Difference between revisions of "Purpose of the Spies in Yehoshua 2/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
Line 4: Line 4:
 
<h1>מטרת שליחת המרגלים של יהושע</h1>
 
<h1>מטרת שליחת המרגלים של יהושע</h1>
 
<h2>למה לשלוח מרגלים?</h2>
 
<h2>למה לשלוח מרגלים?</h2>
<p><a href="Yehoshua2" data-aht="source">יהושע ב'</a>&#160;מספר על יהושע ששלח את המרגלים ליריחו, על אנשי המלך שכמעט גילו אותם, ועל המרגלים שנמלטו בעזרת רחב. במבט ראשון נראה שמחשאיות המבצע ניתן להבין שמדובר בפעולה צבאית שנועדה לגלות את נקודות התורפה בביצורים של יריחו. עם זאת, אם יהושע כבש את יריחו באמצעות נס א-לוהי שהפיל את חומות העיר, מדוע היה צורך במבצע כזה? מדוע הסכים יהושע לסכן את חיי המרגלים כדי להשיג מידע מודיעיני מיותר? יתרה מזאת, בשום שלב הטקסט אינו מזכיר בדיקה כלשהי של חומות העיר, והמרגלים אינם משתפים את יהושע במידע אסטרטגי כשהם חוזרים. האם המשימה בוטלה לפני שהם השיגו את המטרת, או שמא הייתה לה מטרה אחרת מלכתחילה?</p>
+
<p><a href="Yehoshua2" data-aht="source">יהושע ב'</a>&#160;מספר על יהושע ששלח את המרגלים ליריחו, על אנשי המלך שכמעט גילו אותם, ועל המרגלים שנמלטו בעזרת רחב. במבט ראשון נראה שסודיות המבצע מלמדת שמדובר במבצע צבאי חשאי שנועד לגלות את נקודות התורפה בביצורים של יריחו. עם זאת, הרי בני ישראל כבשו את יריחו באמצעות נס א-לוהי שהפיל את חומות העיר, ולמה היה צורך במבצע ריגול כזה? מדוע לסכן את חיי המרגלים כדי להשיג מידע מודיעיני מיותר? יתרה מזאת, הטקסט אינו מזכיר בדיקה כלשהי של חומות העיר, וכשהם חוזרים, המרגלים אינם משתפים את יהושע במידע אסטרטגי. האם המשימה בוטלה לפני שהם השיגו את מטרתה, או שמא הייתה לה מטרה אחרת מלכתחילה?</p>
  
 
<h2>אינטראקציות עם רחב</h2>
 
<h2>אינטראקציות עם רחב</h2>
 
<p>התנהלות המבצע מעלה גם מספר שאלות:</p>
 
<p>התנהלות המבצע מעלה גם מספר שאלות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>"בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה"?</b> מדוע בחרו המרגלים ללכת דווקא לבית בושת כדי לאסוף מידע?<fn>לא כולם מסכימים שרחב הייתה זונה, אם כי השימוש הנפוץ במילה "זוֹנָה" בתנ"ך יתמוך בהגדרה זו. ראו <multilink><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews5-1-1" data-aht="source">יוספוס</a><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews5-1-1" data-aht="source">קדמוניות היהודים ה':א':א'</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">אודות יוספוס</a></multilink> שטוען שרחב הייתה בעלת אכסנייה, ו<multilink><a href="TargumYonatanYehoshua2-1" data-aht="source">תרגום יונתן</a><a href="TargumYonatanYehoshua2-1" data-aht="source">יהושע ב':א'</a><a href="Targum Yonatan (Neviim)" data-aht="parshan">אודות תרגום יונתן (נביאים)</a></multilink> המתרגם את "זוֹנָה" כ"פונדקאית", מילה ארמית שבדרך כלל נהגה לציין בעלת אכסנייה. אולם, רד"ק מציין כי התרגום משתמש לעתים קרובות במלה "פונדקאית" כאשר בעברית המקורית כתוב "זוֹנָה". לכן הוא טוען כי התרגום נועד פשוט לתרגם את המלה "זוֹנָה" כמשמעה.</fn>&#160;מה הם חשבו שהלינה שם תתן להם? הלא היה הגיוני יותר לצאת בשקיעה ולא לקחת את הסיכון של להיתקע&#160;בלילה בעיר עם שערים נעולים?</li>
+
<li><b>"בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה"?</b> מדוע בחרו המרגלים ללכת דווקא לבית בושת כדי לאסוף מידע?<fn>לא כולם מסכימים שרחב הייתה זונה, אם כי השימוש הנפוץ במילה "זוֹנָה" בתנ"ך יתמוך בהגדרה זו. ראו <multilink><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews5-1-1" data-aht="source">יוספוס</a><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews5-1-1" data-aht="source">קדמוניות היהודים ה':א':א'</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">אודות יוספוס</a></multilink> שטוען שרחב הייתה בעלת אכסנייה, ו<multilink><a href="TargumYonatanYehoshua2-1" data-aht="source">תרגום יונתן</a><a href="TargumYonatanYehoshua2-1" data-aht="source">יהושע ב':א'</a><a href="Targum Yonatan (Neviim)" data-aht="parshan">אודות תרגום יונתן (נביאים)</a></multilink> המתרגם את "זוֹנָה" כ"פונדקאית", מילה ארמית שבדרך כלל נהגה לציין בעלת אכסנייה. אולם, רד"ק מציין כי התרגום משתמש לעתים קרובות במלה "פונדקאית" כאשר בעברית המקורית כתוב "זוֹנָה". לכן הוא טוען כי התרגום נועד פשוט לתרגם את המלה "זוֹנָה" כמשמעה.</fn>&#160; מה הם חשבו להרויח מהלינה שם? הלא היה הגיוני יותר לצאת מן העיר לפני שקיעת החמה ולא לקחת את הסיכון של להיתקע&#160;בלילה בעיר עם שערים נעולים?</li>
 
