Difference between revisions of "Sale of the Birthright – A Fair Deal/2/he"
m (Text replacement - "Seforno" to "Sforno") |
|||
(7 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 13: | Line 13: | ||
<p>הבכורה הקנתה חלק כפול בירושה, ויעקב שילם את מחירה בכסף מלא.</p> | <p>הבכורה הקנתה חלק כפול בירושה, ויעקב שילם את מחירה בכסף מלא.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="RashbamBereshit25-31" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit25-31" data-aht="source"> | + | <multilink><a href="RashbamBereshit25-31" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א-ל״ד</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>, <multilink><a href="RadakBereshit25-34" data-aht="source">ר' יוסף קמחי</a><a href="RadakBereshit25-34" data-aht="source">מצוטט ברד"ק בראשית כ״ה:ל״ד</a><a href="ר' יוסף קמחי" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף קמחי</a></multilink>, <multilink><a href="YosefHaMekannei16" data-aht="source">ספר יוסף המקנא</a><a href="YosefHaMekannei16" data-aht="source">סימן י"ו</a></multilink> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>יעקב שילם במזומן</b> – לפי פרשנים אלו, יעקב שילם על הבכורה לא בנזיד עדשים, אלא בכסף ששיקף את ערכה בשוק.<fn>לפי ספר יוסף המקנא, יעקב שילם "בדמים חשובים". כלומר, יתכן כי הוחלף סכום משמעותי בקניית הבכורה. הוא מציע שהתורה לא אומרת "וימכר בכורתו ליעקב בלחם ונזיד עדשים", אלא "וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים", דבר הרומז על כך שיעקב נתן לעשו את האוכל בנוסף לתשלום כספי.</fn> הלחם והעדשים שימשו רק לתפקיד אחר, כפעולה סמלית ומוחשית לחתימת העסקה.<fn>יוסף המקנא מצביע על כך שאפילו בימיו, סוחרים סגרו עסקה על ארוחה, וראו גם <multilink><a href="RYBSBereshit25-34" data-aht="source">רבי יוסף בכור שור</a><a href="RYBSBereshit25-34" data-aht="source">Bereshit 25:34</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink> למטה. דבר זה נכון גם בזמנים מודרניים. המקור הקדום ביותר לגישה זו עשוי להיות <multilink><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source">מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-34</a><a href="Midrash Aggadah (Buber)" data-aht="parshan">About Midrash Aggadah (Buber)</a></multilink> הנידון למטה.<br/>השוו ל<multilink><a href="HaKetavBereshit25-34" data-aht="source">הכתב והקבלה</a><a href="HaKetavBereshit25-34" data-aht="source">Bereshit 25:34</a><a href="R. Yaakov Mecklenburg (HaKetav VeHaKabbalah)" data-aht="parshan">About R"Y Mecklenburg</a></multilink> הטוען באופן דומה שהעדשים לא היוו את התשלום עבור הבכורה, אלא מבינים את הפועל בעבר "וְיַעֲקֹב נָתַן", בכך שהאוכל סופק לפני המכירה. אולם,<b> </b>ראו <a href="GRA$">עבר מהופך</a> שצורה זו לעיתים רק באה להצביע על ניגוד נושאים עם הפסוק הקודם. </fn></point> | <point><b>יעקב שילם במזומן</b> – לפי פרשנים אלו, יעקב שילם על הבכורה לא בנזיד עדשים, אלא בכסף ששיקף את ערכה בשוק.<fn>לפי ספר יוסף המקנא, יעקב שילם "בדמים חשובים". כלומר, יתכן כי הוחלף סכום משמעותי בקניית הבכורה. הוא מציע שהתורה לא אומרת "וימכר בכורתו ליעקב בלחם ונזיד עדשים", אלא "וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים", דבר הרומז על כך שיעקב נתן לעשו את האוכל בנוסף לתשלום כספי.</fn> הלחם והעדשים שימשו רק לתפקיד אחר, כפעולה סמלית ומוחשית לחתימת העסקה.<fn>יוסף המקנא מצביע על כך שאפילו בימיו, סוחרים סגרו עסקה על ארוחה, וראו גם <multilink><a href="RYBSBereshit25-34" data-aht="source">רבי יוסף בכור שור</a><a href="RYBSBereshit25-34" data-aht="source">Bereshit 25:34</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink> למטה. דבר זה נכון גם בזמנים מודרניים. המקור הקדום ביותר לגישה זו עשוי להיות <multilink><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source">מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-34</a><a href="Midrash Aggadah (Buber)" data-aht="parshan">About Midrash Aggadah (Buber)</a></multilink> הנידון למטה.