Difference between revisions of "Selection of the Priests and Levites/1/he"
m |
|||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>בחירת הכהנים והלויים</h1> | <h1>בחירת הכהנים והלויים</h1> | ||
<h2>סתירה בין הפסוקים</h2> | <h2>סתירה בין הפסוקים</h2> | ||
− | <p><a href="Shemot28-1-2" data-aht="source">שמות כ"ח</a>  | + | <p><a href="Shemot28-1-2" data-aht="source">שמות כ"ח</a> נפתח בציווי לחנוך את אהרן ואת בניו לכהונה:</p> |
− | <q class="" | + | <q class="" lang="he" dir="rtl"> |
<p>(א) וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן. </p> | <p>(א) וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן. </p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p> | + | <p>כיוון שפסוקים אלו מופיעים באמצע ההוראות בנוגע לבניית המשכן ועבודתו, אך לפני סיפור חטא העגל, נראה שבחירת הכנהים התרחשה לפני חטא העגל<fn>זה מניח שהציווי לבנות את המשכן קדם לחטא העגל, כמו הקריאה הפשוטה של ספר שמות. עם זאת, ישנן דעות חולקות.  להרחבה, ראו <a href="Purpose of the Mishkan" data-aht="page">מטרת המשכן</a>.</fn> ולא הייתה קשורה אליו. עם זאת, נראה שמשה רומז אחרת כשהוא מתאר את השלכות חטא העגל ב<a href="Devarim10-1-9" data-aht="source">דברים י'</a>:</p> |
− | <q class="" | + | <q class="" lang="he" dir="rtl"> |
<p>(א) בָּעֵת הַהִוא אָמַר י"י אֵלַי פְּסׇל לְךָ שְׁנֵי לוּחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַעֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וְעָשִׂיתָ לְּךָ אֲרוֹן עֵץ...</p> | <p>(א) בָּעֵת הַהִוא אָמַר י"י אֵלַי פְּסׇל לְךָ שְׁנֵי לוּחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַעֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וְעָשִׂיתָ לְּךָ אֲרוֹן עֵץ...</p> | ||
<p>(ח) בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל י"י אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית י"י לַעֲמֹד לִפְנֵי י"י לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. </p> | <p>(ח) בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל י"י אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית י"י לַעֲמֹד לִפְנֵי י"י לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. </p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p> | + | <p>לכאורה, פסוקים אלו מסבירים ששבט לוי לקח התחילו בעבודתם המיוחדת<fn>נראה כי הפסוק מתייחס לכהנים (ולא לשאר שבט לוי). בעוד שנשיאת הארון אולי הייתה מבוצעת על ידי הלוים הקבועים, ברכת האומה היא תפקיד כוהני ייחודי.</fn> רק לאחר חטא העגל. איך אפשר ליישב בין הגרסאות בשמות ובדברים? יתרה מזאת, האם סביר שאהרן, שננזף על ידי משה על תפקידו ביצירת העגל, יקבל "קידום" מיד אחרי החטא?</p> |
<h2>כהנים לפני המשכן?</h2> | <h2>כהנים לפני המשכן?</h2> | ||
+ | <p>עניינים מבלבלים עוד יותר, פסוק שלישי המנהל בפרק ב 'של ספר שמואל עשוי להציב את בחירת הכוהנים בעידן עוד יותר מוקדם:<br/><br/>(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.<br/><br/>על פי פסוקים אלה (בהנחה שהם מתייחסים לאירוע יחיד), ה 'חשף את עצמו לקו הכוהנים ובחר בהם לשרת בזמן שהם היו במצרים! ולמעשה, עוד לפני בניית המשכן, הנוסח מתאר כיתה של "כֹּהֲנִים", כמו גם קבוצה המציעה קרבנות. כך, בשמות י"ט, לפני ההתגלות בסיני, האשם מתריע, "גַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל יֵי יִתְקַדָּשׁוּ", ובמהלך טקס הברית בשמות כ"ד, נכתב בתורה "וַיִּשְׁלַח אֲשֵׁאֵי שְׁלֵאֵי שֵׁלֵי עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים ". מיהם הקבוצות הללו וכיצד הן קשורות לאהרון ובניו? האם הכהנים נבחרו לפני יציאת מצרים, לפני חטא העגל, או בעקבותיו?</p> | ||
<p>Further confusing matters, פסוק שלישי המופיע ב<a href="ShemuelI2-27-28" data-aht="source">פרק ב'</a> של ספר שמואל may place the selection of the Priests in an even earlier era:</p> | <p>Further confusing matters, פסוק שלישי המופיע ב<a href="ShemuelI2-27-28" data-aht="source">פרק ב'</a> של ספר שמואל may place the selection of the Priests in an even earlier era:</p> | ||
− | <q class="" | + | <q class="" lang="he" dir="rtl"> |
<p>(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. </p> | <p>(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. </p> | ||
</q> | </q> |
Version as of 00:50, 28 August 2019
בחירת הכהנים והלויים
הקדמה
סתירה בין הפסוקים
שמות כ"ח נפתח בציווי לחנוך את אהרן ואת בניו לכהונה:
(א) וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן.
