Difference between revisions of "Repairing the Destroyed Altar/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Copy from /en)
 
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
<h1></h1>
+
<h1>ריפוי המזבח ההרוס</h1>
<h2>Private Altars after Building the Mikdash?</h2>
+
<h2>במות לאחר בניין המקדש?</h2>
<p><a href="MelakhimI18-19-40" data-aht="source">Melakhim I 18</a> describes the contest between Eliyahu and the Baal Prophets at Mt. Carmel, designed to prove to the nation that only Hashem is the true God. After the false prophets offer a sacrifice to the Baal but fail to elicit a response, Eliyahu prepares his offering. His first step is to build an altar:</p>
+
<p>&#160;ב<a href="MelakhimI18-19-40" data-aht="source">מלכים א' י"ח</a> מתוארת התחרות בין אליהו לנביאי הבעל בהר הכרמל, אשר נועדה להוכיח לעם שה' הוא האל האמיתי והיחיד. לאחר שנביאי השקר מקריבים קורבן לבעל אך לא מקבלים שום מענה, מגיע תורו של אליהו להכין את מנחתו. הצעד הראשון הוא בניית מזבח:</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl">(ל) וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְכׇל הָעָם גְּשׁוּ אֵלַי וַיִּגְּשׁוּ כׇל הָעָם אֵלָיו וַיְרַפֵּא אֶת מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס. (לא) וַיִּקַּח אֵלִיָּהוּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים כְּמִסְפַּר שִׁבְטֵי בְנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר הָיָה דְבַר י"י אֵלָיו לֵאמֹר יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ. (לב) וַיִּבְנֶה אֶת הָאֲבָנִים מִזְבֵּחַ בְּשֵׁם י"י וַיַּעַשׂ תְּעָלָה כְּבֵית סָאתַיִם זֶרַע סָבִיב לַמִּזְבֵּחַ.</q>
+
<p>(ל) וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְכׇל הָעָם גְּשׁוּ אֵלַי וַיִּגְּשׁוּ כׇל הָעָם אֵלָיו וַיְרַפֵּא אֶת מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס. (לא) וַיִּקַּח אֵלִיָּהוּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים כְּמִסְפַּר שִׁבְטֵי בְנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר הָיָה דְבַר י"י אֵלָיו לֵאמֹר יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ. (לב) וַיִּבְנֶה אֶת הָאֲבָנִים מִזְבֵּחַ בְּשֵׁם י"י וַיַּעַשׂ תְּעָלָה כְּבֵית סָאתַיִם זֶרַע סָבִיב לַמִּזְבֵּחַ.</p>
<q xml:lang="en">(30) And Elijah said unto all the people: 'Come near unto me'; and all the people came near unto him. And he repaired the altar of the Lord that was thrown down. (31) And Elijah took twelve stones, according to the number of the tribes of the sons of Jacob, unto whom the word of the Lord came, saying: 'Israel shall be thy name.' (32) And with the stones he built an altar in the name of the Lord; and he made a trench about the altar, as great as would contain two measures of seed.</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>מהפסוקים עולה כי אליהו לא בנה מזבח חדש, אלא תיקן מזבח קיים שנהרס בעבר ("מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס"). אולם,&#160;כיצד ייתכן&#160;שהיה מזבח לה' בהר הכרמל? הרי מזבחות פרטיים כאלו נאסרו לאחר בניית בית המקדש?&#8206;<fn>ראו <a href="Devarim12-1-18" data-aht="source">דברים י״ב:י"ג-י״ד</a>: "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תַּעֲלֶה עֹלֹתֶיךָ בְּכׇל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּרְאֶה כִּי אִם בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י"י".&#160;אף כי קיימת מחלוקת ביחס לתקופות הספציפיות בהן היה האיסור בתוקף, כולם מסכימים כי לאחר בניית בית המקדש, מזבחות פרטיות כבר לא הורשו. לדיון באפשרויות השונות, ראו <a href="When Were Private Altars Prohibited" data-aht="page">מתי נאסרו במות?</a>.</fn> מה נוכחותה של במה זו מרמזת על שמירת המצוות של העם ויחסו לקב"ה? ולבסוף, כיצד יכול היה אליהו עצמו לעסוק בפעילות אסורה שכזו?</p>
<p>The verses suggest that Eliyahu did not build his altar from scratch, but rather fixed a preexisting one which had been ruined ("מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס").&#160; Why, though, was there a private altar for Hashem on Mt. Carmel, if such altars were prohibited after the building of the Beit HaMikdash?&#8206;<fn>See <a href="Devarim12-1-18" data-aht="source">Devarim 12:13-14</a>: "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תַּעֲלֶה עֹלֹתֶיךָ בְּכׇל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּרְאֶה כִּי אִם בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר י"י". Though there is disagreement regarding the specific eras during which the prohibition was in effect, all agree that after the building of the Beit HaMikdash, private altars were no longer allowed.&#160; For discussion of the various possibilities, see <a href="When Were Private Altars Prohibited" data-aht="page">When Were Private Altars Prohibited</a>.</fn> What does its presence suggest about the people's observance of Torah law and their relationship to Hashem? Finally, how could Eliyahu himself engage in such a prohibited activity?</p>
 
  
<h2>Additional Questions</h2>
+
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<ul>
 
