Difference between revisions of "Philosophy:Collective Punishment/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(10 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>ענישה קולקטיבית</h1>
 
<h1>ענישה קולקטיבית</h1>
<h2>Questioning Hashem's Justice</h2>
+
<h2>הטלת ספק בצדק הא-לוהי</h2>
<p>On two memorable occasions in Torah, leaders turn to Hashem to question His justice in punishing the innocent.&#160; After being told of the impending destruction of Sedom, Avraham cries out to Hashem, "הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע" (<a href="Bereshit18-16-33" data-aht="source">Bereshit 18:23</a>). Similarly, during the rebellion of Korach when Hashem tells Moshe to separate from the congregation, "and I will wipe them out",&#160; Moshe responds by asking, "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כׇּל הָעֵדָה תִּקְצֹף" (<a href="Bemidbar16-20-26" data-aht="source">Bemidbar 16:22</a>).</p>
+
<p>בשני סיפורים בתורה, מנהיגים פונים לה' ומטילים ספק בצדקתו בהענשת חפים מפשע. אחרי שהוא שומע על חורבן סדום הממשמש ובא, אברהם זועק לה' "הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע" (<a href="Bereshit18-16-33" data-aht="source">בראשית י"ח:כ"ג</a>). באופן דומה, במהלך מרד קורח, כאשר ה' אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע", משה מגיב בשאלת: "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כׇּל הָעֵדָה תִּקְצֹף" (<a href="Bemidbar16-20-26" data-aht="source">במדבר ט"ז:כ"ב</a>).</p>
<p>Both Avraham and Moshe seem to be bothered by the possibility that Hashem might collectively punish the innocent together with the guilty.&#160; It is not clear from either story, though, if even Hashem was never really intending to do so or if He changed His mind in the end.<fn>Both stories abound in ambiguities and different commentators explain both Avraham and Moshe's pleas, and Hashem's responses in various ways.&#160; For an extensive discussion of each story, see <a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">Avraham's Prayer for Sedom</a> and <a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion</a>.</fn>&#160; Does Hashem agree that collective punishment is wrong or is it actually an integral part of His mode of justice?</p>
+
<p>נראה כי גם אברהם וגם משה מוטרדים מהאפשרות שה' עלול להעניש חפים מפשע יחד עם האשמים. עם זאת, בשני הסיפורים לא ברור אם ה' באמת התכוון לעשות זאת, או אם הוא התחרט בסופו של דבר.<fn>בשני הסיפורים יש שאלות גדולות ופרשנים שונים מסבירים הן את תחינותיהם של אברהם ושל משה, והן את תגובותיו של ה' בדרכים שונות. לדיון נרחב בכל סיפור, ראו <a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">תפילת אברהם עבור סדום</a> ו<a href="Dialogue with the Divine During Korach's Rebellion" data-aht="page">דיאלוג עם ה' במהלך מרד קרח</a>.</fn>&#160;האם ה' מסכים שעונש קולקטיבי הוא בעייתי מבחינה מוסרית, או שעונש כזה הוא למעשה חלק בלתי נפרד מהצדק הא-לוהי?</p>
  
