Difference between revisions of "Sale of the Birthright – A Fair Deal/2/he"
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
||
Line 45: | Line 45: | ||
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>הבכורה כמעניקה מעמד של כהן</b> – התמריץ לקשר את הבכורה למעמד של כהן נובעת מהקדשת הבכורים לעבודת השם<fn>החלפתם בלויים בבמדבר ג', מאשרת שהקדשת הבכורים נועדה במקור לשירות השם. להרחבה בנושא טבעו המדויק של תפקיד הבכור, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">Selection of the Priests and Levites</a>.</fn> לאחר הצלתם ממכת בכורות המתוארת בשמות י"ב-י"ג. עמדה זו מציעה ששירות זה היה זכותם של הבכורים עוד לפני ספר שמות.<fn>ראו גם בראשית רבה המפרש את הצהרת המשנה בזבחים י"ד:ד' "עד שלא הוקם המשכן היו הבמות מותרות ועבודה בבכורות" כמתייחסת לתחום הפטריארכלי. ראו גם רבי אברהם בן הרמב"ם העוקב אחרי המנהג עד לתקופתם של קין ושם.</fn></point> | <point><b>הבכורה כמעניקה מעמד של כהן</b> – התמריץ לקשר את הבכורה למעמד של כהן נובעת מהקדשת הבכורים לעבודת השם<fn>החלפתם בלויים בבמדבר ג', מאשרת שהקדשת הבכורים נועדה במקור לשירות השם. להרחבה בנושא טבעו המדויק של תפקיד הבכור, ראו <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">Selection of the Priests and Levites</a>.</fn> לאחר הצלתם ממכת בכורות המתוארת בשמות י"ב-י"ג. עמדה זו מציעה ששירות זה היה זכותם של הבכורים עוד לפני ספר שמות.<fn>ראו גם בראשית רבה המפרש את הצהרת המשנה בזבחים י"ד:ד' "עד שלא הוקם המשכן היו הבמות מותרות ועבודה בבכורות" כמתייחסת לתחום הפטריארכלי. ראו גם רבי אברהם בן הרמב"ם העוקב אחרי המנהג עד לתקופתם של קין ושם.</fn></point> | ||
− | <point><b>תשלומו של יעקב</b> – הפרשנים הדנים בגישה זו חלוקים ביחס לשאלת התשלום. רבי סעדיה גאון מניח שיעקב קנה את הבכורה עבור סיר של נזיד עדשים, כאשר מדרש אגדה וספורנו סוברים שיעקב שילם מחיר מלא.<fn>המדרש טוען שהאוכל שימש כחותם לעסקה בלבד, כדרך הסוחרים לאכול ארוחה כאשר סוגרים עסקה כלכלית. ספורנו מציע שהאוכל שימש כאמצעי המחליף ידיים כחלק משיטה הלכתית של רכישה הנקראת קנין חליפין (רכישה בעזרת החלפה). הוא משווה את תפקיד האוכל בעסקה לתפקיד הנעל במכירת שדה הגואל ברות ד':ז'. השוו לרשב"ם למעלה. | + | <point><b>תשלומו של יעקב</b> – הפרשנים הדנים בגישה זו חלוקים ביחס לשאלת התשלום. רבי סעדיה גאון מניח שיעקב קנה את הבכורה עבור סיר של נזיד עדשים, כאשר מדרש אגדה וספורנו סוברים שיעקב שילם מחיר מלא.<fn>המדרש טוען שהאוכל שימש כחותם לעסקה בלבד, כדרך הסוחרים לאכול ארוחה כאשר סוגרים עסקה כלכלית. ספורנו מציע שהאוכל שימש כאמצעי המחליף ידיים כחלק משיטה הלכתית של רכישה הנקראת קנין חליפין (רכישה בעזרת החלפה). הוא משווה את תפקיד האוכל בעסקה לתפקיד הנעל במכירת שדה הגואל ברות ד':ז'. השוו לרשב"ם למעלה.</fn><span class="aht-chrome-space"> כולם מסכימים שיעקב הונע על ידי תשוקתו להבטיח שהזכות הרוחנית של הבכורה לא תיפול ביד מי שאינו ראוי.</span></point> |
<point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – רבי אברהם בן הרמב"ם מצביע על הפסדת בכורתו של ראובן ליוסף והפסדת מעמדם של בכורי ישראל לטובת הלווים, כהשוואה למקרים בהם הבכורה מועברת מהבן/ הקבוצה שאינם ראויים, לאדם מתאים יותר.</point> | <point><b>מקבילות תנ"כיות</b> – רבי אברהם בן הרמב"ם מצביע על הפסדת בכורתו של ראובן ליוסף והפסדת מעמדם של בכורי ישראל לטובת הלווים, כהשוואה למקרים בהם הבכורה מועברת מהבן/ הקבוצה שאינם ראויים, לאדם מתאים יותר.</point> | ||