<br/>השוו ל<multilink><a href="HaKetavBereshit25-34" data-aht="source">הכתב והקבלה</a><a href="HaKetavBereshit25-34" data-aht="source">Bereshit 25:34</a><a href="R. Yaakov Mecklenburg (HaKetav VeHaKabbalah)" data-aht="parshan">About R"Y Mecklenburg</a></multilink> הטוען באופן דומה שהעדשים לא היוו את התשלום עבור הבכורה, אלא מבינים את הפועל בעבר "וְיַעֲקֹב נָתַן", בכך שהאוכל סופק לפני המכירה. אולם,<b> </b>ראו <a href="GRA$">עבר מהופך</a> שצורה זו לעיתים רק באה להצביע על ניגוד נושאים עם הפסוק הקודם. </fn></point> | ||
Line 25: | Line 25: | ||
<p>בין אם הבכורה מייצגת חלק כפול בנכסי האב או רק מעמד של כבוד,<fn>אבן עזרא ורמב"ן מעלים שתי אפשרויות אלה.</fn> הבכורה לא הייתה שווה הרבה לעשו.</p> | <p>בין אם הבכורה מייצגת חלק כפול בנכסי האב או רק מעמד של כבוד,<fn>אבן עזרא ורמב"ן מעלים שתי אפשרויות אלה.</fn> הבכורה לא הייתה שווה הרבה לעשו.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="IbnEzraBereshit25-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit25-31" data-aht="source"> | + | <multilink><a href="IbnEzraBereshit25-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit25-31" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון כ״ה:ל״א-ל״ד</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, <multilink><a href="RambanBereshit25-34" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBereshit25-32" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="RambanBereshit25-34" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״ד</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות About R. Moshe Nachmanides</a></multilink> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>התשלום נפרע בנזיד</b> – אבן עזרא ורמב"ן סבורים שהבכורה נמכרה עבור נזיד העדשים, ולא תמורת כסף.<fn>דבר זה עשוי להיתמך ע"י העובדה שבכתובים נאמר שיעקב נתן לעשו לחם ונזיד, ללא שום אזכור לכסף. רשב"ם, מן הצד השני, טוען שהכסף, המהווה אמצעי הכרחי בעסקה, הושאר לא מוצהר.</fn> שניהם גם מסכימים על כך שהבכורה לא הייתה שווה לעשו כיוון שסבר שימות לפני אביו ולא יזכה ליהנות מהירושה. אבן עזרא מציין שמאחר ויצחק היה עני<fn>אבן עזרא מביא מגוון הוכחות לטענתו. ברם, ראו <multilink><a href="RAvrahamBereshit25-29" data-aht="source">ר' אברהם בן הרמב"ם</a><a href="RAvrahamBereshit25-29" data-aht="source">Bereshit 25:29</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">About R. Avraham Maimonides</a></multilink>, הדוחה את הצעתו של אבן עזרא ואת פירושו של <multilink><a href="RambanBereshit25-34" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBereshit25-34" data-aht="source">Bereshit 25:34</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe Nachmanides</a></multilink>, המתווכח עם כל אחת מראיותיו. טענתו של אבן עזרא שלא כל הצדיקים עשירים ראויה לציון, מאחר שאבן עזרא עצמו היה חסר כל.</fn> הבכורה הייתה באופן יחסי חסרת ערך.</point> | <point><b>התשלום נפרע בנזיד</b> – אבן עזרא ורמב"ן סבורים שהבכורה נמכרה עבור נזיד העדשים, ולא תמורת כסף.<fn>דבר זה עשוי להיתמך ע"י העובדה שבכתובים נאמר שיעקב נתן לעשו לחם ונזיד, ללא שום אזכור לכסף. רשב"ם, מן הצד השני, טוען שהכסף, המהווה אמצעי הכרחי בעסקה, הושאר לא מוצהר.