Difference between revisions of "Purpose of the Mishkan/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 11: Line 11:
 
<q xml:lang="en" style="margin-bottom:.3em;">And they should make me a Sanctuary and I will dwell among them. (25:8)</q><q xml:lang="en">And I will dwell among the children of Israel and I will be their God. And they will know that I am Hashem their God, who has taken them out from the land of Egypt to dwell among them, I am Hashem their God. (29:45-46)</q>
 
<q xml:lang="en" style="margin-bottom:.3em;">And they should make me a Sanctuary and I will dwell among them. (25:8)</q><q xml:lang="en">And I will dwell among the children of Israel and I will be their God. And they will know that I am Hashem their God, who has taken them out from the land of Egypt to dwell among them, I am Hashem their God. (29:45-46)</q>
 
</multilang>
 
</multilang>
<p>אך פסוקים אלו רק מחריפים את השאלה: אם אנו מניחים שאין לו דמות הגוף ואינו גוף,<fn>Not all commentators, however, agree with these assumptions see <a href="2" data-aht="subpage">Approaches</a>.</fn>&#160;מדוע ה' מבקש מבנה גשמי לשכינתו?<fn>Cf. the conundrum presented by Shelomo upon completing the building of the Beit HaMikdash: "הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי" (<a href="MelakhimI8-27" data-aht="source">Melakhim I 8:27</a>), and the contradiction formulated by the <multilink><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">Mekhilta DeRabbi Yishmael</a><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">Bo Masekhta DePischa 16</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael" data-aht="parshan">About Mekhilta DeRabbi Yishmael</a></multilink>: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם למה נאמר, והלא כבר נאמר הלא את השמים ואת הארץ אני מלא".</fn>&#160; יתר על כן,&#160;מדוע הקב"ה מעוניין בכך שנעשה עבודת משכן יומית הכוללת את הקרבת הקורבנות,<fn>Cf. <a href="Yirmeyahu7-22" data-aht="source">Yirmeyahu</a> who states that Hashem did not even command such offerings: "כִּי לֹא דִבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיאִ[י] אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח".  For elaboration, see Purpose of Sacrifices.</fn>&#160;את הקטרת הקטורת, את הדלקת המנורה ועוד? תעלומה זו מנוסחת בתמציתיות על ידי <multilink><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">HaNivchar BaEmunot UvaDeiot 3</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink>:</p>
+
<p>אך פסוקים אלו רק מחריפים את השאלה: אם אנו מניחים שאין לו דמות הגוף ואינו גוף,<fn>אך לא כל הפרשנים&#160;יוצאים מנקודת הנחה זו&#160;להרחבה ראו&#160;<a href="2" data-aht="subpage">Approaches</a>.</fn>&#160;מדוע ה' מבקש מבנה גשמי לשכינתו?<fn>Cf. the conundrum presented by Shelomo upon completing the building of the Beit HaMikdash: "הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי" (<a href="MelakhimI8-27" data-aht="source">Melakhim I 8:27</a>), and the contradiction formulated by the <multilink><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">Mekhilta DeRabbi Yishmael</a><a href="MekhiltaPischa16" data-aht="source">Bo Masekhta DePischa 16</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael" data-aht="parshan">About Mekhilta DeRabbi Yishmael</a></multilink>: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם למה נאמר, והלא כבר נאמר הלא את השמים ואת הארץ אני מלא".</fn>&#160; יתר על כן,&#160;מדוע הקב"ה מעוניין בכך שנעשה עבודת משכן יומית הכוללת את הקרבת הקורבנות,<fn>Cf. <a href="Yirmeyahu7-22" data-aht="source">Yirmeyahu</a> who states that Hashem did not even command such offerings: "כִּי לֹא דִבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיאִ[י] אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח".  For elaboration, see Purpose of Sacrifices.</fn>&#160;את הקטרת הקטורת, את הדלקת המנורה ועוד? תעלומה זו מנוסחת בתמציתיות על ידי <multilink><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RasagEmunot3" data-aht="source">HaNivchar BaEmunot UvaDeiot 3</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink>:</p>
 
<multilang style="overflow: auto;">
 
<multilang style="overflow: auto;">
 
<q xml:lang="he" dir="rtl" style="margin-bottom:0;">אולי יתמה ממעשה המשכן ויאמר: מה לבורא לאהל ולמסך, ולנרות מודלקות, ולקול נשמע לנגון, וללחם אפוי, ולריח טוב, ולמנחת סולת ויין ושמן ופירות, והדומה לזה?... כי כבר דן לו השכל שאיננו צריך אל דבר, אבל צורך הכל אליו.</q>
 
