Difference between revisions of "Purpose of the Shulchan and Lechem HaPanim/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 23: Line 23:
  
 
<h2>לחם הפנים</h2>
 
<h2>לחם הפנים</h2>
<p>The laws regarding the Showbread are discussed in <a href="Vayikra24-5-9" data-aht="source">ויקרא כ״ד:ה׳-ט׳</a>:</p>
+
<p>החוקים הנוגעים ללחם הפנים מפורטים ב<a href="Vayikra24-5-9" data-aht="source">ויקרא כ״ד:ה׳-ט׳</a>:</p>
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>&#160;(ה) וְלָקַחְתָּ סֹלֶת וְאָפִיתָ אֹתָהּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה חַלּוֹת שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים יִהְיֶה הַחַלָּה הָאֶחָת. (ו) וְשַׂמְתָּ אוֹתָם שְׁתַּיִם מַעֲרָכוֹת שֵׁשׁ הַמַּעֲרָכֶת עַל הַשֻּׁלְחָן הַטָּהֹר לִפְנֵי י"י. (ז) וְנָתַתָּ עַל הַמַּעֲרֶכֶת לְבֹנָה זַכָּה וְהָיְתָה לַלֶּחֶם לְאַזְכָּרָה אִשֶּׁה לַי"י. (ח) בְּיוֹם הַשַּׁבָּת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת יַעַרְכֶנּוּ לִפְנֵי י"י תָּמִיד מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם. (ט) וְהָיְתָה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו וַאֲכָלֻהוּ בְּמָקוֹם קָדֹשׁ כִּי קֹדֶשׁ קׇדָשִׁים הוּא לוֹ מֵאִשֵּׁי י"י חׇק עוֹלָם.</p>
 
<p>&#160;(ה) וְלָקַחְתָּ סֹלֶת וְאָפִיתָ אֹתָהּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה חַלּוֹת שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים יִהְיֶה הַחַלָּה הָאֶחָת. (ו) וְשַׂמְתָּ אוֹתָם שְׁתַּיִם מַעֲרָכוֹת שֵׁשׁ הַמַּעֲרָכֶת עַל הַשֻּׁלְחָן הַטָּהֹר לִפְנֵי י"י. (ז) וְנָתַתָּ עַל הַמַּעֲרֶכֶת לְבֹנָה זַכָּה וְהָיְתָה לַלֶּחֶם לְאַזְכָּרָה אִשֶּׁה לַי"י. (ח) בְּיוֹם הַשַּׁבָּת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת יַעַרְכֶנּוּ לִפְנֵי י"י תָּמִיד מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם. (ט) וְהָיְתָה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו וַאֲכָלֻהוּ בְּמָקוֹם קָדֹשׁ כִּי קֹדֶשׁ קׇדָשִׁים הוּא לוֹ מֵאִשֵּׁי י"י חׇק עוֹלָם.</p>

Version as of 02:14, 24 July 2019

מטרת השולחן ולחם הפנים

הקדמה

"תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן"

פרשת תרומה מתארת את הציווי לבנות את המשכן וכליו.  הציווי הראשון הוא לעשות ארון הברית, כפורת, וכרובים, ומיד לאחר מכן מופיע הציווי על עשיית השולחן ולחם הפנים:

(כג) וְעָשִׂיתָ שֻׁלְחָן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם אׇרְכּוֹ וְאַמָּה רׇחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ. (כד) וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר וְעָשִׂיתָ לּוֹ זֵר זָהָב סָבִיב. (כה) וְעָשִׂיתָ לּוֹ מִסְגֶּרֶת טֹפַח סָבִיב וְעָשִׂיתָ זֵר זָהָב לְמִסְגַּרְתּוֹ סָבִיב...

(כט) וְעָשִׂיתָ קְּעָרֹתָיו וְכַפֹּתָיו וּקְשׂוֹתָיו וּמְנַקִּיֹּתָיו אֲשֶׁר יֻסַּךְ בָּהֵן זָהָב טָהוֹר תַּעֲשֶׂה אֹתָם. (ל) וְנָתַתָּ עַל הַשֻּׁלְחָן לֶחֶם פָּנִים לְפָנַי תָּמִיד.