</fn> שניהם גם מסכימים על כך שהבכורה לא הייתה שווה לעשו כיוון שסבר שימות לפני אביו ולא יזכה ליהנות מהירושה. אבן עזרא מציין שמאחר ויצחק היה עני<fn>אבן עזרא מביא מגוון הוכחות לטענתו. ברם, ראו <multilink><a href="RAvrahamBereshit25-29" data-aht="source">ר' אברהם בן הרמב"ם</a><a href="RAvrahamBereshit25-29" data-aht="source">Bereshit 25:29</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">About R. Avraham Maimonides</a></multilink>, הדוחה את הצעתו של אבן עזרא ואת פירושו של <multilink><a href="RambanBereshit25-34" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBereshit25-34" data-aht="source">Bereshit 25:34</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe Nachmanides</a></multilink>, המתווכח עם כל אחת מראיותיו. טענתו של אבן עזרא שלא כל הצדיקים עשירים ראויה לציון, מאחר שאבן עזרא עצמו היה חסר כל.</fn> הבכורה הייתה באופן יחסי חסרת ערך.</point> | ||
Line 42: | Line 42: | ||
<p>הבכורה העניקה מעמד של כהן, ויעקב הגן על האחריות לשרת את הקב"ה כראש המשפחה.</p> | <p>הבכורה העניקה מעמד של כהן, ויעקב הגן על האחריות לשרת את הקב"ה כראש המשפחה.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="BereshitRabbah63-13" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah63-13" data-aht="source"> | + | <multilink><a href="BereshitRabbah63-13" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah63-13" data-aht="source">ס״ג:י״ג</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות About Bereshit Rabbah</a></multilink>,<multilink><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source"> מדרש אגדה (בובר)</a><a href="AggadahBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א-ל״ד</a><a href="Midrash Aggadah (Buber)" data-aht="parshan">אודות About Midrash Aggadah (Buber)</a></multilink>, <multilink><a href="RasagCommentaryBereshit25" data-aht="source">רבי סעדיה גאון</a><a href="RasagCommentaryBereshit25" data-aht="source">בראשית כ"ה</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות About R. Saadia Gaon</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל"א-ל"ד</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink>,<multilink><a href="RAvrahamBereshit25-31" data-aht="source"> רבי אברהם בן הרמב"ם</a><a href="RAvrahamBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. Avraham Maimonides" data-aht="parshan">אודות About R. Avraham Maimonides</a></multilink>,<multilink><a href="SfornoBereshit25-31" data-aht="source"> ספורנו</a><a href="SfornoBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א-ל״ד</a><a href="R. Ovadyah Sforno" data-aht="parshan">אודות About R. Ovadyah Sforno</a></multilink> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>הבכורה כמעניקה מעמד של כהן</b> – המניע לקשר את הבכורה למעמד של כהן נובע מהקדשת הבכורים לעבודת השם<fn>החלפתם בלויים בבמדבר ג', מאשרת שהקדשת הבכורים נועדה במקור לשירות השם. להרחבה בנושא טבעו המדויק של תפקיד הבכור, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">Selection of the Priests and Levites</a>.</fn> לאחר הצלתם ממכת בכורות המתוארת בשמות י"ב-י"ג. עמדה זו מציעה ששירות זה היה זכותם של הבכורים כבר לפני ספר שמות.<fn>ראו גם בראשית רבה המפרש את הצהרת המשנה בזבחים י"ד:ד' "עד שלא הוקם המשכן היו הבמות מותרות ועבודה בבכורות" כמתייחסת לתקופת האבות. ראו גם רבי אברהם בן הרמב"ם המוצא עקבות לנוהג כבר בתקופתם של קין ושם.</fn></point> | <point><b>הבכורה כמעניקה מעמד של כהן</b> – המניע לקשר את הבכורה למעמד של כהן נובע מהקדשת הבכורים לעבודת השם<fn>החלפתם בלויים בבמדבר ג', מאשרת שהקדשת הבכורים נועדה במקור לשירות השם. להרחבה בנושא טבעו המדויק של תפקיד הבכור, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">Selection of the Priests and Levites</a>.</fn> לאחר הצלתם ממכת בכורות המתוארת בשמות י"ב-י"ג. עמדה זו מציעה ששירות זה היה זכותם של הבכורים כבר לפני ספר שמות.<fn>ראו גם בראשית רבה המפרש את הצהרת המשנה בזבחים י"ד:ד' "עד שלא הוקם המשכן היו הבמות מותרות ועבודה בבכורות" כמתייחסת לתקופת האבות. ראו גם רבי אברהם בן הרמב"ם המוצא עקבות לנוהג כבר בתקופתם של קין ושם.</fn></point> | ||
