Difference between revisions of "Purpose of the Pesach/1/he"
m |
|||
Line 29: | Line 29: | ||
<p>והלא הכל גלוי וידוע לפניו, שנאמר: ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרי (דניאל ב':כ"ב), ואומר גם חשך לא יחשיך ממך (תהלים קל"ט:י"ב), ומה ת"ל וראה את הדם?!</p> | <p>והלא הכל גלוי וידוע לפניו, שנאמר: ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרי (דניאל ב':כ"ב), ואומר גם חשך לא יחשיך ממך (תהלים קל"ט:י"ב), ומה ת"ל וראה את הדם?!</p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p>יותר מכך, הרי ה' הבדיל בין בני ישראל למצרים ברבות מהמכות הקודמות מבלי להזדקק לאף סימן מזהה,<fn>ראו את <multilink><a href="IbnDaud" data-aht="source">ר' אברהם אבן דאוד</a><a href="IbnDaud" data-aht="source">ספר האמונה הרמה מאמר ג׳ (עמ׳ 103-102)</a></multilink> אשר מעלה שאלה זו. לפירוט על אילו מהמכות אכן הייתה הבחנה, ראו <a href="Whom and Where Did the Plagues Strike" data-aht="page">מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?</a>.</fn> אז מדוע שבמכת בכורות לפתע יהיה צורך?<fn>ראו <multilink><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">שמות י״ב שאלות ד׳-ה׳</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> אשר שואל שאלה זו ואף מעיר שהיה זה אי צדק אילו בני ישראל הצדיקים היו נענשים ביחד עם המצרים הרשעים.</fn></p> | + | <p>יותר מכך, הרי ה' הבדיל בין בני ישראל למצרים ברבות מהמכות הקודמות מבלי להזדקק לאף סימן מזהה,<fn>ראו את <multilink><a href="IbnDaud" data-aht="source">ר' אברהם אבן דאוד</a><a href="IbnDaud" data-aht="source">ספר האמונה הרמה מאמר ג׳ (עמ׳ 103-102)</a></multilink> אשר מעלה שאלה זו. לפירוט על אילו מהמכות אכן הייתה הבחנה, ראו <a href="Whom and Where Did the Plagues Strike" data-aht="page">מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?</a>.</fn> אז מדוע שבמכת בכורות לפתע יהיה צורך?<fn>ראו <multilink><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">שמות י״ב שאלות ד׳-ה׳</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> אשר שואל שאלה זו ואף מעיר שהיה זה אי צדק אילו בני ישראל הצדיקים היו נענשים ביחד עם המצרים הרשעים.</fn> בנוסף, אם מטרת הפסח הייתה אך ורק להציל את הבכורות, מדוע המצווה חלה על כל אדם מישראל ולא רק על הבכורות (או אולי גם משפחותיהם)?<fn>ראו בבמדבר ג':מ"ג שהיו 22,723 בכורות בלבד בשנה השנית למסע במדבר (מתוך כ600,000 זכרים מעל גיל 20 שיצאו ממצרים). אפילו אם מניחים ממוצע ילדים גבוה מאוד, עדיין זה מוכיח כי היו הרבה משקי בית ללא בן בכור. ראו גישת **<multilink><a href="SefornoShemot12-12" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoShemot12-12" data-aht="source">שמות י״ב:י״ב-י״ג</a><a href="SefornoShemot12-22" data-aht="source">שמות י״ב:כ״ב-כ״ז</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>** אשר מנסה לתרץ את הקושי בכך שהיה חלק שני למכת בכורות שפגעה גם בבני ישראל.</fn>ושאלה אחרונה, מה או מי הוא "המשחית" המופיע בפסוקים י"ג וכ"ז, ומה היחס בינו לבין הקב"ה?</p> |
− | <p>Moreover, as Hashem distinguished between Israelites and Egyptians in many of the prior plagues without any need for an identifying sign,<fn>See <multilink><a href="IbnDaud" data-aht="source">ר' אברהם אבן דאוד</a><a href="IbnDaud" data-aht="source">ספר האמונה הרמה מאמר ג׳ (עמ׳ 103-102)</a></multilink> who notes this point. For elaboration on for which plagues this occurred, see <a href="Whom and Where Did the Plagues Strike" data-aht="page">מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?</a>.</fn> why should the Plague of the Firstborn have been any different?