Difference between revisions of "Pesach Sheni – The People's Petition/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 10: Line 10:
 
<p>פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" כבקשה להתחשבות במעשיהם ללא טיעונים הלכתיים אלא מכח בקשה מוסרית</p>
 
<p>פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" כבקשה להתחשבות במעשיהם ללא טיעונים הלכתיים אלא מכח בקשה מוסרית</p>
 
<mekorot><multilink><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, '<multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> שיטה א'</mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, '<multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> שיטה א'</mekorot>
<point><b> בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול את הפסח</point>
+
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול את הפסח</point>
 
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – כפי שטומאה הותרה בציבור, (ומשמע מכך שהקב"ה ברצותו, מחשיב את הטמאים כטהורים ) כך מבקשים הם , שנטמאו ברשות ולדבר מצוה, שיחשיבם הקב"ה כטהורים</point>
 
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – כפי שטומאה הותרה בציבור, (ומשמע מכך שהקב"ה ברצותו, מחשיב את הטמאים כטהורים ) כך מבקשים הם , שנטמאו ברשות ולדבר מצוה, שיחשיבם הקב"ה כטהורים</point>
 
<point><b>השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים</b></point>
 
<point><b>השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים</b></point>
<point><b>מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה?</b> "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)</point>
+
<point><b>מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה?</b> "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)</point>
 
<point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – בין למ"ד נושאי ארונו של יוסף בין למאן דאמר שנטמאו למת מצוה</point>
 
<point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – בין למ"ד נושאי ארונו של יוסף בין למאן דאמר שנטמאו למת מצוה</point>
 
<point><b>"אשר היו טמאים"</b> – "אשר היו" – שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה</point>
 
<point><b>"אשר היו טמאים"</b> – "אשר היו" – שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה</point>
Line 20: Line 20:
 
</category>
 
</category>
 
<category name="כותרת מקוצרת עבור תוכן ענינים">
 
<category name="כותרת מקוצרת עבור תוכן ענינים">
הטענה ההלכתית  
+
הטענה ההלכתית
 
<p>פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" בטיעונים הלכתיים אשר מצדיקים את השתתפותם בקרבן פסח במועדו</p>
 
<p>פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" בטיעונים הלכתיים אשר מצדיקים את השתתפותם בקרבן פסח במועדו</p>
<mekorot> רלב"ג, ר"י בכור שור, <multilink><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink>, <multilink><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">במדבר ט':ג',י'</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> </mekorot>
+
<mekorot>רלב"ג, ר"י בכור שור, <multilink><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink>, <multilink><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">במדבר ט':ג',י'</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink></mekorot>
 
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – רש"י - בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב.<br/>רלב"ג, ר"י בכור שור, נצי"ב - בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול</point>
 
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – רש"י - בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב.<br/>רלב"ג, ר"י בכור שור, נצי"ב - בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול</point>
 
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – רש"י - כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים . <br/>ראב"ד - כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו . <br/>נצי"ב- קרבן שקבוע לו זמן דוחה את הטומאה<br/>רלב"ג - טומאת מת הקלה, שאינם נידחים אלא ממחנה שכינה, דחויה בציבור וגם ביחיד</point>
 
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – רש"י - כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים . <br/>ראב"ד - כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו . <br/>נצי"ב- קרבן שקבוע לו זמן דוחה את הטומאה<br/>רלב"ג - טומאת מת הקלה, שאינם נידחים אלא ממחנה שכינה, דחויה בציבור וגם ביחיד</point>
<point><b>מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה?</b> משנה. פסחים סא. "לערלים ולטמאים – פסול"</point>
+
<point><b>מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה?</b> "והבשר אשר ייגע בכל טמא לא יאכל.. ונפש כי תגע בכל טמא.. ואכל.. ונכרתה הנפש ההיא מעמיה" (ויקרא ז' י"ט - כ"א) "טומאת הגוף בכרת טומאת בשר בלאו" (פסחים כ"ד:)  . "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה פסחים ס"א)</point>
 