<point><b>תשלומו של יעקב</b> – הפרשנים הדנים בגישה זו חלוקים ביחס לשאלת התשלום. ר' סעדיה גאון מניח שיעקב קנה את הבכורה עבור סיר של נזיד עדשים, בעוד שמדרש אגדה וספורנו סוברים שיעקב שילם מחיר מלא.<fn>המדרש טוען שהאוכל שימש כחותם לעסקה בלבד, כדרך הסוחרים לאכול ארוחה משותפת כאשר סוגרים עסקה כלכלית. ספורנו מציע שהאוכל הצטרך להחליף ידיים מיעקב לעשו כחלק משיטה הלכתית של רכישה הנקראת קנין חליפין (רכישה בעזרת החלפה). הוא משווה את תפקיד האוכל בעסקה לתפקיד הנעל במכירת שדה הגואל ברות ד':ז'. השוו לרשב"ם למעלה.</fn><span class="aht-chrome-space"> כולם מסכימים שיעקב הונע על ידי תשוקתו להבטיח שהזכות הרוחנית של הבכורה לא תיפול ביד מי שאינו ראוי.</span></point> | <point><b>תשלומו של יעקב</b> – הפרשנים הדנים בגישה זו חלוקים ביחס לשאלת התשלום. ר' סעדיה גאון מניח שיעקב קנה את הבכורה עבור סיר של נזיד עדשים, בעוד שמדרש אגדה וספורנו סוברים שיעקב שילם מחיר מלא.<fn>המדרש טוען שהאוכל שימש כחותם לעסקה בלבד, כדרך הסוחרים לאכול ארוחה משותפת כאשר סוגרים עסקה כלכלית. ספורנו מציע שהאוכל הצטרך להחליף ידיים מיעקב לעשו כחלק משיטה הלכתית של רכישה הנקראת קנין חליפין (רכישה בעזרת החלפה). הוא משווה את תפקיד האוכל בעסקה לתפקיד הנעל במכירת שדה הגואל ברות ד':ז'. השוו לרשב"ם למעלה.</fn><span class="aht-chrome-space"> כולם מסכימים שיעקב הונע על ידי תשוקתו להבטיח שהזכות הרוחנית של הבכורה לא תיפול ביד מי שאינו ראוי.</span></point> | ||
<point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – רבי אברהם בן הרמב"ם מצביע על הפסדת בכורתו של ראובן ליוסף והפסדת מעמדם של בכורי ישראל לטובת הלווים, כמקרים דומים בהם הבכורה מועברת מהבן או הקבוצה שאינם ראויים, לאדם מתאים יותר.</point> | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – רבי אברהם בן הרמב"ם מצביע על הפסדת בכורתו של ראובן ליוסף והפסדת מעמדם של בכורי ישראל לטובת הלווים, כמקרים דומים בהם הבכורה מועברת מהבן או הקבוצה שאינם ראויים, לאדם מתאים יותר.</point> | ||
− | <point><b>"הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת"</b> – בעוד שר"ע ספורנו רואה במלים אלה הצהרה על תשישותו ורעבו הנואש של עשו שאילצו אותו להסכים למכירה, פרשנים אחרים מקשרים הצהרתו זו לטבעה הרוחני של הבכורה. מדרש אגדה (בובר) ורש"י מציעים שעשו היה מוכן לוותר על הבכורה כיוון שהיה מודע לסכנות הפוטנציאליות<fn>בעקבות גילוי הדרישות הנוקשות וההשלכות הכרוכות בשירות האל, עשו הרגיש שהבכורה תוביל לבסוף להענשתו ולמותו בגלל חוסר יכולת לשמור על ההגבלות.</fn> שמעמד הכהונה עלול להביא איתו למי שאינו צדיק.<fn>יתר על כן, בראשית רבה ומדרש אגדה (בובר) מציעים שבמילים אלה עשו מעיד על חוסר אמון בה'. באופן בלתי מפורש, יתכן שמילותיו של עשו מצביעות על הכחשת קיומו של העולם הבא או תחיית המתים כמו שמוצע ב<multilink><a href="BavliBB16b" data-aht="source">בבלי בבא בתרא</a><a href="BavliBB16b" data-aht="source">Bava Batra 16b</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, בתרגום נאופיטי על בראשית כ"ה:ל"ג, | + | <point><b>"הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת"</b> – בעוד שר"ע ספורנו רואה במלים אלה הצהרה על תשישותו ורעבו הנואש של עשו שאילצו אותו להסכים למכירה, פרשנים אחרים מקשרים הצהרתו זו לטבעה הרוחני של הבכורה. מדרש אגדה (בובר) ורש"י מציעים שעשו היה מוכן לוותר על הבכורה כיוון שהיה מודע לסכנות הפוטנציאליות<fn>בעקבות גילוי הדרישות הנוקשות וההשלכות הכרוכות בשירות האל, עשו הרגיש שהבכורה תוביל לבסוף להענשתו ולמותו בגלל חוסר יכולת לשמור על ההגבלות.