<fn>See <multilink><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">שמות י״ב שאלות ד׳-ה׳</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> who asks this question and also notes that it would have been unjust for righteous Israelites to be punished along with the wicked Egyptians.</fn> Additionally, if the Pesach was meant merely to save the firstborn sons, why was every person commanded to partake and not just the firstborns (or perhaps also their families)?<fn> | + | <p>עניינים תיאולוגים מורכבים אלה הם בעצם השיקולים העיקריים שמביאים פרשנים רבים לבחון מחדש את ההנחה לגבי תכליתו ומהותו של המפסח. עם זאת, השיקולים שיוצגו בהמשך ממלאים אף הם תפקיד בדיון. </p> |
+ | <p>Moreover, as Hashem distinguished between Israelites and Egyptians in many of the prior plagues without any need for an identifying sign,<fn>See <multilink><a href="IbnDaud" data-aht="source">ר' אברהם אבן דאוד</a><a href="IbnDaud" data-aht="source">ספר האמונה הרמה מאמר ג׳ (עמ׳ 103-102)</a></multilink> who notes this point. For elaboration on for which plagues this occurred, see <a href="Whom and Where Did the Plagues Strike" data-aht="page">מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?</a>.</fn> why should the Plague of the Firstborn have been any different?<fn>See <multilink><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">שמות י״ב שאלות ד׳-ה׳</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> who asks this question and also notes that it would have been unjust for righteous Israelites to be punished along with the wicked Egyptians.</fn> Additionally, if the Pesach was meant merely to save the firstborn sons, why was every person commanded to partake and not just the firstborns (or perhaps also their families)?<fn>ראו בבמדבר ג':מ"ג שהיו 22,723 בכורות בלבד בשנה השנית למסע במדבר (מתוך כ600,000 זכרים מעל גיל 20 שיצאו ממצרים). אפילו אם מניחים ממוצע ילדים גבוה מאוד, עדיין זה מוכיח כי היו הרבה משקי בית ללא בן בכור. ראו גישת **<multilink><a href="SefornoShemot12-12" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoShemot12-12" data-aht="source">שמות י״ב:י״ב-י״ג</a><a href="SefornoShemot12-22" data-aht="source">שמות י״ב:כ״ב-כ״ז</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>** אשר מנסה לתרץ את הקושי בכך שהיה חלק שני למכת בכורות שפגעה גם בבני ישראל.</fn> And, finally, who or what is ("הַמַּשְׁחִית") המופיע בפסוקים י"ג ו-כ"ג, ומה היחס בינו ובין הקב"ה?</p> | ||
<p>These puzzling theological issues constitute the primary factors which motivate many exegetes to reexamine the assumptions regarding the purpose and nature of the Pesach. However, the following additional considerations also play a role.</p> | <p>These puzzling theological issues constitute the primary factors which motivate many exegetes to reexamine the assumptions regarding the purpose and nature of the Pesach. However, the following additional considerations also play a role.</p> | ||
− | <h2> | + | <h2>פעולות נלוות</h2> |
+ | <p>בטקס הפסח ישנה עוד סדרה שלמה של פעולות מלבד מריחת אדם, על אף שזו אכן הבולטת מבין כולן. התורה נותנת הוראות מפורטות לשאר הצעדים בתהליך – הלקיחה, השחיטה, הצלייה, והאכילה של שה הפסח. מכאן ניתן להסיק שגם שלבים אלו מהווים חלק מרכזי בריטואל. לכן, חובה עלינו לבחון את המטרה של כל חלק בנפרד ולראות כיצד הדבר מאיר לנו את התכלית של כל התהליך במלואו.</p> | ||
+ | <ul> | ||
+ | <li>מדוע השה נלקח ארבעה ימים לפני שהוא אמור להישחט?</li> | ||
+ | <li>מדוע על הפסח להיאכל כולו, צלוי, וביחד עם מצה ומרור?</li> | ||
+ | <li>למה החיה שנבחרה לקורבן היא דווקא שה (או גדי) בן שנה?</li> | ||
