Difference between revisions of "Pesach Sheni – The People's Petition/2/he"
m |
m |
||
Line 12: | Line 12: | ||
<category>הטענה המוסרית | <category>הטענה המוסרית | ||
− | <p>האנשים הטמאים מעלים בקשתם | + | <p>האנשים הטמאים מעלים בקשתם, להתחשבות במעשיהם  מכח בקשה ערכית- מוסרית. הם שעסקו בצרכי מצוה, ונטמאו בגללה למת, מבקשים שלא להפסיד בגינה ולהקריב את קרבן פסח יחד עם שאר בני ישראל.</p> |
<mekorot><multilink><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, '<multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> שיטה א'</mekorot> | <mekorot><multilink><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, '<multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> שיטה א'</mekorot> | ||
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – האנשים הטמאים בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול את הפסח</point> | <point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – האנשים הטמאים בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול את הפסח</point> | ||
Line 22: | Line 22: | ||
<li>ובמשנה - "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)</li> | <li>ובמשנה - "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – | + | <point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – מחלוקת בין התנאים מי היו ה"אנשים הטמאים" (<multilink><a href="BavliSukkah25a" data-aht="source">בבלי סוכה</a><a href="BavliSukkah25a" data-aht="source">סוכה כ"ה.</a><a href="BavliSukkah25b" data-aht="source">סוכה כ"ה:</a><a href="Bavli Sukkah" data-aht="parshan">אודות בבלי סוכה</a></multilink> כה.-כה: ) <br/> |
<ul> | <ul> | ||
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">יש שטענו שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף (רבי יוסי הגלילי) </span></li> | <li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">יש שטענו שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף (רבי יוסי הגלילי) </span></li> | ||
Line 28: | Line 28: | ||
<li>יש שאמרו שהיו אלו אנשים שנטמאו למת מצוה (רבי יצחק)     </li> | <li>יש שאמרו שהיו אלו אנשים שנטמאו למת מצוה (רבי יצחק)     </li> | ||
</ul> | </ul> | ||
− | דעה זו מכילה בתוכה את כלל הדעות ובלבד שעסקו בצרכי מצוה. | + | דעה זו מכילה בתוכה את כלל הדעות ובלבד שעסקו בצרכי מצוה.</point> |
<point><b>"אשר היו טמאים"</b> – "אשר היו" – שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה</point> | <point><b>"אשר היו טמאים"</b> – "אשר היו" – שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה</point> | ||
<point><b>"ביום ההוא" – "במעדו"</b> – האנשים הטמאים מבקשים להקריב "במועדו" יחד עם כל ישראל</point> | <point><b>"ביום ההוא" – "במעדו"</b> – האנשים הטמאים מבקשים להקריב "במועדו" יחד עם כל ישראל</point> | ||
Line 50: | Line 50: | ||
<li> דווקא "ביום ההוא" , ומשמע שביום למחרת מותרים, שהיה שביעי לטומאה. (ראב"ד) </li> | <li> דווקא "ביום ההוא" , ומשמע שביום למחרת מותרים, שהיה שביעי לטומאה. (ראב"ד) </li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>מדוע לא העביר  ה' את הדין למשה לפני האירוע?</b> כל המצוות ניתנו למשה בסיני, השאלות שעלו לאחר מכן, הם לא מחסרון ידיעת ההלכה אלא מחסרון ניתוח והערכת המציאות<fn>אור החיים במדבר כ"ז פס' ה'</fn>. ניתן להסביר גם שבדין קרבן פסח ידע משה שטומאה נדחית מפני הציבור, אלא שהיה חסרון ידיעה בדינו של כל יחיד האם בקרבן פסח שנצטוו בו כלל ישראל, דינו כציבור או שמא דינו שונה והרי הוא כיחיד וידחה מהקרבתו<fn>על פי דברי הרש"ר הירש בבאורו לפרשה</fn></point> | + | <point><b>מדוע לא העביר  ה' את הדין למשה לפני האירוע?</b> כל המצוות ניתנו למשה בסיני, השאלות שעלו לאחר מכן, הם לא מחסרון ידיעת ההלכה אלא מחסרון ניתוח והערכת המציאות<fn>אור החיים במדבר כ"ז פס' ה'</fn>. ניתן להסביר גם שבדין קרבן פסח ידע משה שטומאה נדחית מפני הציבור, אלא שהיה חסרון ידיעה בדינו של כל יחיד האם בקרבן פסח שנצטוו בו כלל ישראל, כריבוי ולא ששליח הציבור עושה בשם כולם, דינו כציבור או שמא דינו שונה והרי הוא כיחיד וידחה מהקרבתו<fn>על פי דברי הרש"ר הירש בבאורו לפרשה</fn></point> |