<h2>Biblical Cases of Collective Punishment</h2>
+
<h2>מקרים של עונש קולקטיבי</h2>
<p>The above cases are by no means the only stories in Tanakh in which there seems to be collective punishment. From the Flood in the time of Noach to the present day exile, it would appear that innocents often suffer with the wicked:</p>
+
<p>המקרים לעיל אינם הסיפורים היחידים בתנ"ך שבהם נראה שקיים עונש קולקטיבי. מהמבול בתקופת נח ועד הגלות של ימינו, נראה שלעיתים קרובות חפים מפשע סובלים ביחד עם הרשעים:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>Divine punishments of Israel</b> – At times, after part of the nation sins, Hashem seems to mete out undiscriminating punishments to the entire people. For instance, after the Spies' report, everyone aged twenty and up was decreed to die in the Wilderness, apparently regardless of whether they individually joined in the murmurings (<a href="Bemidbar14-26-37" data-aht="source">Bemidbar 14:35</a>).</li>
+
<li><b>ה' מעניש את ישראל</b>&#160;לעיתים, לאחר שחלק מהאומה חוטאת, נראה שה' מעניש את כל העם ללא הבחנה. למשל, לאחר חטא המרגלים, נגזר על כל האנשים מגיל עשרים ומעלה למות במדבר, ככל הנראה בלי הבחנה בין אלה שחטאו, לאלה שלא (<a href="Bemidbar14-26-37" data-aht="source">במדבר י"ד:ל"ה</a>).</li>
 +
<li><b>ה' מעניש את הגויים&#160;</b>–&#160;נראה שה' מתייחס באותו אופן לאומות העולם, כפי שאשפר להבין מהריגת כל הבכורים במצרים, למרות שפרעה, ולא הבכורים, שיעבד את בני ישראל (<a href="Shemot12-29-30" data-aht="source">שמות י"ב:כ"ט-ל'</a>).<fn>העונש של מכת בכורות ייושם אף לגבי בכורי האסירים המצריים, ולא סביר שהיו להם עבדים משלהם.</fn>&#160;</li>
 +
<li><b>ענישה באמצעות הטבע&#160;</b>–&#160;לפעמים, ה' מעניש את בני האדם באמצעות אסון טבע, כמו הרעב בימי דוד (<a href="ShemuelII21-1-2" data-aht="source">שמואל ב' כ"א:א'-ב'</a>), או המגיפות לאחר חטא העגל (<a href="Shemot32-27-35" data-aht="source">שמות ל"ב:ל"ה</a>) וחטא בעל פעור (<a href="Bemidbar25-1-9" data-aht="source">במדבר כ"ה:ט'</a>). במקרים כאלה נראה שאפילו הצדיקים נפגעו.</li>
 +
<li><b>ציווי א-לוהי להעניש&#160;</b>–&#160;במספר&#160;מקומות בתורה ה' מצווה את בני ישראל להעניש אוכלוסיות שלמות. למשל, הם מצווים להרוג את כל תושבי העיר הנידחת (<a href="Devarim13-13-19" data-aht="source">דברים י"ג:ט"ז</a>) ואת עמלק (<a href="Devarim25-17-19" data-aht="source">דברים כ"ה:י"ט</a>) ושבעת העמים (<a href="Devarim20-10-18" data-aht="source">דברים כ':ט"ז</a>).&#160;</li>
 +
<li><b>עונש עקיף</b>&#160;–&#160;אולי המקרים הכי מטרידים הם כאשר החוטא לא נענש בעצמו, ואחרים סובלים במקומו.&#160;זה קרה כאשר&#160;עכן לקח את השלל המוחרם ביריחו ושלושים וששה אחרים מתו בקרב עם העי (<a href="Yehoshua7-10-13" data-aht="source">יהושע ז':ה'</a>),<fn>עכן עצמו נהרג רק לאחר מכן. לדיון מעמיק בסיפור זה, ראו <a href="Collective Punishment for Akhan's Sin" data-aht="page">ענישה קולקטיבית על חטא עכן</a>.</fn>&#160;וגם&#160;כשה' הביא מגיפה על ישראל לאחר שדוד ערך מפקד אוכלוסין אסור (<a href="ShemuelII24-110-24" data-aht="source">שמואל ב' כ"ד:ט"ו</a>).</li>
 +
<li><b>מעשי בני אדם&#160;</b>–&#160;בנוסף לדוגמאות לעיל בהן ה' אחראי לעונש, ​​ישנם גם מקרים בתנ"ך שבהם בני אדם מטילים עונש קולקטיבי על דעת עצמם. מקרה בולט הוא טבח העיר שכם על ידי שמעון ולוי (<a href="Bereshit34-25-31" data-aht="source">בראשית ל"ד:כ"ה</a>).<fn>לניתוח הפרק הזה והערכות שונות של מעשה שמעון ולוי, ראו&#160;<a href="Sin and Slaughter of Shekhem" data-aht="page">חטא שכם ותגובת בני יעקב</a>.</fn></li>
 
</ul>
 
</ul>
<ul>
+
<p>המקרים הללו מעלים&#160;שאלה: האם ה' באמת לא מוטרד מסבלם של חפים מפשע בעקבות חטאים של אחרים? איזו הצדקה יש לעונש הקולקטיבי? ואם אין לו הצדקה, איך אפשר להבין את הסיפורים האלה?</p>
<li><b>Divine punishment of Gentiles</b> – Hashem seems to do the same for non-Jewish nations, as evidenced by the killing of all the&#160;firstborns in Egypt, even though Paroh, and not they, was the one who enslaved the Israelites (<a href="Shemot12-29-30" data-aht="source">Shemot 12:29-30</a>).<fn>The decree extended even to children of prisoners who were very unlikely to have had slaves of their own.</fn></li>
 
