Difference between revisions of "Purpose of Akeidat Yitzchak/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 10: Line 10:
 
<approaches>
 
<approaches>
  
<category name="For Hashem">
+
<category name="בשביל ה'">
For Hashem: Evaluating Avraham
+
בשביל ה': הערכת אברהם<br/>
<p>Hashem needed to test Avraham in order to evaluate the extent of his faith as, until the <i>Akeidah</i>, Hashem did not know the extent of Avraham's devotion to Him.</p>
+
<p>ה' היה צריך לבחון את אברהם על מנת להעריך את גודל אמונתו מאחר ועד פרשת העקידה, ה' לא ידע את מלוא ההיקף של נאמנותו של אברהם אליו.</p>
<mekorot><multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaMilot22-1" data-aht="source">Ralbag</a><a href="RalbagBereshitBeurHaMilot22-1" data-aht="source">Bereshit Beur HaMilot 22:1</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah22-1-57-810-13" data-aht="source">Bereshit Beur HaParashah 22:1-5, 7-8, 10-13</a><a href="RalbagBereshitToalot22" data-aht="source">Bereshit Toalot 22</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink></mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaMilot22-1" data-aht="source"><multilink data-aht="<a href=&quot;RalbagBereshitBeurHaMilot22-1&quot; data-aht=&quot;source&quot;>בראשית ביאור המילות כ״ב:א׳-י״א</a><a href=&quot;RalbagBereshitBeurHaParashah22-1-57-810-13&quot; data-aht=&quot;source&quot;>בראשית ביאור הפרשה כ״ב: א׳-ה׳, ז׳-ח׳, י׳-י״ג</a><a href=&quot;RalbagBereshitBeurHaParashah32-8&quot; data-aht=&quot;source&quot;>בראשית ביאור הפרשה ל״ב:ח׳</a><a href=&quot;RalbagBereshitToalot22&quot; data-aht=&quot;source&quot;>בראשית תועלות כ״ב</a><a href=&quot;R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' לוי בן גרשום</a>"></multilink></a><a href="RalbagBereshitBeurHaMilot22-1" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBereshitBeurHaMilot22-1" data-aht="source">Bereshit Beur HaMilot 22:1</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah22-1-57-810-13" data-aht="source">Bereshit Beur HaParashah 22:1-5, 7-8, 10-13</a><a href="RalbagBereshitToalot22" data-aht="source">Bereshit Toalot 22</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink></mekorot>
<point><b>Hashem's knowledge</b> – Ralbag rejects the standard assumption that Hashem had foreknowledge of Avraham's course of action.&#160; According to Ralbag, while Hashem knows all the choices available to a person and what they are likely to do, He has no advance knowledge of which path the individual will ultimately choose to follow, as such prescience would preclude man's exercise of free will.<fn>According to Ralbag, Hashem's lack of foreknowledge of what people will choose to do is necessary in order for man to have free will. Ralbag also maintains that this limitation of God's knowledge is not an imperfection, since what is impossible does not constitute a deficiency. For more about Ralbag's understanding of God's omniscience, see <a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">Ralbag</a> and <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">Free Will</a>.</fn> As such, Hashem truly did not know whether or not Avraham would acquiesce to sacrifice Yitzchak.<fn>Cf. <multilink><a href="RYosefibnKaspiTiratKesef1-30" data-aht="source">Ibn Kaspi</a><a href="RYosefibnKaspiTiratKesef1-30" data-aht="source">Tirat Kesef 1:30</a><a href="R. Yosef ibn Kaspi" data-aht="parshan">About R. Yosef ibn Kaspi</a></multilink> who suggests that the Torah uses the term "נסה" since that is the "language of men" (דברה תורה בלשון בני אדם), but really Hashem's testing of a person and human testing are distinct, since Hashem, as opposed to humans, does know in advance what a person is thinking and willing to do.&#160; Nonetheless, Ibn Kaspi, similar to Ralbag, simultaneously implies that perhaps Hashem's knowledge is not complete. He asserts that Hashem had "theoretical knowledge" (ידיעה שכלית) regarding the extent of Avraham's fear of God, but not "practical knowledge" (ידיעת ניסיון) thereof. He writes, "אע"פ שה' ידע ידיעת שכל טרם זה המעשה שאברהם היה ירא ה' הנה עתה רצה לדעת זה ידיעת ניסיון".</fn></point>
+
<point><b>הידע הא-לוהי</b> – רלב"ג דוחה את ההנחה המסורתית כי&#160;ה' ידע מראש את דרך הפעולה של אברהם. על פי רלב"ג, בעוד שה' יודע את כל הבחירות האפשריות לאדם וכן מהי דרך הפעולה שסביר שינקוט בה, אין לו שום ידיעה מראש באשר לאיזו דרך האדם יבחר בסופו של דבר, מאחר וידיעה כזו מתנגשת עם כל הרעיון של בחירה חופשית.<fn>על פי רלב"ג, העובדה שלה' אין ידיעה מראש בדבר הבחירות האנושית הינה הכרחית על מנת שלאדם יהיה בחירה חופשית. רלב"ג גם גורס כי המגבלה הא-לוהית הזו אינה פגם, מאחר ומה שאינו אפשרי אינו יכול להיחשב כחיסרון. להרחבה בעניין הבנת הרלב"ג את הידיעה הא-לוהית, ראו <a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">רלב״ג</a>&#160;ו<a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn>&#160; מתוך הבנה כזו יש להניח כי ה' באמת לא ידע האם אברהם יסכים להקריב את יצחק.<fn>ראו לעומת זאת&#160;<multilink><a href="RYosefibnKaspiTiratKesef1-30" data-aht="source">אבן כספי</a><a href="RYosefibnKaspiTiratKesef1-30" data-aht="source">טירת כסף א׳:ל׳</a><a href="RYosefibnKaspiGaviaKesefp30-31" data-aht="source">גביע כסף, עמ׳ 30-31</a><a href="R. Yosef ibn Kaspi" data-aht="parshan">אודות ר׳ יוסף אבן כספי</a></multilink> אשר מציע כי התורה משתמשת במונח "נסה" מאחר ו"דברה תורה בלשון בני אדם", אבל באמת ישנו הבדל בין הניסיון הא-לוהי לניסיון האנושי מאחר וה', בניגוד לבני אדם, יודע מראש מה אדם חושב ומה הוא מוכן לעשות. אף על פי כן, אבן כספי, בדומה לרלב"ג, בו בזמן רומז כי ישנה אפשרות שידיעתו של ה' אינה שלמה לגמרי. הוא טוען שלה' ישנו ידיעה שכלית בנוגע לעומק יראת ה' של אברהם, אך אין לו ידיעת ניסיון. הוא כותב "אע"פ שה' ידע ידיעת שכל טרם זה המעשה שאברהם היה ירא ה' הנה עתה רצה לדעת זה ידיעת ניסיון".</fn></point>
 