</category> | </category> | ||
<category>הגישה השלישית | <category>הגישה השלישית | ||
− | <p>האנשים הטמאים מבקשים לדחות את איסור הטומאה הקיים | + | <p>האנשים הטמאים מבקשים לדחות את איסור הטומאה הקיים בכלל מלאכת הקדשים. עיקר טענותיהם מבוססות על חידוש דין בדבר השוני של קרבן הפסח הנעשה במדבר בתחילת השנה השניה לצאתם ממצרים.</p> |
<mekorot>, <multilink><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">במדבר ט':א'</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>, <multilink><a href="MeshekhChokhmahBemidbar9" data-aht="source">משך חכמה</a><a href="MeshekhChokhmahBemidbar9" data-aht="source">במדבר ט'</a><a href="R. Meir Simcha of Dvinsk (Meshekh Chokhmah)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר שמחה מדווינסק</a></multilink>, <multilink><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">במדבר ט':ג',י'</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>, <multilink><a href="AkeidatYitzchak74" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchak74" data-aht="source">שער ע"ד</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBemidbar9-7" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink></mekorot> | <mekorot>, <multilink><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">במדבר ט':א'</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>, <multilink><a href="MeshekhChokhmahBemidbar9" data-aht="source">משך חכמה</a><a href="MeshekhChokhmahBemidbar9" data-aht="source">במדבר ט'</a><a href="R. Meir Simcha of Dvinsk (Meshekh Chokhmah)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר שמחה מדווינסק</a></multilink>, <multilink><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">במדבר ט':ג',י'</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>, <multilink><a href="AkeidatYitzchak74" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchak74" data-aht="source">שער ע"ד</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBemidbar9-7" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink></mekorot> | ||
− | <point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/ לאכול /שניהם</b> | + | <point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/ לאכול /שניהם</b><ul> |
+ | <li>בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול. בי"ד ניסן, ככולם.</li> | ||
+ | <li>לדעת האברבנאל בקשו רק שיקריבו עליהם. </li> | ||
+ | </ul></point> | ||
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – <div> </div> | <point><b>תקדימים הלכתיים</b> – <div> </div> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li> בניגוד לשאר טמאים כמצורעין או זבים וזבות, הרי שטמא מת אינו מסולק אלא ממחנה שכינה, ולכן כמו שהם יושבים ביחד עם שאר בני ישראל כך מבקשים הם להקריב יחד עם שאר אחיהם. ( | + | <li> בניגוד לשאר טמאים כמצורעין או זבים וזבות, הרי שטמא מת אינו מסולק אלא ממחנה שכינה, ולכן כמו שהם יושבים ביחד עם שאר בני ישראל כך מבקשים הם להקריב יחד עם שאר אחיהם. (אברבנאל )</li> |
