Purpose of the Spies in Yehoshua 2/1/he
מטרת שליחת המרגלים של יהושע
הקדמה
למה לשלוח מרגלים?
יהושע ב' מספר כיצד יהושע שלח את המרגלים ליריחו, אנשי המלך כמעט גילו אותם, והמרגלים נמלטו בעזרת רחב. במבט ראשון נראה שמחשאיות המבצע ניתן להבין שמדובר בפעולה צבאית סמויה שנועדה לגלות את נקודות התורפה בביצורים של יריחו. עם זאת, אם יהושע כבש את יריחו באמצעות נס א-לוהי בו שהפיל את חומות העיר, מדוע היה צורך במבצע כזה? מדוע הסכים יהושע לסכן את חיי המרגלים כדי להשיג מידע מודיעיני מיותר? יתרה מזאת, בשום שלב הטקסט אינו מזכיר בדיקה כלשהי של חומות העיר, ועם חזרתם המרגלים אינם משתפים את יהושע במידע אסטרטגי. האם המשימה בוטלה לפני שהם השיגו את המטרת, או שמא הייתה לה מטרה אחרת מלכתחילה?
אינטראקציות עם רחב
התנהלות המבצע מעלה גם כמה שאלות:
- "בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה"? מדוע בחרו המרגלים ללכת דווקא לבית בושת כדי לאסוף מידע?1 בנוסף, מה הם חשבו שהלינה שם תתן להם? הלא היה הגיוני יותר לצאת בשקיעה ולא לקחת את הסיכון של להיתקע בלילה בעיר עם שערים נעולים?
- "תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי" – מדוע התעקשו המרגלים שרחב תתלה חוט שני מחלונה בחומה? בהנחה שהחוט נועד אך ורק להקל על זיהוי הבית של רחב, צריך לתהות איך חוט בחומה החיצונית יכלה לעזור לחיילים שכבר נמצאו בתוך העיר.2 כמו כן, איך החוט ישרוד את התמוטטות החומות?
- שמירה על סודיות – מדוע המרגלים חששו שרחב תחשוף את ההסכם שלהם? דבר זה יכול היה לקרות רק אחרי שהם בכל מקרה הצליחו לברוח!3 הרי רק היא הייתה מפסידה אם היא הייתה מודה בבגידה בעם שלה וסיוע לאויב.
כיבוש א-להי או אנושי?
חלק מהשאלות לעיל מתחברות לסוגיה רחבה יותר: מה הקשר בין תיאור כיבוש יריחו בפרק ו' ומבצע הריגול של פרק ב'? בעוד שפרק ב' עוסק בהכנות האנושיות לכיבוש, פרק ו' מדגיש את ההתערבות הא-לוהית. פרטים כמו חוט השני מושמטים, והמאמצים האנושיים של פרק ב' נראים בלתי-חשובים לנוכח הניסים של ה'. כיצד ניתן להבין את מה שנראה כמו חוסר עקביות בין הפרקים?
Many of the above questions connect to a larger issue: what is the relationship between the description of the conquest of Yericho and the espionage mission speaks of human preparations for conquest, פרק ו' emphasizes Divine intervention. Details such as the scarlet cord seem forgotten, and the human efforts of פרק ב' appear irrelevant in face of Hashem's miracles. How are we to understand the apparent inconsistency between the chapters?