Difference between revisions of "Purpose of Akeidat Yitzchak/2/he"
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
||
Line 66: | Line 66: | ||
<ul> | <ul> | ||
<li><b>נודעה – </b>רמב"ן מחליף את הפועל "יָדַעְתִּי" בצורתו הסבילה, "נודעה". מרגע שאברהם מימש את הפוטניציאל שלו, ייראת הא-לוהים שלו נודעה ברבים.<fn>בדומה לרמב"ן, רס"ג קורא אחרת את המילה, ומציע כי יש להבין אותה כמו הייתה "והודעתי". לפי רס"ג, לעקידה שתי מטרות, כשהאחת היא להגדיל את שכרו של אברהם, והשנייה, ללמד אחרים מדוע אברהם הוא הנבחר.</fn></li> | <li><b>נודעה – </b>רמב"ן מחליף את הפועל "יָדַעְתִּי" בצורתו הסבילה, "נודעה". מרגע שאברהם מימש את הפוטניציאל שלו, ייראת הא-לוהים שלו נודעה ברבים.<fn>בדומה לרמב"ן, רס"ג קורא אחרת את המילה, ומציע כי יש להבין אותה כמו הייתה "והודעתי". לפי רס"ג, לעקידה שתי מטרות, כשהאחת היא להגדיל את שכרו של אברהם, והשנייה, ללמד אחרים מדוע אברהם הוא הנבחר.</fn></li> | ||
− | <li><b>מילות הדובר – </b> | + | <li><b>מילות הדובר – </b>לחילופין, ספורנו טוען כי המלאך הוא שאומר את המילים הללו, כלומר, המלאך טוען כאן שעתה הוא (המלאך) יודע שאברהם ירא ה' יותר ממנו.<fn>על מנת לאפשר קריאה של הפסוק על פיה המלאך מדבר בשמו לאברהם, ספורנו מוכרח לשחק עם התחביר של המשפט. לפיו, המילה "מִמֶּנִּי" אינה מחוברת למילים "וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ" (מאחר ומחיבור זה משתמע שהמלאך דיבר בשם ה'), אלא, המילה "מִמֶּנִּי" מחוברת דווקא למילים "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה". כך, יש לקרוא את הפסוק כמו היה כתוב בו "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה [מִמֶּנִּי] וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ".</fn></li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>האם ה' יכול לחזור בו מדבריו?</b> הפרשנים התומכים בגישה זו מסבירים כי ה' לא חזר בו מדבריו:<br/> | <point><b>האם ה' יכול לחזור בו מדבריו?</b> הפרשנים התומכים בגישה זו מסבירים כי ה' לא חזר בו מדבריו:<br/> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li><b>הטקסט המקראי פותח בכך שזהו ניסיון – </b>אבן עזרא טוען כי זה אינו המקום היחיד בו נדמה שה' חוזר בו ממילתו, ומצביע על | + | <li><b>הטקסט המקראי פותח בכך שזהו ניסיון – </b>אבן עזרא טוען כי זה אינו המקום היחיד בו נדמה שה' חוזר בו ממילתו, ומצביע על החלפת הבכורים בבני לוי כדוגמא נוספת. על כל פנים, הוא מסביר כי בסיפור זה, העובדה שכבר בפתיחה מצויין כי "הָאֱ-לֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם" מוכיחה כי, כבר מן ההתחלה, ה' לא התכוון שאברהם באמת ישחוט את בנו.  </li> |
− | <li><b>ה' אף פעם לא באמת ציווה את אברהם להקריב את יצחק – </b>רס"ג עוסק בשאלה זו רבות, ומציע ארבעה הסברים אפשריים לכך שה' לא באמת נסוג מדבריו. אחדים מן ההסברים דומים לקריאתו של רלב"ג לעיל, ומניחים עמימות מסויימת בניסוח המקורי של הציווי,<fn>בכך, הוא מציע כי ניתן לקרוא את המילים "וְהַעֲלֵהוּ... עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ" כמו מתכוונות לכך ש"תעלה אותו <b>אם</b> אמור לך". לחילופין, הוא מציע כי המילה "וְהַעֲלֵהוּ" מתייחסת לנושא לא ידוע, ולא ליצחק.</fn> הפותחת פתח לאפשרות שה' מעולם לא ציווה את אברהם להקריב את בנו יצחק.<fn>רס"ג מוסיף כי דווקא משום שמדובר בניסיון, ה' חייב להתיר לאברהם לחשוב שהוא אמר משהו אחד, כשלמעשה התכוון למשהו אחר, ולכן לא יכל לגלות לאברהם את כוונותיו האמיתיות באופן מפורש.</fn> | + | <li><b>ה' אף פעם לא באמת ציווה את אברהם להקריב את יצחק – </b>רס"ג עוסק בשאלה זו רבות, ומציע ארבעה הסברים אפשריים לכך שה' לא באמת נסוג מדבריו. אחדים מן ההסברים דומים לקריאתו של רלב"ג לעיל, ומניחים עמימות מסויימת בניסוח המקורי של הציווי,<fn>בכך, הוא מציע כי ניתן לקרוא את המילים "וְהַעֲלֵהוּ... עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ" כמו מתכוונות לכך ש"תעלה אותו <b>אם</b> אמור לך". לחילופין, הוא מציע כי המילה "וְהַעֲלֵהוּ" מתייחסת לנושא לא ידוע, ולא ליצחק.</fn> הפותחת פתח לאפשרות שה' מעולם לא ציווה את אברהם להקריב את בנו יצחק.<fn>רס"ג מוסיף כי דווקא משום שמדובר בניסיון, ה' חייב להתיר לאברהם לחשוב שהוא אמר משהו אחד, כשלמעשה התכוון למשהו אחר, ולכן לא יכל לגלות לאברהם את כוונותיו האמיתיות באופן מפורש.</fn> עיסוק זה של רס"ג מושפע בבירור מפולמוסים בתקופתו, והינו מענה לטענות המוסלמים כי אם א-לוהים יכול לסגת מציוויו, הוא גם כן יכול לחזור בו מן התורה כולה ולהחליפה באחרת.<fn>ראו גם את דיונו של רס"ג בספר האמונות והדעות ג':ט'.</fn> בתשובתו, רס"ג מבחין בין הוראותיו של ה' שנתנו לאברהם בפרטי, לבין מצוות התורה, שניתנו לכל העם ולכל הדורות לעתיד.