<li> כפי, שעל פי הדיבור הקריבו בני ישראל את קרבן פסח אף על פי שאינם מולים, והיתה זו הוראת שעה. כך גם בקשו הלווים, אף שהם היו מולים<fn>ספרי, במדבר פרשת בהעלותך, פיסקא סז</fn>, להקריב כשהם טמאים. (משך חכמה )</li> | <li> כפי, שעל פי הדיבור הקריבו בני ישראל את קרבן פסח אף על פי שאינם מולים, והיתה זו הוראת שעה. כך גם בקשו הלווים, אף שהם היו מולים<fn>ספרי, במדבר פרשת בהעלותך, פיסקא סז</fn>, להקריב כשהם טמאים. (משך חכמה )</li> | ||
<li>כפי שאכלנו את הפסח בטומאה בשנה שעברה במצרים (חזקוני)</li> | <li>כפי שאכלנו את הפסח בטומאה בשנה שעברה במצרים (חזקוני)</li> | ||
<li>קרבן אשר קבוע לו זמן דוחה את הטומאה (נצי"ב, עקידה,  <a href="אינצקלופדיהתלמודיתכרךיטטמאהבציבור" data-aht="source">אינצקלופדיה תלמודית כרך י"ט "טמאה בציבור"</a>)</li> | <li>קרבן אשר קבוע לו זמן דוחה את הטומאה (נצי"ב, עקידה,  <a href="אינצקלופדיהתלמודיתכרךיטטמאהבציבור" data-aht="source">אינצקלופדיה תלמודית כרך י"ט "טמאה בציבור"</a>)</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> | + | <point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b><ul> |
+ | <li> בני שבט לוי: או נושאי ארונו של יוסף<fn>תנחומא בשלח סימן ב' וכן מהרש"א בחידושי אגדות סוטה י"ג:</fn> או מישאל ואליצפן. (משך חכמה )</li> | ||
+ | <li>שנטמאו למת מצוה וביום י"ד ניסן היו במהלך ימי טומאתם (אברבנאל)</li> | ||
+ | <li>כל מי שהיה טמא ביום י"ד (חזקוני, נצי"ב, עקידת יצחק)</li> | ||
+ | </ul></point> | ||
<point><b>"ביום ההוא" – "במעדו" "בתוך בני ישראל"</b> – <div> ישיבתם בתוך בני ישראל היא העילה לבקשה להקריב את קרבן הפסח יחד עם שאר בני ישראל. (האברבנאל )</div> | <point><b>"ביום ההוא" – "במעדו" "בתוך בני ישראל"</b> – <div> ישיבתם בתוך בני ישראל היא העילה לבקשה להקריב את קרבן הפסח יחד עם שאר בני ישראל. (האברבנאל )</div> | ||
<ul> | <ul> | ||
Line 74: | Line 81: | ||
<p>האנשים הטמאים מבקשים להקריב את קרבן הפסח בשאר ימי חג הפסח, ימי תשלומין.</p> | <p>האנשים הטמאים מבקשים להקריב את קרבן הפסח בשאר ימי חג הפסח, ימי תשלומין.</p> | ||
<mekorot><multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink><span class="aht-chrome-space"> דעה ב'</span></mekorot> | <mekorot><multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink><span class="aht-chrome-space"> דעה ב'</span></mekorot> | ||
− | <point><b>תקדימים הלכתיים</b> – קרבן חגיגה, ניתן להקריבו במשך כל שבעת ימי החג.</point> | + | <point><b>תקדימים הלכתיים</b> – כדין קרבן חגיגה, אשר ניתן להקריבו במשך כל שבעת ימי החג.</point> |
<point><b>זהות האנשים</b> – דעה זו מכילה את כלל האפשרויות האנשים הטמאים. הן מישאל ואליצפן, הן נושאי ארונו של יוסף והן הנטמאים למת מצוה</point> | <point><b>זהות האנשים</b> – דעה זו מכילה את כלל האפשרויות האנשים הטמאים. הן מישאל ואליצפן, הן נושאי ארונו של יוסף והן הנטמאים למת מצוה</point> | ||
<point><b>"ביום ההוא"  "במועדו"</b> – במועדו - במשך ימי המועד, חג הפסח.  ביום ההוא - דווקא באותו יום אינם יכולים אך בשאר ימי החג יכולים</point> | <point><b>"ביום ההוא"  "במועדו"</b> – במועדו - במשך ימי המועד, חג הפסח.  ביום ההוא - דווקא באותו יום אינם יכולים אך בשאר ימי החג יכולים</point> |
Version as of 07:10, 13 July 2016
פסח שני – הבקשה
גישות פרשניות
סקירה
את תשובותם של הראשונים והאחרונים בהעמסת התוכן של בקשתם, ערכנו בכמה מגמות.
האם בקשה זו מכילה בתוכה תוכן של "וועדת חריגים" בעקבות הסיטואציה שבגינה נטמאו?
האם בקשה זו מגלמת בתוכה ניתוח הלכתי/מציאותי אשר מאפשר השתתפות האנשים הטמאים בשלב ההקרבה, בקרבן הפסח?
שמא נשאו ולמדו במידות שהתורה נדרשת בהם, את דיניו המיוחדים של קרבן זה, בסיטואציה המיוחדת שבה נצטוו במדבר, אשר יאפשרו השתתפותם יחד עם כלל ישראל. או שמבקשים הם אפשרות למועד נוסף להקרבת הקרבן בימי החג.
בדרכם, משתמשים הפרשנים בדיוק המילים בפרטי בקשתם שהובאו במקרא, "במועדו" "אשר היו" "בתוך בני ישראל" ומהם שואבים ומסתייעים בפרשנותם.