− | <point><b>"הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת"</b> – בעוד ספורנו רואה זאת כהצהרה על תשישותו ורעבו הנואש של עשו שאילצו אותו להסכים למכירה, פרשנים אחרים מקשרים את ההצהרה לטבעה הרוחני של הבכורה. מדרש אגדה (בובר) ורש"י מציעים שעשו היה מוכן לוותר על הבכורה כיוון שהיה מודע לסכנות הפוטנציאליות <fn>בעקבות גילוי הדרישות הנוקשות וההשלכות הכרוכות בשירות האל, עשו הרגיש שהבכורה תוביל לבסוף להענשתו ולמותו בגלל חוסר יכולת לשמור על ההגבלות. | + | <point><b>"הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת"</b> – בעוד ספורנו רואה זאת כהצהרה על תשישותו ורעבו הנואש של עשו שאילצו אותו להסכים למכירה, פרשנים אחרים מקשרים את ההצהרה לטבעה הרוחני של הבכורה. מדרש אגדה (בובר) ורש"י מציעים שעשו היה מוכן לוותר על הבכורה כיוון שהיה מודע לסכנות הפוטנציאליות <fn>בעקבות גילוי הדרישות הנוקשות וההשלכות הכרוכות בשירות האל, עשו הרגיש שהבכורה תוביל לבסוף להענשתו ולמותו בגלל חוסר יכולת לשמור על ההגבלות.</fn>  שמעמד הכהונה עלול להביא איתו למי שאינו צדיק.<fn>יתר על כן, בראשית רבה ומדרש אגדה (בובר) מציעים שבמילים אלו עשו מעיד על חוסר אמון בה'. באופן בלתי מפורש, יתכן שמילותיו של עשו מצביעות על הכחשת קיומו של העולם הבא או תחיית המתים כמו שמוצע ב<multilink><a href="BavliBB16b" data-aht="source">בבלי בבא בתרא</a><a href="BavliBB16b" data-aht="source">Bava Batra 16b</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, בתרגום נאופיטי על בראשית כ"ה:ל"ג, וב<multilink><a href="PsJBereshit25-27" data-aht="source">תרגום המיוחס ליהונתן</a><a href="PsJBereshit25-27" data-aht="source">Bereshit 25:27-34</a><a href="Targum Pseudo-Jonathan" data-aht="parshan">About Targum Pseudo-Jonathan</a></multilink>. כאשר עשו אומר שהוא הולך למות, הוא מתכוון לכך שהמוות סופי ולאחריו אין כלום.</fn></point> |
− | <point><b>דמותו של עשו | + | <point><b>דמותו של עשו ושיקוליו</b><ul> |
− | <li><b>השמצת עשו –</b> רוב הפרשנים הנוקטים בגישה המשמיצה את עשו,<fn>בראשית רבה ורש"י עקביים בציורם את עשו כעובד אלילים מבטן ומלידה - ראו <multilink><a href="RashiBereshit25-22" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit25-22" data-aht="source">Bereshit 25:22,27-29</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink> והשוו ל<multilink><a href="RashbamBereshit25-22" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit25-22" data-aht="source">Rashbam Bereshit 25:22,27-28</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink> למעלה. להרחבה, ראו <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">A Portrait of Esav</a>.</fn> מציירים אותו כאדם רשע ששירות השם אינו נוגע לו.<fn>לפי רבי סעדיה, מוכנותו של עשו למכור את הבכורה עבור קערת מרק דלה מדגישה את הבוז שחש כלפי העמדה הנשגבת של הבכורה ואת דמותו חסרת הערך.