<point><b>זהות האנשים והכרונולגיה של ימי המילואים</b> – אור החיים - היו ביום שביעי לטומאתם – משמע שנטמאו בח' ניסן, שמיני לימי המילואים שהחלו לאחר א' ניסן</point>
 
<point><b>זהות האנשים והכרונולגיה של ימי המילואים</b> – אור החיים - היו ביום שביעי לטומאתם – משמע שנטמאו בח' ניסן, שמיני לימי המילואים שהחלו לאחר א' ניסן</point>
 
<point><b>"אשר היו טמאים"</b> – רלב"ג – "אשר היו" ולא טמאים במוחלט, לאפוקי טמאי זיבה ונידה שאינם נידחים אפילו בציבור</point>
 
<point><b>"אשר היו טמאים"</b> – רלב"ג – "אשר היו" ולא טמאים במוחלט, לאפוקי טמאי זיבה ונידה שאינם נידחים אפילו בציבור</point>
Line 34: Line 34:
 
<mekorot><multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> דעה ב, <multilink><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">במדבר ט':א'</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> דעה ב, <multilink><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">במדבר ט':א'</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink></mekorot>
 
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/ לאכול /שניהם</b> – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול.<br/> אור החיים - בימי התשלומים.<br/>אברבנאל - בי"ד ניסן, ככולם.<br/><br/></point>
 
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/ לאכול /שניהם</b> – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול.<br/> אור החיים - בימי התשלומים.<br/>אברבנאל - בי"ד ניסן, ככולם.<br/><br/></point>
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – אור החיים- ביקשו להקריב בשאר ימי הפסח כדין תשלומין שיש לקרבן חגיגה. <br/>האברבנאל - בניגוד לשאר טמאים כמצורעין או זבים וזבות, הרי שטמא מת אינו מסולק אלא ממחנה שכינה, ולכן כמו שהם יושבים ביחד עם שאר בני ישראל כך מבקשים הם להקריב יחד עם שאר אחיהם.</point>
+
<point><b>תקדימים הלכתיים</b> – אור החיים- ביקשו להקריב בשאר ימי הפסח כדין תשלומין שיש לקרבן חגיגה. <br/>האברבנאל - בניגוד לשאר טמאים כמצורעין או זבים וזבות, הרי שטמא מת אינו מסולק אלא ממחנה שכינה, ולכן כמו שהם יושבים ביחד עם שאר בני ישראל כך מבקשים הם להקריב יחד עם שאר אחיהם.</point>
 
<point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – כרבי יצחק שהיה יום שביעי שלהם לטומאה, שלמחרת יטהרו, ויספיקו להקריב במשך ימי החג</point>
 
<point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – כרבי יצחק שהיה יום שביעי שלהם לטומאה, שלמחרת יטהרו, ויספיקו להקריב במשך ימי החג</point>
 
<point><b>"ביום ההוא" – "במעדו" "בתוך בני ישראל"</b> – אור החיים - שלא יכלו להקריב "ביום ההוא" ומשום כך ביקשו להקריב "במועדו" בשאר ימי המועד. <br/> האברבנאל - ישיבתם בתוך בני ישראל היא העילה לבקשה להקריב את קרבן הפסח יחד עם שאר בני ישראל.</point>
 
<point><b>"ביום ההוא" – "במעדו" "בתוך בני ישראל"</b> – אור החיים - שלא יכלו להקריב "ביום ההוא" ומשום כך ביקשו להקריב "במועדו" בשאר ימי המועד. <br/> האברבנאל - ישיבתם בתוך בני ישראל היא העילה לבקשה להקריב את קרבן הפסח יחד עם שאר בני ישראל.</point>

Version as of 02:06, 4 July 2016

פסח שני – הבקשה

גישות פרשניות

הטענה המוסרית

פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" כבקשה להתחשבות במעשיהם ללא טיעונים הלכתיים אלא מכח בקשה מוסרית

בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול את הפסח
תקדימים הלכתיים – כפי שטומאה הותרה בציבור, (ומשמע מכך שהקב"ה ברצותו, מחשיב את הטמאים כטהורים ) כך מבקשים הם , שנטמאו ברשות ולדבר מצוה, שיחשיבם הקב"ה כטהורים
השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים
מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה? "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)
זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים – בין למ"ד נושאי ארונו של יוסף בין למאן דאמר שנטמאו למת מצוה
"אשר היו טמאים" – "אשר היו" – שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה
"ביום ההוא" – "במעדו"
למה ה' לא העביר את הדין למשה לפני האירוע?

הטענה ההלכתית

פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" בטיעונים הלכתיים אשר מצדיקים את השתתפותם בקרבן פסח במועדו

בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם – רש"י - בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב.
רלב"ג, ר"י בכור שור, נצי"ב - בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול
תקדימים הלכתיים – רש"י - כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים .
ראב"ד - כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו .
נצי"ב- קרבן שקבוע לו זמן דוחה את הטומאה
רלב"ג - טומאת מת הקלה, שאינם נידחים אלא ממחנה שכינה, דחויה בציבור וגם ביחיד
מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה? "והבשר אשר ייגע בכל טמא לא יאכל.. ונפש כי תגע בכל טמא.. ואכל.. ונכרתה הנפש ההיא מעמיה" (ויקרא ז' י"ט - כ"א) "טומאת הגוף בכרת טומאת בשר בלאו" (פסחים כ"ד:) . "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה פסחים ס"א)
זהות האנשים והכרונולגיה של ימי המילואים – אור החיים - היו ביום שביעי לטומאתם – משמע שנטמאו בח' ניסן, שמיני לימי המילואים שהחלו לאחר א' ניסן
"אשר היו טמאים" – רלב"ג – "אשר היו" ולא טמאים במוחלט, לאפוקי טמאי זיבה ונידה שאינם נידחים אפילו בציבור
"ביום ההוא" "במועדו" "בתוך בני ישראל" – ראב"ד - דווקא "ביום ההוא" , ומשמע שביום למחרת מותרים, שהיה שביעי לטומאה
יונתן בן עוזיאל - כפל המילה "במועדו" מלמד שמדבר בזמן ההקרבה במשך היום וכוונתו לשעת בין הערביים
נצי"ב – "במועדו" דבר שיש לו זמן קבוע

הטענה הלמדנית

פרשנות זו מבארת את טענתם של "האנשים הטמאים" בכך שחידשו דין בתורה מכח דרשת התורה ודימוי מילתא למילתא.

בקשו להמנות על קרבן פסח/ לאכול /שניהם – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול.
אור החיים - בימי התשלומים.
אברבנאל - בי"ד ניסן, ככולם.

תקדימים הלכתיים – אור החיים- ביקשו להקריב בשאר ימי הפסח כדין תשלומין שיש לקרבן חגיגה.
האברבנאל - בניגוד לשאר טמאים כמצורעין או זבים וזבות, הרי שטמא מת אינו מסולק אלא ממחנה שכינה, ולכן כמו שהם יושבים ביחד עם שאר בני ישראל כך מבקשים הם להקריב יחד עם שאר אחיהם.
זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים – כרבי יצחק שהיה יום שביעי שלהם לטומאה, שלמחרת יטהרו, ויספיקו להקריב במשך ימי החג
"ביום ההוא" – "במעדו" "בתוך בני ישראל" – אור החיים - שלא יכלו להקריב "ביום ההוא" ומשום כך ביקשו להקריב "במועדו" בשאר ימי המועד.
האברבנאל - ישיבתם בתוך בני ישראל היא העילה לבקשה להקריב את קרבן הפסח יחד עם שאר בני ישראל.