</fn> שמעמד הכהונה עלול להביא איתו למי שאינו צדיק.<fn>יתר על כן, בראשית רבה ומדרש אגדה (בובר) מציעים שבמילים אלה עשו מעיד על חוסר אמון בה'. באופן בלתי מפורש, יתכן שמילותיו של עשו מצביעות על הכחשת קיומו של העולם הבא או תחיית המתים כמו שמוצע ב<multilink><a href="BavliBB16b" data-aht="source">בבלי בבא בתרא</a><a href="BavliBB16b" data-aht="source">Bava Batra 16b</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, בתרגום ירושלמי (נאופיטי) על בראשית כ"ה:ל"ג, וב<multilink><a href="PsJBereshit25-27" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit25-27" data-aht="source">Bereshit 25:27-34</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>. כאשר עשו אומר שהוא "הולך למות", הוא מתכוון לכך שהמוות סופי ולאחריו אין כלום.</fn></point> |
<point><b>דמותו של עשו ושיקוליו</b><ul> | <point><b>דמותו של עשו ושיקוליו</b><ul> | ||
<li><b>השמצת עשו –</b> רוב הפרשנים הנוקטים בגישה המשמיצה את עשו,<fn>בראשית רבה ורש"י עקביים בציורם את עשו כעובד אלילים מבטן ומלידה - ראו <multilink><a href="RashiBereshit25-22" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit25-22" data-aht="source">Bereshit 25:22,27-29</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink> והשוו ל<multilink><a href="RashbamBereshit25-22" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit25-22" data-aht="source">Rashbam Bereshit 25:22,27-28</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink> למעלה. להרחבה, ראו <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">A Portrait of Esav</a>.</fn> מציירים אותו כאדם רשע ששירות השם אינה מתאימה לו.<fn>לפי ר' סעדיה, מוכנותו של עשו למכור את הבכורה עבור קערת מרק דלה מדגישה את הבוז שחש כלפי העמדה הנשגבת של הבכורה ואת דמותו חסרת הערך.</fn><span class="aht-chrome-space"> עשו לא חש מרומה, אלא מכר את הבכורה בשמחה הן משום שהייתה חסרת ערך עבורו והן משום שחשב שהיא עלולה להוביל למותו בטרם עת. יתירה מכך, לפי מדרש אגדה (בובר), עשו הוא זה שהיה רמאי, והשוויץ בפני רמאים אחרים שהונה את אחיו אשר שילם עבור סחורה שלא היה יכול לרכוש באופן חוקי.</span></li> | <li><b>השמצת עשו –</b> רוב הפרשנים הנוקטים בגישה המשמיצה את עשו,<fn>בראשית רבה ורש"י עקביים בציורם את עשו כעובד אלילים מבטן ומלידה - ראו <multilink><a href="RashiBereshit25-22" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit25-22" data-aht="source">Bereshit 25:22,27-29</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink> והשוו ל<multilink><a href="RashbamBereshit25-22" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit25-22" data-aht="source">Rashbam Bereshit 25:22,27-28</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink> למעלה. להרחבה, ראו <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">A Portrait of Esav</a>.</fn> מציירים אותו כאדם רשע ששירות השם אינה מתאימה לו.<fn>לפי ר' סעדיה, מוכנותו של עשו למכור את הבכורה עבור קערת מרק דלה מדגישה את הבוז שחש כלפי העמדה הנשגבת של הבכורה ואת דמותו חסרת הערך.</fn><span class="aht-chrome-space"> עשו לא חש מרומה, אלא מכר את הבכורה בשמחה הן משום שהייתה חסרת ערך עבורו והן משום שחשב שהיא עלולה להוביל למותו בטרם עת. יתירה מכך, לפי מדרש אגדה (בובר), עשו הוא זה שהיה רמאי, והשוויץ בפני רמאים אחרים שהונה את אחיו אשר שילם עבור סחורה שלא היה יכול לרכוש באופן חוקי.</span></li> | ||
Line 58: | Line 58: | ||