</fn><span class="aht-chrome-space"> עשו לא חש מרומה, אלא מכר את הבכורה בשמחה הן משום שהייתה חסרת ערך עבורו והן משום שחשב שהיא עלולה להוביל למותו בטרם עת. יתרה מכך, לפי מדרש אגדה (בובר), עשו הוא זה שהיה רמאי, והשוויץ בפני רמאים אחרים | + | <li><b>השמצת עשו –</b> רוב הפרשנים הנוקטים בגישה המשמיצה את עשו,<fn>בראשית רבה ורש"י עקביים בציורם את עשו כעובד אלילים מבטן ומלידה - ראו <multilink><a href="RashiBereshit25-22" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBereshit25-22" data-aht="source">Bereshit 25:22,27-29</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink> והשוו ל<multilink><a href="RashbamBereshit25-22" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBereshit25-22" data-aht="source">Rashbam Bereshit 25:22,27-28</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink> למעלה. להרחבה, ראו <a href="A Portrait of Esav" data-aht="page">A Portrait of Esav</a>.</fn> מציירים אותו כאדם רשע ששירות השם אינו נוגע לו.<fn>לפי רבי סעדיה, מוכנותו של עשו למכור את הבכורה עבור קערת מרק דלה מדגישה את הבוז שחש כלפי העמדה הנשגבת של הבכורה ואת דמותו חסרת הערך.</fn><span class="aht-chrome-space"> עשו לא חש מרומה, אלא מכר את הבכורה בשמחה הן משום שהייתה חסרת ערך עבורו והן משום שחשב שהיא עלולה להוביל למותו בטרם עת. יתרה מכך, לפי מדרש אגדה (בובר), עשו הוא זה שהיה רמאי, והשוויץ בפני רמאים אחרים שהונה את אחיו אשר שילם עבור סחורה שלא היה יכול לרכוש באופן חוקי.</span></li> |
− | <li><b><span class="aht-chrome-space">חוסר התאמתו של עשו – </span></b><span class="aht-chrome-space">ספורנו מצייר את עשו כדמות | + | <li><b><span class="aht-chrome-space">חוסר התאמתו של עשו – </span></b><span class="aht-chrome-space">ספורנו מצייר את עשו כדמות ניטרלית, דמות שאכן ניצבת על סף מוות ובפשטות אינה מתאימה לעמוד בדרישות מעמד הכהונה.</span> <fn>עיסוקו של עשו דרש עבודה פיזית וככזה לא עלה בקנה אחד עם ההתחייבויות הרוחניות של הכהונה.</fn><span class="aht-chrome-space"> שילוב זה של גורמים הוביל לרצונו למכור את הבכורה.</span></li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>הערכת פעולותיו של יעקב</b> – לפי עמדה זו, תשוקתו של יעקב לבכורה נבעה משיקולים אידיאולוגים, יותר מאשר מרצונות חומריים.<fn>יעקב מתואר כמגן הבכורה, המבטיח ששירות האל יהיה בידיים הראויות לכך. לכן, גישה זו נושאת ברווח כפול של הצגת יעקב באור חיובי והצגת עשו באור שלילי. | + | <point><b>הערכת פעולותיו של יעקב</b> – לפי עמדה זו, תשוקתו של יעקב לבכורה נבעה משיקולים אידיאולוגים, יותר מאשר מרצונות חומריים.<fn>יעקב מתואר כמגן הבכורה, המבטיח ששירות האל יהיה בידיים הראויות לכך. לכן, גישה זו נושאת ברווח כפול של הצגת יעקב באור חיובי והצגת עשו באור שלילי.</fn> מאחר ולבכורה היה ערך מועט עבור עשו, המכירה נחשבת הוגנת.<fn>דבר זה נכון לפי ספורנו ומדרש אגדה הטוענים שיעקב שילם בכסף. אפילו לפי רבי סעדיה גאון, הסובר שהבכורה נמכרה עבור קערת נזיד עדשים, לא התקיימה שום רמאות כיוון שהבכורה היתה חסרת ערך עבור עשו. כמו שספורנו כותב "ובכן התבאר שלא נתאנה המוכר כי לא היה הממכר שוה אצלו כל כך". ראו גם מדרש אגדה למעלה הטוען שאפילו עשו סבר שידו על העליונה, מאחר ולא האמין שהמכירה היתה תקפה, בהתחשב בעובדה שהבכורה אינה דבר הניתן לרכישה.</fn> בנוסף, מאחר והמוות של עשו לא היה קרוב,<fn>ספורנו אינו מסכים בנקודה זו, אבל פותר את הבעייתיות שבהתנהגותו של יעקב בכך שאפילו לאחר המכירה, עשו זלזל בבכורה. נקודה זו מציעה שהסכמו למכור את הבכורה לא נבעה מרעבו.