Difference between revisions of "Purpose of the Pesach/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 20: Line 20:
  
 
<h2>האם ה' צריך אות?</h2>
 
<h2>האם ה' צריך אות?</h2>
<p>עם זאת, הגישה שלעיל מעוררת את התהייה: מדוע היה צורך בסימן בשביל לפסוח בתי העם? האם ה' לא היה יכול להגן על עם ישראל מבלי הטקס הפולחני הזה? ב<multilink><a href="MekhiltaPischa7" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a><a href="MekhiltaPischa7" data-aht="source">בא פסחא ז׳</a><a href="MekhiltaPischa11" data-aht="source">בא פסחא י״א</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>, ר' ישמעאל מציב בדיוק את הבעיה הזאת:<fn>ראו גם&#160;<multilink><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל עמלק א'</a><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">בשלח עמלק א׳</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>&#160;שם מוצגת נקודה דומה. המכילתא מקשרת בין המקרה שלנו לבין שני מקרים אחרים דומים (המוזכרים במשנה ר"ה ג':ח'): האחד שבו משה מרים את ידיו בקרב נגד עמלק, והאחר הוא נחש הנחושת שמשה יצר בבמדבר כ"א.</fn></p>
+
<p>עם זאת, הגישה שלעיל מעוררת את התהייה: מדוע היה צורך בסימן בשביל לפסוח על בתי העם? האם ה' לא היה יכול להגן על עם ישראל מבלי הטקס הפולחני הזה? ב<multilink><a href="MekhiltaPischa7" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a><a href="MekhiltaPischa7" data-aht="source">בא פסחא ז׳</a><a href="MekhiltaPischa11" data-aht="source">בא פסחא י״א</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>, ר' ישמעאל מציב בדיוק את הבעיה הזאת:<fn>ראו גם&#160;<multilink><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל עמלק א'</a><a href="MekhiltaAmalek1" data-aht="source">בשלח עמלק א׳</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael Shemot" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink>&#160;שם מוצגת נקודה דומה. המכילתא מקשרת בין המקרה שלנו לבין שני מקרים אחרים דומים (המוזכרים במשנה ר"ה ג':ח'): האחד שבו משה מרים את ידיו בקרב נגד עמלק, והאחר הוא נחש הנחושת שמשה יצר בבמדבר כ"א.</fn></p>
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>והלא הכל גלוי וידוע לפניו, שנאמר: ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרי (דניאל ב':כ"ב), ואומר גם חשך לא יחשיך ממך (תהלים קל"ט:י"ב), ומה ת"ל וראה את הדם?!</p>
 
<p>והלא הכל גלוי וידוע לפניו, שנאמר: ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרי (דניאל ב':כ"ב), ואומר גם חשך לא יחשיך ממך (תהלים קל"ט:י"ב), ומה ת"ל וראה את הדם?!</p>
 