<p>יעקב רכש את הזכויות לברכה והברית אשר קיבל אברהם. זכויות אלה כוללות את ירושת הארץ וכהונת יעקב כאב לאומה הנבחרת.</p> | <p>יעקב רכש את הזכויות לברכה והברית אשר קיבל אברהם. זכויות אלה כוללות את ירושת הארץ וכהונת יעקב כאב לאומה הנבחרת.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <p><multilink><a href="LekachTovBereshit25-31" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit25-31" data-aht="source"> | + | <p><multilink><a href="LekachTovBereshit25-31" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א-ל״ג</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות About R. Toviah b. Eliezer</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit25-32" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit25-32" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״ב</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">אודות About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">שער כ"ג</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות About R. Yitzchak Arama</a></multilink>,<multilink><a href="AbarbanelBereshit25" data-aht="source"> אברבנאל</a><a href="AbarbanelBereshit25" data-aht="source">בראשית כ״ה</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות About R. Yitzchak Abarbanel</a></multilink>, <multilink><a href="ShadalBereshit25-31" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות About R. S.D. Luzzatto</a></multilink>, <multilink><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">ר׳ דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״א</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-32" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״ב</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-34" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״ד</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר׳ דוד צבי הופמן</a></multilink></p> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>הבכורה כברכה וברית</b> – עמדה זו מציגה את הבכורה כמורשת היחודית של יצחק כצאצא אברהם, הטומנת בחובה הבטחות בנוגע לירושת הארץ וצאצאים רבים לבן הנבחר. מי שמשיג את הבכורה, יהפך לאביה של האומה הנבחרת.<fn>השוו ל"בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד':כ"ב) ועקידת יצחק בהמשך. לפי גישה זו, לבכורה בסיפורנו יש חשיבות היסטורית משמעותית שאינה כלולה בזכות הבכורה הנפוצה.</fn></point> | <point><b>הבכורה כברכה וברית</b> – עמדה זו מציגה את הבכורה כמורשת היחודית של יצחק כצאצא אברהם, הטומנת בחובה הבטחות בנוגע לירושת הארץ וצאצאים רבים לבן הנבחר. מי שמשיג את הבכורה, יהפך לאביה של האומה הנבחרת.<fn>השוו ל"בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד':כ"ב) ועקידת יצחק בהמשך. לפי גישה זו, לבכורה בסיפורנו יש חשיבות היסטורית משמעותית שאינה כלולה בזכות הבכורה הנפוצה.</fn></point> | ||
Line 77: | Line 77: | ||
<p>הבכורה כללה את ירושתו המלאה של יצחק, ורק בן אחד היה רשאי לקבל את כל הנכסים. רכישתו של יעקב היתה מוצדקת כיוון שבנסיבות אלה, היתה לו הזכות לדאוג לאינטרסים האישיים שלו.</p> | <p>הבכורה כללה את ירושתו המלאה של יצחק, ורק בן אחד היה רשאי לקבל את כל הנכסים. רכישתו של יעקב היתה מוצדקת כיוון שבנסיבות אלה, היתה לו הזכות לדאוג לאינטרסים האישיים שלו.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <multilink><a href="RYBSBereshit25-34" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYBSBereshit25-29" data-aht="source">בראשית כ"ה:כ"ט-ל'</a><a href="RYBSBereshit25-34" data-aht="source">בראשית כ"ה:ל"ד</a><a href="ר' יוסף בכור שור" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>, <multilink><a href="MelekhetBereshit27-39" data-aht="source">מלאכת מחשבת</a><a href="MelekhetBereshit27-39" data-aht="source"> | + | <multilink><a href="RYBSBereshit25-34" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYBSBereshit25-29" data-aht="source">בראשית כ"ה:כ"ט-ל'</a><a