Difference between revisions of "Patterns in the Plagues/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(4 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>חלוקת המכות</h1>
 
<h1>חלוקת המכות</h1>
<h2>R. Yehuda's Acronyms</h2>
+
<h2>הסימנים של ר' יהודה</h2>
<p>A very famous set of acronyms for the Ten Plagues is cited in the Passover Haggadah<fn>See also <multilink><a href="SifreDevarim301" data-aht="source">Sifre Devarim</a><a href="SifreDevarim301" data-aht="source">Devarim 301</a><a href="Sifre Devarim" data-aht="parshan">About Sifre Devarim</a></multilink> and <multilink><a href="MidrashTannaim26" data-aht="source">Midrash Tannaim</a><a href="MidrashTannaim26" data-aht="source">Devarim 26</a><a href="Midrash Tannaim" data-aht="parshan">About Midrash Tannaim</a></multilink>.</fn> in the name of R. Yehuda:</p>
+
<p>סט של ראשי תיבות מפורסם מאוד לעשרת המכות מובא בהגדה של פסח<fn>ראו גם <multilink><a href="SifreDevarim301" data-aht="source">ספרי דברים</a><a href="SifreDevarim301" data-aht="source">ש"א</a><a href="Sifre Devarim" data-aht="parshan">אודות ספרי דברים</a></multilink> ו<multilink><a href="MidrashTannaim26" data-aht="source">מדרש תנאים</a><a href="MidrashTannaim26" data-aht="source">דברים כ"ו</a><a href="Midrash Tannaim" data-aht="parshan">אודות מדרש תנאים</a></multilink>.</fn> בשמו של ר' יהודה:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב.&#160;</p>
 
<p>רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב.&#160;</p>
 
</q>
 
</q>
<p>What is the need for and significance of R. Yehuda's teaching?<fn>See the formulation in the Haggadah commentary of R. Yeshayah MiTrani: "תימה, מה סימן נתן ר' יהודה? וכי אין אדם יודע ליקח מכל תיבה אות ולעשות סימן?", and similarly in the Haggadah commentary attributed to Rashi: "זיל קרי בי רב הוא".</fn> Is he simply providing a mnemonic to facilitate keeping track of all of the miracles,<fn>See&#160;<multilink><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">R. N"H Wessely</a><a href="RNHWesselyRuachChen12" data-aht="source">Ruach Chen 12 (pp.210-224)</a><a href="RNHWesselyAvot5-5" data-aht="source">Yein Levanon Avot 5:5</a><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">Shirei Tiferet, Intro. to Vol. 3</a><a href="R. Naftali Herz Wessely" data-aht="parshan">About R. Naftali Herz Wessely</a></multilink> who suggests exactly that, and see R. Yehuda b. Yakar, Ritva, and R. Shimon b. Tzemach Duran in their commentaries on the Haggadah who note that R. Yehuda offers a mnemonic also in a different context in <multilink><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">Bavli Menachot</a><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">Menachot 96a</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>.</fn> or is he attempting to convey a more profound understanding of how to categorize and comprehend the relationships between the various plagues?</p>
+
<p>למה צריך את הלימוד הזה של ר' יהודה, ומה משמעותו?<fn>ראו ניסוחו של רי"ד בפירושו להגדה: "תימה, מה סימן נתן ר' יהודה? וכי אין אדם יודע ליקח מכל תיבה אות ולעשות סימן?", ובדומה בפירוש ההגדה המיוחס לרש"י: "זיל קרי בי רב הוא".</fn>&#160;האם הוא&#160;בסך הכל כלי עזר לזכור&#160;את&#160;כל הניסים,<fn>ראו <multilink><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">ר' נ"ה וייזל</a><a href="RNHWesselyRuachChen12" data-aht="source">רנ"ה ויזל, רוח חן י"ב (עמ' 224-210)</a><a href="RNHWesselyAvot5-5" data-aht="source">רנ"ה ויזל, יין לבנון אבות ה':ה'</a><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">רנ"ה ויזל, שירי תפארת פתיחה לחלק ג'</a><a href="R. Naftali Herz Wessely" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי הרץ וייזל</a></multilink> שמציע כן, וראו ר' יהודה בר יקר, ריטב"א, ורשב"ץ בפירושיהם להגדה של פסח המצביעים על כך שר' יהודה מציע סימן לתזכורת גם בהקשר אחר ב<multilink><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">בבלי מנחות צ"ו.</a><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">בבלי מנחות צ"ו.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink></fn>&#160;או שהוא&#160;נותן הבנה מעמיקה יותר&#160;של סיווג המכות והיחסים בין המכות השונות?</p>
  
<h2>Multiple Divisions</h2>
+
<h2>חלוקות שונות<br/></h2>
<p>Regardless of R. Yehuda's personal intent, his acronyms have inspired many commentators, even some who do not ordinarily engage in structural analysis, to search for patterns among the plagues and to attempt to understand their ordering. While some suffice with showing how the Plagues form a cohesive linear progression, others split the larger series into pairs, triads, pentads, and hextads, each unified either in purpose or by certain common characteristics.</p>
+
<p>בלי קשר לכוונה האישית של ר' יהודה,&#160;הסימנים שלו עוררו עניין אצל פרשנים רבים,&#160;כולל כאלו שאינם עוסקים בדרך כלל בניתוח מבני, וגרם להם לחפש תבניות&#160;ולנסות להבין את סדר המכות. בעוד שחלק מהפרשנים מסתפקים בניתוח ההתקדמות הליניארית של המכות, אחרים מפצלים את הסדרה הגדולה לזוגות, שלישיות, חמישיות, ושישיות, כאשר לכל קבוצה מטרה או מאפיינים משותפים מסוימים.</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 01:03, 15 August 2019

חלוקת המכות

הקדמה

הסימנים של ר' יהודה

סט של ראשי תיבות מפורסם מאוד לעשרת המכות מובא בהגדה של פסח1 בשמו של ר' יהודה:

רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב. 

למה צריך את הלימוד הזה של ר' יהודה, ומה משמעותו?2 האם הוא בסך הכל כלי עזר לזכור את כל הניסים,3 או שהוא נותן הבנה מעמיקה יותר של סיווג המכות והיחסים בין המכות השונות?

חלוקות שונות

בלי קשר לכוונה האישית של ר' יהודה, הסימנים שלו עוררו עניין אצל פרשנים רבים, כולל כאלו שאינם עוסקים בדרך כלל בניתוח מבני, וגרם להם לחפש תבניות ולנסות להבין את סדר המכות. בעוד שחלק מהפרשנים מסתפקים בניתוח ההתקדמות הליניארית של המכות, אחרים מפצלים את הסדרה הגדולה לזוגות, שלישיות, חמישיות, ושישיות, כאשר לכל קבוצה מטרה או מאפיינים משותפים מסוימים.