<ul>
<li>"<b>מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס</b>" – Why, and by whom, had the altar been destroyed?&#160; Did this occur long before our story or only more recently?</li>
+
<li>"<b>מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס</b>" – מדוע, ועל ידי מי, נהרס המזבח? האם הריסתו התרחש זמן רב לפני הסיפור שלנו או רק לאחרונה?</li>
<li>"<b>אֶת מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ</b>" – How does Eliyahu's later complaint in <a href="MelakhimI19-10" data-aht="source">Melakhim I 19:10</a> regarding the nation's destroying of Hashem's altars relate to the presence of this broken one on Mt. Carmel?</li>
+
<li>"<b>אֶת מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ</b>" – מה הקשר בין תלונתו המאוחרת של אליהו ב<a href="MelakhimI19-10" data-aht="source">מלכים א' י"ט:י'</a> בנוגע לכך שהעם הרס את מזבחות ה' לבין נוכחותה של במה הרוסה זו בהר הכרמל?</li>
<li><b>Repair or build?&#160;</b> While verse 30 explicitly states that Eliyahu repaired a destroyed altar, his gathering of stones and the language of "וַיִּבְנֶה אֶת הָאֲבָנִים מִזְבֵּחַ" in verse 32 might suggest that Eliyahu constructed a new one.&#160; How should the seemingly contradictory verses be reconciled?</li>
+
<li><b>שיקום או בנייה חדשה?</b>&#160;על אף&#160;שבפסוק ל' מצוין בפירוש שאליהו תיקן מזבח הרוס, העובדה שהוא אוסף אבנים, וכן הלשון "וַיִּבְנֶה אֶת הָאֲבָנִים מִזְבֵּחַ" בפסוק ל"ב עשויים לרמוז שאליהו בנה מזבח חדש. כיצד יש ליישב את הפסוקים הסותרים לכאורה?</li>
<li><b>"וַיְפַסְּחוּ עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה"</b> – Earlier in the story, when describing the Baal prophets' attempts to call on their god, we are told that they danced or trod (וַיְפַסְּחוּ) on "the altar that he built" ("אֲשֶׁר עָשָׂה").&#160; Should not&#160; the verse have read "אשר עשו" in plural?&#160; Does the verse refer to the altar built by the prophets or by someone else?</li>
+
<li><b>"וַיְפַסְּחוּ עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה"</b> – מוקדם יותר בסיפור, כאשר מתוארים ניסיונותיהם של נביאי הבעל לקרוא לאלוהיהם, נאמר לנו שהם "פסחו" (רקדו או דרכו) "עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה". האם לא היה אמור להיכתב "אשר עשו" בלשון רבים? האם הפסוק מתייחס למזבח שנבנה על ידי הנביאים או שמא למזבח שמישהו אחר הקים?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  

Latest revision as of 11:47, 8 December 2019

ריפוי המזבח ההרוס

הקדמה

במות לאחר בניין המקדש?

 במלכים א' י"ח מתוארת התחרות בין אליהו לנביאי הבעל בהר הכרמל, אשר נועדה להוכיח לעם שה' הוא האל האמיתי והיחיד. לאחר שנביאי השקר מקריבים קורבן לבעל אך לא מקבלים שום מענה, מגיע תורו של אליהו להכין את מנחתו. הצעד הראשון הוא בניית מזבח:

(ל) וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְכׇל הָעָם גְּשׁוּ אֵלַי וַיִּגְּשׁוּ כׇל הָעָם אֵלָיו וַיְרַפֵּא אֶת מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס. (לא) וַיִּקַּח אֵלִיָּהוּ שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים כְּמִסְפַּר שִׁבְטֵי בְנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר הָיָה דְבַר י"י אֵלָיו לֵאמֹר יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ. (לב) וַיִּבְנֶה אֶת הָאֲבָנִים מִזְבֵּחַ בְּשֵׁם י"י וַיַּעַשׂ תְּעָלָה כְּבֵית סָאתַיִם זֶרַע סָבִיב לַמִּזְבֵּחַ.

מהפסוקים עולה כי אליהו לא בנה מזבח חדש, אלא תיקן מזבח קיים שנהרס בעבר ("מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס"). אולם, כיצד ייתכן שהיה מזבח לה' בהר הכרמל? הרי מזבחות פרטיים כאלו נאסרו לאחר בניית בית המקדש?‎1 מה נוכחותה של במה זו מרמזת על שמירת המצוות של העם ויחסו לקב"ה? ולבסוף, כיצד יכול היה אליהו עצמו לעסוק בפעילות אסורה שכזו?

שאלות נוספות

  • "מִזְבַּח י"י הֶהָרוּס" – מדוע, ועל ידי מי, נהרס המזבח? האם הריסתו התרחש זמן רב לפני הסיפור שלנו או רק לאחרונה?
  • "אֶת מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ" – מה הקשר בין תלונתו המאוחרת של אליהו במלכים א' י"ט:י' בנוגע לכך שהעם הרס את מזבחות ה' לבין נוכחותה של במה הרוסה זו בהר הכרמל?
  • שיקום או בנייה חדשה? על אף שבפסוק ל' מצוין בפירוש שאליהו תיקן מזבח הרוס, העובדה שהוא אוסף אבנים, וכן הלשון "וַיִּבְנֶה אֶת הָאֲבָנִים מִזְבֵּחַ" בפסוק ל"ב עשויים לרמוז שאליהו בנה מזבח חדש. כיצד יש ליישב את הפסוקים הסותרים לכאורה?
  • "וַיְפַסְּחוּ עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה" – מוקדם יותר בסיפור, כאשר מתוארים ניסיונותיהם של נביאי הבעל לקרוא לאלוהיהם, נאמר לנו שהם "פסחו" (רקדו או דרכו) "עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה". האם לא היה אמור להיכתב "אשר עשו" בלשון רבים? האם הפסוק מתייחס למזבח שנבנה על ידי הנביאים או שמא למזבח שמישהו אחר הקים?