<li><b>"תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי"</b> – מדוע התעקשו המרגלים שרחב תתלה חוט שני מחלונה בחומה? בהנחה שהחוט נועד אך ורק להקל על זיהוי הבית של רחב, צריך לתהות איך חוט בחומה החיצונית יכלה לעזור לחיילים שכבר נמצאו בתוך העיר.<fn>מכיוון שהחוט היה תלוי מחלון שהיה פונה מחוץ לעיר (כפי שמתברר מן העובדה שהמרגלים ברחו מיריחו דרך החלון), חיילים שהיו נכנסים לבית רחב מתוך העיר לא היו רואים את החוט.</fn>&#160;כמו כן, איך הם ציפו שהחוט ישרוד את התמוטטות החומות?</li>
 
<li><b>"תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי"</b> – מדוע התעקשו המרגלים שרחב תתלה חוט שני מחלונה בחומה? בהנחה שהחוט נועד אך ורק להקל על זיהוי הבית של רחב, צריך לתהות איך חוט בחומה החיצונית יכלה לעזור לחיילים שכבר נמצאו בתוך העיר.<fn>מכיוון שהחוט היה תלוי מחלון שהיה פונה מחוץ לעיר (כפי שמתברר מן העובדה שהמרגלים ברחו מיריחו דרך החלון), חיילים שהיו נכנסים לבית רחב מתוך העיר לא היו רואים את החוט.</fn>&#160;כמו כן, איך הם ציפו שהחוט ישרוד את התמוטטות החומות?</li>
 
<li><b>שמירה על סודיות</b> – מדוע חששו המרגלים שרחב תחשוף את ההסכם שלהם? דבר זה יכול היה לקרות רק אחרי שהם בכל מקרה הצליחו לברוח!<fn>ראו <multilink><a href="RadakYehoshua2-14" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakYehoshua2-14" data-aht="source">יהושע ב':י"ד</a><a href="RadakYehoshua6-5" data-aht="source">יהושע ו':ה'</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> שמציין כי לא הגיוני להניח שהשבועה נועדה למנוע מרחב לחשוף את המרגלים מכיוון שהיא כבר הצילה אותם ממלך יריחו.</fn>&#160;הרי היא היחידה שהייתה מפסידה אם היא הייתה מודה בבגידה בעם שלה וסיוע לאויב.</li>
 
<li><b>שמירה על סודיות</b> – מדוע חששו המרגלים שרחב תחשוף את ההסכם שלהם? דבר זה יכול היה לקרות רק אחרי שהם בכל מקרה הצליחו לברוח!<fn>ראו <multilink><a href="RadakYehoshua2-14" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakYehoshua2-14" data-aht="source">יהושע ב':י"ד</a><a href="RadakYehoshua6-5" data-aht="source">יהושע ו':ה'</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> שמציין כי לא הגיוני להניח שהשבועה נועדה למנוע מרחב לחשוף את המרגלים מכיוון שהיא כבר הצילה אותם ממלך יריחו.</fn>&#160;הרי היא היחידה שהייתה מפסידה אם היא הייתה מודה בבגידה בעם שלה וסיוע לאויב.</li>
Line 15: Line 15:
  
