Difference between revisions of "Patterns in the Plagues/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(One intermediate revision by one other user not shown)
Line 5: Line 5:
 
<h2>הסימנים של ר' יהודה</h2>
 
<h2>הסימנים של ר' יהודה</h2>
 
<p>סט של ראשי תיבות מפורסם מאוד לעשרת המכות מובא בהגדה של פסח<fn>ראו גם <multilink><a href="SifreDevarim301" data-aht="source">ספרי דברים</a><a href="SifreDevarim301" data-aht="source">ש"א</a><a href="Sifre Devarim" data-aht="parshan">אודות ספרי דברים</a></multilink> ו<multilink><a href="MidrashTannaim26" data-aht="source">מדרש תנאים</a><a href="MidrashTannaim26" data-aht="source">דברים כ"ו</a><a href="Midrash Tannaim" data-aht="parshan">אודות מדרש תנאים</a></multilink>.</fn> בשמו של ר' יהודה:</p>
 
<p>סט של ראשי תיבות מפורסם מאוד לעשרת המכות מובא בהגדה של פסח<fn>ראו גם <multilink><a href="SifreDevarim301" data-aht="source">ספרי דברים</a><a href="SifreDevarim301" data-aht="source">ש"א</a><a href="Sifre Devarim" data-aht="parshan">אודות ספרי דברים</a></multilink> ו<multilink><a href="MidrashTannaim26" data-aht="source">מדרש תנאים</a><a href="MidrashTannaim26" data-aht="source">דברים כ"ו</a><a href="Midrash Tannaim" data-aht="parshan">אודות מדרש תנאים</a></multilink>.</fn> בשמו של ר' יהודה:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב.&#160;</p>
 
<p>רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב.&#160;</p>
 
</q>
 
</q>
<p>מה הצורך והמשמעות של הוראתו של ר' יהודה?<fn>ראו ניסוחו של רי"ד בפירושו להגדה: "תימה, מה סימן נתן ר' יהודה? וכי אין אדם יודע ליקח מכל תיבה אות ולעשות סימן?", ובדומה בפירוש ההגדה המיוחס לרש"י: "זיל קרי בי רב הוא".</fn>&#160;האם הוא פשוט מספק כלי שיעזור לזכור&#160;אחר כל הנסים<fn>ראו <multilink><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">ר' נ"ה וייזל</a><a href="RNHWesselyRuachChen12" data-aht="source">רנ"ה ויזל, רוח חן י"ב (עמ' 224-210)</a><a href="RNHWesselyAvot5-5" data-aht="source">רנ"ה ויזל, יין לבנון אבות ה':ה'</a><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">רנ"ה ויזל, שירי תפארת פתיחה לחלק ג'</a><a href="R. Naftali Herz Wessely" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי הרץ וייזל</a></multilink> שמציע כן, וראו ר' יהודה בר יקר, ריטב"א, והתשב"ץ בפירושיהם להגדה של פסח המצביעים על כך שר' יהודה מציע סימן לתזכורת גם בהקשר אחר ב<multilink><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">בבלי מנחות צ"ו.</a><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">בבלי מנחות צ"ו.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink></fn>&#160;או שמא הוא מנסה להביא הבנה מעמיקה יותר כיצד לסווג ולהבין את מערכות היחסים בין המכות השונות?</p>
+
<p>למה צריך את הלימוד הזה של ר' יהודה, ומה משמעותו?<fn>ראו ניסוחו של רי"ד בפירושו להגדה: "תימה, מה סימן נתן ר' יהודה? וכי אין אדם יודע ליקח מכל תיבה אות ולעשות סימן?", ובדומה בפירוש ההגדה המיוחס לרש"י: "זיל קרי בי רב הוא".</fn>&#160;האם הוא&#160;בסך הכל כלי עזר לזכור&#160;את&#160;כל הניסים,<fn>ראו <multilink><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">ר' נ"ה וייזל</a><a href="RNHWesselyRuachChen12" data-aht="source">רנ"ה ויזל, רוח חן י"ב (עמ' 224-210)</a><a href="RNHWesselyAvot5-5" data-aht="source">רנ"ה ויזל, יין לבנון אבות ה':ה'</a><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">רנ"ה ויזל, שירי תפארת פתיחה לחלק ג'</a><a href="R. Naftali Herz Wessely" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי הרץ וייזל</a></multilink> שמציע כן, וראו ר' יהודה בר יקר, ריטב"א, ורשב"ץ בפירושיהם להגדה של פסח המצביעים על כך שר' יהודה מציע סימן לתזכורת גם בהקשר אחר ב<multilink><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">בבלי מנחות צ"ו.</a><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">בבלי מנחות צ"ו.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink></fn>&#160;או שהוא&#160;נותן הבנה מעמיקה יותר&#160;של סיווג המכות והיחסים בין המכות השונות?</p>
<p>What is the need for and significance of R. Yehuda's teachingIs he simply providing a mnemonic to facilitate keeping track of all of the miracles&#160;or is he attempting to convey a more profound understanding of how to categorize and comprehend the relationships between the various plagues?</p>
 