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>מוסריות הציווי והסכמתו של אברהם</b> – רוב המקורות כאן אינם מתייחסים לסוגייה זו מפורשות, אך ניתן להניח כי,  בהגדרה, כל ציווי א-לוהי חייב להיות מוסרי. אברהם הבין זאת, ולכן לא התווכח עם ה' אף על פי שלא הבין כיצד ציווי להקריב ילד יכול להיות מוסרי.<fn>ראו הגרי"ד, מסעו של אברהם, (ניו יורק, תשס"ח): 190. הוא מדבר על אברהם כ"משהה את שיפוטו" (לעומת השהיית האתיקה של קירקגור, ראו בהמשך). אף על פי שאברהם לא יכל להבין בעצמו כיצד ציווי כזה יכול להיות מוסרי, הוא השהה את שיפוטו, ביודעו כי ה' הוא א-ל מוסרי ולכן כל פקודותיו מוסריות בהכרח.</fn></point> | <point><b>מוסריות הציווי והסכמתו של אברהם</b> – רוב המקורות כאן אינם מתייחסים לסוגייה זו מפורשות, אך ניתן להניח כי,  בהגדרה, כל ציווי א-לוהי חייב להיות מוסרי. אברהם הבין זאת, ולכן לא התווכח עם ה' אף על פי שלא הבין כיצד ציווי להקריב ילד יכול להיות מוסרי.<fn>ראו הגרי"ד, מסעו של אברהם, (ניו יורק, תשס"ח): 190. הוא מדבר על אברהם כ"משהה את שיפוטו" (לעומת השהיית האתיקה של קירקגור, ראו בהמשך). אף על פי שאברהם לא יכל להבין בעצמו כיצד ציווי כזה יכול להיות מוסרי, הוא השהה את שיפוטו, ביודעו כי ה' הוא א-ל מוסרי ולכן כל פקודותיו מוסריות בהכרח.</fn></point> | ||
Line 77: | Line 77: | ||
</category> | </category> | ||
<category>בשביל אחרים | <category>בשביל אחרים | ||
− | <p>לפי התומכים בגישה זו, הניסיון לא התרחש על מנת להועיל | + | <p>לפי התומכים בגישה זו, הניסיון לא התרחש על מנת להועיל למשתתפים בו דווקא, אלא בעיקר בשביל ללמד את אלו הנחשפים לניסיון זה מבחוץ לקחים בדבר דרכו של ה' ו/או דרכי עבודתו.</p> |
<opinion>הסבר לבחירה באברהם | <opinion>הסבר לבחירה באברהם | ||
<p>מטרת העקידה הינה להדגים את היות אברהם ראוי, וכן לספק הסבר לכך שדווקא הוא נבחר להיות אבי האומה.</p> | <p>מטרת העקידה הינה להדגים את היות אברהם ראוי, וכן לספק הסבר לכך שדווקא הוא נבחר להיות אבי האומה.</p> | ||
<mekorot><p><multilink><a href="Jubilees17-19-25" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees17-19-25" data-aht="source">י״ז:י״ט-כ״ה</a><a href="Jubilees18" data-aht="source">י״ח</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink>, <multilink><a href="Pseudo-Philo32-3" data-aht="source">פסבדו-פילון</a><a href="Pseudo-Philo32-3" data-aht="source">ל״ב:א׳-ג׳</a><a href="Pseudo-Philo" data-aht="parshan">אודות פסבדו-פילון</a></multilink>, <multilink><a href="BavliSanhedrin89b" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin89b" data-aht="source">סנהדרין פ״ט:</a><a href="Bavli Sanhedrin" data-aht="parshan">אודות בבלי סנהדרין</a></multilink>, <multilink><a href="BereshitRabbah55-1-6" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah55-1-6" data-aht="source">נ״ה:א׳-ו׳</a><a href="BereshitRabbah56-4" data-aht="source">נ״ו:ד׳</a><a href="BereshitRabbah56-7" data-aht="source">נ״ו:ז׳-ח׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryBereshit22-1-2" data-aht="source">רס"ג</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryBereshit22-1-2" data-aht="source">פירוש בראשית כ״ב:א׳-ב׳</a><a href="RSaadiaGaonHaEmunotVeHaDeiot5-2-3" data-aht="source">האמונות והדעות ה׳:ב׳-ג׳</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר׳ סעדיה גאון</a></multilink>,<fn>רס"ג טוען שהניסיון נועד גם להגדיל את שכרו של אברהם.</fn> <multilink><a href="RashiBereshit22-1-26812" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit22-1-26812" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳-ב׳, ו׳,ח׳,י״ב</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="LekachTovBereshit22-2" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit22-2" data-aht="source">בראשית כ״ב:ב׳</a><a href="LekachTovBereshit22-12" data-aht="source">בראשית כ״ב:י״ב</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>, <multilink><a href="RYosefBekhorShorBereshit22-1-212" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBereshit22-1-212" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳-ב׳, י״ב</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר׳ יוסף בכור שור</a></multilink>, <multilink><a href="RambamMorehNevukhim324" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim324" data-aht="source">מורה נבוכים ג׳:כ״ד</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, <multilink><a