לאיזבל. ישנם כמה הבדלים בין הגרסאות:</p>
+
<p>בפרק מופיעות שתי גרסאות של סיפור המפגש של אחאב עם נבות: הראשונה, גרסת המספר שמתארת את המפגש עצמו, והשנייה, הגרסה שאחאב מספר לאשתו אחר כך. ישנם מספר הבדלים בין הגרסאות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>הסיבה שאחאב חמד את כרם נבות</b> – כשהוא מדבר עם נבות, אחאב מסביר שהוא רוצה להפוך את הכרם לגן ירק, כי הוא קרוב לארמון. כשהוא מדבר עם אשתו, אחאב אינו מזכיר את הסיבה לבקשה.</li>
+
<li><b>הסיבה שאחאב חמד את כרם נבות</b> – כשהוא מדבר עם נבות, אחאב מסביר שהוא רוצה להפוך את הכרם לגן ירק, מפני שהוא קרוב לארמון. כשהוא מדבר עם אשתו, אחאב אינו מזכיר את הסיבה לבקשה.</li>
<li><b>הצעת אחאב</b> – בגרסת המספר, אחב מציע לנבות קודם כרם אחר ואחר כך כסף, ואילו כשאחאב מספר לאשתו, הוא הופך את הסדר.</li>
+
<li><b>הצעת אחאב</b> – בגרסת המספר, אחאב מציע לנבות קודם כרם אחר ואחר כך כסף, ואילו בגרסה של אחאב, סדר ההצעות הוא הפוך.</li>
<li><b>סירובו של נבות</b> – כשאחאב פונה אליו, נבות מסביר שהוא לא יכול למכור את אדמתו כי "חָלִילָה לִּי מֵי"י מִתִּתִּי אֶת נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ". אחב משמיט את ההסבר הזה כשהוא מדבר עם איזבל. הוא מספר רק שנבות אמר "לֹא אֶתֵּן לְךָ אֶת כַּרְמִי" כאילו לא הייתה סיבה לסירוב.&#160;</li>
+
<li><b>סירובו של נבות</b> – כשאחאב פונה אליו, נבות מסביר שהוא לא יכול למכור את אדמתו כי "חָלִילָה לִּי מֵי"י מִתִּתִּי אֶת נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ". אחאב משמיט את ההסבר הזה כשהוא מדבר עם איזבל. הוא מספר רק שנבות אמר "לֹא אֶתֵּן לְךָ אֶת כַּרְמִי", כאילו לא הייתה סיבה לסירוב.&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
כיצד יש להבין את ההבדלים הללו? האם מדובר בשינויים חסרי חשיבות, שנעשו כמעט בלי לשים לב, כמו שקורה לעתים קרובות כשמספרים סיפור מחדש, או שמא אחאב השמיט פרטים בכוונה? ואם השינויים היו מכוננים, מה אחאב ניסה להשיג בזה?
+
כיצד יש להבין את ההבדלים הללו? האם מדובר בשינויים חסרי חשיבות, שנעשו כמעט בלי לשים לב, כמו שקורה לעתים קרובות כשמספרים סיפור מחדש? או שמא אחאב השמיט פרטים בכוונה? ואם השינויים היו מכוונים, מה אחאב ניסה להשיג בזה?
  
 
<h2>הנביא והמלך: העונש</h2>
 
<h2>הנביא והמלך: העונש</h2>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li><b>"הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי"</b> – כשהוא פוגש את אליהו, אחאב שואל "הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי," ואליהו מגיב, "מָצָאתִי". מה משמעות האמירות הללו? כאשר אחאב אומר "הַמְצָאתַנִי", למה כוונתו?&#160;האם מדבור כאן בשאלה רטורית, בהתגרות כועסת, או בהודאה בתבוסה?</li>
 
<li><b>"הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי"</b> – כשהוא פוגש את אליהו, אחאב שואל "הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי," ואליהו מגיב, "מָצָאתִי". מה משמעות האמירות הללו? כאשר אחאב אומר "הַמְצָאתַנִי", למה כוונתו?&#160;האם מדבור כאן בשאלה רטורית, בהתגרות כועסת, או בהודאה בתבוסה?</li>
<li><b>"יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י"</b> – על מה אליהו נוזף באחאב במילים אלה? מה משמעות האשמה של אחאב ב&#160;"הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע"?<fn>הכתוב חוזר על כך בהמשך כאשר הוא מסכם את הרעות שביצע אחאב, "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י".</fn>"&#160;<fn>הכתוב חוזר על כך בהמשך כאשר הוא מסכם את הרעות שביצע אחאב, "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י".</fn></li>
+
<li><b>"יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י"</b> – על מה אליהו נוזף באחאב במילים אלה? מה משמעות האשמה של אחאב ב"הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע"?<fn>הכתוב חוזר על כך בהמשך כאשר הוא מסכם את הרעות שביצע אחאב, "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י".</fn>"&#160;<fn>הכתוב חוזר על כך בהמשך כאשר הוא מסכם את הרעות שביצע אחאב, "רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י".</fn></li>
 
<li><b>הדגש על עבודה זרה</b> – בעוד נזיפת ה' באחאב מתמקדת ברצח,<fn>ראו <a href="MelakhimI21" data-aht="source">פסוקים י"ח-י"ט</a>.</fn> אליהו עצמו אינו מציין זאת. במקום זאת, הוא מזכיר את עבודת האלילים של אחאב את ההשפעה של איזבל עליו.<fn>ראו <multilink><a href="RalbagMelakhimI21-25" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagMelakhimI21-25" data-aht="source">מלכים א' כ"א:כ"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> הטוען ש<a href="MelakhimI21" data-aht="source">פסוקים כ"ה-כ"ו</a> הם חלק מדבריו של אליהו. עם זאת, ייתכן גם כי מדובר במאמר מוסגר שנאמר על ידי המספר. כך או כך, יש לשאול מדוע נזכר כאן עבודת האלילים של אחאב ומה הקשר הן לסיפור הכרם של נבות והן לעונשו של אחאב.</fn>&#160;מדוע אליהו משנה המסר של ה' ומוסיף את הנקודות הללו? למה הוא מזכיר את עבודת האלילים דווקא עכשיו?&#160;</li>
 
