Pesach Sheni – The People's Petition/2/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

פסח שני – הבקשה

גישות פרשניות

הטענה המוסרית

פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" כבקשה להתחשבות במעשיהם ללא טיעונים הלכתיים

בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם – בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול את הפסח
תקדימים הלכתיים – כפי שטומאה הותרה בציבור, (ומשמע מכך שהקב"ה ברצותו, מחשיב את הטמאים כטהורים ) כך מבקשים הם , שנטמאו ברשות ולדבר מצוה, שיחשיבם הקב"ה כטהורים
השוואה לטענת בנות צלפחד ועוד מקרים של וועדת חריגים
מניין שאסור להקריב הפסח בטומאה? "לערלים ולטמאים – פסול" (משנה. פסחים דף סא)
זהות האנשים והכרונולוגיה של ימי המילואים – בין למ"ד נושאי ארונו של יוסף בין למאן דאמר שנטמאו למת מצוה
"אשר היו טמאים" – "אשר היו" – שלא מרצונם נטמאו אלא לצורך מצוה
"ביום ההוא" – "במעדו"
למה ה' לא העביר את הדין למשה לפני האירוע?

הטענה ההלכתית

פרשנות זו מבארת את טענתם של ה"אנשים הטמאים" בטיעונים הלכתיים אשר מצדיקים את השתתפותם בקרבן פסח במועדו

בקשו להמנות על קרבן פסח/לאכול/ שניהם
רש"י - בקשו רק להמנות ולהקריב, הטהורים יאכלו בערב.
רלב"ג, ר"י בכור שור, נצי"ב - בקשו גם להמנות ולהקריב וגם לאכול

תקדימים הלכתיים – רש"י - כדין חטאת, שהיא קודשי קדשים, שבה זורקים דם על האדם על בעודו טמא ונאכל בערב לטהורים .
ראב"ד - כדין טמא שרץ שטבל והיזו עליו, ששוחטים עליו .
נצי"ב- קרבן שקבוע לו זמן דוחה את הטומאה
רלב"ג - טומאת מת הקלה, שאינם נידחים אלא ממחנה שכינה, דחויה בציבור וגם ביחיד