</fn> יעקב לא ניצל את חולשתו של אחיו.<fn>השוו ל<multilink><a href="Philo" data-aht="source">פילון</a><a href="Philo" data-aht="source">Questions on Genesis 4:172</a><a href="Philo" data-aht="parshan">About Philo</a></multilink> ו<multilink><a href="RadakBereshit25-29" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakBereshit25-28" data-aht="source">Bereshit 25:28</a><a href="RadakBereshit25-29" data-aht="source">Bereshit 25:29</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">About R. David Kimchi</a></multilink> הטוענים שאין כל ערך אלא רק נזק בנתינת מצרכים חומריים לאדם מנוול.</fn></point> |
− | <point><b>האם יעקב קיבל את הבכורה?</b> בהמשך ספר בראשית, יעקב אכן משמש ככהן,  | + | <point><b>האם יעקב קיבל את הבכורה?</b> בהמשך ספר בראשית, יעקב אכן משמש ככהן,  ומקריב קורבנות ונסכים לה'.</point> |
</opinion> | </opinion> | ||
<opinion>מורשת אברהם | <opinion>מורשת אברהם | ||
<p>יעקב רכש את הזכויות לברכה והברית אשר קיבל אברהם. זכויות אלה כוללות את ירושת הארץ וכהונת יעקב כאב לאומה הנבחרת.</p> | <p>יעקב רכש את הזכויות לברכה והברית אשר קיבל אברהם. זכויות אלה כוללות את ירושת הארץ וכהונת יעקב כאב לאומה הנבחרת.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
− | <p><multilink><a href="LekachTovBereshit25-31" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-33</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">About R. Toviah b. Eliezer</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit25-32" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit25-32" data-aht="source">Bereshit 25:32</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">Bereshit #43</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Arama</a></multilink>, <multilink><a href="AbarbanelBereshit25" data-aht="source"> אברבאנל</a><a href="AbarbanelBereshit25" data-aht="source">Bereshit 25</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Abarbanel</a></multilink>, <multilink><a href="ShadalBereshit25-31" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">About R. S.D. Luzzatto</a></multilink>, <multilink><a href="RDZHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">רד"צ הופמן</a><a href="RDZHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-32" data-aht="source">Bereshit 25:32</a><a href="RDZHoffmannBereshit25-34" data-aht="source">Bereshit 25:34</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">About R. D"Z Hoffmann</a></multilink></p> | + | <p><multilink><a href="LekachTovBereshit25-31" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31-33</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">About R. Toviah b. Eliezer</a></multilink>, <multilink><a href="ChizkuniBereshit25-32" data-aht="source">חזקוני</a><a href="ChizkuniBereshit25-32" data-aht="source">Bereshit 25:32</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About R. Chizkiyah b. Manoach</a></multilink>, <multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">Bereshit #43</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Arama</a></multilink>,<multilink><a href="AbarbanelBereshit25" data-aht="source"> אברבאנל</a><a href="AbarbanelBereshit25" data-aht="source">Bereshit 25</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Abarbanel</a></multilink>, <multilink><a href="ShadalBereshit25-31" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">About R. S.D. Luzzatto</a></multilink>, <multilink><a href="RDZHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">רד"צ הופמן</a><a href="RDZHoffmannBereshit25-31" data-aht="source">Bereshit 25:31</a><a href="RDavidZviHoffmannBereshit25-32" data-aht="source">Bereshit 25:32</a><a href="RDZHoffmannBereshit25-34" data-aht="source">Bereshit 25:34</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">About R. D"Z Hoffmann</a></multilink></p> |
</mekorot> | </mekorot> | ||
<point><b>הבכורה כברכה וברית</b> – עמדה זו מציגה את הבכורה כמורשת היחודית של יצחק כצאצא אברהם, הטומנת בחובה הבטחות בנוגע לירושת הארץ וצאצאים רבים לבן הנבחר. מי שמשיג את הבכורה, יהפך לאביה של האומה הנבחרת.<fn>השוו ל"בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד':כ"ב) ועקידת יצחק בהמשך. לפי גישה זו, לבכורה בסיפורנו יש חשיבות היסטורית משמעותית שאינה כלולה בזכות הבכורה הנפוצה.</fn></point> | <point><b>הבכורה כברכה וברית</b> – עמדה זו מציגה את הבכורה כמורשת היחודית של יצחק כצאצא אברהם, הטומנת בחובה הבטחות בנוגע לירושת הארץ וצאצאים רבים לבן הנבחר. מי שמשיג את הבכורה, יהפך לאביה של האומה הנבחרת.<fn>השוו ל"בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד':כ"ב) ועקידת יצחק בהמשך. לפי גישה זו, לבכורה בסיפורנו יש חשיבות היסטורית משמעותית שאינה כלולה בזכות הבכורה הנפוצה.</fn></point> |
Version as of 08:31, 22 May 2019
מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?
גישות פרשניות
סקירה
פרשנים משתדלים להצדיק את מעשיו של יעקב בדרכים מגוונות, ומציגים טווח רחב של דעות בנוגע למהות הבכורה ואיך יש להעריך את מעשיהם של עשו ויעקב. רשב"ם ואבן עזרא מציגים את הבכורה כירושה חומרית ומגינים על רכישת יעקב בכך שהוא שילם את שוויה המלא של הבכורה. לפיהם, עשו ויעקב מהווים דמויות ניטרליות. מצד שני, מדרשים שונים ופרשנים מאוחרים יותר מבינים את הבכורה כמושג רוחני, כאחריות דתית לשירות האל או כסמל לאומה הנבחרת, ומסבירים כי עשו לא היה ראוי למשימות אלה. לבסוף, רבי יוסף בכור שור מניח כי הבכורה מעניקה לבן המבוגר את הזכויות על נכסי אביו, וטוען כי תחת נסיבות אלה ליעקב הייתה את הזכות לשים את האינטרסים שלו לפני אלו של אחיו. הוא משווה בין רצונותיהם של עשו ויעקב לדאוג לעצמם ורואה בכך תכונה הכרחית במאבקם להישרדות.
נתן ערך הוגן
יעקב לא רימה את עשו כיוון שהוא שילם לו את הערך המלא של הבכורה.
עמדה זו נוגעת למחלוקת האם יעקב שילם על הבכורה יותר משמניחים בדרך כלל, או שמא הבכורה שווה פחות משחושבים לרוב.
שילם מחיר מלא
הבכורה מקנה חלק כפול בירושה, ויעקב שילם בתמורה לה את החלק המדובר בכסף.
הלחם והעדשים משמשים לתפקיד אחר, ומהווים עדות מוחשית לחתימת העסקה.2
עם זאת, הוא אינו מצביע על כישלונות מוסריים של עשו, אלא מציג אותו כדמות ניטרלית.6
חסרת ערך עבור עשו
בין אם הבכורה מייצגת חלק כפול בנכסי האב או רק מעמד של כבוד,8 הבכורה לא הייתה שווה הרבה לעשו.
