Difference between revisions of "Pesach Sheni – The People's Petition/2/he"
m |
m |
||
Line 14: | Line 14: | ||
<p>האנשים הטמאים מעלים בקשתם, להתחשבות במעשיהם  מכח בקשה ערכית- מוסרית. הם שעסקו בצרכי מצוה, ונטמאו בגללה למת, מבקשים שלא להפסיד בגינה ולהקריב את קרבן פסח יחד עם שאר בני ישראל.</p> | <p>האנשים הטמאים מעלים בקשתם, להתחשבות במעשיהם  מכח בקשה ערכית- מוסרית. הם שעסקו בצרכי מצוה, ונטמאו בגללה למת, מבקשים שלא להפסיד בגינה ולהקריב את קרבן פסח יחד עם שאר בני ישראל.</p> | ||
<mekorot><multilink><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, '<multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> שיטה א'</mekorot> | <mekorot><multilink><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>, '<multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> שיטה א'</mekorot> | ||
− | <point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> – האנשים | + | <point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b> –  בקשת האנשים הייתה גם להמנות ולהקריב ביום י"ד בניסן וגם לאכול את הפסח בליל ט"ו.</point> |
− | <point><b>תקדימים הלכתיים</b> – כפי שטומאה הותרה בציבור, (ומשמע מכך שהקב"ה ברצותו, מחשיב את הטמאים כטהורים ) כך מבקשים הם , שנטמאו ברשות ולדבר מצוה, שיחשיבם הקב"ה כטהורים.</point> | + | <point><b>תקדימים הלכתיים</b> – כפי שטומאה הותרה בציבור<fn><a href="אינצקלופדיהתלמודיתכרךיטטמאהבציבור" data-aht="source">אינצקלופדיה תלמודית כרך י"ט "טמאה בציבור</a></fn>, (ומשמע מכך שהקב"ה ברצותו, מחשיב את הטמאים כטהורים ) כך מבקשים הם , שנטמאו ברשות ולדבר מצוה, שיחשיבם הקב"ה כטהורים.</point> |
<point><b>מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה?</b><ul> | <point><b>מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה?</b><ul> | ||
<li>ביום הקמת המשכן א' ניסן, למדו ישראל שמונה פרשיות שנתחדשו בתורה ( <multilink><a href="BavliGittin60a-60b" data-aht="source">בבלי גיטין</a><a href="BavliGittin60a-60b" data-aht="source">גיטין ס'.-ס':</a><a href="Bavli Gittin" data-aht="parshan">אודות בבלי גיטין</a></multilink> ס. - ס:) . אחת מפרשיות אלו הייתה פרשת הטמאים, שבגינה הבינו אותם אנשים שלא יוכלו להקריב את הפסח אם לא יטהרו. (<multilink><a href="RashiGittin60a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="RashiGittin60a" data-aht="source">גיטין ס'.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> גיטין ס.) ובו ביום נאמרה גם פרשת פסח שני.<fn>בעלי התוספות הקשו על שיטת רש"י, שהרי לשיטתם, אינה ברורות אותם דעות חכמים בדבר זהות "האנשים הטמאים" שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף או מישאל ואליצפן שנטמאו לנדב ואביהו, שהרי ביכולתם להספיק ולהיטהר קודם הפסח באותם י"ד ימים שעד הקרבת הקרבן. נראה שרש"י הרגיש בקושיא זו והוסיף בבאורו שם ששאלתם הייתה בנוגע לאלו שלא יטהרו קודם יום י"ד. מאדיך, הקשו האחרונים על בעלי התוספות, שטענו שפרשיה זו נאמרה ביום י"ד בניסן, שהרי קושייתם היא קושיית רבי יצחק עצמו שהובאה בגמרא (סוכה דף כ"ה:) ומה חידשו עליה?</fn> </li> | <li>ביום הקמת המשכן א' ניסן, למדו ישראל שמונה פרשיות שנתחדשו בתורה ( <multilink><a href="BavliGittin60a-60b" data-aht="source">בבלי גיטין</a><a href="BavliGittin60a-60b" data-aht="source">גיטין ס'.