  
<h2>Multiple Divisions</h2>
+
<h2>חלוקות שונות<br/></h2>
<p>בלי קשר לכוונתו האישית של ר 'יהודה, ראשי תיבותיו עוררו השראה לפרשנים רבים, אפילו חלקם שאינם עוסקים בדרך כלל בניתוח מבני, לחפש דפוסים בין המכות ולנסות להבין את סדרם. בעוד שחלקם מסתפקים בהצגה כיצד המכות מהוות התקדמות ליניארית מגובשת, אחרים מפצלים את הסדרות הגדולות יותר לזוגות, שלשות, פנטדות, ו hextads, שכל אחד מהם מאוחד במטרה או על ידי מאפיינים משותפים מסוימים.</p>
+
<p>בלי קשר לכוונה האישית של ר' יהודה,&#160;הסימנים שלו עוררו עניין אצל פרשנים רבים,&#160;כולל כאלו שאינם עוסקים בדרך כלל בניתוח מבני, וגרם להם לחפש תבניות&#160;ולנסות להבין את סדר המכות. בעוד שחלק מהפרשנים מסתפקים בניתוח ההתקדמות הליניארית של המכות, אחרים מפצלים את הסדרה הגדולה לזוגות, שלישיות, חמישיות, ושישיות, כאשר לכל קבוצה מטרה או מאפיינים משותפים מסוימים.</p>
<p>Regardless of R. Yehuda's personal intent, his acronyms have inspired many commentators, even some who do not ordinarily engage in structural analysis, to search for patterns among the plagues and to attempt to understand their ordering. While some suffice with showing how the Plagues form a cohesive linear progression, others split the larger series into pairs, triads, pentads, and hextads, each unified either in purpose or by certain common characteristics.</p>
 
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 00:03, 15 August 2019

חלוקת המכות

הקדמה

הסימנים של ר' יהודה

סט של ראשי תיבות מפורסם מאוד לעשרת המכות מובא בהגדה של פסח1 בשמו של ר' יהודה:

רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב. 

למה צריך את הלימוד הזה של ר' יהודה, ומה משמעותו?2 האם הוא בסך הכל כלי עזר לזכור את כל הניסים,3 או שהוא נותן הבנה מעמיקה יותר של סיווג המכות והיחסים בין המכות השונות?

חלוקות שונות

בלי קשר לכוונה האישית של ר' יהודה, הסימנים שלו עוררו עניין אצל פרשנים רבים, כולל כאלו שאינם עוסקים בדרך כלל בניתוח מבני, וגרם להם לחפש תבניות ולנסות להבין את סדר המכות. בעוד שחלק מהפרשנים מסתפקים בניתוח ההתקדמות הליניארית של המכות, אחרים מפצלים את הסדרה הגדולה לזוגות, שלישיות, חמישיות, ושישיות, כאשר לכל קבוצה מטרה או מאפיינים משותפים מסוימים.