href="RYBSBereshit25-34" data-aht="source">בראשית כ"ה:ל"ד</a><a href="ר' יוסף בכור שור" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>, <multilink><a href="MelekhetBereshit27-39" data-aht="source">מלאכת מחשבת</a><a href="MelekhetBereshit27-39" data-aht="source">בראשית כ״ז:ל״ט-מ׳</a><a href="R. Moshe Hefetz (Melekhet Machshevet)" data-aht="parshan">אודות About R. Moshe Hefetz</a></multilink>, <multilink><a href="HoilBereshit25-32" data-aht="source">הואיל משה </a><a href="HoilBereshit25-32" data-aht="source">בראשית כ״ה:ל״ב</a><a href="R. Moshe Yitzchak Ashkenazi (Hoil Moshe)" data-aht="parshan">אודות About R. Moshe Yitzchak Ashkenazi</a></multilink> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>זכות בכורה</b> – המלאכת מחשבת סובר שבזמן התנ"ך, כמו בצרפת הפיאודלית בזמנה, נכסיו של האב והמעמד הפטריארכלי ניתנו בירושה לבן המבוגר,<fn>ראו גם את ניסוחו של ר' יוסף בכור שור "שאתה בכור ותקח הכל".</fn> כאשר הבן הצעיר שירת את אחיו הגדול, התגייס לצבא המלכותי,<fn>המלאכת מחשבת מסביר שזהו פירוש מילותיו של יצחק לעשו "וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד" בבראשית כ"ז:מ'. הוא מפרש את האות ו' במלת "וְאֶת" במובן של "או".</fn> או יצא לדרך חדשה לבדו.<fn>התורה מצהירה בקשר לירושת אברהם "וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ לְיִצְחָק". בהמשך, היא מזכירה שלבניו האחרים אברהם נתן מתנות בלבד, לפני ששילח אותם לדרכם (<a href="Bereshit25-5-6" data-aht="source">בראשית כ״ה:ה׳-ו׳</a>). דבר זה עשוי להוות תקדים תנ"כי לאב המוריש את כל רכושו לבן אחד ומשלח את שאר ילדיו. אולם, במקרה זה, יצחק הוא בנו היחיד של אברהם מאשתו העיקרית, שרה.</fn></point> | <point><b>זכות בכורה</b> – המלאכת מחשבת סובר שבזמן התנ"ך, כמו בצרפת הפיאודלית בזמנה, נכסיו של האב והמעמד הפטריארכלי ניתנו בירושה לבן המבוגר,<fn>ראו גם את ניסוחו של ר' יוסף בכור שור "שאתה בכור ותקח הכל".</fn> כאשר הבן הצעיר שירת את אחיו הגדול, התגייס לצבא המלכותי,<fn>המלאכת מחשבת מסביר שזהו פירוש מילותיו של יצחק לעשו "וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד" בבראשית כ"ז:מ'. הוא מפרש את האות ו' במלת "וְאֶת" במובן של "או".</fn> או יצא לדרך חדשה לבדו.<fn>התורה מצהירה בקשר לירושת אברהם "וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ לְיִצְחָק". בהמשך, היא מזכירה שלבניו האחרים אברהם נתן מתנות בלבד, לפני ששילח אותם לדרכם (<a href="Bereshit25-5-6" data-aht="source">בראשית כ״ה:ה׳-ו׳</a>). דבר זה עשוי להוות תקדים תנ"כי לאב המוריש את כל רכושו לבן אחד ומשלח את שאר ילדיו. אולם, במקרה זה, יצחק הוא בנו היחיד של אברהם מאשתו העיקרית, שרה.</fn></point> |
Latest revision as of 10:24, 28 January 2023
מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?
גישות פרשניות
סקירה
פרשנים משתדלים להצדיק את מעשיו של יעקב בדרכים מגוונות, ומציגים קשת רחבה של דעות בנוגע למהות הבכורה ואיך יש להעריך את מעשיהם של עשו ויעקב. רשב"ם ואבן עזרא מציגים את הבכורה כירושה חומרית ומגינים על רכישת יעקב בכך שהוא שילם את שוויה המלא של הבכורה. לפיהם, עשו ויעקב מהווים דמויות ניטרליות. מצד שני, מדרשים שונים ופרשנים מאוחרים יותר מבינים את הבכורה כמושג רוחני, כאחריות דתית לשירות האל או כסמל לאומה הנבחרת, ומסבירים כי עשו לא היה ראוי למשימות אלה. לבסוף, ר' יוסף בכור שור מניח כי הבכורה מעניקה לבן המבוגר את הזכויות על נכסי אביו, וטוען כי בנסיבות כאלה הייתה ליעקב הזכות לשים את האינטרסים שלו לפני אלו של אחיו. הוא משווה בין רצונותיהם של עשו ויעקב לדאוג לעצמם ורואה בכך תכונה הכרחית במאבקם להישרדות.
נתן ערך הוגן
יעקב לא רימה את עשו כיוון שהוא שילם לו את הערך המלא של הבכורה. עמדה זו מתפצלת לשתיים בנוגע להאם יעקב שילם על הבכורה יותר משמניחים בדרך כלל, או שמא הבכורה הייתה שווה פחות ממה שחושבים לרוב.