href="RadakBereshit22-1" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakBereshit22-1" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳</a><a href="RadakBereshit22-12" data-aht="source">בראשית כ״ב:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink>, <multilink><a href="KeliYekarBereshit22-12" data-aht="source">כלי יקר</a><a href="KeliYekarBereshit22-12" data-aht="source">בראשית כ״ב:י״ב</a><a href="R. Shelomo Ephraim Luntschitz (Keli Yekar)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה מלונטשיץ</a></multilink>, <multilink><a href="ShadalBereshit22-1" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalBereshit22-1" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>. </p></mekorot> | <mekorot><p><multilink><a href="Jubilees17-19-25" data-aht="source">יובלים</a><a href="Jubilees17-19-25" data-aht="source">י״ז:י״ט-כ״ה</a><a href="Jubilees18" data-aht="source">י״ח</a><a href="Jubilees" data-aht="parshan">אודות יובלים</a></multilink>, <multilink><a href="Pseudo-Philo32-3" data-aht="source">פסבדו-פילון</a><a href="Pseudo-Philo32-3" data-aht="source">ל״ב:א׳-ג׳</a><a href="Pseudo-Philo" data-aht="parshan">אודות פסבדו-פילון</a></multilink>, <multilink><a href="BavliSanhedrin89b" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin89b" data-aht="source">סנהדרין פ״ט:</a><a href="Bavli Sanhedrin" data-aht="parshan">אודות בבלי סנהדרין</a></multilink>, <multilink><a href="BereshitRabbah55-1-6" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah55-1-6" data-aht="source">נ״ה:א׳-ו׳</a><a href="BereshitRabbah56-4" data-aht="source">נ״ו:ד׳</a><a href="BereshitRabbah56-7" data-aht="source">נ״ו:ז׳-ח׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryBereshit22-1-2" data-aht="source">רס"ג</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryBereshit22-1-2" data-aht="source">פירוש בראשית כ״ב:א׳-ב׳</a><a href="RSaadiaGaonHaEmunotVeHaDeiot5-2-3" data-aht="source">האמונות והדעות ה׳:ב׳-ג׳</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר׳ סעדיה גאון</a></multilink>,<fn>רס"ג טוען שהניסיון נועד גם להגדיל את שכרו של אברהם.</fn> <multilink><a href="RashiBereshit22-1-26812" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit22-1-26812" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳-ב׳, ו׳,ח׳,י״ב</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="LekachTovBereshit22-2" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit22-2" data-aht="source">בראשית כ״ב:ב׳</a><a href="LekachTovBereshit22-12" data-aht="source">בראשית כ״ב:י״ב</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>, <multilink><a href="RYosefBekhorShorBereshit22-1-212" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorBereshit22-1-212" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳-ב׳, י״ב</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר׳ יוסף בכור שור</a></multilink>, <multilink><a href="RambamMorehNevukhim324" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim324" data-aht="source">מורה נבוכים ג׳:כ״ד</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, <multilink><a href="RadakBereshit22-1" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakBereshit22-1" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳</a><a href="RadakBereshit22-12" data-aht="source">בראשית כ״ב:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink>, <multilink><a href="KeliYekarBereshit22-12" data-aht="source">כלי יקר</a><a href="KeliYekarBereshit22-12" data-aht="source">בראשית כ״ב:י״ב</a><a href="R. Shelomo Ephraim Luntschitz (Keli Yekar)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה מלונטשיץ</a></multilink>, <multilink><a href="ShadalBereshit22-1" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalBereshit22-1" data-aht="source">בראשית כ״ב:א׳</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>. </p></mekorot> | ||
<point><b>משמעות המילה "נִסָּה"</b><ul> | <point><b>משמעות המילה "נִסָּה"</b><ul> | ||
− | <li><b>מבחן – </b>רוב הפרשנים התומכים בגישה זו מבינים את המילה | + | <li><b>מבחן – </b>רוב הפרשנים התומכים בגישה זו מבינים את המילה כפשוטה, כ"לבחון" או "לנסות", אך טוענים כי ישנם מקרים בהם מבחן לא נועד לבוחן, או אפילו לנבחן, אלא לקהל הרואה את הניסיון או השומע עליו.<fn>כך, ה' לא למד דבר מן הניסיון, אלא לימד אחרים.</fn></li> |