<li><b>Punishment via nature</b> – Sometimes, Hashem punishes the people by bringing some form of natural catastrophe, such as the&#160;famine in the time of David (<a href="ShemuelII21-1-2" data-aht="source">Shemuel II 21:1-2</a>), or the plagues after the sins of the Golden Calf (<a href="Shemot32-27-35" data-aht="source">Shemot 32:35</a>) and Baal Peor (<a href="Bemidbar25-1-9" data-aht="source">Bemidbar 25:9</a>).&#160; In such cases, it would seem that even righteous people suffered.</li>
 
<li><b>Divine commands to punish</b> – There are several places in the Torah where Hashem commands the people to enact collective punishments on others. These include the law to kill all inhabitants of a&#160;city of idolaters (עיר נדחת) (<a href="Devarim13-13-19" data-aht="source">Devarim 13:16</a>) and the decrees to annihilate Amalek (<a href="Devarim25-17-19" data-aht="source">Devarim 25:19</a>) and the Seven Nations (<a href="Devarim20-10-18" data-aht="source">Devarim 20:16</a>).&#160;&#160;</li>
 
<li><b>Vicarious punishment</b> – Perhaps the most troubling of cases is when the sinner himself is not punished while others suffer in his stead. This was the case when&#160;Akhan took from the prohibited spoils of Yericho and thirty-six others died in the battle with Ai (<a href="Yehoshua7-10-13" data-aht="source">Yehoshua 7:5</a>),<fn>Akhan himself was killed only subsequently. For an in depth discussion of this story, see <a href="Collective Punishment for Akhan's Sin" data-aht="page">Collective Punishment for Akhan's Sin</a>.</fn> or when Hashem brought&#160;plague on Israel when David wrongfully counted the nation (<a href="ShemuelII24-110-24" data-aht="source">Shemuel II 24:15</a>).</li>
 
<li><b>Human actions</b> – In addition to the above examples where Hashem plays some role, there are also cases in Tanakh where humans act on their own to punish collectively.&#160; Most notable of these is the&#160;slaughter of the city of Shekhem by Shimon and Levi (<a href="Bereshit34-25-31" data-aht="source">Bereshit 34:25</a>).<fn>For analysis of this episode and varying evaluations of Shimon and Levi's deed, see <a href="Sin and Slaughter of Shekhem" data-aht="page">Sin and Slaughter of Shekhem</a>.</fn></li>
 
</ul>
 
<p>All these cases beg the question:&#160; Is Hashem really not bothered when innocents suffer for the sins of others?&#160; Why is collective punishment justified?&#160; And if it is not, how are we to understand these stories?</p>
 