-ס':</a><a href="Bavli Gittin" data-aht="parshan">אודות בבלי גיטין</a></multilink> ס. - ס:) . אחת מפרשיות אלו הייתה פרשת הטמאים, שבגינה הבינו אותם אנשים שלא יוכלו להקריב את הפסח אם לא יטהרו. (<multilink><a href="RashiGittin60a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="RashiGittin60a" data-aht="source">גיטין ס'.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> גיטין ס.) ובו ביום נאמרה גם פרשת פסח שני.<fn>בעלי התוספות הקשו על שיטת רש"י, שהרי לשיטתם, אינה ברורות אותם דעות חכמים בדבר זהות "האנשים הטמאים" שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף או מישאל ואליצפן שנטמאו לנדב ואביהו, שהרי ביכולתם להספיק ולהיטהר קודם הפסח באותם י"ד ימים שעד הקרבת הקרבן. נראה שרש"י הרגיש בקושיא זו והוסיף בבאורו שם ששאלתם הייתה בנוגע לאלו שלא יטהרו קודם יום י"ד. מאדיך, הקשו האחרונים על בעלי התוספות, שטענו שפרשיה זו נאמרה ביום י"ד בניסן, שהרי קושייתם היא קושיית רבי יצחק עצמו שהובאה בגמרא (סוכה דף כ"ה:) ומה חידשו עליה?</fn> </li> | ||
Line 22: | Line 22: | ||
<li>ובמשנה - "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)</li> | <li>ובמשנה - "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – מחלוקת בין התנאים | + | <point><b>זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים</b> – מחלוקת בין התנאים (תלמוד <multilink><a href="BavliSukkah25a" data-aht="source">בבלי סוכה</a><a href="BavliSukkah25a" data-aht="source">סוכה כ"ה.</a><a href="BavliSukkah25b" data-aht="source">סוכה כ"ה:</a><a href="Bavli Sukkah" data-aht="parshan">אודות בבלי סוכה</a></multilink> כה.-כה: )  מי היו ה"אנשים הטמאים" <br/> |
<ul> | <ul> | ||
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">יש שטענו שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף (רבי יוסי הגלילי) </span></li> | <li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">יש שטענו שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף (רבי יוסי הגלילי) </span></li> | ||
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">יש שאמרו שהיו אלו מישאל ואליצפן אשר נטמאו לנדב ואביהו בהקריבם אש זרה (רבי עקיבא) </span></li> | <li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">יש שאמרו שהיו אלו מישאל ואליצפן אשר נטמאו לנדב ואביהו בהקריבם אש זרה (רבי עקיבא) </span></li> | ||
− | <li>יש שאמרו שהיו אלו אנשים שנטמאו למת מצוה (רבי יצחק)     </li> | + | <li>יש שאמרו שהיו אלו אנשים שנטמאו למת מצוה <fn>רבי יצחק הקשה על הדעות הראשונות, מדוע לא הספיקו להיטהר, שהרי אם היו מישאל ואליצפן שנטמאו לנדב ואביהו, הרי היו יכולים להיטהר, ואם נושאי ארונו של יוסף היו, והרי בזמן מלאכת המשכן לא נערכו מסעות  ולא היו צריכים להיטמא לו?</fn>(רבי יצחק)     </li> |
</ul> | </ul> | ||
− | דעה זו מכילה בתוכה את כלל הדעות ובלבד שעסקו בצרכי מצוה.</point> | + | דעה זו מכילה בתוכה את כלל הדעות התנאים, ואינה מתמקדת דווקא בטמאים שעתידים להיטהר בליל ט"ו,  ובלבד שעסקו בצרכי מצוה.</point> |
− | <point><b>"אשר היו טמאים"</b> – "אשר היו" | + | <point><b>"אשר היו טמאים"</b> – "אשר היו" -  הפסוק נכתב בלשון סביל, ומשמע מכך, שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה.</point> |
<point><b>"ביום ההוא" – "במעדו"</b> – האנשים הטמאים מבקשים להקריב "במועדו" יחד עם כל ישראל</point> | <point><b>"ביום ההוא" – "במעדו"</b> – האנשים הטמאים מבקשים להקריב "במועדו" יחד עם כל ישראל</point> | ||