− | <li><b>לנופף בו כבדגל – </b>בראשית רבה, *gloss* ר' יוסף בכור שור, אברבנאל, והכלי יקר, | + | <li><b>לנופף בו כבדגל – </b>בראשית רבה, *gloss* ר' יוסף בכור שור, אברבנאל, והכלי יקר, הולכים צעד אחד קדימה בטענתם כי המילה "נִסָּה" קשורה במילה "נס" או, דגל. דרך העקידה, ה' מנופף באברהם כבדגל ומציע אותו כמודל לחיקוי.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>"כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה"</b> – לפי בראשית רבה, רס"ג, לקח טוב, רמב"ם, וכלי יקר,<fn>הוא גם מעלה את האפשרות כי יש לקרוא את הפסוק כאילו נכתב בו "הנה ידעתי" ולא "עתה ידעתי". על פי קריאה זו, ה' כמו מצהיר כאן "הבט! תמיד ידעתי שאתה ירא ה'..."</fn> ה' לא אומר כאן "עתה <b>אני</b> יודע" אלא "עתה ייראת הא-לוהים של אברהם <b>נודעת ברבים</b>". לעומתם, ר' יוסף בכור שור טוען כי ה' פשוט דיבר בשפה הרווחת ("דברה תורה בלשון בני אדם"), והתנהג כאילו אינו יודע שאמונתו ונאמנותו של אברהם יוצאות מן הכלל עד שאברהם צלח את הניסיון, אף על פי שידע זאת לאורך כל הדרך. </point> | <point><b>"כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה"</b> – לפי בראשית רבה, רס"ג, לקח טוב, רמב"ם, וכלי יקר,<fn>הוא גם מעלה את האפשרות כי יש לקרוא את הפסוק כאילו נכתב בו "הנה ידעתי" ולא "עתה ידעתי". על פי קריאה זו, ה' כמו מצהיר כאן "הבט! תמיד ידעתי שאתה ירא ה'..."</fn> ה' לא אומר כאן "עתה <b>אני</b> יודע" אלא "עתה ייראת הא-לוהים של אברהם <b>נודעת ברבים</b>". לעומתם, ר' יוסף בכור שור טוען כי ה' פשוט דיבר בשפה הרווחת ("דברה תורה בלשון בני אדם"), והתנהג כאילו אינו יודע שאמונתו ונאמנותו של אברהם יוצאות מן הכלל עד שאברהם צלח את הניסיון, אף על פי שידע זאת לאורך כל הדרך. </point> | ||
− | <point><b>האם ה' יודע הכול מראש?</b> התומכים בעמדה זו יכולים לטעון כי לה' ידיעה מושלמת כיוון שאינם מניחים כאן | + | <point><b>האם ה' יודע הכול מראש?</b> התומכים בעמדה זו יכולים לטעון כי לה' ידיעה מושלמת כיוון שאינם מניחים כאן שה' למד משהו חדש מן הניסיון.</point> |
− | <point><b>מה הציבור היה אמור ללמוד?</b> המקורות הללו מסכימים כי מטרת העקידה הינה להדגים את היותו של אברהם ראוי, אם כי הם חלוקים בשאלת המסר המסוים | + | <point><b>מה הציבור היה אמור ללמוד?</b> המקורות הללו מסכימים כי מטרת העקידה הינה להדגים את היותו של אברהם ראוי, אם כי הם חלוקים בשאלת המסר המסוים שהעקידה אמורה להעביר:<br/> |
<ul> | <ul> | ||
<li><b>ייראתו של אברהם וצייתנותו </b>– רוב המקורות כאן טוענים כי מטרת הניסיון הייתה להוכיח לכל עד כמה אברהם ירא ה' ומציית להוראותיו. נכונותו של אברהם להקריב את בנו היחיד והאהוב בפקודת ה', מוכיחה מדוע אברהם זכה להיות נבחר ה'. </li> | <li><b>ייראתו של אברהם וצייתנותו </b>– רוב המקורות כאן טוענים כי מטרת הניסיון הייתה להוכיח לכל עד כמה אברהם ירא ה' ומציית להוראותיו. נכונותו של אברהם להקריב את בנו היחיד והאהוב בפקודת ה', מוכיחה מדוע אברהם זכה להיות נבחר ה'. </li> | ||
− | <li><b>אברהם ראוי על אף שלא הקריב את בנו –</b> בניגוד לפרשנים האחרים, שד"ל מציע כי דרך מעשה העקידה, ה' רצה להבהיר לעולם שהעובדה שבני ישראל אינם מקריבים את ילדיהם | + | <li><b>אברהם ראוי על אף שלא הקריב את בנו –</b> בניגוד לפרשנים האחרים, שד"ל מציע כי דרך מעשה העקידה, ה' רצה להבהיר לעולם שהעובדה שבני ישראל אינם מקריבים את ילדיהם איננו סממן לכך שהם אינם יראי ה'. כך, נכונותו של אברהם להקריב את יצחק באה להדגים שאילו ה' רצה בכך, גם הוא היה מקריב את יקיריו. אולם, ה' אינו רוצה בהקרבת ילדים. לכן, אין לעם ישראל שוב סיבה להרגיש נחותים, ולעמים פגאנים אין סיבה להרגיש עליונים עליהם.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>כיצד ה' יכול לצוות על רצח? מדוע אברהם לא התנגד?</b> לפי הבנתו של שד"ל את הסיפור,<fn>השוו | + | <point><b>כיצד ה' יכול לצוות על רצח? מדוע אברהם לא התנגד?</b> לפי הבנתו של שד"ל את הסיפור,<fn>השוו אבן כספי האומר זאת מפורשות. הוא חושב שהקרבת בעלי חיים, היא רק ויתור לרצונם של בני האדם, ולא באמת נענית לרצון הא-ל. כך, הוא מצביע על העובדה שאברהם מרצונו, ולא מתוך צו א-לוהי, החליט להחליף את יצחק בשה. להרחבה בנושא הקורבנות, ראו <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקורבנות</a>.</fn> מטרת הניסיון הייתה ללמד הן את אברהם והן את העולם כולו, כי הקרבת ילדים אינה מוסרית. עד אז, אנשים ראו במעשה זה את תמצית העבודה הרוחנית כולה,<fn>עובדה זו מדגימה בדיוק מדוע קשה להגיד שישנן "אמיתות מוחלטות" בתחום המוסר. לא בכל דור ובכל תרבות ישנה הסכמה תחת אילו נסיבות הריגת אדם אחר מהווה "רצח" ומתי זהו מעשה שיש לשבח.</fn> כך שאף אחד, כולל אברהם, לא היה חושב להתנגד לכך. הרעיון כי מעשה העקידה אינו מוסרי, נלמד דווקא דרך העקידה עצמה, ורק בזכותה אנו רואים בה כיום מעשה מתועב ואף מעלים את השאלה, כיצד ה' יכל לצוות דבר כזה? למעשה, מתברר כי הציווי שנדמה לנו כלא מוסרי, דווקא שימש כלקח באותה הסוגייה המוסרית בדיוק.</point> |