<point><b>Meaning of "נִסָּה"</b> – Ralbag understands the word to refer to a literal "test".&#160; Hashem was examining Avraham in order to gauge his level of reverence and obedience.<fn>Ralbag is not consistent in explaining the root "נסה" in this manner.&#160; In <a href="Shemot20-16" data-aht="source">Shemot 20:16</a> and in one explanation of <a href="Shemot15-25" data-aht="source">Shemot 15:25</a>, he instead says that it means "lifted up or exalted", as if the word were written "נשא".</fn></point>
 
<point><b>Meaning of "נִסָּה"</b> – Ralbag understands the word to refer to a literal "test".&#160; Hashem was examining Avraham in order to gauge his level of reverence and obedience.<fn>Ralbag is not consistent in explaining the root "נסה" in this manner.&#160; In <a href="Shemot20-16" data-aht="source">Shemot 20:16</a> and in one explanation of <a href="Shemot15-25" data-aht="source">Shemot 15:25</a>, he instead says that it means "lifted up or exalted", as if the word were written "נשא".</fn></point>
 
<point><b>"עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה"</b> – Ralbag is able to explain also this verse according to its simple sense; only "now" ("עַתָּה"), after the trial, did Hashem know with certainty how God-fearing Avraham really was.<fn>One might question how it is possible that Hashem gained new understanding; does that not mean that Hashem changed?&#160; Ralbag, though, does not find this problematic. From his perspective, since Hashem had always known that Avraham's choice was a possibility, this had always been a part of His knowledge.</fn></point>
 
<point><b>"עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה"</b> – Ralbag is able to explain also this verse according to its simple sense; only "now" ("עַתָּה"), after the trial, did Hashem know with certainty how God-fearing Avraham really was.<fn>One might question how it is possible that Hashem gained new understanding; does that not mean that Hashem changed?&#160; Ralbag, though, does not find this problematic. From his perspective, since Hashem had always known that Avraham's choice was a possibility, this had always been a part of His knowledge.</fn></point>

Version as of 00:47, 24 June 2019

Fatal 38: Unescaped '<' not allowed in attributes values
15: <mekorot><multilink><a href="RalbagBereshitBeurHaMilot22-1" data-aht="source"><multilink data-aht="<a href=&quot;RalbagBereshitBeurHaMilot22-1&quot; data-aht=&quot;source&quot;>בראשית ביאור המילות כ״ב:א׳-י״א</a><a href=&quot;RalbagBereshitBeurHaParashah22-1-57-810-13&quot; data-aht=&quot;source&quot;>בראשית ביאור הפרשה כ״ב: א׳-ה׳, ז׳-ח׳, י׳-י״ג</a><a href=&quot;RalbagBereshitBeurHaParashah32-8&quot; data-aht=&quot;source&quot;>בראשית ביאור הפרשה ל״ב:ח׳</a><a href=&quot;RalbagBereshitToalot22&quot; data-aht=&quot;source&quot;>בראשית תועלות כ״ב</a><a href=&quot;R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' לוי בן גרשום</a>"></multilink></a><a href="RalbagBereshitBeurHaMilot22-1" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagBereshitBeurHaMilot22-1" data-aht="source">Bereshit Beur HaMilot 22:1</a><a href="RalbagBereshitBeurHaParashah22-1-57-810-13" data-aht="source">Bereshit Beur HaParashah 22:1-5, 7-8, 10-13</a><a href="RalbagBereshitToalot22" data-aht="source">Bereshit Toalot 22</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink></mekorot>