Difference between revisions of "Religious Identity in Egypt/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>זהותם הדתית של בני ישראל במצרים</h1>
 
<h1>זהותם הדתית של בני ישראל במצרים</h1>
 
<h2>ספר שמות</h2>
 
<h2>ספר שמות</h2>
<p>The Torah supplies little information about the religious beliefs and conduct of the Israelites during their sojourn in Egypt. It does record, though, that when Moshe first spoke to the nation's elders, they initially believed that Hashem had seen their affliction and was going to redeem them. It was only after Paroh worsened the conditions of the bondage, that the people became impatient and disinterested in listening to Moshe. According to the Torah, Hashem redeemed the Children of Israel because he heard their cries<fn><a href="Shemot2-23" data-aht="source">שמות ב׳:כ״ג-כ״ד</a>&#160;does not specify whether the Israelites addressed their cries to Hashem or not, but&#160;<a href="Bemidbar20-16" data-aht="source">במדבר כ׳:ט״ז</a> ו<a href="Devarim26-5" data-aht="source">דברים כ״ו:ז'</a> explicitly say that the cries were directed to Hashem.</fn> and remembered the merits of their ancestors.</p>
+
<p>התורה מספקת מעט מידע לגבי האמונה הדתית וההתנהלות של בני ישראל בזמן ששהו במצרים. היא כן מציינת שכאשר משה דיבר עם זקני העם בפעם הראשונה, הם האמינו&#160;ישר שה' ראה את סבלם ועמד לגאול אותם. רק לאחר שפרעה החמיר את תנאי השעבוד&#160;איבד העם את סבלנותו ואת המוכנות להקשיב למשה. לפי הכתוב בתורה, ה' גאל את בני ישראל כי הוא שמע את זעקתם<fn><a href="Shemot2-23" data-aht="source">שמות ב׳:כ״ג-כ״ד</a>&#160;לא מציין למי בני בני ישראל הפנו את זעקתם, אך ב<a href="Bemidbar20-16" data-aht="source">במדבר כ׳:ט״ז</a> ו<a href="Devarim26-5" data-aht="source">דברים כ״ו:ז'</a>&#160;מצויין במפורש שבני ישראל צעקו אל ה'.<br/><br/>does not specify whether the Israelites addressed their cries to Hashem or not, but&#160;&#160;explicitly say that the cries were directed to Hashem.</fn>&#160;וזכר את בריתו עם אבותיהם.</p>
 +
<p>The Torah supplies little information about the religious beliefs and conduct of the Israelites during their sojourn in Egypt. It does record, though, that when Moshe first spoke to the nation's elders, they initially believed that Hashem had seen their affliction and was going to redeem them. It was only after Paroh worsened the conditions of the bondage, that the people became impatient and disinterested in listening to Moshe. According to the Torah, Hashem redeemed the Children of Israel because he heard their cries and remembered the merits of their ancestors.</p>
  