</q>
 
</q>
<p>יותר מכך, הרי ה' הבדיל בין בני ישראל למצרים ברבות מהמכות הקודמות מבלי להזדקק לאף סימן מזהה,<fn>ראו את <multilink><a href="IbnDaud" data-aht="source">ר' אברהם אבן דאוד</a><a href="IbnDaud" data-aht="source">ספר האמונה הרמה מאמר ג׳ (עמ׳ 103-102)</a></multilink>&#160;אשר מעלה שאלה זו. לפירוט על אילו מהמכות אכן הייתה הבחנה, ראו&#160;<a href="Whom and Where Did the Plagues Strike" data-aht="page">מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?</a>.</fn> אז מדוע שבמכת בכורות לפתע יהיה צורך?<fn>ראו&#160;<multilink><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">שמות י״ב שאלות ד׳-ה׳</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>&#160;אשר שואל שאלה זו ואף מעיר שהיה זה אי צדק אילו בני ישראל הצדיקים היו נענשים ביחד עם המצרים הרשעים.</fn>&#160;בנוסף, אם מטרת הפסח הייתה אך ורק להציל את הבכורות, מדוע המצווה חלה על כל אדם מישראל ולא רק על הבכורות (או אולי גם על משפחותיהם)?<fn>ראו בבמדבר ג':מ"ג שהיו 22,723 בכורות בלבד בשנה השנית למסע במדבר (מתוך כ600,000 זכרים מעל גיל 20 שיצאו ממצרים). אפילו אם מניחים ממוצע ילדים גבוה מאוד, עדיין זה מוכיח כי היו הרבה משקי בית ללא בן בכור. ראו גישת **<multilink><a href="SefornoShemot12-12" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoShemot12-12" data-aht="source">שמות י״ב:י״ב-י״ג</a><a href="SefornoShemot12-22" data-aht="source">שמות י״ב:כ״ב-כ״ז</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>** אשר מנסה לתרץ את הקושי בכך שהיה חלק שני למכת בכורות שפגעה גם בבני ישראל.</fn>ושאלה אחרונה, מה או מי הוא "המשחית" המופיע בפסוקים י"ג וכ"ז, ומה היחס בינו לבין הקב"ה?</p>
+
<p>יותר מכך, הרי ה' הבדיל בין בני ישראל למצרים ברבות מהמכות הקודמות מבלי להזדקק לאף סימן מזהה,<fn>ראו את <multilink><a href="IbnDaud" data-aht="source">ר' אברהם אבן דאוד</a><a href="IbnDaud" data-aht="source">ספר האמונה הרמה מאמר ג׳ (עמ׳ 103-102)</a></multilink>&#160;אשר מעלה שאלה זו. לפירוט בנוגע לשאלה לאילו מהמכות אכן הייתה הבחנה, ראו&#160;<a href="Whom and Where Did the Plagues Strike" data-aht="page">מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?</a>.</fn> אז מדוע שבמכת בכורות לפתע יהיה צורך?<fn>ראו&#160;<multilink><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelShemot12Q" data-aht="source">שמות י״ב שאלות ד׳-ה׳</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink>&#160;אשר שואל שאלה זו ואף מעיר שהיה זה אי צדק אילו בני ישראל הצדיקים היו נענשים ביחד עם המצרים הרשעים.</fn>&#160;בנוסף, אם מטרת הפסח הייתה אך ורק להציל את הבכורות, מדוע המצווה חלה על כל אדם מישראל ולא רק על הבכורות (או אולי גם על משפחותיהם)?<fn>ראו בבמדבר ג':מ"ג שהיו 22,723 בכורות בלבד בשנה השנית למסע במדבר (מתוך כ600,000 זכרים מעל גיל 20 שיצאו ממצרים). אפילו אם מניחים שממוצע הילדים היה גבוה מאוד, עדיין זה מוכיח שהיו הרבה משקי בית ללא בן בכור. ראו גישת **ספורנו** אשר מנסה לתרץ את הקושי בכך שהיה חלק שני למכת בכורות שפגעה גם בבני ישראל.</fn> ושאלה אחרונה, מה או מי הוא "המשחית" המופיע בפסוקים י"ג וכ"ז, ומה היחס בינו לבין הקב"ה?</p>
<p>עניינים&#160;תיאולוגים מורכבים אלה הם בעצם השיקולים העיקריים שמביאים פרשנים רבים לבחון מחדש את ההנחה לגבי תכליתו ומהותו של הפסח. עם זאת, השיקולים שיוצגו בהמשך&#160;ממלאים אף הם תפקיד בדיון.&#160;</p>
+
<p>עניינים&#160;תיאולוגים מורכבים אלה&#160;מהווים את&#160;השיקולים העיקריים שמביאים פרשנים רבים לבחון מחדש את ההנחה לגבי תכליתו ומהותו של הפסח. עם זאת, השיקולים שיוצגו בהמשך&#160;ממלאים אף הם תפקיד בדיון.&#160;</p>
  
 
<h2>פעולות&#160;נלוות</h2>
 
<h2>פעולות&#160;נלוות</h2>
Line 39: Line 39:
 