אף שפסוקים אלו מתארים בפירוט רב את השולחן, הם מספקים מעט מאוד מידע לגבי הצורך בו, ולגבי הלחם המונח עליו. בהנחה וה' אינו צריך לאכול, מדוע ישנו צורך לשים שולחן עם לחם במשכנו? רמב"ם במורה נבוכיםמורה נבוכים ג׳:מ״האודות ר' משה בן מיימון מעלה קושייה זו, ומותיר אותה כתעלומה בלתי פתורה: 

הצורך במזבח הקטורת ובמזבח העולה וכלי הקיבול שלהם ברור. אבל איני יודע טעם לשולחן והיות הלחם עליו תמיד. עד היום לא מצאתי למה לייחס אותו. 

השולחן

בניסיון להבין את מטרת השולחן, יש לבחון מקרוב יותר הן את מיקומו במשכן, והן את פרטי הרכבתו:

  • קשר לכלים אחרים – הציוויים הקשורים בשולחן ממוקמים בין הציוויים הנוגעים לארון, לאלו המתייחסים למנורה, מה שרומז כי אלו מתפקדים כשלישייה. מצד שני, ממיקום השולחן בהיכל משתמע כי הוא קשור דווקא למנורה ולמזבח הקטורת.
  • כלים משניים – ה' ציווה שיהיו לשולחן "קְּעָרֹתָיו וְכַפֹּתָיו וּקְשׂוֹתָיו וּמְנַקִּיֹּתָיו". מהם הכלים הללו ומה מטרתם? האם הם מהווים חלק ממבנה השולחן, או נספחים אליו ומשמשים לעריכתו או לאפיית הלחם? בכל אופן, מה ניתן ללמוד מהם לגבי תפקידו של השולחן?
  • חומרים וקישוטים  – השולחן נבנה מעצי שטים מצופים זהב ומוקפים "זֵר זָהָב" ו"מִסְגֶּרֶת".1  האם הציפוי והמסגרת תורמים לביצוע תפקידו של השולחן, או שנועדו רק לקשט אותו?2

לחם הפנים

החוקים הנוגעים ללחם הפנים מפורטים בויקרא כ״ד:ה׳-ט׳:

 (ה) וְלָקַחְתָּ סֹלֶת וְאָפִיתָ אֹתָהּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה חַלּוֹת שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים יִהְיֶה הַחַלָּה הָאֶחָת. (ו) וְשַׂמְתָּ אוֹתָם שְׁתַּיִם מַעֲרָכוֹת שֵׁשׁ הַמַּעֲרָכֶת עַל הַשֻּׁלְחָן הַטָּהֹר לִפְנֵי י"י. (ז) וְנָתַתָּ עַל הַמַּעֲרֶכֶת לְבֹנָה זַכָּה וְהָיְתָה לַלֶּחֶם לְאַזְכָּרָה אִשֶּׁה לַי"י. (ח) בְּיוֹם הַשַּׁבָּת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת יַעַרְכֶנּוּ לִפְנֵי י"י תָּמִיד מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם. (ט) וְהָיְתָה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו וַאֲכָלֻהוּ בְּמָקוֹם קָדֹשׁ כִּי קֹדֶשׁ קׇדָשִׁים הוּא לוֹ מֵאִשֵּׁי י"י חׇק עוֹלָם.


These verses raise a host of questions, the answers to which might shed further light on the vessel and its service as a whole:

  • "לֶחֶם פָּנִים" – ויקרא כ"ד refers to the loaves as "חַלּוֹת", while שמות כ"ה calls them "לֶחֶם פָּנִים".  What is the meaning of each term and what does it teach about the nature of this bread?
  • "שְׁתַּיִם מַעֲרָכוֹת שֵׁשׁ הַמַּעֲרָכֶת עַל הַשֻּׁלְחָן" – Is there any significance to the fact that there are specifically twelve loaves or that they are arranged in two sections?
  • "בְּרִית עוֹלָם" – None of the other rites that take place in the Tabernacle are described as a "בְּרִית עוֹלָם"‎.3  What does the term mean and why is it used only by the Lechem HaPanim?
  • "וְהָיְתָה לַלֶּחֶם לְאַזְכָּרָה" – The לְבֹנָה (frankincense) is designated to be a memorial ("אַזְכָּרָה").  But what is it supposed to commemorate?
  • "בְּיוֹם הַשַּׁבָּת יַעַרְכֶנּוּ" – Why are the loaves arranged on Shabbat specifically?
  • "וְהָיְתָה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו" – Why is the bread eaten by the priests rather than being sacrificed to Hashem?  Moreover, what is meant by the explanation "כִּי קֹדֶשׁ קׇדָשִׁים הוּא"?