− | <point><b>מדוע ההקרבה של אברהם כה ייחודית?</b> פילון העלה את השאלה: | + | <point><b>מדוע ההקרבה של אברהם כה ייחודית?</b> פילון העלה את השאלה: בהנחה ואנשים רבים בזמנו של אברהם הקריבו את ילדיהם, מדוע מעשיו של אברהם הוכיחו שהוא ראוי יותר מהם?<br/> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li><b>אברהם לא ייחודי – </b>בשביל שד"ל, שאלה זו לא רלוונטית, כיוון שהוא אינו מציע כי מטרת הסיפור | + | <li><b>אברהם לא ייחודי – </b>בשביל שד"ל, שאלה זו לא רלוונטית, כיוון שהוא אינו מציע כי מטרת הסיפור הינה להראות את ייחודיותו של אברהם, אלא רק להוכיח כי הוא אינו פחות מסור מן האחרים.</li> |
− | <li><b>התרחק ממערכת הערכים הקודמת – </b>לחילופין, לפי אלו שאינם מסכימים עם שד"ל, הקושי שבניסיון שעבר אברהם יכל לצמוח בדיוק מכך שהוא התרחק מן הדרכים הפגאניות והייתה לו הבנה שונה הן של ה', והן של הערכים אותם ה' | + | <li><b>התרחק ממערכת הערכים הקודמת – </b>לחילופין, לפי אלו שאינם מסכימים עם שד"ל, הקושי שבניסיון שעבר אברהם יכל לצמוח בדיוק מכך שהוא התרחק מן הדרכים הפגאניות והייתה לו הבנה שונה הן של ה', והן של הערכים אותם ה' גילם.<fn>ראו ר' שלמה אבינר, טל חרמון (ירושלים, תשנ"ה): 49-50, שכותב: "הצו האלוקי לעקד את יצחק ממוטט את אשר ידע אברהם בחייו ואת כל אשר לימד אחרים. הוא, הלוחם הגדול בעבודה זרה ובהקרבת אדם, איש המוסר והחסד הגדול, הולך כעת לרצוח את בנו... אברהם צריך היה לוותר על כל המורגש והמובן לו כאדם, ואפילו כאדם עילאי, למחוק את כל מחשבותיו והשגותיו, את כל הרגשת הטוב שבו, כדי למלא אחר צו ה'. ללמדך בצורה הדרסטית ביותר, שאת מצוות ה' איננו מקיימים מפני שכך טוב לנו, מפני שאנו מבינים אותה, או מפני שאנו מרגישים נועם בקיומה, אלא מפני שהיא מצוות ה".</fn> כדי לציית לדבר ה', אברהם היה מוכרח להיאבק במערכת הערכים אותה ה' החדיר לו בעצמו, על פיה הקרבת ילדים הינה "רצח".<fn>יתר על כן, הצו הכריח אותו להטיל ספק גם בכך שה' ממלא את הבטחותיו, ולשאול את עצמו: מה יהיה על ברכתו: "כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע"?</fn></li> |
− | <li><b>לא היה לו מניע נסתר – </b>פילון טוען שרוב האנשים המקריבים את ילדיהם עושים זאת עם מניע נסתר, הצומח מתוך רצון לזכות בתהילה, או מתוך פחד או תקווה למנוע אסון כלשהו.<fn>כך, מישע, מלך מואב הקריב את בנו רק כאשר פחד שינוצח במלחמה (מלכים ב' ג').</fn> לעומת זאת, לאברהם לא היה כל מניע נסתר, רק רצון לעשות את דבר ה'. <fn>יתר על כן, אברהם לא התכוון להקריב סתם ילד, אלא את בנו האהוב, היחיד, אשר ניתן לו בנס | + | <li><b>לא היה לו מניע נסתר – </b>פילון טוען שרוב האנשים המקריבים את ילדיהם עושים זאת עם מניע נסתר, הצומח מתוך רצון לזכות בתהילה, או מתוך פחד או תקווה למנוע אסון כלשהו.<fn>כך, מישע, מלך מואב הקריב את בנו רק כאשר פחד שינוצח במלחמה (מלכים ב' ג').</fn> לעומת זאת, לאברהם לא היה כל מניע נסתר, אלא רק רצון לעשות את דבר ה'. <fn>יתר על כן, אברהם לא התכוון להקריב סתם ילד, אלא את בנו האהוב, היחיד, אשר ניתן לו בנס בגילו המופלג. לכן הפסוק מדגיש "קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת <b>יְחִידְךָ</b> אֲשֶׁר<b> אָהַבְתָּ</b> אֶת יִצְחָק".<br/>רמב"ם מוסיף כי העובדה שאברהם קשר את יצחק ועמד להקריבו, רק שלושה ימים לאחר קבלת הציווי, מוכיחה כי אברהם לא פעל מתוך הלם ראשוני אשר כתוצאה ממנו, לא הבין את השלכות פעולותיו, אלא מתוך הכרה מלאה במשמעות המעשה ובהשלכותיו.</fn></li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>למען מי?</b> אבן עזרא מטיל ספק בכל הגישה הזו, על סמך הטענה כי אף אחד מלבד אברהם ויצחק, לא היה נוכח בעת העקידה. תחת הנחה זו, כיצד המקורות הללו יכולים לטעון כי מטרת העקידה הייתה לאחרים?<br/> | <point><b>למען מי?</b> אבן עזרא מטיל ספק בכל הגישה הזו, על סמך הטענה כי אף אחד מלבד אברהם ויצחק, לא היה נוכח בעת העקידה. תחת הנחה זו, כיצד המקורות הללו יכולים לטעון כי מטרת העקידה הייתה לאחרים?<br/> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li><b>שטן ומלאכים אחרים – </b>יובלים, פסבדו-פילון, בבלי, בראשית רבה, רש"י, ור' יוסף בכור שור מציעי כי הניסיון היה מכוון לשטן ו/או מלאכים אחרים אשר הטילו ספק בנאמנותו של אברהם לה', ובצייתנותו.<fn>ר' יוסף בכור שור אומר כי המלאכים טענו טענות הדומות לתלונותיו של השטן | + | <li><b>שטן ומלאכים אחרים – </b>יובלים, פסבדו-פילון, בבלי, בראשית רבה, רש"י, ור' יוסף בכור שור מציעי כי הניסיון היה מכוון לשטן ו/או מלאכים אחרים אשר הטילו ספק בנאמנותו של אברהם לה', ובצייתנותו.<fn>ר' יוסף בכור שור אומר כי המלאכים טענו טענות הדומות לתלונותיו של השטן על איוב. הם שואלים מדוע ייראת הא-ל של אברהם נחשבת לכה ייחודית; ככלות הכול, בהנחה והוא מוגן על ידי ה', ונערץ על ידי סביבתו, איזה סיבה הייתה לו שלא להיות ירא ה'?</fn> ישויות כגון אלה לא היו צריכות להיות נוכחות ברמה הפיזית על מנת לראות את המעשה.</li> |