שילם מחיר מלא
הבכורה הקנתה חלק כפול בירושה, ויעקב שילם את מחירה בכסף מלא.
חסרת ערך עבור עשו
בין אם הבכורה מייצגת חלק כפול בנכסי האב או רק מעמד של כבוד,8 הבכורה לא הייתה שווה הרבה לעשו.
- אבן עזרא מסביר שעשו מזלזל בבכורה כיוון שהייתה כמעט חסרת ערך בגלל עניותו של יצחק.12 לכן הוא אינו רואה את הפסוק כמעביר ביקורת מוסרית על עשו.13
- רמב"ן טוען שגישתו של עשו נובעת מפזיזותו ומהצורך שלו בסיפוק מיידי. לפי רמב"ן, עשו, כמו כל השוטים, חי את הרגע ומעולם לא חשב על העתיד.14 רמב"ן מצייר את עשו באופן שלילי לחלוטין.15
עשו אינו ראוי
הבכורה היוותה זכות רוחנית (יותר מאשר זכות כלכלית) ועשו לא התעניין בה וגם לא היה ראוי לקבל אותה. גישה זו מבחינה בין הזכויות וההתחייבויות אשר עמדה דתית זו מעניקה.
מעמד של כהן
הבכורה העניקה מעמד של כהן, ויעקב הגן על האחריות לשרת את הקב"ה כראש המשפחה.
- השמצת עשו – רוב הפרשנים הנוקטים בגישה המשמיצה את עשו,22 מציירים אותו כאדם רשע ששירות השם אינה מתאימה לו.23 עשו לא חש מרומה, אלא מכר את הבכורה בשמחה הן משום שהייתה חסרת ערך עבורו והן משום שחשב שהיא עלולה להוביל למותו בטרם עת. יתירה מכך, לפי מדרש אגדה (בובר), עשו הוא זה שהיה רמאי, והשוויץ בפני רמאים אחרים שהונה את אחיו אשר שילם עבור סחורה שלא היה יכול לרכוש באופן חוקי.
- חוסר התאמתו של עשו – ספורנו מצייר את עשו כדמות ניטרלית, דמות שאכן ניצבת על סף מוות ובפשטות אינה מתאימה לעמוד בדרישות מעמד הכהונה.24 שילוב זה של גורמים הוביל לרצונו למכור את הבכורה.
מורשת אברהם
יעקב רכש את הזכויות לברכה והברית אשר קיבל אברהם. זכויות אלה כוללות את ירושת הארץ וכהונת יעקב כאב לאומה הנבחרת.
לקח טוב, חזקוני, עקידת יצחק, אברבנאל, שד"ל, ר׳ דוד צבי הופמן
- חזקוני, אברבנאל ושד"ל מציעים שעשו מצהיר על כך שהוא עתיד למות לפני שישיג את הירושה. אברבנאל ושד"ל31 סבורים שעשו מתייחס לסכנות הטבועות בתפקידו כצייד. מנגד, חזקוני מציע שעשו חשב שירושת ארץ ישראל מרוחקת מאות שנים,32 ובשלב זה הוא כבר יהיה מת זמן רב ולא יוכל ליהנות מהרווחים.33
- רד"צ הופמן טוען שעשו מרגיש כאילו הוא באמת עומד למות בגלל תשוקתו הנואשת לנזיד,34 ותאווה זו היא שגרמה לו להסכים לעסקה.35
- כופר – לקח טוב ואברבנאל מציירים את עשו כלא ראוי להגשמת מורשתו של אברהם. עשו היה מרושע וחסר אמונה. הוא אפילו לא האמין שה' עתיד למלא את הבטחתו ולתת את ארץ ישראל לאברהם.36
- עבד לתשוקותיו – חזקוני ורד"צ הופמן אינם מציירים את עשו כרשע, אלא כאחד החי את הרגע, עֶבֶד לצרכיו החומריים.37 עשו היה מוכן למכור את בכורתו כדי להתפנק על חשקו המיידי, בלי לחשוב על העתיד או להעריך את הערך של ברכות רוחניות.38
האינטרס האישי של יעקב
הבכורה כללה את ירושתו המלאה של יצחק, ורק בן אחד היה רשאי לקבל את כל הנכסים. רכישתו של יעקב היתה מוצדקת כיוון שבנסיבות אלה, היתה לו הזכות לדאוג לאינטרסים האישיים שלו.