− | <point><b>השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים</b> – בעוד שבפסח שני הבקשה | + | <point><b>השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים</b> – בעוד שבפסח שני הבקשה  אינה בקשה נובעת מהגיון וסברא, אלא  נובעת מהחפץ שלא להפסיד את הקרבת הקרבן בעקבות עשיית מצוה. בבנות צלפחד הבקשה היא לקבל חלק בנחלה על פי הגיון וסברא.</point> |
− | <point><b>מדוע  לא העביר ה' את הדין למשה לפני האירוע?</b> אין כאן  הוראה הלכתית כסדרו של עולם, אשר ניתנו כולם בסיני למשה. אלא בקשה חריגה, הוראת שעה | + | <point><b>מדוע  לא העביר ה' את הדין למשה לפני האירוע?</b> כפי שנתבאר בגישה זו, אין כאן  הוראה הלכתית כסדרו של עולם, אשר ניתנו כולם בסיני למשה. אלא בקשה חריגה, הוראת שעה, </point> |
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>חשבון הלכתי |
<p>האנשים הטמאים טוענים שמכיוון שהם ייטהרו לערב הרי שהם יכולים להמנות על הקרבת הקרבן מבעוד יום. ואין טומאתם הזמנית מעכבת מהשתתפותם בקרבן הפסח.</p> | <p>האנשים הטמאים טוענים שמכיוון שהם ייטהרו לערב הרי שהם יכולים להמנות על הקרבת הקרבן מבעוד יום. ואין טומאתם הזמנית מעכבת מהשתתפותם בקרבן הפסח.</p> | ||
− | <mekorot><multilink><a href=" | + | <mekorot><multilink><a href="SifreBemidbar9-6-8" data-aht="source">ספרי במדבר</a><a href="SifreBemidbar9-6-8" data-aht="source">ט':ו'-ח'</a><a href="Sifre Bemidbar" data-aht="parshan">אודות ספרי במדבר</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">אור החיים</a><a href="OrHaChayyimBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chayyim b. Atar (Or HaChayyim)" data-aht="parshan">אודות ר' חיים בן עטר</a></multilink> דעה ג', <multilink><a href="RalbagBemidbar9-6" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBemidbar9-6" data-aht="source">במדבר ט':ו'</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>   רמב"ם הלכות קרבן פסח פרק ו' הלכה ב' . השגות הראב"ד שם.</mekorot> |
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b><ul> | <point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם</b><ul> | ||
<li> בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב. (רש"י) </li> | <li> בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב. (רש"י) </li> | ||
Line 52: | Line 52: | ||
<point><b>מדוע לא העביר  ה' את הדין למשה לפני האירוע?</b> כל המצוות ניתנו למשה בסיני, השאלות שעלו לאחר מכן, הם לא מחסרון ידיעת ההלכה אלא מחסרון ניתוח והערכת המציאות<fn>אור החיים במדבר כ"ז פס' ה'</fn>. ניתן להסביר גם כאן, שהיה כאן חסרון בהגדרת המציאות של קרבן פסח שנשחט בי"ד ונאכל בליל ט"ו. האם עיקרו בשחיטה וזריקת הדם או שמא באכילתו.</point> | <point><b>מדוע לא העביר  ה' את הדין למשה לפני האירוע?</b> כל המצוות ניתנו למשה בסיני, השאלות שעלו לאחר מכן, הם לא מחסרון ידיעת ההלכה אלא מחסרון ניתוח והערכת המציאות<fn>אור החיים במדבר כ"ז פס' ה'</fn>. ניתן להסביר גם כאן, שהיה כאן חסרון בהגדרת המציאות של קרבן פסח שנשחט בי"ד ונאכל בליל ט"ו. האם עיקרו בשחיטה וזריקת הדם או שמא באכילתו.</point> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>חידושי דין |
<p>האנשים הטמאים מבקשים לדחות את איסור הטומאה הקיים בכלל מלאכת הקדשים. עיקר טענותיהם מבוססות על חידוש דין בדבר השוני של קרבן הפסח הנעשה במדבר בתחילת השנה השניה לצאתם ממצרים.</p> | <p>האנשים הטמאים מבקשים לדחות את איסור הטומאה הקיים בכלל מלאכת הקדשים. עיקר טענותיהם מבוססות על חידוש דין בדבר השוני של קרבן הפסח הנעשה במדבר בתחילת השנה השניה לצאתם ממצרים.</p> | ||
