Difference between revisions of "Religious Identity in Egypt/1/he"
(4 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Introduction"> | <page type="Introduction"> | ||
<h1>זהותם הדתית של בני ישראל במצרים</h1> | <h1>זהותם הדתית של בני ישראל במצרים</h1> | ||
− | <h2> | + | <h2>ספר שמות</h2> |
− | <p> | + | <p>התורה מספקת מעט מידע לגבי האמונה הדתית וההתנהלות של בני ישראל בזמן ששהו במצרים. היא כן מציינת שכאשר משה דיבר עם זקני העם בפעם הראשונה, הם האמינו ישר שה' ראה את סבלם ועמד לגאול אותם. רק לאחר שפרעה החמיר את תנאי השעבוד, איבד העם את סבלנותו ואת המוכנות להקשיב למשה. לפי הכתוב בתורה, ה' גאל את בני ישראל כי הוא שמע את זעקתם<fn><a href="Shemot2-23" data-aht="source">שמות ב׳:כ״ג-כ״ד</a> לא מציין למי בני ישראל הפנו את זעקתם, אך ב<a href="Bemidbar20-16" data-aht="source">במדבר כ׳:ט״ז</a> וב<a href="Devarim26-5" data-aht="source">דברים כ״ו:ז'</a> מצויין במפורש שבני ישראל צעקו אל ה'.</fn> וזכר את בריתו עם אבותיהם.</p> |
− | <h2> | + | <h2>ספר יחזקאל</h2> |
− | <p> | + | <p>תמונה אחרת לגמרי עולה מנבואת יחזקאל  ב<a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">פרק כ'</a>.<fn>ראו <multilink><a href="VayikraRabbah7" data-aht="source">ויקרא רבה ז':א'</a><a href="VayikraRabbah7" data-aht="source">(וילנא) פרשת צו פרשה ז</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>, שם מצויין שה' חיכה 900 שנה לפני שהוא חשף את הפרטים שמצויים ב<a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">יחזקאל</a>.</fn> קודם כל, יחזקאל מספר לנו שבני ישראל עבדו אלילילם במצרים.<fn>עניין זה מוזכר בקצרה ב<a href="Yehoshua24-14" data-aht="source">יהושע כ״ד:י״ד</a>, אך בהרחבה ב<a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">יחזקאל</a>. הפרשנים חלוקים לגבי השאלות מתי עבודת אלילים זו התחילה, והאם היא נפסקה לפני יציאת יצרים.</fn> יחזקאל גם מוסיף תיאור נוקב שכאשר ה' בא לגאול את בני ישראל מעבדות, הם סירבו לעזוב את עבודת האלילים, ובעקבות כך ה' שקל להשמיד את כל העם. לפי יחזקאל, ה' גאל את ישראל בסוף, לא בזכות תפילותיהם ולא בזכות בריתו עם האבות, אלא רק מתוך רצון למנוע חילול שמו לעיני הגויים. </p> |
− | <h2> | + | <h2>שאלות</h2> |
− | <p> | + | <p>ספרי שמות ויחזקאל משאירים אותנו אפוא עם רשמים שונים לחלוטין, דבר שמחייב אותנו לחשוב איך ליישב את שתי התמונות הסותרות.<fn>קיימת מורכבות דומה בקשר לתיאור של יחזקאל של התנהלות בני ישראל במשך הארבעים שנה במדבר.</fn> האם בני ישראל במצרים היו ייראי ה', או שמא הם היו עובדי אלילים? האם הם התבוללו לגמרי בחברה המצרית, או שמא שמרו על תרבות ואורח חיים מובחנים? איך הם הגיבו כאשר משה הופיע והכריז על כוונת ה' להוציא אותם ממצרים, ואיך תגובה זו השפיעה על התוכניות של ה'? </p> |
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Latest revision as of 06:50, 26 July 2019
זהותם הדתית של בני ישראל במצרים
הקדמה
ספר שמות
התורה מספקת מעט מידע לגבי האמונה הדתית וההתנהלות של בני ישראל בזמן ששהו במצרים. היא כן מציינת שכאשר משה דיבר עם זקני העם בפעם הראשונה, הם האמינו ישר שה' ראה את סבלם ועמד לגאול אותם. רק לאחר שפרעה החמיר את תנאי השעבוד, איבד העם את סבלנותו ואת המוכנות להקשיב למשה. לפי הכתוב בתורה, ה' גאל את בני ישראל כי הוא שמע את זעקתם1 וזכר את בריתו עם אבותיהם.
ספר יחזקאל
תמונה אחרת לגמרי עולה מנבואת יחזקאל בפרק כ'.2 קודם כל, יחזקאל מספר לנו שבני ישראל עבדו אלילילם במצרים.3 יחזקאל גם מוסיף תיאור נוקב שכאשר ה' בא לגאול את בני ישראל מעבדות, הם סירבו לעזוב את עבודת האלילים, ובעקבות כך ה' שקל להשמיד את כל העם. לפי יחזקאל, ה' גאל את ישראל בסוף, לא בזכות תפילותיהם ולא בזכות בריתו עם האבות, אלא רק מתוך רצון למנוע חילול שמו לעיני הגויים.
שאלות
ספרי שמות ויחזקאל משאירים אותנו אפוא עם רשמים שונים לחלוטין, דבר שמחייב אותנו לחשוב איך ליישב את שתי התמונות הסותרות.4 האם בני ישראל במצרים היו ייראי ה', או שמא הם היו עובדי אלילים? האם הם התבוללו לגמרי בחברה המצרית, או שמא שמרו על תרבות ואורח חיים מובחנים? איך הם הגיבו כאשר משה הופיע והכריז על כוונת ה' להוציא אותם ממצרים, ואיך תגובה זו השפיעה על התוכניות של ה'?