+ | <li>האם יש איזשהי משמעות באכילת הבשר לבושים בחגורות ונעליים, ועם הציוד כבר בידיים, או שהכוונה היא רק לוודא שהכל צריך להיות מוכן ליציאה ממצרים בהזדמנות הראשונה?</li> | ||
+ | </ul> | ||
<p>The blood smearing, though highlighted, is but one of an entire series of actions which together constituted the Paschal ceremony. The Torah gives detailed directions for these other steps of the process – the taking, slaughtering, roasting, and eating of the Pesach lamb – leading to the inference that these stages also constituted a central part of the ritual. As such, it behooves us to consider the objectives of each of their features and how they illuminate the purpose of the process as a whole.</p> | <p>The blood smearing, though highlighted, is but one of an entire series of actions which together constituted the Paschal ceremony. The Torah gives detailed directions for these other steps of the process – the taking, slaughtering, roasting, and eating of the Pesach lamb – leading to the inference that these stages also constituted a central part of the ritual. As such, it behooves us to consider the objectives of each of their features and how they illuminate the purpose of the process as a whole.</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
Line 43: | Line 51: | ||
<h2>פסח מצרים ופסח דורות</h2> | <h2>פסח מצרים ופסח דורות</h2> | ||
− | <p> | + | <p>על מנת להבין את מטרת "פסח מצרים", טבעי לעיין ב"פסח דורות", הציווי על ההקרבה השנתית של קורבן הפסח בכל דור ודור. מהם היחסים בין השניים? האם הם מבהירים האחד את השני?</p> |
+ | <ul> | ||
+ | <li>פסח דורות הוא בבירור טקס הקרבת קורבן, אך האם גם פסח מצרים (ואם כן, מהם המאפיינים של קורבן זה)? הפולחן במצרים הכיל אמנם מאפיינים של קורבן, בלקיחת השה התמים, הקזת הדם, והאיסור על הותרת לחם ושאריות, אך עם זאת, אלמנטיים מרכזיים כמו מזבח וכהן נעדרים באופן בולט.</li> | ||
+ | <li>חוקים אחרים בנוגע לפסח מצרים, ובראשם, מריחת הדם על המשקוף, אינם חלק מהפולחן השנתי. אם המריחה הייתה החלק המרכזי של הטקס המקורי, איך ניתן להסביר את היעדרותה מההנצחה של האירוע בפסח דורות? האם זה יכול להיות רמז לכך שאולי לפסח המקורי היו עוד מטרות מלבד הדם והשמירה על בני ישראל?</li> | ||
+ | </ul> | ||
+ | <p>  the annual Pesach sacrifice of all generations. What is the relationship between the two? Do they shed light on each other?</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
<li>The annual Pesach is clearly a sacrifice, but was this true also of the original Pesach (and, if so, what was the character of this sacrifice)? While the ceremony in Egypt contained the sacrificial features of unblemished animals, sprinkling of blood, and prohibitions of leavened bread and leftovers, the central elements of an altar and priest were conspicuously absent.</li> | <li>The annual Pesach is clearly a sacrifice, but was this true also of the original Pesach (and, if so, what was the character of this sacrifice)? While the ceremony in Egypt contained the sacrificial features of unblemished animals, sprinkling of blood, and prohibitions of leavened bread and leftovers, the central elements of an altar and priest were conspicuously absent.</li> |
Version as of 12:35, 24 July 2019
מטרת פסח מצרים
הקדמה
פסח למטרת הגנה?
פרק י"ב בספר שמות מציג את המצווה הראשונה ששמרו בני ישראל: לקיחה, שחיטה, מריחה, צלייה ואכילת של קרבן הפסח. מהי המטרה של טקס זה?
presents the first commandment observed by the nation of Israel, the taking, slaughtering, smearing of the blood, roasting, and eating of the Pesach. What was the purpose of this ceremony?