<li><b>הדגש על עבודה זרה</b> – בעוד נזיפת ה' באחאב מתמקדת ברצח,<fn>ראו <a href="MelakhimI21" data-aht="source">פסוקים י"ח-י"ט</a>.</fn> אליהו עצמו אינו מציין זאת. במקום זאת, הוא מזכיר את עבודת האלילים של אחאב את ההשפעה של איזבל עליו.<fn>ראו <multilink><a href="RalbagMelakhimI21-25" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagMelakhimI21-25" data-aht="source">מלכים א' כ"א:כ"ה</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> הטוען ש<a href="MelakhimI21" data-aht="source">פסוקים כ"ה-כ"ו</a> הם חלק מדבריו של אליהו. עם זאת, ייתכן גם כי מדובר במאמר מוסגר שנאמר על ידי המספר. כך או כך, יש לשאול מדוע נזכר כאן עבודת האלילים של אחאב ומה הקשר הן לסיפור הכרם של נבות והן לעונשו של אחאב.</fn>&#160;מדוע אליהו משנה המסר של ה' ומוסיף את הנקודות הללו? למה הוא מזכיר את עבודת האלילים דווקא עכשיו?&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>

Version as of 12:51, 31 October 2019

כרם נבות ועונש אחאב

הקדמה

מי אשם?

אחת הדוגמאות המובהקות לניצול סמכות לרעה בתנ"ך היא המשפט בו איזבל מפלילה את נבות וגורמת בסוף להוצאתו להורג. במלכים א' כ"א, אחאב חומד את הכרם של נבות ומבקש לקנות אותו, אך נבות מסרב למכור. המלך חוזר הביתה מתוסכל, ואשתו לוקחת את העניינים לידיים. היא דואגת להבאת עדי שקר שמאשימים את נבות בברכת (כלומר, קללת) א-לוהים והמלך. בעקבות ההרשעה, נבות נסקל ואדמתו עוברת לרשות המלך. אחרי זה, ה' נוזף באחאב, "הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ!" ומבטיח גם עונש אישי וגם סיום לשושלתו.

בהחלט מדובר כאן בעבירה חמורה שראויה לעונש קשה, אך לא ברור מדוע אחאב נענש במקום אשתו. איזבל הרי תכננה את הרצח, ואילו נראה שאחאב לא השתתף בשום צורה. מדוע, אם כן, גם הוא נענש בכזו חומרה?

העסקה שנכשלה: שני תיאורים

בפרק מופיעות שתי גרסאות של סיפור המפגש של אחאב עם נבות: הראשונה, גרסת המספר שמתארת את המפגש עצמו, והשנייה, הגרסה שאחאב מספר לאשתו אחר כך. ישנם מספר הבדלים בין הגרסאות:

  • הסיבה שאחאב חמד את כרם נבות – כשהוא מדבר עם נבות, אחאב מסביר שהוא רוצה להפוך את הכרם לגן ירק, מפני שהוא קרוב לארמון. כשהוא מדבר עם אשתו, אחאב אינו מזכיר את הסיבה לבקשה.
  • הצעת אחאב – בגרסת המספר, אחאב מציע לנבות קודם כרם אחר ואחר כך כסף, ואילו בגרסה של אחאב, סדר ההצעות הוא הפוך.
  • סירובו של נבות – כשאחאב פונה אליו, נבות מסביר שהוא לא יכול למכור את אדמתו כי "חָלִילָה לִּי מֵי"י מִתִּתִּי אֶת נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ". אחאב משמיט את ההסבר הזה כשהוא מדבר עם איזבל. הוא מספר רק שנבות אמר "לֹא אֶתֵּן לְךָ אֶת כַּרְמִי", כאילו לא הייתה סיבה לסירוב. 

כיצד יש להבין את ההבדלים הללו? האם מדובר בשינויים חסרי חשיבות, שנעשו כמעט בלי לשים לב, כמו שקורה לעתים קרובות כשמספרים סיפור מחדש? או שמא אחאב השמיט פרטים בכוונה? ואם השינויים היו מכוונים, מה אחאב ניסה להשיג בזה?

הנביא והמלך: העונש

  • "הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי וַיֹּאמֶר מָצָאתִי" – כשהוא פוגש את אליהו, אחאב שואל "הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי," ואליהו מגיב, "מָצָאתִי". מה משמעות האמירות הללו? כאשר אחאב אומר "הַמְצָאתַנִי", למה כוונתו? האם מדבור כאן בשאלה רטורית, בהתגרות כועסת, או בהודאה בתבוסה?
  • "יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי י"י" – על מה אליהו נוזף באחאב במילים אלה? מה משמעות האשמה של אחאב ב"הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע"?12
  • הדגש על עבודה זרה – בעוד נזיפת ה' באחאב מתמקדת ברצח,3 אליהו עצמו אינו מציין זאת. במקום זאת, הוא מזכיר את עבודת האלילים של אחאב את ההשפעה של איזבל עליו.4 מדוע אליהו משנה המסר של ה' ומוסיף את הנקודות הללו? למה הוא מזכיר את עבודת האלילים דווקא עכשיו?