  
<h2>Philosophical Considerations</h2>
+
<h2>שיקולים פילוסופיים</h2>
<p>The concept of collective punishment and reward is intricately related to several other philosophical issues:</p>
+
<p>המושג שכר ועונש קולקטיביים קשור באופן מורכב למספר סוגיות פילוסופיות אחרות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>Theodicy&#160;</b>– The question of why bad things happen to good people lies at the core of the problematic nature of collective punishment.<fn>Regarding this issue specifically, see <a href="Philosophy:Theodicy – צדיק ורע לו" data-aht="page">Theodicy – צדיק ורע לו</a>.</fn></li>
+
<li><b>צדיק ורע לו </b>– השאלה מדוע דברים רעים קורים לאנשים טובים עומדת בבסיס הבעייתיות של העונש הקולקטיבי.<fn>בקשר לנושא זה בפרט, ראו <a href="Philosophy:Theodicy – צדיק ורע לו" data-aht="page">צדיק ורע לו</a>.</fn></li>
<li><b>Hashem's providence</b>&#160;– How does Hashem's providence work?&#160; Does He watch every individual and their specific actions or only over the collective?&#160; Which side of the debate one takes should naturally affect how ones views collective punishment.</li>
+
<li><b>השגחת ה'</b> – איך ההשגחה&#160;הא-לוהית עובדת? האם ה' משגיח על כל אחד ועל מעשיו הספציפיים, או רק על הקולקטיב? התשובה שנותנים לשאלה זו משפיעה על האופן בו רואים את העונש הקולקטיבי.</li>
<li><b>Reward and Punishment</b>&#160;Do individuals get their just desserts in this world or only in the World to Come?&#160; Is there a difference between national and individual retribution?&#160; Is suffering in this world compensated for after death?</li>
+
<li><b>שכר ועונש</b> – האם שכר ועונש מתקבלים בעולם הזה או רק בעולם הבא? האם יש הבדל בין תגמול לאומי ופרטי? האם לאחר המוות יש פיצוי על הסבל שהיה בעולם הזה?</li>
<li><b>Collective salvation?</b> Do the same rules apply for both reward and punishment? If an innocent person can share in the punishment of the wicked, can the wicked share in the good fortune of the righteous?&#160; [See <a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">Avraham's Prayer for Sedom</a> for discussion of the justice or lack thereof in collective salvation, and how it compares to collective punishment.]</li>
+
<li><b>תשועה קולקטיבית?</b> האם אותם חוקים חלים על שכר ועל עונש? אם חפים מפשע נענשים ביחד עם הרשעים, האם הרשעים יכולים להשתתף בשכר של הצדיקים? [לדיון בנושא הצדק או אי הצדק שבתשועה קולקטיבית, והיחס בינה לבין ענישה קולקטיבית, ראו <a href="Avraham's Prayer for Sedom" data-aht="page">תפילת אברהם עבור סדום</a>.]</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
<h2>Specific Circumstances</h2>
+
<h2>נסיבות מיוחדות</h2>
<p>The above examples raise questions not only about the validity of collective punishment but also about its implementation:</p>
+
<p>הדוגמאות שלעיל מעלות שאלות לא רק לגבי ההצדקה לענישה קולקטיבית אלא גם לגבי יישומה:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>Percentage of guilty</b>&#160;What percentage of the group needs to be culpable for collective punishment to be enacted?&#160; Does it matter whether the guilty party comprises the majority or minority of the group?</li>
+
<li><b>אחוזי החוטאים</b> – איזה אחוז מהקבוצה צריך להיות אשם כדי להצדיק ענישה קולקטיבית? האם זה משנה אם האשמים מהווים רוב או מיעוט בקבוצה?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>Which sins?</b>&#160; Are there specific sins which call for collective punishment while others call for individual retribution?</li>
+
<li><b>איזה עוונות?</b>&#160; האם ישנם חטאים ספציפיים&#160;שדורשים&#160;ענישה קולקטיבית, ואילו אחרים גוררים ענישה אינדיבידואלית?</li>
<li><b>Hashem vs. man</b> – Is there a distinction between Divine and human inflicting of punishment?&#160;</li>
+
<li><b>הקב"ה מול בשר ודם</b> – האם יש הבחנה בין הענישה הא-לוהית לאנושית?</li>
<li><b>Direct vs. natural disaster</b> – Is there a difference between cases in which the group suffers due to the bringing of a natural disaster and those in which Hashem actively targets the collective?</li>
+
<li><b>עונש ישיר מול אסון טבע</b>&#160;<b>&#160;</b>האם יש הבדל בין המקרים בהם הקבוצה סובלת בעקבות אסון טבע, לבין המקרים בהם ה' מעניש את הקבוצה באופן ישיר?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 01:11, 20 September 2019

ענישה קולקטיבית

הקדמה

הטלת ספק בצדק הא-לוהי

בשני סיפורים בתורה, מנהיגים פונים לה' ומטילים ספק בצדקתו בהענשת חפים מפשע. אחרי שהוא שומע על חורבן סדום הממשמש ובא, אברהם זועק לה' "הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע" (בראשית י"ח:כ"ג). באופן דומה, במהלך מרד קורח, כאשר ה' אומר למשה "הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע", משה מגיב בשאלת: "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כׇּל הָעֵדָה תִּקְצֹף" (במדבר ט"ז:כ"ב).

נראה כי גם אברהם וגם משה מוטרדים מהאפשרות שה' עלול להעניש חפים מפשע יחד עם האשמים. עם זאת, בשני הסיפורים לא ברור אם ה' באמת התכוון לעשות זאת, או אם הוא התחרט בסופו של דבר.1 האם ה' מסכים שעונש קולקטיבי הוא בעייתי מבחינה מוסרית, או שעונש כזה הוא למעשה חלק בלתי נפרד מהצדק הא-לוהי?