− | <li><b>אנשים אחרים – </b>רוב הפרשנים האחרים טוענים שלקחי העקידה נועדו לאומות האחרות (או, לפי שד"ל, גם לעם ישראל) שחיו בזמנו של אברהם או בדורות | + | <li><b>אנשים אחרים – </b>רוב הפרשנים האחרים טוענים שלקחי העקידה נועדו לאומות האחרות (או, לפי שד"ל, גם לעם ישראל) שחיו בזמנו של אברהם או בדורות שלאחריו, ושמעו על המעשה (אפילו אם לא היו עדים לו).<fn>העובדה שלא היו עדים מקשה על פרשנותו של שד"ל. במידה והניסיון נועד להוכיח לפגאנים שגם אברהם היה מוכן להקריב את בנו, שמועות בדבר המעשה לא היו מספיקות לכך.</fn> רד"ק מצביע על כך ששמועת המעשה התפשטה על ידי כך שנכתבה בתורה. <fn>לכן, הוא מציע כי המטרה העיקרית הייתה הדורות הבאים, ולאו דווקא בני דורו של אברהם.</fn></li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>האם ה' יכול לחזור בו מדבריו?</b> על מנת להפחית מן הקושי התאולוגי הזה, רבים מן הפרשנים<fn>ראו בראשית רבה, רס"ג, רש"י, לקח טוב, ור' יוסף בכור שור. ראו הערות לעיל בדבר | + | <point><b>האם ה' יכול לחזור בו מדבריו?</b> על מנת להפחית מן הקושי התאולוגי הזה, רבים מן הפרשנים<fn>ראו בראשית רבה, רס"ג, רש"י, לקח טוב, ור' יוסף בכור שור. ראו הערות לעיל בדבר המניעים הפולמוסיים להצעה זו.</fn> מציעים כי הייתה עמימות בציווי הא-לוהי. כך, בראשית רבה מציע כי ה' אמר "וְהַעֲלֵהוּ", אבל לא "שחטהו" ולכן מעולם לא ציווה שיצחק יישחט מלכתחילה. </point> |
<point><b>"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה"</b><ul> | <point><b>"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה"</b><ul> | ||
− | <li>לפי הבבלי,<fn>ראו גם בראשית רבה ורש"י</fn> | + | <li>לפי הבבלי,<fn>ראו גם בראשית רבה ורש"י</fn> פסוק זה מתייחס לאירועים שאינם מתועדים בתורה, אשר הובילו לצורך להדגים את צדיקותו של אברהם לעולם.<fn>ר' יוחנן מציע כי הפסוק מתייחס לתלונותיו של השטן אשר ניסה להטיל בספק את אהבת הא-ל של אברהם על ידי כך שהצביע על שבמסיבה שערך לכבוד גמילתו של יצחק, אברהם לא חשב לכבד את ה' בקורבן. בתגובה, ה' מראה לשטן שאברהם מוכן להקריב בשבילו אפילו את בנו.<br/>לעומתו, ר' לוי מציע כי הפסוק מתייחס לטענותיו של ישמעאל כי הוא ראוי יותר מיצחק. ישמעאל השוויץ בכך שהוא ברמה רוחנית גבוהה יותר מאחר והוא הסכים להיות נימול, ואילו ליצחק לא הייתה ברירה אחרת. יצחק ענה לו שהוא היה מוכן לתת לא רק איבר אחד, אלא את כל גופו, אם ה' היה מבקש זאת.</fn></li> |
− | <li>לחילופין, גישה זו יכולה לטעון כי הפסוק נועד לקשר בין העקידה לבין הפרשה הקודמת, בה מתוארת לידתו הניסית של יצחק | + | <li>לחילופין, גישה זו יכולה לטעון כי הפסוק נועד לקשר בין העקידה לבין הפרשה הקודמת, בה מתוארת לידתו הניסית של יצחק וההבטחה "כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע", כיוון ששני אלו מקשים על אברהם לעמוד בניסיון.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
</opinion> | </opinion> |
Version as of 05:02, 27 June 2019
מטרת עקידת יצחק
גישות פרשניות
סקירה
בניסיון להתמודד עם השאלות השונות העולות מסיפור העקידה, פרשנים רבים בוחנים מחדש הנחות יסוד הנמצאות בלב התיאולוגיה היהודית, וכן תפיסות עולם בסיסיות ביותר. כך, רלב"ג קורא תיגר על הרעיון הנפוץ כי ה' הוא לחלוטין יודע-כל וכי הוא לא יכול לסגת מציווי שנתן. מתוך הבנת פשט של הטקסט, הוא טוען כי, עד לסיפור העקידה, ה' באמת לא היה בטוח לגבי עומק נאמנותו של א-ברהם, וכי עדיין לא החליט בוודאות, האם יצחק יהיה ממשיך דרכו של אברהם?
אחרים מערערים על התפיסה המקובלת של האבות כצדיקים גמורים. כך, רשב"ם דוחה את התפיסה על פיה העקידה היוותה אירוע שיא בקריירה של אברהם, וטוען כי העקידה דווקא הייתה עונש על חטא. בדומה לך, גישתו של שד"ל גורמת לנו לבחון מחדש האם המערכת הערכית של האבות תמיד תאמה את המערכת הערכית אותה מבטאת התורה בשלבים מאוחרים יותר, או שאולי ישנה אפשרות כי המערכת הזו התפתחה לאורך התורה. לפי שד"ל, העולם כולו, לרבות אברהם, תפס את המעשה של הקרבת ילדים כצורה הגבוהה ביותר של הבעת נאמנות לא-לוהים. רק דרך סיפור העקידה עצמו, ה' לימד את העולם המונוטאיסטי כי זהו מעשה מזעזע ולא מוסרי.
