Difference between revisions of "Selection of the Priests and Levites/1/he"
m |
m |
||
Line 16: | Line 16: | ||
<h2>כהנים לפני המשכן?</h2> | <h2>כהנים לפני המשכן?</h2> | ||
− | <p> | + | <p> </p> |
<p>באופן מבלבל עוד יותר, פסוק שלישי המופיע ב<a href="ShemuelI2-27-28" data-aht="source">פרק ב'</a> של ספר שמואל מתארך את בחירת הכוהנים לתקופה עוד יותר מוקדמת:</p> | <p>באופן מבלבל עוד יותר, פסוק שלישי המופיע ב<a href="ShemuelI2-27-28" data-aht="source">פרק ב'</a> של ספר שמואל מתארך את בחירת הכוהנים לתקופה עוד יותר מוקדמת:</p> | ||
<q class="" lang="he" dir="rtl"> | <q class="" lang="he" dir="rtl"> | ||
<p>(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. </p> | <p>(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. </p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p> | + | <p>לפי פסוקים אלה (בהנחה שהם מתייחסים לאירוע יחיד), ה' התגלה לשושלת הכהנים ובחר בהם לעבודתו כשהם עוד היו במצרים! ולמעשה, עוד לפני בניית המשכן, הטקסט מתאר קבוצת "כֹּהֲנִים", בנוסף לקבוצה שמקריבה קרבנות. ב<a href="Shemot19-21-24" data-aht="source">שמות י"ט</a>, לקראת ההתגלות בסיני, ה' מזהיר, "גַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל יֵ"י יִתְקַדָּשׁוּ", ועל טקס הברית ב<a href="Shemot24-1-11" data-aht="source">שמות כ"ד</a>, כתוב "וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים". מיהן הקבוצות הללו וכיצד הן קשורות לאהרן ובניו? האם הכהנים נבחרו לפני יציאת מצרים, לפני חטא העגל, או בעקבותיו?</p> |
<h2>כהנים ולויים</h2> | <h2>כהנים ולויים</h2> |
Version as of 00:58, 28 August 2019
בחירת הכהנים והלויים
הקדמה
סתירה בין הפסוקים
שמות כ"ח נפתח בציווי לחנוך את אהרן ואת בניו לכהונה:
(א) וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן.
כיוון שפסוקים אלו מופיעים באמצע ההוראות בנוגע לבניית המשכן ועבודתו, אך לפני סיפור חטא העגל, נראה שבחירת הכנהים התרחשה לפני חטא העגל1 ולא הייתה קשורה אליו. עם זאת, נראה שמשה רומז אחרת כשהוא מתאר את השלכות חטא העגל בדברים י':
(א) בָּעֵת הַהִוא אָמַר י"י אֵלַי פְּסׇל לְךָ שְׁנֵי לוּחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַעֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וְעָשִׂיתָ לְּךָ אֲרוֹן עֵץ...
(ח) בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל י"י אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית י"י לַעֲמֹד לִפְנֵי י"י לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
לכאורה, פסוקים אלו מסבירים ששבט לוי לקח התחילו בעבודתם המיוחדת2 רק לאחר חטא העגל. איך אפשר ליישב בין הגרסאות בשמות ובדברים? יתרה מזאת, האם סביר שאהרן, שננזף על ידי משה על תפקידו ביצירת העגל, יקבל "קידום" מיד אחרי החטא?
כהנים לפני המשכן?
באופן מבלבל עוד יותר, פסוק שלישי המופיע בפרק ב' של ספר שמואל מתארך את בחירת הכוהנים לתקופה עוד יותר מוקדמת:
(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
לפי פסוקים אלה (בהנחה שהם מתייחסים לאירוע יחיד), ה' התגלה לשושלת הכהנים ובחר בהם לעבודתו כשהם עוד היו במצרים! ולמעשה, עוד לפני בניית המשכן, הטקסט מתאר קבוצת "כֹּהֲנִים", בנוסף לקבוצה שמקריבה קרבנות. בשמות י"ט, לקראת ההתגלות בסיני, ה' מזהיר, "גַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל יֵ"י יִתְקַדָּשׁוּ", ועל טקס הברית בשמות כ"ד, כתוב "וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים". מיהן הקבוצות הללו וכיצד הן קשורות לאהרן ובניו? האם הכהנים נבחרו לפני יציאת מצרים, לפני חטא העגל, או בעקבותיו?
כהנים ולויים
Since the Priests and Levites served in related roles, and were part of the same tribe, it would not be surprising if they might have been designated together. Nonetheless, the text presents the commands to consecrate each group separately, discussing Aharon and sons already in שמות כ"ח, and the Levites only first בבמדבר ח'. It is noteworthy, however, that the Levites are also alluded to (albeit only in passing) בשמות ל"ח, in the midst of the Mishkan chapters:
(כא) אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן.
Did the Priests and Levites merit their elevated positions for the same reason or was Aharon's designation due to factors unrelated to those of the broader tribal appointment? Did they take place at the same or different times?
החלפת הבכורים
The selection of the tribe of Levi is integrally connected to the rejection of the firstborns:
(יב) וַאֲנִי הִנֵּה לָקַחְתִּי אֶת הַלְוִיִּם מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תַּחַת כׇּל בְּכוֹר פֶּטֶר רֶחֶם מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיוּ לִי הַלְוִיִּם. (יג) כִּי לִי כׇּל בְּכוֹר בְּיוֹם הַכֹּתִי כׇל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם הִקְדַּשְׁתִּי לִי כׇל בְּכוֹר בְּיִשְׂרָאֵל מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה לִי יִהְיוּ אֲנִי י״י.
Though the firstborns had been consecrated after מכת בכורות, they were replaced by the Levites. These verses raise several questions:
- What role was originally played by the firstborns? Were they the original Priests, Levites, or neither?
- Was their replacement by the Levites due to a sin on the part of the firstborns, or a meritorious deed of the Levites? Alternatively, was the decision a practical one unrelated to the worthiness of either group?