<q xml:lang="he" dir="rtl" style="margin-bottom:0;">אולי יתמה ממעשה המשכן ויאמר: מה לבורא לאהל ולמסך, ולנרות מודלקות, ולקול נשמע לנגון, וללחם אפוי, ולריח טוב, ולמנחת סולת ויין ושמן ופירות, והדומה לזה?... כי כבר דן לו השכל שאיננו צריך אל דבר, אבל צורך הכל אליו.</q>
Line 17: Line 17:
 
</multilang>
 
</multilang>
  
<h2>What Suddenly Changed?</h2>
+
<h2>מה השתנה פתאום?</h2>
<p>The command to build the Mishkan appears as something of a surprise in the context of the Israelites' trek through the Wilderness. The nation had just witnessed Hashem's revelation at Mt. Sinai which was immediately followed by a directive to build altars of earth or stone if a need should arise to offer sacrifices (<a href="Shemot20-20" data-aht="source">Shemot 20:20-22</a>).<fn>For an analysis of the relationship between these verses and the altar of the Mishkan, see <a href="Altars of Earth, Stone, and Wood" data-aht="page">Altars of Earth, Stone, and Wood</a>.</fn> They had also been notified of their impending journey to the land of Israel and directed to bring the first fruits of the land to the House of Hashem (<a href="Shemot23-19" data-aht="source">Shemot 23:19-33</a>). But there had not even been a hint of any need to build a temporary place of worship in the Wilderness itself. All that apparently remained before the commencement of the awaited journey to the Promised Land was for Moshe to ascend Mt. Sinai and bring down the Tablets of the Covenant.<fn>Presumably, merely receiving the Tablets would not even have required Moshe to remain for forty days on Mt. Sinai.</fn></p>
+
<p>הציווי לבניית המשכן מופיע כהפתעה בהקשר מסעותיהם של בני ישראל במדבר. לא הרבה זמן לפני, נכח העם להתגלות הא-לוהית בהר סיני, כשמיד לאחר מכן מפורט הציווי לבנות מזבחות אבן או אדמה אם יש צורך בהקרבת קורבן (<a href="Shemot20-20" data-aht="source">שמות כ':כ'-כ"ב</a>).<fn>לסקירה אודות היחס בין פסוקים אלו לבין מזבח המשכן, ראו&#160;<a href="Altars of Earth, Stone, and Wood" data-aht="page">Altars of Earth, Stone, and Wood</a>.</fn> They had also been notified of their impending journey to the land of Israel and directed to bring the first fruits of the land to the House of Hashem (<a href="Shemot23-19" data-aht="source">Shemot 23:19-33</a>). But there had not even been a hint of any need to build a temporary place of worship in the Wilderness itself. All that apparently remained before the commencement of the awaited journey to the Promised Land was for Moshe to ascend Mt. Sinai and bring down the Tablets of the Covenant.<fn>Presumably, merely receiving the Tablets would not even have required Moshe to remain for forty days on Mt. Sinai.</fn></p>
 
<p>Why, then, did Hashem suddenly shift course and issue instructions to launch a massive building project, the implementation of which would delay the journey by at least six months?<fn>The precise duration of the construction depends on the Chronology of Shemot 24-34.  Furthermore, had Moshe merely ascended to receive the Tablets and returned immediately to the camp (as he did in his earlier ascents in Shemot 19) rather than staying for forty days to receive the blueprints of the Tabernacle, the people would never have made the Golden Calf.</fn> Additionally, until this point, the nation had functioned perfectly well with Hashem's presence embodied in the Pillars of Cloud and Fire or descending to Moshe's personal tent.<fn>See <a href="Shemot33-7" data-aht="source">Shemot 33:7-11</a>, and see Hoil Moshe Shemot 16:10 and 18:7.</fn> What required the sudden transformation of the status quo,<fn>It is not even clear that the construction of the Tabernacle had any salutary effects on the people's general conduct.</fn> and why was Moshe not informed of this change until he was already atop Mt. Sinai?<fn>See <a href="Shemot24-12" data-aht="source">Shemot 24:12</a> where Hashem commands Moshe to ascend Mt. Sinai to receive the Tablets, but makes no mention of the Tabernacle.</fn></p>
 
<p>Why, then, did Hashem suddenly shift course and issue instructions to launch a massive building project, the implementation of which would delay the journey by at least six months?<fn>The precise duration of the construction depends on the Chronology of Shemot 24-34.  Furthermore, had Moshe merely ascended to receive the Tablets and returned immediately to the camp (as he did in his earlier ascents in Shemot 19) rather than staying for forty days to receive the blueprints of the Tabernacle, the people would never have made the Golden Calf.</fn> Additionally, until this point, the nation had functioned perfectly well with Hashem's presence embodied in the Pillars of Cloud and Fire or descending to Moshe's personal tent.<fn>See <a href="Shemot33-7" data-aht="source">Shemot 33:7-11</a>, and see Hoil Moshe Shemot 16:10 and 18:7.</fn> What required the sudden transformation of the status quo,<fn>It is not even clear that the construction of the Tabernacle had any salutary effects on the people's general conduct.</fn> and why was Moshe not informed of this change until he was already atop Mt. Sinai?<fn>See <a href="Shemot24-12" data-aht="source">Shemot 24:12</a> where Hashem commands Moshe to ascend Mt. Sinai to receive the Tablets, but makes no mention of the Tabernacle.</fn></p>
  

Version as of 14:22, 19 May 2019

מטרת המשכן

הקדמה

PDF מדריך ללומד 

למה ה' רוצה בית?