 
<h2>כיבוש א-להי או אנושי?</h2>
 
<h2>כיבוש א-להי או אנושי?</h2>
<p>חלק מהשאלות לעיל מתחברות לסוגיה רחבה יותר: מה הקשר בין תיאור כיבוש יריחו ב<a href="Yehoshua6-16-23" data-aht="source">פרק ו'</a>&#160;ומבצע הריגול של <a href="Yehoshua2" data-aht="source">פרק ב'</a>? בעוד שפרק ב' עוסק בהכנות האנושיות לכיבוש, פרק ו' מדגיש את ההתערבות הא-לוהית. פרטים כמו חוט השני&#160;מושמטים, והמאמצים האנושיים של פרק ב' נראים בלתי-חשובים לנוכח הניסים של ה'. כיצד ניתן להבין את מה שנראה כמו חוסר עקביות בין הפרקים?</p>
+
<p>חלק מהשאלות לעיל מתחברות לסוגיה רחבה יותר: מה הקשר בין תיאור כיבוש יריחו ב<a href="Yehoshua6-16-23" data-aht="source">פרק ו'</a> ומבצע הריגול של <a href="Yehoshua2" data-aht="source">פרק ב'</a>? בעוד שפרק ב' עוסק בהכנות האנושיות לכיבוש, פרק ו' מדגיש את ההתערבות הא-לוהית. פרטים כמו חוט השני&#160;מושמטים, והמאמצים האנושיים של פרק ב' נראים בלתי-חשובים לנוכח הניסים של ה'. כיצד ניתן להבין את מה שנראה כמו חוסר עקביות בין הפרקים?</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 10:08, 28 September 2019

מטרת שליחת המרגלים של יהושע

הקדמה

למה לשלוח מרגלים?

יהושע ב' מספר על יהושע ששלח את המרגלים ליריחו, על אנשי המלך שכמעט גילו אותם, ועל המרגלים שנמלטו בעזרת רחב. במבט ראשון נראה שסודיות המבצע מלמדת שמדובר במבצע צבאי חשאי שנועד לגלות את נקודות התורפה בביצורים של יריחו. עם זאת, הרי בני ישראל כבשו את יריחו באמצעות נס א-לוהי שהפיל את חומות העיר, ולמה היה צורך במבצע ריגול כזה? מדוע לסכן את חיי המרגלים כדי להשיג מידע מודיעיני מיותר? יתרה מזאת, הטקסט אינו מזכיר בדיקה כלשהי של חומות העיר, וכשהם חוזרים, המרגלים אינם משתפים את יהושע במידע אסטרטגי. האם המשימה בוטלה לפני שהם השיגו את מטרתה, או שמא הייתה לה מטרה אחרת מלכתחילה?

אינטראקציות עם רחב

התנהלות המבצע מעלה גם מספר שאלות:

  • "בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה"? מדוע בחרו המרגלים ללכת דווקא לבית בושת כדי לאסוף מידע?1  מה הם חשבו להרויח מהלינה שם? הלא היה הגיוני יותר לצאת מן העיר לפני שקיעת החמה ולא לקחת את הסיכון של להיתקע בלילה בעיר עם שערים נעולים?
  • "תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי" – מדוע התעקשו המרגלים שרחב תתלה חוט שני מחלונה בחומה? בהנחה שהחוט נועד אך ורק להקל על זיהוי הבית של רחב, צריך לתהות איך חוט בחומה החיצונית יכלה לעזור לחיילים שכבר נמצאו בתוך העיר.2 כמו כן, איך הם ציפו שהחוט ישרוד את התמוטטות החומות?
  • שמירה על סודיות – מדוע חששו המרגלים שרחב תחשוף את ההסכם שלהם? דבר זה יכול היה לקרות רק אחרי שהם בכל מקרה הצליחו לברוח!3 הרי היא היחידה שהייתה מפסידה אם היא הייתה מודה בבגידה בעם שלה וסיוע לאויב.

כיבוש א-להי או אנושי?

חלק מהשאלות לעיל מתחברות לסוגיה רחבה יותר: מה הקשר בין תיאור כיבוש יריחו בפרק ו' ומבצע הריגול של פרק ב'? בעוד שפרק ב' עוסק בהכנות האנושיות לכיבוש, פרק ו' מדגיש את ההתערבות הא-לוהית. פרטים כמו חוט השני מושמטים, והמאמצים האנושיים של פרק ב' נראים בלתי-חשובים לנוכח הניסים של ה'. כיצד ניתן להבין את מה שנראה כמו חוסר עקביות בין הפרקים?