Difference between revisions of "Patterns in the Plagues/1/he"
Jump to navigation
Jump to search
חלוקות שונות
m |
|||
Line 8: | Line 8: | ||
<p>רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב. </p> | <p>רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב. </p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p> | + | <p>למה צריך את הלימוד הזה של ר' יהודה, ומה משמעותו?<fn>ראו ניסוחו של רי"ד בפירושו להגדה: "תימה, מה סימן נתן ר' יהודה? וכי אין אדם יודע ליקח מכל תיבה אות ולעשות סימן?", ובדומה בפירוש ההגדה המיוחס לרש"י: "זיל קרי בי רב הוא".</fn> האם הוא בסך הכל כלי שעוזר לזכור את כל הניסים,<fn>ראו <multilink><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">ר' נ"ה וייזל</a><a href="RNHWesselyRuachChen12" data-aht="source">רנ"ה ויזל, רוח חן י"ב (עמ' 224-210)</a><a href="RNHWesselyAvot5-5" data-aht="source">רנ"ה ויזל, יין לבנון אבות ה':ה'</a><a href="RNHWesselyShirei3" data-aht="source">רנ"ה ויזל, שירי תפארת פתיחה לחלק ג'</a><a href="R. Naftali Herz Wessely" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי הרץ וייזל</a></multilink> שמציע כן, וראו ר' יהודה בר יקר, ריטב"א, והתשב"ץ בפירושיהם להגדה של פסח המצביעים על כך שר' יהודה מציע סימן לתזכורת גם בהקשר אחר ב<multilink><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">בבלי מנחות צ"ו.</a><a href="BavliMenachot96a" data-aht="source">בבלי מנחות צ"ו.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink></fn> או שהוא נותן הבנה מעמיקה יותר של סיווג המכות והיחסים בין המכות השונות?</p> |
− | |||
− | <h2> | + | <h2>חלוקות שונות<br/></h2> |
− | <p>בלי קשר | + | <p>בלי קשר לכוונה האישית של ר' יהודה, הסימן שלו עוררו עניין אצל פרשנים רבים, כולל כאלה שאינם עוסקים בדרך כלל בניתוח מבני, וגרם להם לחפש תבניות ולנסות להבין את סדר המכות. חלק מהפרשנים מסתפקים בניתוח ההתקדמות הלינארית של המכות, ואחרים מפצלים את הסדרה הגדולה לזוגות, שלשות, חמישיות, ושישיות, כאשר לכל קבוצה מטרה או מאפיינים משותפים מסוימים.</p> |
− | |||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 10:47, 14 August 2019
חלוקת המכות
הקדמה
הסימנים של ר' יהודה
סט של ראשי תיבות מפורסם מאוד לעשרת המכות מובא בהגדה של פסח1 בשמו של ר' יהודה:
רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב.
למה צריך את הלימוד הזה של ר' יהודה, ומה משמעותו?2 האם הוא בסך הכל כלי שעוזר לזכור את כל הניסים,3 או שהוא נותן הבנה מעמיקה יותר של סיווג המכות והיחסים בין המכות השונות?
חלוקות שונות
בלי קשר לכוונה האישית של ר' יהודה, הסימן שלו עוררו עניין אצל פרשנים רבים, כולל כאלה שאינם עוסקים בדרך כלל בניתוח מבני, וגרם להם לחפש תבניות ולנסות להבין את סדר המכות. חלק מהפרשנים מסתפקים בניתוח ההתקדמות הלינארית של המכות, ואחרים מפצלים את הסדרה הגדולה לזוגות, שלשות, חמישיות, ושישיות, כאשר לכל קבוצה מטרה או מאפיינים משותפים מסוימים.