 
<h2>ספר יחזקאל</h2>
 
<h2>ספר יחזקאל</h2>
<p>A completely different picture emerges from Yechezkel's prophecy ב<a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">פרק כ'</a>.<fn>ראו <multilink><a href="VayikraRabbah7" data-aht="source">ויקרא רבה ז':א'</a><a href="VayikraRabbah7" data-aht="source">(וילנא) פרשת צו פרשה ז</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink> which notes that Hashem waited 900 years before disclosing the details found in <a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">יחזקאל</a>.</fn> First, Yechezkel tells us that the Israelites worshipped idols in Egypt.<fn>This is briefly noted already in the address of <a href="Yehoshua24-14" data-aht="source">יהושע כ״ד:י״ד</a>, but much more fully developed by <a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">יחזקאל</a>. Commentators disagree as to when this idolatry began and whether it ended before the Exodus.</fn> Even more poignantly, Yechezkel describes how when Hashem appeared to deliver the Israelites from slavery, they refused to cast aside their idols, causing Hashem to consider wiping out the entire nation. According to Yechezkel, Hashem ultimately redeemed the Israelites neither because of their prayers nor because of His covenant with the Patriarchs, but rather only to avoid a desecration of His name amongst the nations.</p>
+
<p>תמונה&#160;אחרת לגמרי עולה מנבואת יחזקאל&#160; ב<a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">פרק כ'</a>.<fn>ראו <multilink><a href="VayikraRabbah7" data-aht="source">ויקרא רבה ז':א'</a><a href="VayikraRabbah7" data-aht="source">(וילנא) פרשת צו פרשה ז</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>, שם מצויין שה' חיכה 900 שנה לפני שהוא חשף&#160;את הפרטים שמצויים <br/>ב<a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">יחזקאל</a>.<br/>which notes that Hashem waited 900 years before disclosing the details found in <a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">יחזקאל</a>.</fn>&#160;קודם כל, יחזקאל מספר לנו שבני ישראל עבדו אלילילם במצרים.<fn>עניין זה מוזכר בקצרה ב<a href="Yehoshua24-14" data-aht="source">יהושע כ״ד:י״ד</a>&#160;ובהרחבה ב<a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">יחזקאל</a>. הפרשים חלוקים לגבי השאלות מתי עבודת אלילים זו התחילה, והאם היא נפקסה לפני יציאת יצרים.<br/><br/>This is briefly noted already in the address of <a href="Yehoshua24-14" data-aht="source">יהושע כ״ד:י״ד</a>, but much more fully developed by <a href="Yechezkel20-1" data-aht="source">יחזקאל</a>. Commentators disagree as to when this idolatry began and whether it ended before the Exodus.</fn> יחזקאל גם מוסיף תיאור נוקב שבו ה' בא&#160;לגאול את בני ישראל מעבדות, אך הם סירבו לעזוב את עבודת האלילים, ובעקבות זה ה' שקל להשמיד את כל העם. לפי יחזקאל, ה' גאל את ישראל בסוף, לא בזכות תפילותיהם ולא בזכות בריתו עם האבות, אלא&#160;מתוך רצון למנוע חילול שמו לעיני הגויים.&#160;</p>
 +
<p>A completely different picture emerges from Yechezkel's prophecyFirst, Yechezkel tells us that the Israelites worshipped idols in&#160;Egypt. Even more poignantly, Yechezkel describes how when Hashem appeared to deliver the Israelites from slavery, they refused to cast aside their idols, causing Hashem to consider wiping out the entire nation. According to Yechezkel, Hashem ultimately redeemed the Israelites neither because of their prayers nor because of His covenant with the Patriarchs, but rather only to avoid a desecration of His name amongst the nations.</p>
  
 
<h2>שאלות</h2>
 
<h2>שאלות</h2>
 +
<p>ספרי שמות ויחזקאל משאירים אותנו אפוא עם רשמים שונים לחלוטין,&#160;דבר שמחייב אותו לחשוב איך ליישב את שתי התמונות הסותרות.<fn>קיימת מורכבות&#160;דומה בקשר לתיאור של יחזקאל של ההתנהלות של בני ישראל במדבר.&#160;<br/>A somewhat similar situation exists regarding Yechezkel's depiction of the conduct of the Israelites in the wilderness.</fn> האם בני ישראל במצרים היו ייראי ה', או שמא הם היו עובדי אלילים? האם הם התבוללו לגמרי בחברה המצרית, או שמא שמרו על תרבות ואורח חיים מובחנים? ואיך הם הגיבו כאשר משה הופיע והכריז על כוונת&#160;ה' להוציא אותם ממצרים, ואיך תגובה&#160;זו השפיעה על התוכניות של ה'?&#160;</p>
 
<p>ספרי שמות ויחזקאל thus leave us with totally different impressions, obligating us to consider how to reconcile these conflicting portraits.<fn>A somewhat similar situation exists regarding Yechezkel's depiction of the conduct of the Israelites in the wilderness.</fn> Were the Israelites in Egypt God fearers or idol worshippers? Did they completely assimilate into Egyptian society or did they retain a distinctive culture and life style? Finally, how did they react when Moshe appeared on the scene to announce Hashem's plan to take them out of Egypt, and how did this impact on God's plans?</p>
 