<p>על מנת להבין את מטרת "פסח מצרים", טבעי לעיין ב"פסח דורות", הציווי על ההקרבה השנתית של קורבן הפסח בכל דור ודור. מהם היחסים בין השניים? האם הם מבהירים האחד את השני?</p>
 
<p>על מנת להבין את מטרת "פסח מצרים", טבעי לעיין ב"פסח דורות", הציווי על ההקרבה השנתית של קורבן הפסח בכל דור ודור. מהם היחסים בין השניים? האם הם מבהירים האחד את השני?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>פסח דורות הוא בבירור טקס הקרבת קורבן, אך האם גם פסח מצרים? (ואם כן, מהם המאפיינים של קורבן זה?) הפולחן במצרים הכיל אמנם מאפיינים של קורבן, בלקיחת השה התמים, הקזת הדם, והאיסור על הותרת לחם ושאריות, אך עם זאת, אלמנטיים מרכזיים כמו מזבח וכהן נעדרים באופן בולט.</li>
+
<li>פסח דורות הוא בבירור טקס הקרבת קורבן, אך האם גם פסח מצרים (ואם כן, מהם המאפיינים של קורבן זה)? הפולחן במצרים הכיל אמנם מאפיינים של קורבן, בלקיחת השה התמים, הקזת הדם, והאיסור על הותרת לחם ושאריות, אך עם זאת, אלמנטיים מרכזיים כמו מזבח וכהן נעדרים באופן בולט.</li>
 
<li>חוקים אחרים בנוגע לפסח מצרים, ובראשם מריחת הדם על המשקוף, אינם חלק מהפולחן השנתי. אם המריחה הייתה החלק המרכזי של הטקס המקורי, איך ניתן להסביר את היעדרותה מההנצחה של האירוע בפסח דורות? האם זה יכול להיות רמז לכך שאולי לפסח המקורי היו עוד מטרות מלבד הדם והשמירה על בני ישראל?</li>
 
<li>חוקים אחרים בנוגע לפסח מצרים, ובראשם מריחת הדם על המשקוף, אינם חלק מהפולחן השנתי. אם המריחה הייתה החלק המרכזי של הטקס המקורי, איך ניתן להסביר את היעדרותה מההנצחה של האירוע בפסח דורות? האם זה יכול להיות רמז לכך שאולי לפסח המקורי היו עוד מטרות מלבד הדם והשמירה על בני ישראל?</li>
 
</ul>
 
</ul>

Version as of 07:21, 25 July 2019

מטרת פסח מצרים

הקדמה

(הקליקו לנושא זה באמנות)

פסח למטרת הגנה?

פרק י"ב בספר שמות מציג את הציווי הראשון שהוטל על בני ישראל: לקיחה, שחיטה, מריחה, צלייה ואכילה של קרבן הפסח. מהי המטרה של טקס זה?

במבט ראשון, התשובה נראית ברורה: ה' הורה לבני ישראל למרוח את דם הפסח על משקופי בתיהם על מנת שלא ייפגעו בזמן מכת בכורות. נראה שסיבה זו נאמרת על ידי ה' בבירור:

(יב) וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה וְהִכֵּיתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים אֲנִי ה'. (יג) וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם וְרָאִיתִי אֶת הַדָּם וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם וְלֹא יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.

בנוסף, כשהמקרא מתאר איך משה העביר לעם את הוראותיו של ה' לגבי הפסח, הפרטים היחידים אותם הוא רואה לנכון לציין הם אלו שמתייחסים למריחת הדם וההגנה הבאה בעקבותיה:1

(כא) וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְכָל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם צֹאן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם וְשַׁחֲטוּ הַפָּסַח. (כב) וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר. (כג) וְעָבַר ה' לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם וְרָאָה אֶת הַדָּם עַל הַמַּשְׁקוֹף וְעַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וּפָסַח ה' עַל הַפֶּתַח וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף.

לבסוף, השם פסח עצמו רומז לקשר בין הקרבן לבין ה' שפסח על הבתים המסומנים בדם.2 נראה שכל הסיבות שלעיל מעידות לנו בבירור שטקס זה היה במהותו אפוטרופאי.3

האם ה' צריך אות?