כיוון שפסוקים אלו מופיעים באמצע ההוראות בנוגע לבניית המשכן ועבודתו, אך לפני סיפור חטא העגל, נראה שבחירת הכנהים התרחשה לפני חטא העגל1 ולא הייתה קשורה אליו. עם זאת, נראה שמשה רומז אחרת כשהוא מתאר את השלכות חטא העגל בדברים י':
(א) בָּעֵת הַהִוא אָמַר י"י אֵלַי פְּסׇל לְךָ שְׁנֵי לוּחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַעֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וְעָשִׂיתָ לְּךָ אֲרוֹן עֵץ...
(ח) בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל י"י אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית י"י לַעֲמֹד לִפְנֵי י"י לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
לכאורה, פסוקים אלו מסבירים ששבט לוי לקח התחילו בעבודתם המיוחדת2 רק לאחר חטא העגל. איך אפשר ליישב בין הגרסאות בשמות ובדברים? יתרה מזאת, האם סביר שאהרן, שננזף על ידי משה על תפקידו ביצירת העגל, יקבל "קידום" מיד אחרי החטא?
כהנים לפני המשכן?
עניינים מבלבלים עוד יותר, פסוק שלישי המנהל בפרק ב 'של ספר שמואל עשוי להציב את בחירת הכוהנים בעידן עוד יותר מוקדם:
(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
על פי פסוקים אלה (בהנחה שהם מתייחסים לאירוע יחיד), ה 'חשף את עצמו לקו הכוהנים ובחר בהם לשרת בזמן שהם היו במצרים! ולמעשה, עוד לפני בניית המשכן, הנוסח מתאר כיתה של "כֹּהֲנִים", כמו גם קבוצה המציעה קרבנות. כך, בשמות י"ט, לפני ההתגלות בסיני, האשם מתריע, "גַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל יֵי יִתְקַדָּשׁוּ", ובמהלך טקס הברית בשמות כ"ד, נכתב בתורה "וַיִּשְׁלַח אֲשֵׁאֵי שְׁלֵאֵי שֵׁלֵי עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים ". מיהם הקבוצות הללו וכיצד הן קשורות לאהרון ובניו? האם הכהנים נבחרו לפני יציאת מצרים, לפני חטא העגל, או בעקבותיו?
Further confusing matters, פסוק שלישי המופיע בפרק ב' של ספר שמואל may place the selection of the Priests in an even earlier era:
(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
According to these verses (assuming they refer to a single event), Hashem revealed himself to the priestly line and chose them to serve while they were still in Egypt! And, in fact, even before the construction of the Mishkan, the text describes a class of "כֹּהֲנִים" as well as a group who offer sacrifices. Thus, in שמות י"ט, before the revelation at Sinai, Hashem warns, "גַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל י"י יִתְקַדָּשׁוּ", and during the covenantal ceremony in שמות כ"ד, the Torah states, "וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים". Who are these groups and how do they relate to Aharon and his sons? Were the priests chosen prior to the Exodus, before the Sin of the Golden Calf, or in its aftermath?
כהנים ולויים
Since the Priests and Levites served in related roles, and were part of the same tribe, it would not be surprising if they might have been designated together. Nonetheless, the text presents the commands to consecrate each group separately, discussing Aharon and sons already in שמות כ"ח, and the Levites only first בבמדבר ח'. It is noteworthy, however, that the Levites are also alluded to (albeit only in passing) בשמות ל"ח, in the midst of the Mishkan chapters:
(כא) אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן.
Did the Priests and Levites merit their elevated positions for the same reason or was Aharon's designation due to factors unrelated to those of the broader tribal appointment? Did they take place at the same or different times?
החלפת הבכורים
The selection of the tribe of Levi is integrally connected to the rejection of the firstborns:
(יב) וַאֲנִי הִנֵּה לָקַחְתִּי אֶת הַלְוִיִּם מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תַּחַת כׇּל בְּכוֹר פֶּטֶר רֶחֶם מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיוּ לִי הַלְוִיִּם. (יג) כִּי לִי כׇּל בְּכוֹר בְּיוֹם הַכֹּתִי כׇל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם הִקְדַּשְׁתִּי לִי כׇל בְּכוֹר בְּיִשְׂרָאֵל מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה לִי יִהְיוּ אֲנִי י״י.
Though the firstborns had been consecrated after מכת בכורות, they were replaced by the Levites. These verses raise several questions:
- What role was originally played by the firstborns? Were they the original Priests, Levites, or neither?
- Was their replacement by the Levites due to a sin on the part of the firstborns, or a meritorious deed of the Levites? Alternatively, was the decision a practical one unrelated to the worthiness of either group?