- אבן עזרא מסביר שעשו מזלזל בבכורה כיוון שהייתה כמעט חסרת ערך בגלל עניותו של יצחק.12 לכן הוא אינו רואה את הפסוק כמעביר ביקורת מוסרית על עשו.13
- רמב"ן טוען שגישתו של עשו נובעת מפזיזותו ומהצורך שלו בסיפוק מיידי. לפי רמב"ן, עשו, כמו כל השוטים, חי את הרגע ומעולם לא חשב על העתיד.14 רמב"ן בבירור מצייר את עשו באופן שלילי .15
עשו אינו ראוי
הבכורה היוותה זכות רוחנית (יותר מאשר זכות כלכלית) ועשו לא התעניין בה וגם לא היה ראוי לקבל אותה. גישה זו מבחינה בין הזכויות וההתחייבויות אשר עמדה דתית זו מעניקה.
מעמד של כהן
הבכורה העניקה מעמד של כהן, ויעקב הגן על האחריות לשרת את הקב"ה כראש המשפחה.
- השמצת עשו – רוב הפרשנים הנוקטים בגישה המשמיצה את עשו,22 מציירים אותו כאדם רשע ששירות השם אינו נוגע לו.23 עשו לא חש מרומה, אלא מכר את הבכורה בשמחה הן משום שהייתה חסרת ערך עבורו והן משום שחשב שהיא עלולה להוביל למותו בטרם עת. יתרה מכך, לפי מדרש אגדה (בובר), עשו הוא זה שהיה רמאי, והשוויץ בפני רמאים אחרים שהונה את אחיו אשר שילם עבור סחורה שלא היה יכול לרכוש באופן חוקי.
- חוסר התאמתו של עשו – ספורנו מצייר את עשו כדמות ניטרלית, דמות שאכן ניצבת על סף מוות ובפשטות אינה מתאימה לעמוד בדרישות מעמד הכהונה. 24 שילוב זה של גורמים הוביל לרצונו למכור את הבכורה.
מורשת אברהם
יעקב רכש את הזכויות לברכה והברית אשר קיבל אברהם. זכויות אלה כוללות את ירושת הארץ וכהונת יעקב כאב לאומה הנבחרת.
- חזקוני, אברבנאל ושד"ל מציעים שעשו מצהיר על כך שהוא עתיד למות לפני שישיג את הירושה.אברבנאל ושד"ל 31 סבורים שעשו מתייחס לסכנות הטבועות בתפקידו כצייד. מנגד, חזקוני מציע שעשו חשב שירושת ארץ ישראל מרוחקת מאות שנים,32 ובשלב זה הוא כבר יהיה מת זמן רב ולא יוכל להנות מהרווחים.33
- רד"צ הופמן טוען שעשו מרגיש כאילו הוא באמת עומד למות בגלל תשוקתו הנואשת לנזיד,34 ותאווה זו היא שגרמה לו להסכים לעסקה.35
- כופר – לקח טוב ואברבנאל מציירים את עשו כלא ראוי ל הגשמת מורשתו של אברהם. עשו היה מרושע וחסר אמונה. הוא אפילו לא האמין שה' עתיד למלא את הבטחתו ולתת את ארץ ישראל לאברהם.36
- עבד לתשוקותיו – חזקוני ורד"צ הופמן לא מציירים את עשו כרשע, אלא כאחד החי את הרגע, עבד לצרכיו החומריים. 37 עשו היה מוכן למכור את בכורתו כדי להתפנק על חשקו המיידי, בלי לחשוב על העתיד או להעריך את הערך של ברכות רוחניות.38
האינטרס האישי של יעקב
הבכורה כללה את ירושתו המלאה של יצחק, ורק בן אחד היה רשאי לקבל את כל הנכסים. רכישתו של יעקב היתה מוצדקת כיוון שבנסיבות אלה, היתה לו הזכות לדאוג לאינטרסים האישיים שלו.