− | <mekorot>, <multilink><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">במדבר ט':א'</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>, <multilink><a href="MeshekhChokhmahBemidbar9" data-aht="source">משך חכמה</a><a href="MeshekhChokhmahBemidbar9" data-aht="source">במדבר ט'</a><a href="R. Meir Simcha of Dvinsk (Meshekh Chokhmah)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר שמחה מדווינסק</a></multilink>, <multilink><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">במדבר ט':ג',י'</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>, <multilink><a href="AkeidatYitzchak74" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchak74" data-aht="source">שער ע"ד</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBemidbar9-7" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink></mekorot> | + | <mekorot>, <multilink><a href="SifreZutaBemidbar9-6-8" data-aht="source">ספרי זוטא</a><a href="SifreZutaBemidbar9-6-8" data-aht="source">במדבר ט':ו'-ח'</a><a href="Sifre Zuta" data-aht="parshan">אודות ספרי זוטא</a></multilink>, <multilink><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBemidbar9-1" data-aht="source">במדבר ט':א'</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>, <multilink><a href="MeshekhChokhmahBemidbar9" data-aht="source">משך חכמה</a><a href="MeshekhChokhmahBemidbar9" data-aht="source">במדבר ט'</a><a href="R. Meir Simcha of Dvinsk (Meshekh Chokhmah)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר שמחה מדווינסק</a></multilink>, <multilink><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar9-3-10" data-aht="source">במדבר ט':ג',י'</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>, <multilink><a href="AkeidatYitzchak74" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="AkeidatYitzchak74" data-aht="source">שער ע"ד</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBemidbar9-7" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBemidbar9-7" data-aht="source">במדבר ט':ז'</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">אודות ר' חזקיה בן מנוח</a></multilink></mekorot> |
<point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/ לאכול /שניהם</b><ul> | <point><b>בקשו להמנות על קרבן פסח/ לאכול /שניהם</b><ul> | ||
<li>בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול. בי"ד ניסן, ככולם.</li> | <li>בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול. בי"ד ניסן, ככולם.</li> |
Version as of 01:45, 14 July 2016
פסח שני – הבקשה
גישות פרשניות
סקירה
את תשובותם של הראשונים והאחרונים בהעמסת התוכן של בקשתם, ערכנו בכמה מגמות.
האם בקשה זו מכילה בתוכה תוכן של "וועדת חריגים" בעקבות הסיטואציה שבגינה נטמאו?
האם בקשה זו מגלמת בתוכה ניתוח הלכתי/מציאותי אשר מאפשר השתתפות האנשים הטמאים בשלב ההקרבה, בקרבן הפסח?
שמא נשאו ולמדו במידות שהתורה נדרשת בהם, את דיניו המיוחדים של קרבן זה, בסיטואציה המיוחדת שבה נצטוו במדבר, אשר יאפשרו השתתפותם יחד עם כלל ישראל. או שמבקשים הם אפשרות למועד נוסף להקרבת הקרבן בימי החג.
בדרכם, משתמשים הפרשנים בדיוק המילים בפרטי בקשתם שהובאו במקרא, "במועדו" "אשר היו" "בתוך בני ישראל" ומהם שואבים ומסתייעים בפרשנותם.
הטענה המוסרית
האנשים הטמאים מעלים בקשתם, להתחשבות במעשיהם מכח בקשה ערכית- מוסרית. הם שעסקו בצרכי מצוה, ונטמאו בגללה למת, מבקשים שלא להפסיד בגינה ולהקריב את קרבן פסח יחד עם שאר בני ישראל.