עם זאת, הגישה שלעיל מעוררת את התהייה: מדוע היה צורך בסימן בשביל לפסוח על בתי העם? האם ה' לא היה יכול להגן על עם ישראל מבלי הטקס הפולחני הזה? במכילתא דרבי ישמעאל שמותבא פסחא ז׳בא פסחא י״אאודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות, ר' ישמעאל מציב בדיוק את הבעיה הזאת:4

והלא הכל גלוי וידוע לפניו, שנאמר: ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרי (דניאל ב':כ"ב), ואומר גם חשך לא יחשיך ממך (תהלים קל"ט:י"ב), ומה ת"ל וראה את הדם?!

יותר מכך, הרי ה' הבדיל בין בני ישראל למצרים ברבות מהמכות הקודמות מבלי להזדקק לאף סימן מזהה,5 אז מדוע שבמכת בכורות לפתע יהיה צורך?6 בנוסף, אם מטרת הפסח הייתה אך ורק להציל את הבכורות, מדוע המצווה חלה על כל אדם מישראל ולא רק על הבכורות (או אולי גם על משפחותיהם)?7 ושאלה אחרונה, מה או מי הוא "המשחית" המופיע בפסוקים י"ג וכ"ז, ומה היחס בינו לבין הקב"ה?

עניינים תיאולוגים מורכבים אלה מהווים את השיקולים העיקריים שמביאים פרשנים רבים לבחון מחדש את ההנחה לגבי תכליתו ומהותו של הפסח. עם זאת, השיקולים שיוצגו בהמשך ממלאים אף הם תפקיד בדיון. 

פעולות נלוות

בטקס הפסח ישנה עוד סדרה שלמה של פעולות מלבד מריחת הדם, על אף שזו אכן הבולטת מבין כולן. התורה נותנת הוראות מפורטות לשאר הצעדים בתהליך – הלקיחה, השחיטה, הצלייה, והאכילה של שה הפסח. מכאן ניתן להסיק שגם שלבים אלו מהווים חלק מרכזי בריטואל. לכן, חובה עלינו לבחון את המטרה של כל חלק בנפרד ולראות כיצד הם מאירים לנו את התכלית של כל התהליך במלואו.

  • מדוע השה נלקח ארבעה ימים לפני שהוא אמור להישחט?
  • מדוע על הפסח להיאכל כליל, להיצלות, ולבוא ביחד עם מצה ומרור?
  • למה החיה שנבחרה לקורבן היא דווקא שה (או גדי) בן שנה?
  • האם יש איזשהי משמעות באכילת הבשר לבושים בחגורות ונעליים, ועם הציוד כבר בידיים, כמו שכתוב בפסוק י"א, או שהכוונה היא רק לוודא שהכל צריך להיות מוכן ליציאה ממצרים בהזדמנות הראשונה?

פסח מצרים ופסח דורות

על מנת להבין את מטרת "פסח מצרים", טבעי לעיין ב"פסח דורות", הציווי על ההקרבה השנתית של קורבן הפסח בכל דור ודור. מהם היחסים בין השניים? האם הם מבהירים האחד את השני?

  • פסח דורות הוא בבירור טקס הקרבת קורבן, אך האם גם פסח מצרים (ואם כן, מהם המאפיינים של קורבן זה)? הפולחן במצרים הכיל אמנם מאפיינים של קורבן, בלקיחת השה התמים, הקזת הדם, והאיסור על הותרת לחם ושאריות, אך עם זאת, אלמנטיים מרכזיים כמו מזבח וכהן נעדרים באופן בולט.
  • חוקים אחרים בנוגע לפסח מצרים, ובראשם מריחת הדם על המשקוף, אינם חלק מהפולחן השנתי. אם המריחה הייתה החלק המרכזי של הטקס המקורי, איך ניתן להסביר את היעדרותה מההנצחה של האירוע בפסח דורות? האם זה יכול להיות רמז לכך שאולי לפסח המקורי היו עוד מטרות מלבד הדם והשמירה על בני ישראל?