<p>ספרי שמות ויחזקאל thus leave us with totally different impressions, obligating us to consider how to reconcile these conflicting portraits.<fn>A somewhat similar situation exists regarding Yechezkel's depiction of the conduct of the Israelites in the wilderness.</fn> Were the Israelites in Egypt God fearers or idol worshippers? Did they completely assimilate into Egyptian society or did they retain a distinctive culture and life style? Finally, how did they react when Moshe appeared on the scene to announce Hashem's plan to take them out of Egypt, and how did this impact on God's plans?</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 12:50, 25 July 2019

זהותם הדתית של בני ישראל במצרים

הקדמה

ספר שמות

התורה מספקת מעט מידע לגבי האמונה הדתית וההתנהלות של בני ישראל בזמן ששהו במצרים. היא כן מציינת שכאשר משה דיבר עם זקני העם בפעם הראשונה, הם האמינו ישר שה' ראה את סבלם ועמד לגאול אותם. רק לאחר שפרעה החמיר את תנאי השעבוד איבד העם את סבלנותו ואת המוכנות להקשיב למשה. לפי הכתוב בתורה, ה' גאל את בני ישראל כי הוא שמע את זעקתם1 וזכר את בריתו עם אבותיהם.

The Torah supplies little information about the religious beliefs and conduct of the Israelites during their sojourn in Egypt. It does record, though, that when Moshe first spoke to the nation's elders, they initially believed that Hashem had seen their affliction and was going to redeem them. It was only after Paroh worsened the conditions of the bondage, that the people became impatient and disinterested in listening to Moshe. According to the Torah, Hashem redeemed the Children of Israel because he heard their cries and remembered the merits of their ancestors.

ספר יחזקאל

תמונה אחרת לגמרי עולה מנבואת יחזקאל  בפרק כ'.2 קודם כל, יחזקאל מספר לנו שבני ישראל עבדו אלילילם במצרים.3 יחזקאל גם מוסיף תיאור נוקב שבו ה' בא לגאול את בני ישראל מעבדות, אך הם סירבו לעזוב את עבודת האלילים, ובעקבות זה ה' שקל להשמיד את כל העם. לפי יחזקאל, ה' גאל את ישראל בסוף, לא בזכות תפילותיהם ולא בזכות בריתו עם האבות, אלא מתוך רצון למנוע חילול שמו לעיני הגויים. 

A completely different picture emerges from Yechezkel's prophecyFirst, Yechezkel tells us that the Israelites worshipped idols in Egypt. Even more poignantly, Yechezkel describes how when Hashem appeared to deliver the Israelites from slavery, they refused to cast aside their idols, causing Hashem to consider wiping out the entire nation. According to Yechezkel, Hashem ultimately redeemed the Israelites neither because of their prayers nor because of His covenant with the Patriarchs, but rather only to avoid a desecration of His name amongst the nations.

שאלות

ספרי שמות ויחזקאל משאירים אותנו אפוא עם רשמים שונים לחלוטין, דבר שמחייב אותו לחשוב איך ליישב את שתי התמונות הסותרות.4 האם בני ישראל במצרים היו ייראי ה', או שמא הם היו עובדי אלילים? האם הם התבוללו לגמרי בחברה המצרית, או שמא שמרו על תרבות ואורח חיים מובחנים? ואיך הם הגיבו כאשר משה הופיע והכריז על כוונת ה' להוציא אותם ממצרים, ואיך תגובה זו השפיעה על התוכניות של ה'? 

ספרי שמות ויחזקאל thus leave us with totally different impressions, obligating us to consider how to reconcile these conflicting portraits.5 Were the Israelites in Egypt God fearers or idol worshippers? Did they completely assimilate into Egyptian society or did they retain a distinctive culture and life style? Finally, how did they react when Moshe appeared on the scene to announce Hashem's plan to take them out of Egypt, and how did this impact on God's plans?