לבסוף, רד"צ הופמן ואחרים דוחים את הרעיון כי ישנה מערכת אתית אנושית הנפרדת מרצון ה'. בעיניהם, סיפור העקידה בא ללמד אותנו שאדם צריך להיות מוכן להקריב את כל ישותו לא-לוהים, כולל את אמונותיו המוסריות, מתוך הבנה כי רק דבר ה' קובע מהו המעשה המוסרי והנכון.
בשביל ה': הערכת אברהם
ה' היה חייב לבחון את אברהם על מנת להעריך את גודל אמונתו מאחר ועד סיפור העקידה, ה' לא ידע עד כמה אברהם באמת נאמן אליו.
בשביל אברהם
לפי גישה זו, אברהם, ולא ה', הוא זה שאמור ללמוד מחוויה זו. גישה זו חלוקה בשאלה האם החווייה נועדה להועיל לאברהם, או להעניש אותו:
עונש
החוויה נועדה להעניש את אברהם על הברית שכרת עם הפלישתים.
- מאחר ונוצרים ראו בעקדה סמל מטרים להצלבתו של ישו, ייתכן כי רשב"ם רצה להאיר את הסיפור באור שלילי הרבה יותר, ולהציע כי הסיפור אינו מגלם את תמצית מערכת היחסים שבין אברהם לבין ה', אלא דווקא הינו תוצאה של חטא.
- י. בן-נון,27 לחילופין, מציע כי ייתכן שרשב"ם נאבק כאן באידיאליזציה שעברה העקדה בקרב אנשי ימי הביניים אשר הוכרחו לוותר על חיי ילדיהם על מנת שלא להמיר את דתם, וראו באברהם, בעקבות מעשה העקדה, מודל לחיקוי.28
שכר
בכך שפעל על פי צו ה', אברהם הגיע לרמות חדשות של אמונה, וזכה לשכר אותו לא היה מקבל לולא עבר את הניסיון בהצלחה.
- בחן – רס"ג ורמב"ן מבינים את המילה "נִסָּה" כבחן, אך מציינים כי מבחן לא בהכרח נועד בשביל הבוחן. במבחן, האדם הנבחן עצמו הוא זה שמרוויח מן הניסיון.30
- אימן – מצד שני, לפי ר' יוסף אלבו והביאור, משמעות השורש "נ.ס.ה" היא אימן או הרגיל.31 בכך שציווה את אברהם לעקוד את בנו, ה' אימן את לבו של אברהם והרגיל אותו לייראת ה' הראוייה לעבודת ה'.32
- פיתוח-עצמי – ר"ן, ר' יוסף אלבו והביאור מסבירים כי פעולה מתוך אמונה משמשת לחיזוק האמונה.34 אף על פי שנכונותו של אברהם לעשות כדבר ה' ולהקריב את בנו לא הייתה תחת סימן שאלה, העובדה שאברהם קשר את בנו יצחק והפנה לעברו את הסכין, העלתה את ייראתו של אברהם לרמות חדשות. עמידה בניסיון משנה אדם באופן שמחשבה בלבד לא מסוגלת לעשות.35
- שכר מוגדל – רמב"ן ור' יוסף אלבו36 טוענים כי, לאחר הניסיון, אברהם זכה בשכר לא רק על כוונותיו הטובות, אלא גם על מעשים חיוביים. רס"ג מצביע על כך שה' לעיתים קרובות מנסה דווקא את הצדיקים בניסיונות רבים בעולם הזה, על מנת להגדיל את שכרם בעולם הבא.37
- הטקסט המקראי פותח בכך שזהו ניסיון – אבן עזרא טוען כי זה אינו המקום היחיד בו נדמה שה' חוזר בו ממילתו, ומצביע על החלפת הבכורים בבני לוי כדוגמא נוספת. על כל פנים, הוא מסביר כי בסיפור זה, העובדה שכבר בפתיחה מצויין כי "הָאֱ-לֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם" מוכיחה כי, כבר מן ההתחלה, ה' לא התכוון שאברהם באמת ישחוט את בנו.
- ה' אף פעם לא באמת ציווה את אברהם להקריב את יצחק – רס"ג עוסק בשאלה זו רבות, ומציע ארבעה הסברים אפשריים לכך שה' לא באמת נסוג מדבריו. אחדים מן ההסברים דומים לקריאתו של רלב"ג לעיל, ומניחים עמימות מסויימת בניסוח המקורי של הציווי,43 הפותחת פתח לאפשרות שה' מעולם לא ציווה את אברהם להקריב את בנו יצחק.44 עיסוק זה של רס"ג מושפע בבירור מפולמוסים בתקופתו, והינו מענה לטענות המוסלמים כי אם א-לוהים יכול לסגת מציוויו, הוא גם כן יכול לחזור בו מן התורה כולה ולהחליפה באחרת.45 בתשובתו, רס"ג מבחין בין הוראותיו של ה' שנתנו לאברהם בפרטי, לבין מצוות התורה, שניתנו לכל העם ולכל הדורות לעתיד.
בשביל אחרים
לפי התומכים בגישה זו, הניסיון לא התרחש על מנת להועיל למשתתפים בו דווקא, אלא בעיקר בשביל ללמד את אלו הנחשפים לניסיון זה מבחוץ לקחים בדבר דרכו של ה' ו/או דרכי עבודתו.
הסבר לבחירה באברהם
מטרת העקידה הינה להדגים את היות אברהם ראוי, וכן לספק הסבר לכך שדווקא הוא נבחר להיות אבי האומה.
יובלים, פסבדו-פילון, בבלי סנהדרין, בראשית רבה, רס"ג,47 רש"י, לקח טוב, ר' יוסף בכור שור, רמב"ם, רד"ק, כלי יקר, שד"ל.
- מבחן – רוב הפרשנים התומכים בגישה זו מבינים את המילה כפשוטה, כ"לבחון" או "לנסות", אך טוענים כי ישנם מקרים בהם מבחן לא נועד לבוחן, או אפילו לנבחן, אלא לקהל הרואה את הניסיון או השומע עליו.48
- לנופף בו כבדגל – בראשית רבה, *gloss* ר' יוסף בכור שור, אברבנאל, והכלי יקר, הולכים צעד אחד קדימה בטענתם כי המילה "נִסָּה" קשורה במילה "נס" או, דגל. דרך העקידה, ה' מנופף באברהם כבדגל ומציע אותו כמודל לחיקוי.