חציו האחרון של ספר שמות עוסק כמעט כולו בנושא המשכן, עם שלושה עשר פרקים שלמים המפרטים את תכנון המשכן ולבסוף את בנייתו, כאשר ההפסקה היחידה היא בתיאור חוזר של חטא העגל והשלכותיו.

מה תפקידו של המבנה המהודר הזה? במבט ראשון, נראה שההוראות לבניית המשכן מדגישות את מטרתו של המשכן כבית שכינה להקב"ה והתשובה ברורה מאליו:

EN/HEע/E

וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. (כ"ה:ח')

וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם. (כ"ט:מ"ה-מ"ו)

And they should make me a Sanctuary and I will dwell among them. (25:8)

And I will dwell among the children of Israel and I will be their God. And they will know that I am Hashem their God, who has taken them out from the land of Egypt to dwell among them, I am Hashem their God. (29:45-46)

אך פסוקים אלו רק מחריפים את השאלה: אם אנו מניחים שאין לו דמות הגוף ואינו גוף,1 מדוע ה' מבקש מבנה גשמי לשכינתו?2  יתר על כן, מדוע הקב"ה מעוניין בכך שנעשה עבודת משכן יומית הכוללת את הקרבת הקורבנות,3 את הקטרת הקטורת, את הדלקת המנורה ועוד? תעלומה זו מנוסחת בתמציתיות על ידי ר' סעדיה גאוןHaNivchar BaEmunot UvaDeiot 3About R. Saadia Gaon:

EN/HEע/E

אולי יתמה ממעשה המשכן ויאמר: מה לבורא לאהל ולמסך, ולנרות מודלקות, ולקול נשמע לנגון, וללחם אפוי, ולריח טוב, ולמנחת סולת ויין ושמן ופירות, והדומה לזה?... כי כבר דן לו השכל שאיננו צריך אל דבר, אבל צורך הכל אליו.

And perhaps one will ask from the building of the Tabernacle, and one will say: why does the Creator need a tent and a screen, and lit candles, and a melodious voice, and baked bread, and a good smell, and a fine flour offering, and oil and fruit, and similar things?... Because the mind already ruled that he does not need a thing, but everything needs him.

מה השתנה פתאום?

הציווי לבניית המשכן מופיע כהפתעה בהקשר מסעותיהם של בני ישראל במדבר. לא הרבה זמן לפני, נכח העם להתגלות הא-לוהית בהר סיני, כשמיד לאחר מכן מפורט הציווי לבנות מזבחות אבן או אדמה אם יש צורך בהקרבת קורבן (שמות כ':כ'-כ"ב).4 They had also been notified of their impending journey to the land of Israel and directed to bring the first fruits of the land to the House of Hashem (Shemot 23:19-33). But there had not even been a hint of any need to build a temporary place of worship in the Wilderness itself. All that apparently remained before the commencement of the awaited journey to the Promised Land was for Moshe to ascend Mt. Sinai and bring down the Tablets of the Covenant.5

Why, then, did Hashem suddenly shift course and issue instructions to launch a massive building project, the implementation of which would delay the journey by at least six months?6 Additionally, until this point, the nation had functioned perfectly well with Hashem's presence embodied in the Pillars of Cloud and Fire or descending to Moshe's personal tent.7 What required the sudden transformation of the status quo,8 and why was Moshe not informed of this change until he was already atop Mt. Sinai?9

Twin Foci – Revelation and Atonement

The Torah calls the Mishkan both "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" ("Tabernacle of Testimony") and "אֹהֶל מוֹעֵד" ("Tent of Meeting"), suggesting that its primary function was to safeguard the "לֻחֹת הָעֵדֻת" (the concrete testimony to Hashem's revelation) and to facilitate His ongoing communication with Moshe from between the cherubs on the "אֲרוֹן הָעֵדֻת".‎10 The main activity in the Tabernacle, though, revolves around its other vessels, particularly the altars and their offerings. These, in contrast to the aron, function as vehicles for atonement.11 What is the relationship between the roles of these various vessels? Is the focal point of the Mishkan its concealed ark and Tablets or its atoning altars?