Difference between revisions of "Pesach Sheni – The People's Petition/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 9: Line 9:
 
<category>הטענה המוסרית
 
<category>הטענה המוסרית
 
<p>פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" כבקשה להתחשבות במעשיהם ללא טיעונים הלכתיים</p>
 
<p>פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" כבקשה להתחשבות במעשיהם ללא טיעונים הלכתיים</p>
<mekorot>צריך להכניס כאן בסדר כרונולוגי קישורים לפרשנים הדוגלים בשיטה זו (ואח"כ למחוק מלים אלה). יוצרים קישור על ידי לחיצה כאן ואז לחיצה על כפתור "פרשן" בסרגל שמופיע.</mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, '<multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> שיטה א'</mekorot>
<point><b>רצו רק להקריב / רק לאכול / שניהם</b></point>
+
<point><b> בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול את הפסח</point>
<point><b>תקדימים הלכתיים</b></point>
+
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – כפי שטומאה הותרה בציבור, (ומשמע מכך שהקב"ה ברצותו, מחשיב את הטמאים כטהורים ) כך מבקשים הם , שנטמאו ברשות ולדבר מצוה, שיחשיבם הקב"ה כטהורים</point>
 
<point><b>השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים</b></point>
 
<point><b>השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים</b></point>
<point><b>מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה?</b></point>
+
<point><b>מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה?</b> "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)</point>
<point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b></point>
+
<point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – בין למ"ד נושאי ארונו של יוסף בין למאן דאמר שנטמאו למת מצוה</point>
<point><b>"אשר היו טמאים"</b></point>
+
<point><b>"אשר היו טמאים"</b> – "אשר היו" – שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה</point>
<point><b>"ביום ההוא"&#160;– "במעדו"</b></point>
+
<point><b>"ביום ההוא" – "במעדו"</b></point>
 
<point><b>למה ה' לא העביר את הדין למשה לפני האירוע?</b></point>
 
<point><b>למה ה' לא העביר את הדין למשה לפני האירוע?</b></point>
 
</category>
 
</category>
<category>צריך להכניס פה שם קטגוריה 2 (ואח"כ למחוק מלים אלה)
+
<category name="כותרת מקוצרת עבור תוכן ענינים">
 +
הטענה ההלכתית
 +
<p>פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" בטיעונים הלכתיים אשר מצדיקים את השתתפותם בקרבן פסח במועדו</p>
 +
<mekorot> רלב"ג, ר"י בכור שור, <multilink><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink>, <multilink><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">במדבר ט':ג',י'</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> </mekorot>
 +
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – <hr/>רש"י - בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב.<br/>רלב"ג, ר"י בכור שור, נצי"ב - בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול<br/><br/></point>
 +
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – רש"י - כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים . <br/> ראב"ד - כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו . <br/>נצי"ב- קרבן שקבוע לו זמן דוחה את הטומאה<br/>רלב"ג - טומאת מת הקלה, שאינם נידחים אלא ממחנה שכינה, דחויה בציבור וגם ביחיד</point>
 
</category>
 
</category>
 
</approaches>
 
</approaches>
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 00:34, 4 July 2016

פסח שני – הבקשה

גישות פרשניות

הטענה המוסרית

פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" כבקשה להתחשבות במעשיהם ללא טיעונים הלכתיים

בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול את הפסח
תקדימים הלכתיים – כפי שטומאה הותרה בציבור, (ומשמע מכך שהקב"ה ברצותו, מחשיב את הטמאים כטהורים ) כך מבקשים הם , שנטמאו ברשות ולדבר מצוה, שיחשיבם הקב"ה כטהורים
השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים
מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה? "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)
זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים – בין למ"ד נושאי ארונו של יוסף בין למאן דאמר שנטמאו למת מצוה
"אשר היו טמאים" – "אשר היו" – שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה
"ביום ההוא" – "במעדו"
למה ה' לא העביר את הדין למשה לפני האירוע?

הטענה ההלכתית

פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" בטיעונים הלכתיים אשר מצדיקים את השתתפותם בקרבן פסח במועדו

בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם
רש"י - בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב.
רלב"ג, ר"י בכור שור, נצי"ב - בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול

תקדימים הלכתיים – רש"י - כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים .
ראב"ד - כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו .
נצי"ב- קרבן שקבוע לו זמן דוחה את הטומאה
רלב"ג - טומאת מת הקלה, שאינם נידחים אלא ממחנה שכינה, דחויה בציבור וגם ביחיד