Difference between revisions of "Purpose of the Mishkan/1/he"
Rose.Kochin (talk | contribs) m |
Rose.Kochin (talk | contribs) m |
||
Line 23: | Line 23: | ||
<h2 name="Revelation and Atonement">Twin Foci – Revelation and Atonement</h2> | <h2 name="Revelation and Atonement">Twin Foci – Revelation and Atonement</h2> | ||
− | <p> | + | <p>התורה מכנה את המשכן גם בשם "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" וגם בשם "אֹהֶל מוֹעֵד" ואולי ניתן להסיק שמטרתו העיקרית היתה לשמור על "לֻחֹת הָעֵדֻת" ולמסד את דרכי הקשר בין הקב"ה לבין משה לדיבור מבין הכרובים המונחים על "אֲרוֹן הָעֵדֻת".‎<fn>ראו <a href="Shemot25-21" data-aht="source">שמות כ"ה:כ"ב</a>.</fn><span class="aht-chrome-space"> בכל זאת, הפעילות העיקרית במשכן סובבת סביב מר</span></p> |
+ | <p>The main activity in the Tabernacle, though, revolves around its other vessels, particularly the altars and their offerings. These, in contrast to the <i>aron</i>, function as vehicles for atonement.<fn>See <a href="Shemot29-36" data-aht="source">Shemot 29:36-37</a> and <a href="Shemot30-10" data-aht="source">Shemot 30:10</a>. The atoning aspect of sacrifices is also emphasized throughout the first half of Sefer Vayikra. The motif of penance appears also in <a href="Shemot30-15" data-aht="source">Shemot 30:15-16</a> with regard to the half-shekels donated to the Mishkan's building fund. For further discussion, see <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels – For Census or Tabernacle</a>.</fn> What is the relationship between the roles of these various vessels? Is the focal point of the Mishkan its concealed ark and Tablets or its atoning altars?</p> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 13:34, 19 May 2019
מטרת המשכן
הקדמה
למה ה' רוצה בית?
חציו האחרון של ספר שמות עוסק כמעט כולו בנושא המשכן, עם שלושה עשר פרקים שלמים המפרטים את תכנון המשכן ולבסוף את בנייתו, כאשר ההפסקה היחידה היא בתיאור חוזר של חטא העגל והשלכותיו.
מה תפקידו של המבנה המהודר הזה? במבט ראשון, נראה שההוראות לבניית המשכן מדגישות את מטרתו של המשכן כבית שכינה להקב"ה והתשובה ברורה מאליו:
וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. (כ"ה:ח')
וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם. (כ"ט:מ"ה-מ"ו)
And they should make me a Sanctuary and I will dwell among them. (25:8)
And I will dwell among the children of Israel and I will be their God. And they will know that I am Hashem their God, who has taken them out from the land of Egypt to dwell among them, I am Hashem their God. (29:45-46)
אך פסוקים אלו רק מחריפים את השאלה: אם אנו מניחים שאין לו דמות הגוף ואינו גוף,1 מדוע ה' מבקש מבנה גשמי לשכינתו?2 יתר על כן, מדוע הקב"ה מעוניין בכך שנעשה עבודת משכן יומית הכוללת את הקרבת הקורבנות,3 את הקטרת הקטורת, את הדלקת המנורה ועוד? תעלומה זו מנוסחת בתמציתיות על ידי ר' סעדיה גאון:
אולי יתמה ממעשה המשכן ויאמר: מה לבורא לאהל ולמסך, ולנרות מודלקות, ולקול נשמע לנגון, וללחם אפוי, ולריח טוב, ולמנחת סולת ויין ושמן ופירות, והדומה לזה?... כי כבר דן לו השכל שאיננו צריך אל דבר, אבל צורך הכל אליו.
And perhaps one will ask from the building of the Tabernacle, and one will say: why does the Creator need a tent and a screen, and lit candles, and a melodious voice, and baked bread, and a good smell, and a fine flour offering, and oil and fruit, and similar things?... Because the mind already ruled that he does not need a thing, but everything needs him.
מה השתנה פתאום?
הציווי לבניית המשכן מופיע בהפתעה בהקשר מסעותיהם של בני ישראל במדבר. מעט זמן לפני כן, נכח העם להתגלות הא-לוהית בהר סיני, כשמיד לאחריה מפורט הציווי לבנות מזבחות אבן או אדמה אם יש צורך בהקרבת קורבן (שמות כ':כ'-כ"ב).4 בשלב הזה העם נודע גם למסע המתוכנן לארץ ישראל וצווה להביא את ראשית ביכוריהם לבית ה' (שמות כ"ג:י"ט-כ"ג). אך לא הייתה רמיזה, ולו הקלה ביותר לכך שיש צורך לבנות משכן ארעי לעבודה במדבר.
All that apparently remained before the commencement of the awaited journey to the Promised Land was for Moshe to ascend Mt. Sinai and bring down the Tablets of the Covenant.5
Why, then, did Hashem suddenly shift course and issue instructions to launch a massive building project, the implementation of which would delay the journey by at least six months?6 Additionally, until this point, the nation had functioned perfectly well with Hashem's presence embodied in the Pillars of Cloud and Fire or descending to Moshe's personal tent.7 What required the sudden transformation of the status quo,8 and why was Moshe not informed of this change until he was already atop Mt. Sinai?9
Twin Foci – Revelation and Atonement
התורה מכנה את המשכן גם בשם "מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" וגם בשם "אֹהֶל מוֹעֵד" ואולי ניתן להסיק שמטרתו העיקרית היתה לשמור על "לֻחֹת הָעֵדֻת" ולמסד את דרכי הקשר בין הקב"ה לבין משה לדיבור מבין הכרובים המונחים על "אֲרוֹן הָעֵדֻת".10 בכל זאת, הפעילות העיקרית במשכן סובבת סביב מר
The main activity in the Tabernacle, though, revolves around its other vessels, particularly the altars and their offerings. These, in contrast to the aron, function as vehicles for atonement.11 What is the relationship between the roles of these various vessels? Is the focal point of the Mishkan its concealed ark and Tablets or its atoning altars?