Religious Identity in Egypt/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

זהותם הדתית של בני ישראל במצרים

הקדמה

ספר שמות

התורה מספקת מעט מידע לגבי האמונה הדתית וההתנהלות של בני ישראל בזמן ששהו במצרים. היא כן מציינת שכאשר משה דיבר עם זקני העם בפעם הראשונה, הם האמינו ישר שה' ראה את סבלם ועמד לגאול אותם. רק לאחר שפרעה החמיר את תנאי השעבוד איבד העם את סבלנותו ואת המוכנות להקשיב למשה. לפי הכתוב בתורה, ה' גאל את בני ישראל כי הוא שמע את זעקתם1 וזכר את בריתו עם אבותיהם.

The Torah supplies little information about the religious beliefs and conduct of the Israelites during their sojourn in Egypt. It does record, though, that when Moshe first spoke to the nation's elders, they initially believed that Hashem had seen their affliction and was going to redeem them. It was only after Paroh worsened the conditions of the bondage, that the people became impatient and disinterested in listening to Moshe. According to the Torah, Hashem redeemed the Children of Israel because he heard their cries and remembered the merits of their ancestors.

ספר יחזקאל

תמונה אחרת לגמרי עולה מנבואת יחזקאל  בפרק כ'.2 קודם כל, יחזקאל מספר לנו שבני ישראל עבדו אלילילם במצרים.3 יחזקאל גם מוסיף תיאור נוקב שבו ה' בא לגאול את בני ישראל מעבדות, אך הם סירבו לעזוב את עבודת האלילים, ובעקבות זה ה' שקל להשמיד את כל העם. לפי יחזקאל, ה' גאל את ישראל בסוף, לא בזכות תפילותיהם ולא בזכות בריתו עם האבות, אלא מתוך רצון למנוע חילול שמו לעיני הגויים. 

A completely different picture emerges from Yechezkel's prophecyFirst, Yechezkel tells us that the Israelites worshipped idols in Egypt. Even more poignantly, Yechezkel describes how when Hashem appeared to deliver the Israelites from slavery, they refused to cast aside their idols, causing Hashem to consider wiping out the entire nation. According to Yechezkel, Hashem ultimately redeemed the Israelites neither because of their prayers nor because of His covenant with the Patriarchs, but rather only to avoid a desecration of His name amongst the nations.

שאלות

ספרי שמות ויחזקאל משאירים אותנו אפוא עם רשמים שונים לחלוטין, דבר שמחייב אותו לחשוב איך ליישב את שתי התמונות הסותרות.4 האם בני ישראל במצרים היו ייראי ה', או שמא הם היו עובדי אלילים? האם הם התבוללו לגמרי בחברה המצרית, או שמא שמרו על תרבות ואורח חיים מובחנים? ואיך הם הגיבו כאשר משה הופיע והכריז על כוונת ה' להוציא אותם ממצרים, ואיך תגובה זו השפיעה על התוכניות של ה'? 

ספרי שמות ויחזקאל thus leave us with totally different impressions, obligating us to consider how to reconcile these conflicting portraits.5 Were the Israelites in Egypt God fearers or idol worshippers? Did they completely assimilate into Egyptian society or did they retain a distinctive culture and life style? Finally, how did they react when Moshe appeared on the scene to announce Hashem's plan to take them out of Egypt, and how did this impact on God's plans?