במבט ראשון, התשובה נראית ברורה: ה' הורה לבני ישראל למרוח את דם הפסח על משקופי בתיהם על מנת שלא ייפגעו בזמן מכת בכורות. נראה שסיבה זו נאמרת על ידי ה' בבירור:
At first glance, the answer seems obvious: Hashem directed the Israelites to apply the blood of the Pesach to their doorposts so that they would be spared during the Plague of the Firstborn. This appears to be stated explicitly in Hashem's summation:
(יב) וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה וְהִכֵּיתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים אֲנִי ה'. (יג) וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם וְרָאִיתִי אֶת הַדָּם וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם וְלֹא יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
בנוסף, כשהמקרא מתאר איך משה העביר לעם את הוראותיו של ה' לגבי הפסח, הפרטים היחידים אותם הוא רואה לנכון לציין הם אלו שמתייחסים למריחת הדם וההגנה הבאה בעקבותיה:1
Additionally, when the Torah describes how Moshe relayed to the nation Hashem's instructions regarding the Pesach, the only details it sees fit to mention are the guidelines relating to the application of the blood and its accompanying protection:2
(כא) וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְכָל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם צֹאן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם וְשַׁחֲטוּ הַפָּסַח. (כב) וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר. (כג) וְעָבַר ה' לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם וְרָאָה אֶת הַדָּם עַל הַמַּשְׁקוֹף וְעַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וּפָסַח ה' עַל הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף.
לבסוף, השם פסח עצמו רומז לקשר בין הקרבן לבין ה' שפסח על הבתים המסומנים בדם.3נראה שכל הסיבות שלעיל מעידות לנו בבירור שטקס זה היה במהותו אפוטרופאי.4
Finally, the name Pesach itself seems to draw a direct connection between the sacrifice and God's protecting of the blood-marked homes.5 All of these factors seem to clearly indicate that the ceremony was apotropaic6 in nature.
האם ה' צריך אות?
עם זאת, הגישה שלעיל מעוררת את התהייה: מדוע היה צורך בסימן בשביל לפסוח בתי העם? האם ה' לא היה יכול להגן על עם ישראל מבלי הטקס הפולחני הזה? במכילתא דרבי ישמעאל שמות, ר' ישמעאל מציב בדיוק את הבעיה הזאת:7
The above approach, though, leads one to wonder: Why was such a sign necessary to save the nation? Could Hashem not have protected the Israelites even without this blood? R. Yishmael in the מכילתא דרבי ישמעאל שמות poses this very problem:8
והלא הכל גלוי וידוע לפניו, שנאמר: ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרי (דניאל ב':כ"ב), ואומר גם חשך לא יחשיך ממך (תהלים קל"ט:י"ב), ומה ת"ל וראה את הדם?!
יותר מכך, הרי ה' הבדיל בין בני ישראל למצרים ברבות מהמכות הקודמות מבלי להזדקק לאף סימן מזהה,9 אז מדוע שבמכת בכורות לפתע יהיה צורך?10 בנוסף, אם מטרת הפסח הייתה אך ורק להציל את הבכורות, מדוע המצווה חלה על כל אדם מישראל ולא רק על הבכורות (או אולי גם משפחותיהם)?11ושאלה אחרונה, מה או מי הוא "המשחית" המופיע בפסוקים י"ג וכ"ז, ומה היחס בינו לבין הקב"ה?
עניינים תיאולוגים מורכבים אלה הם בעצם השיקולים העיקריים שמביאים פרשנים רבים לבחון מחדש את ההנחה לגבי תכליתו ומהותו של המפסח. עם זאת, השיקולים שיוצגו בהמשך ממלאים אף הם תפקיד בדיון.
Moreover, as Hashem distinguished between Israelites and Egyptians in many of the prior plagues without any need for an identifying sign,12 why should the Plague of the Firstborn have been any different?13 Additionally, if the Pesach was meant merely to save the firstborn sons, why was every person commanded to partake and not just the firstborns (or perhaps also their families)?14 And, finally, who or what is ("הַמַּשְׁחִית") המופיע בפסוקים י"ג ו-כ"ג, ומה היחס בינו ובין הקב"ה?
