Difference between revisions of "Pesach Sheni – The People's Petition/2/he"
m |
m |
||
Line 6: | Line 6: | ||
<div class="overview"> | <div class="overview"> | ||
<h2>סקירה</h2> | <h2>סקירה</h2> | ||
− | <br/>את התשובות של הראשונים והאחרונים בהעמסת התוכן של בקשתם, ערכנו | + | <p><br/>את התשובות של הראשונים והאחרונים בהעמסת התוכן של בקשתם, ערכנו בכמה מגמות.  <br/>האם בקשה זו מכילה בתוכה תוכן של "וועדת חריגים" בעקבות הסיטואציה שבגינה נטמאו?<br/>האם בקשה זו מגלמת בתוכה ניתוח הלכתי/מציאותי אשר מאפשר השתתפות האנשים הטמאים בשלב ההקרבה, בקרבן הפסח?<br/>שמא נשאו ולמדו במידות שהתורה נדרשת בהם, את דיניו המיוחדים של קרבן זה, בסיטואציה המיוחדת שבה נצטוו במדבר, אשר יאפשרו השתתפותם יחד עם כלל ישראל. או שמבקשים הם אפשרות למועד נוסף להקרבת הקרבן בימי החג. </p> |
+ | <p>בדרכם, משתמשים הפרשנים בדיוק המילים בפרטי בקשתם שהובאו במקרא, "במועדו" "אשר היו" "בתוך בני ישראל" ומהם שואבים ומסתייעים בפרשנותם.</p></div> | ||
<approaches> | <approaches> |
Version as of 06:32, 12 July 2016
פסח שני – הבקשה
גישות פרשניות
סקירה
את התשובות של הראשונים והאחרונים בהעמסת התוכן של בקשתם, ערכנו בכמה מגמות.
האם בקשה זו מכילה בתוכה תוכן של "וועדת חריגים" בעקבות הסיטואציה שבגינה נטמאו?
האם בקשה זו מגלמת בתוכה ניתוח הלכתי/מציאותי אשר מאפשר השתתפות האנשים הטמאים בשלב ההקרבה, בקרבן הפסח?
שמא נשאו ולמדו במידות שהתורה נדרשת בהם, את דיניו המיוחדים של קרבן זה, בסיטואציה המיוחדת שבה נצטוו במדבר, אשר יאפשרו השתתפותם יחד עם כלל ישראל. או שמבקשים הם אפשרות למועד נוסף להקרבת הקרבן בימי החג.
בדרכם, משתמשים הפרשנים בדיוק המילים בפרטי בקשתם שהובאו במקרא, "במועדו" "אשר היו" "בתוך בני ישראל" ומהם שואבים ומסתייעים בפרשנותם.
הטענה המוסרית
האנשים הטמאים מעלים בקשתם להתחשבות במעשיהם מכח בקשה ערכית- מוסרית. הם שעסקו בצרכי מצוה, ונטמאו בגללה למת, מבקשים שלא להפסיד בגינה ולהקריב את קרבן פסח יחד עם שאר בני ישראל.
- ביום הקמת המשכן א' ניסן, למדו ישראל שמונה פרשיות שנתחדשו בתורה ( בבלי גיטין ס. - ס:) . אחת מפרשיות אלו הייתה פרשת הטמאים, שבגינה הבינו אותם אנשים שלא יוכלו להקריב את הפסח אם לא יטהרו. (רש"י גיטין ס.) ובו ביום נאמרה גם פרשת פסח שני.1
- רוב הראשונים למדו את איסור הטומאה בקדשים מן הפסוקים "והבשר אשר ייגע בכל טמא לא יאכל.. ונפש כי תגע בכל טמא.. ואכל.. ונכרתה הנפש ההיא מעמיה" (ויקרא ז' י"ט - כ"א) "טומאת הגוף בכרת טומאת בשר בלאו" (פסחים כ"ד:) .
- אמנם הרמב"ם בספר המצוות (לא תעשה קכ"ט) למד את האזהרה מן הפסוק "בכל קודש לא תגע" (פרק י"ב פסוק ד' ) שהובא בטומאת היולדת
- ובמשנה - "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)
- יש שטענו שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף (רבי יוסי הגלילי)
- יש שאמרו שהיו אלו מישאל ואליצפן אשר נטמאו לנדב ואביהו בהקריבם אש זרה (רבי עקיבא)
- יש שאמרו שהיו אלו אנשים שנטמאו למת מצוה (רבי יצחק)
הגישה השניה
האנשים הטמאים טוענים שמכיוון שהם ייטהרו לערב הרי שהם יכולים להמנות על הקרבת הקרבן מבעוד יום. ואין טומאתם הזמנית מעכבת מהשתתפותם בקרבן הפסח.
- בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב. (רש"י)
- בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול. ( ר"י בכור שור, אור החיים דעה ג', רלב"ג )
- כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים . (רש"י )
- כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו . (ראב"ד)
- דווקא "ביום ההוא" , ומשמע שביום למחרת מותרים, שהיה שביעי לטומאה. (ראב"ד)
הגישה השלישית
האנשים הטמאים מבקשים לדחות את איסור הטומאה הקיים בקדשים מסיבות שונות, עיקרם בכח דרשת התורה ודימוי מילתא למילתא.
- בימי התשלומים. (אור החיים )
- בי"ד ניסן, ככולם. (אברבנאל , משך חכמה)
- ביקשו להקריב בשאר ימי הפסח כדין תשלומין שיש לקרבן חגיגה. (אור החיים)
- בניגוד לשאר טמאים כמצורעין או זבים וזבות, הרי שטמא מת אינו מסולק אלא ממחנה שכינה, ולכן כמו שהם יושבים ביחד עם שאר בני ישראל כך מבקשים הם להקריב יחד עם שאר אחיהם. (האברבנאל )
- כפי, שעל פי הדיבור הקריבו בני ישראל את קרבן פסח אף על פי שאינם מולים, והיתה זו הוראת שעה. כך גם בקשו הלווים, אף שהם היו מולים4, להקריב כשהם טמאים. (משך חכמה )
בני שבט לוי: או נושאי ארונו של יוסף5 או מישאל ואליצפן. (משך חכמה )
- שלא יכלו להקריב "ביום ההוא" ומשום כך ביקשו להקריב "במועדו" בשאר ימי המועד. (אור החיים )
- ישיבתם בתוך בני ישראל היא העילה לבקשה להקריב את קרבן הפסח יחד עם שאר בני ישראל. (האברבנאל )
- "בתוך בני ישראל" ,כפי שהותר לבני ישראל להקריב בשנה השנית אף על פי שאינם מולים כך גם יש לאפשר לאנשים הטמאים. ( משך חכמה )
בקשת התשלומים
האנשים הטמאים מבקשים להקריב את קרבן הפסח בשאר ימי חג הפסח, ימי תשלומין.