- ביום הקמת המשכן א' ניסן, למדו ישראל שמונה פרשיות שנתחדשו בתורה ( בבלי גיטין ס. - ס:) . אחת מפרשיות אלו הייתה פרשת הטמאים, שבגינה הבינו אותם אנשים שלא יוכלו להקריב את הפסח אם לא יטהרו. (רש"י גיטין ס.) ובו ביום נאמרה גם פרשת פסח שני.2
- רוב הראשונים למדו את איסור הטומאה בקדשים מן הפסוקים "והבשר אשר ייגע בכל טמא לא יאכל.. ונפש כי תגע בכל טמא.. ואכל.. ונכרתה הנפש ההיא מעמיה" (ויקרא ז' י"ט - כ"א) "טומאת הגוף בכרת טומאת בשר בלאו" (פסחים כ"ד:) .
- אמנם הרמב"ם בספר המצוות (לא תעשה קכ"ט) למד את האזהרה מן הפסוק "בכל קודש לא תגע" (פרק י"ב פסוק ד' ) שהובא בטומאת היולדת
- ובמשנה - "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)
- יש שטענו שהיו אלו נושאי ארונו של יוסף (רבי יוסי הגלילי)
- יש שאמרו שהיו אלו מישאל ואליצפן אשר נטמאו לנדב ואביהו בהקריבם אש זרה (רבי עקיבא)
- יש שאמרו שהיו אלו אנשים שנטמאו למת מצוה 3(רבי יצחק)
חשבון הלכתי
האנשים הטמאים טוענים שמכיוון שהם ייטהרו לערב הרי שהם יכולים להמנות על הקרבת הקרבן מבעוד יום. ואין טומאתם הזמנית מעכבת מהשתתפותם בקרבן הפסח.
- בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב. (רש"י)
- בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול. ( ר"י בכור שור, אור החיים דעה ג', רלב"ג )
- כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים . (רש"י )
- כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו . (ראב"ד)
- דווקא "ביום ההוא" , ומשמע שביום למחרת מותרים, שהיה שביעי לטומאה. (ראב"ד)
חידושי דין
האנשים הטמאים מבקשים לדחות את איסור הטומאה הקיים בכלל מלאכת הקדשים. עיקר טענותיהם מבוססות על חידוש דין בדבר השוני של קרבן הפסח הנעשה במדבר בתחילת השנה השניה לצאתם ממצרים.
- בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול. בי"ד ניסן, ככולם.
- לדעת האברבנאל בקשו רק שיקריבו עליהם.
- בניגוד לשאר טמאים כמצורעין או זבים וזבות, הרי שטמא מת אינו מסולק אלא ממחנה שכינה, ולכן כמו שהם יושבים ביחד עם שאר בני ישראל כך מבקשים הם להקריב יחד עם שאר אחיהם. (אברבנאל )
- כפי, שעל פי הדיבור הקריבו בני ישראל את קרבן פסח אף על פי שאינם מולים, והיתה זו הוראת שעה. כך גם בקשו הלווים, אף שהם היו מולים5, להקריב כשהם טמאים. (משך חכמה )
- כפי שאכלנו את הפסח בטומאה בשנה שעברה במצרים (חזקוני)
- קרבן אשר קבוע לו זמן דוחה את הטומאה (נצי"ב, עקידה, אינצקלופדיה תלמודית כרך י"ט "טמאה בציבור")
- בני שבט לוי: או נושאי ארונו של יוסף6 או מישאל ואליצפן. (משך חכמה )
- שנטמאו למת מצוה וביום י"ד ניסן היו במהלך ימי טומאתם (אברבנאל)
- כל מי שהיה טמא ביום י"ד (חזקוני, נצי"ב, עקידת יצחק)
- "בתוך בני ישראל" ,כפי שהותר לבני ישראל להקריב בשנה השנית אף על פי שאינם מולים כך גם יש לאפשר לאנשים הטמאים. ( משך חכמה )
ניתן להסביר גם שבדין קרבן פסח ידע משה שטומאה נדחית מפני הציבור, אלא שהיה חסרון ידיעה בדינו של כל יחיד האם בקרבן פסח שנצטוו בו כלל ישראל, כריבוי ולא ששליח הציבור עושה בשם כולם, דינו כציבור או שמא דינו שונה והרי הוא כיחיד וידחה מהקרבתו7
בקשת התשלומים
האנשים הטמאים מבקשים להקריב את קרבן הפסח בשאר ימי חג הפסח, ימי תשלומין.