הטענה המוסרית
האנשים הטמאים מעלים בקשתם, להתחשבות במעשיהם מכח בקשה ערכית- מוסרית. הם שעסקו בצרכי מצוה, ונטמאו בגללה למת, מבקשים שלא להפסיד בגינה ולהקריב את קרבן פסח יחד עם שאר בני ישראל.
- ביום הקמת המשכן א' ניסן, למדו ישראל שמונה פרשיות שנתחדשו בתורה ( בבלי גיטין ס. - ס:) . אחת מפרשיות אלו הייתה פרשת הטמאים, שבגינה הבינו אותם אנשים שלא יוכלו להקריב את הפסח אם לא יטהרו. (רש"י גיטין ס.) ובו ביום נאמרה גם פרשת פסח שני.1
- רוב הראשונים למדו את איסור הטומאה בקדשים מן הפסוקים "והבשר אשר ייגע בכל טמא לא יאכל.. ונפש כי תגע בכל טמא.. ואכל.. ונכרתה הנפש ההיא מעמיה" (ויקרא ז' י"ט - כ"א) "טומאת הגוף בכרת טומאת בשר בלאו" (פסחים כ"ד:) .
- אמנם הרמב"ם בספר המצוות (לא תעשה קכ"ט) למד את האזהרה מן הפסוק "בכל קודש לא תגע" (פרק י"ב פסוק ד' ) שהובא בטומאת היולדת
- ובמשנה - "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)
- יש שטענו שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף (רבי יוסי הגלילי)
- יש שאמרו שהיו אלו מישאל ואליצפן אשר נטמאו לנדב ואביהו בהקריבם אש זרה (רבי עקיבא)
- יש שאמרו שהיו אלו אנשים שנטמאו למת מצוה (רבי יצחק)
הגישה השניה
האנשים הטמאים טוענים שמכיוון שהם ייטהרו לערב הרי שהם יכולים להמנות על הקרבת הקרבן מבעוד יום. ואין טומאתם הזמנית מעכבת מהשתתפותם בקרבן הפסח.
- בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב. (רש"י)
- בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול. ( ר"י בכור שור, אור החיים דעה ג', רלב"ג )
- כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים . (רש"י )
- כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו . (ראב"ד)
- דווקא "ביום ההוא" , ומשמע שביום למחרת מותרים, שהיה שביעי לטומאה. (ראב"ד)
הגישה השלישית
האנשים הטמאים מבקשים לדחות את איסור הטומאה הקיים בכלל מלאכת הקדשים. עיקר טענותיהם מבוססות על חידוש דין בדבר השוני של קרבן הפסח הנעשה במדבר בתחילת השנה השניה לצאתם ממצרים.
- בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול. בי"ד ניסן, ככולם.
- לדעת האברבנאל בקשו רק שיקריבו עליהם.
- בניגוד לשאר טמאים כמצורעין או זבים וזבות, הרי שטמא מת אינו מסולק אלא ממחנה שכינה, ולכן כמו שהם יושבים ביחד עם שאר בני ישראל כך מבקשים הם להקריב יחד עם שאר אחיהם. (אברבנאל )
- כפי, שעל פי הדיבור הקריבו בני ישראל את קרבן פסח אף על פי שאינם מולים, והיתה זו הוראת שעה. כך גם בקשו הלווים, אף שהם היו מולים4, להקריב כשהם טמאים. (משך חכמה )
- כפי שאכלנו את הפסח בטומאה בשנה שעברה במצרים (חזקוני)
- קרבן אשר קבוע לו זמן דוחה את הטומאה (נצי"ב, עקידה, אינצקלופדיה תלמודית כרך י"ט "טמאה בציבור")
- בני שבט לוי: או נושאי ארונו של יוסף5 או מישאל ואליצפן. (משך חכמה )
- שנטמאו למת מצוה וביום י"ד ניסן היו במהלך ימי טומאתם (אברבנאל)
- כל מי שהיה טמא ביום י"ד (חזקוני, נצי"ב, עקידת יצחק)
- "בתוך בני ישראל" ,כפי שהותר לבני ישראל להקריב בשנה השנית אף על פי שאינם מולים כך גם יש לאפשר לאנשים הטמאים. ( משך חכמה )
בקשת התשלומים
האנשים הטמאים מבקשים להקריב את קרבן הפסח בשאר ימי חג הפסח, ימי תשלומין.