מקרים של עונש קולקטיבי

המקרים לעיל אינם הסיפורים היחידים בתנ"ך שבהם נראה שקיים עונש קולקטיבי. מהמבול בתקופת נח ועד הגלות של ימינו, נראה שלעיתים קרובות חפים מפשע סובלים ביחד עם הרשעים:

  • ה' מעניש את ישראל – לעיתים, לאחר שחלק מהאומה חוטאת, נראה שה' מעניש את כל העם ללא הבחנה. למשל, לאחר חטא המרגלים, נגזר על כל האנשים מגיל עשרים ומעלה למות במדבר, ככל הנראה בלי הבחנה בין אלה שחטאו, לאלה שלא (במדבר י"ד:ל"ה).
  • ה' מעניש את הגויים – נראה שה' מתייחס באותו אופן לאומות העולם, כפי שאשפר להבין מהריגת כל הבכורים במצרים, למרות שפרעה, ולא הבכורים, שיעבד את בני ישראל (שמות י"ב:כ"ט-ל').2 
  • ענישה באמצעות הטבע – לפעמים, ה' מעניש את בני האדם באמצעות אסון טבע, כמו הרעב בימי דוד (שמואל ב' כ"א:א'-ב'), או המגיפות לאחר חטא העגל (שמות ל"ב:ל"ה) וחטא בעל פעור (במדבר כ"ה:ט'). במקרים כאלה נראה שאפילו הצדיקים נפגעו.
  • ציווי א-לוהי להעניש – במספר מקומות בתורה ה' מצווה את בני ישראל להעניש אוכלוסיות שלמות. למשל, הם מצווים להרוג את כל תושבי העיר הנידחת (דברים י"ג:ט"ז) ואת עמלק (דברים כ"ה:י"ט) ושבעת העמים (דברים כ':ט"ז). 
  • עונש עקיף – אולי המקרים הכי מטרידים הם כאשר החוטא לא נענש בעצמו, ואחרים סובלים במקומו. זה קרה כאשר עכן לקח את השלל המוחרם ביריחו ושלושים וששה אחרים מתו בקרב עם העי (יהושע ז':ה'),3 וגם כשה' הביא מגיפה על ישראל לאחר שדוד ערך מפקד אוכלוסין אסור (שמואל ב' כ"ד:ט"ו).
  • מעשי בני אדם – בנוסף לדוגמאות לעיל בהן ה' אחראי לעונש, ​​ישנם גם מקרים בתנ"ך שבהם בני אדם מטילים עונש קולקטיבי על דעת עצמם. מקרה בולט הוא טבח העיר שכם על ידי שמעון ולוי (בראשית ל"ד:כ"ה).4

המקרים הללו מעלים שאלה: האם ה' באמת לא מוטרד מסבלם של חפים מפשע בעקבות חטאים של אחרים? איזו הצדקה יש לעונש הקולקטיבי? ואם אין לו הצדקה, איך אפשר להבין את הסיפורים האלה?

שיקולים פילוסופיים

המושג שכר ועונש קולקטיביים קשור באופן מורכב למספר סוגיות פילוסופיות אחרות:

  • צדיק ורע לו – השאלה מדוע דברים רעים קורים לאנשים טובים עומדת בבסיס הבעייתיות של העונש הקולקטיבי.5
  • השגחת ה' – איך ההשגחה הא-לוהית עובדת? האם ה' משגיח על כל אחד ועל מעשיו הספציפיים, או רק על הקולקטיב? התשובה שנותנים לשאלה זו משפיעה על האופן בו רואים את העונש הקולקטיבי.
  • שכר ועונש – האם שכר ועונש מתקבלים בעולם הזה או רק בעולם הבא? האם יש הבדל בין תגמול לאומי ופרטי? האם לאחר המוות יש פיצוי על הסבל שהיה בעולם הזה?
  • תשועה קולקטיבית? האם אותם חוקים חלים על שכר ועל עונש? אם חפים מפשע נענשים ביחד עם הרשעים, האם הרשעים יכולים להשתתף בשכר של הצדיקים? [לדיון בנושא הצדק או אי הצדק שבתשועה קולקטיבית, והיחס בינה לבין ענישה קולקטיבית, ראו תפילת אברהם עבור סדום.]

נסיבות מיוחדות

הדוגמאות שלעיל מעלות שאלות לא רק לגבי ההצדקה לענישה קולקטיבית אלא גם לגבי יישומה:

  • אחוזי החוטאים – איזה אחוז מהקבוצה צריך להיות אשם כדי להצדיק ענישה קולקטיבית? האם זה משנה אם האשמים מהווים רוב או מיעוט בקבוצה?
  • איזה עוונות?  האם ישנם חטאים ספציפיים שדורשים ענישה קולקטיבית, ואילו אחרים גוררים ענישה אינדיבידואלית?
  • הקב"ה מול בשר ודם – האם יש הבחנה בין הענישה הא-לוהית לאנושית?
  • עונש ישיר מול אסון טבע – האם יש הבדל בין המקרים בהם הקבוצה סובלת בעקבות אסון טבע, לבין המקרים בהם ה' מעניש את הקבוצה באופן ישיר?