- ייראתו של אברהם וצייתנותו – רוב המקורות כאן טוענים כי מטרת הניסיון הייתה להוכיח לכל עד כמה אברהם ירא ה' ומציית להוראותיו. נכונותו של אברהם להקריב את בנו היחיד והאהוב בפקודת ה', מוכיחה מדוע אברהם זכה להיות נבחר ה'.
- אברהם ראוי על אף שלא הקריב את בנו – בניגוד לפרשנים האחרים, שד"ל מציע כי דרך מעשה העקידה, ה' רצה להבהיר לעולם שהעובדה שבני ישראל אינם מקריבים את ילדיהם איננו סממן לכך שהם אינם יראי ה'. כך, נכונותו של אברהם להקריב את יצחק באה להדגים שאילו ה' רצה בכך, גם הוא היה מקריב את יקיריו. אולם, ה' אינו רוצה בהקרבת ילדים. לכן, אין לעם ישראל שוב סיבה להרגיש נחותים, ולעמים פגאנים אין סיבה להרגיש עליונים עליהם.
- אברהם לא ייחודי – בשביל שד"ל, שאלה זו לא רלוונטית, כיוון שהוא אינו מציע כי מטרת הסיפור הינה להראות את ייחודיותו של אברהם, אלא רק להוכיח כי הוא אינו פחות מסור מן האחרים.
- התרחק ממערכת הערכים הקודמת – לחילופין, לפי אלו שאינם מסכימים עם שד"ל, הקושי שבניסיון שעבר אברהם יכל לצמוח בדיוק מכך שהוא התרחק מן הדרכים הפגאניות והייתה לו הבנה שונה הן של ה', והן של הערכים אותם ה' גילם.52 כדי לציית לדבר ה', אברהם היה מוכרח להיאבק במערכת הערכים אותה ה' החדיר לו בעצמו, על פיה הקרבת ילדים הינה "רצח".53
- לא היה לו מניע נסתר – פילון טוען שרוב האנשים המקריבים את ילדיהם עושים זאת עם מניע נסתר, הצומח מתוך רצון לזכות בתהילה, או מתוך פחד או תקווה למנוע אסון כלשהו.54 לעומת זאת, לאברהם לא היה כל מניע נסתר, אלא רק רצון לעשות את דבר ה'. 55
- שטן ומלאכים אחרים – יובלים, פסבדו-פילון, בבלי, בראשית רבה, רש"י, ור' יוסף בכור שור מציעי כי הניסיון היה מכוון לשטן ו/או מלאכים אחרים אשר הטילו ספק בנאמנותו של אברהם לה', ובצייתנותו.56 ישויות כגון אלה לא היו צריכות להיות נוכחות ברמה הפיזית על מנת לראות את המעשה.
- אנשים אחרים – רוב הפרשנים האחרים טוענים שלקחי העקידה נועדו לאומות האחרות (או, לפי שד"ל, גם לעם ישראל) שחיו בזמנו של אברהם או בדורות שלאחריו, ושמעו על המעשה (אפילו אם לא היו עדים לו).57 רד"ק מצביע על כך ששמועת המעשה התפשטה על ידי כך שנכתבה בתורה. 58
- לפי הבבלי,60 פסוק זה מתייחס לאירועים שאינם מתועדים בתורה, אשר הובילו לצורך להדגים את צדיקותו של אברהם לעולם.61
- לחילופין, גישה זו יכולה לטעון כי הפסוק נועד לקשר בין העקידה לבין הפרשה הקודמת, בה מתוארת לידתו הניסית של יצחק וההבטחה "כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע", כיוון ששני אלו מקשים על אברהם לעמוד בניסיון.
דגם של עבודת ה'
סיפור זה בא ללמד מהי הדרך הראויה לעבוד את ה', וכן ללמד לגבי הצורך להיכנע לגמרי לרצון ה'.
רד"צ הופמן, רש"ר הירש, ר' קלונימוס שפירא, חוקרים מודרניים.62
- נכונות להקריב למען ה' – רד"צ הופמן טוען כי העקידה באה ללמד שכאשר אנו מתבקשים, עלינו להיות מוכנים להקריב את עצמנו (או אפילו את ילדינו), לה'. אף על פי שה' אינו דורש דברים כאלו לעיתים קרובות מאחר ואין לו צורך בקורבנות חסרות תכלית, ישנן בהחלט נסיבות בהן הקרבה עצמית הינה המעשה המצופה מן האדם. עבודת ה' ראוייה כרוכה בהכרה תמידית בעובדה הזו. כך, כל פעם שאדם מקריב חיה, הוא בעצם מכריז בכך שהוא, כמו אברהם, נותן את כל כולו ונכנע לגמרי לה', ושהחיה המוצעת כקורבן הינה תחליף לאדם עצמו.63
- קדימות הרצון הא-לוהי על האתיקה האנושית – באופן דומה,64 חוקרים מודרניים רבים מציעים כי מטרת העקידה הינה ללמד אותנו שכאשר נדמה שהאתיקה האנושית מתנגשת עם הרצון הא-לוהי, רצון ה' חייב לקבל קדימות.65 אין דבר כזה מערכת אתיקה אנושית עצמאית.66 במילות אש קודש: "והנה אומות העולם, גם הטובים שבהם, חושבים שהאמת הוא דבר עצם לעצמו, וה' ציווה על האמת מפני שהאמת לעצמו אמת... מה שאין כן ישראל אומרים 'אתה אלוהים אמת', הוא יתברך אמת, ואין אמת זולתו, וכל אמת שנמצא בעולם הוא רק מפני שכן ציווה ה' ורצה, וכיוון שהוא יתברך אמת, לכן גם זה אמת."67