These puzzling theological issues constitute the primary factors which motivate many exegetes to reexamine the assumptions regarding the purpose and nature of the Pesach. However, the following additional considerations also play a role.
פעולות נלוות
בטקס הפסח ישנה עוד סדרה שלמה של פעולות מלבד מריחת אדם, על אף שזו אכן הבולטת מבין כולן. התורה נותנת הוראות מפורטות לשאר הצעדים בתהליך – הלקיחה, השחיטה, הצלייה, והאכילה של שה הפסח. מכאן ניתן להסיק שגם שלבים אלו מהווים חלק מרכזי בריטואל. לכן, חובה עלינו לבחון את המטרה של כל חלק בנפרד ולראות כיצד הדבר מאיר לנו את התכלית של כל התהליך במלואו.
- מדוע השה נלקח ארבעה ימים לפני שהוא אמור להישחט?
- מדוע על הפסח להיאכל כולו, צלוי, וביחד עם מצה ומרור?
- למה החיה שנבחרה לקורבן היא דווקא שה (או גדי) בן שנה?
- האם יש איזשהי משמעות באכילת הבשר לבושים בחגורות ונעליים, ועם הציוד כבר בידיים, או שהכוונה היא רק לוודא שהכל צריך להיות מוכן ליציאה ממצרים בהזדמנות הראשונה?
The blood smearing, though highlighted, is but one of an entire series of actions which together constituted the Paschal ceremony. The Torah gives detailed directions for these other steps of the process – the taking, slaughtering, roasting, and eating of the Pesach lamb – leading to the inference that these stages also constituted a central part of the ritual. As such, it behooves us to consider the objectives of each of their features and how they illuminate the purpose of the process as a whole.
- Why was the lamb taken four days before it was to be slaughtered?
- Why did the Pesach have to be eaten roasted, whole, and accompanied by matzah and bitter herbs?
- Why was a year old lamb (or kid) chosen as the animal to be slaughtered?
- Was there any significance to eating the meat while belted, with shoes on and staff in hand, or was this simply meant to ensure that all would be ready to depart Egypt at first opportunity?
פסח מצרים ופסח דורות
על מנת להבין את מטרת "פסח מצרים", טבעי לעיין ב"פסח דורות", הציווי על ההקרבה השנתית של קורבן הפסח בכל דור ודור. מהם היחסים בין השניים? האם הם מבהירים האחד את השני?
- פסח דורות הוא בבירור טקס הקרבת קורבן, אך האם גם פסח מצרים (ואם כן, מהם המאפיינים של קורבן זה)? הפולחן במצרים הכיל אמנם מאפיינים של קורבן, בלקיחת השה התמים, הקזת הדם, והאיסור על הותרת לחם ושאריות, אך עם זאת, אלמנטיים מרכזיים כמו מזבח וכהן נעדרים באופן בולט.
- חוקים אחרים בנוגע לפסח מצרים, ובראשם, מריחת הדם על המשקוף, אינם חלק מהפולחן השנתי. אם המריחה הייתה החלק המרכזי של הטקס המקורי, איך ניתן להסביר את היעדרותה מההנצחה של האירוע בפסח דורות? האם זה יכול להיות רמז לכך שאולי לפסח המקורי היו עוד מטרות מלבד הדם והשמירה על בני ישראל?
the annual Pesach sacrifice of all generations. What is the relationship between the two? Do they shed light on each other?
- The annual Pesach is clearly a sacrifice, but was this true also of the original Pesach (and, if so, what was the character of this sacrifice)? While the ceremony in Egypt contained the sacrificial features of unblemished animals, sprinkling of blood, and prohibitions of leavened bread and leftovers, the central elements of an altar and priest were conspicuously absent.
- Other laws of the Pesach, most notably the blood-smearing, are not part of the annual rite. If this was the main focus of the original ceremony how can we explain its absence in the commemoration? Could this be a sign that, perhaps, the original Pesach itself also had some other purpose unrelated to the blood?