Selection of the Priests and Levites/1/he
בחירת הכהנים והלויים
הקדמה
סתירה בין הפסוקים
שמות כ"ח נפתח בציווי לחנוך את אהרן ואת בניו לכהונה:
(א) וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן.
כיוון שפסוקים אלו מופיעים באמצע ההוראות בנוגע לבניית המשכן ועבודתו, אך לפני סיפור חטא העגל, נראה שבחירת הכנהים התרחשה לפני חטא העגל1 ולא הייתה קשורה אליו. עם זאת, נראה שמשה רומז אחרת כשהוא מתאר את השלכות חטא העגל בדברים י':
(א) בָּעֵת הַהִוא אָמַר י"י אֵלַי פְּסׇל לְךָ שְׁנֵי לוּחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וַעֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וְעָשִׂיתָ לְּךָ אֲרוֹן עֵץ...
(ח) בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל י"י אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית י"י לַעֲמֹד לִפְנֵי י"י לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
לכאורה, פסוקים אלו מסבירים ששבט לוי לקח התחילו בעבודתם המיוחדת2 רק לאחר חטא העגל. איך אפשר ליישב בין הגרסאות בשמות ובדברים? יתרה מזאת, האם סביר שאהרן, שננזף על ידי משה על תפקידו ביצירת העגל, יקבל "קידום" מיד אחרי החטא?
כהנים לפני המשכן?
באופן מבלבל עוד יותר, פסוק שלישי המופיע בפרק ב' של ספר שמואל מתארך את בחירת הכוהנים לתקופה עוד יותר מוקדמת:
(כז) וַיָּבֹא אִישׁ אֱ-לֹהִים אֶל עֵלִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר י"י הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי אֶל בֵּית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם לְבֵית פַּרְעֹה. (כח) וּבָחֹר אֹתוֹ מִכׇּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִי לְכֹהֵן לַעֲלוֹת עַל מִזְבְּחִי לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לָשֵׂאת אֵפוֹד לְפָנָי וָאֶתְּנָה לְבֵית אָבִיךָ אֶת כׇּל אִשֵּׁי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
לפי פסוקים אלה (בהנחה שהם מתייחסים לאירוע יחיד), ה' התגלה לשושלת הכהנים ובחר בהם לעבודתו כשהם עוד היו במצרים! ולמעשה, עוד לפני בניית המשכן, הטקסט מתאר קבוצת "כֹּהֲנִים", בנוסף לקבוצה שמקריבה קרבנות. בשמות י"ט, לקראת ההתגלות בסיני, ה' מזהיר, "גַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל יֵ"י יִתְקַדָּשׁוּ", ועל טקס הברית בשמות כ"ד, כתוב "וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים". מיהן הקבוצות הללו וכיצד הן קשורות לאהרן ובניו? האם הכהנים נבחרו לפני יציאת מצרים, לפני חטא העגל, או בעקבותיו?
כהנים ולויים
הכהנים והלויים עסקו בעבודות דומות והשתייכו לאותו שבט, כך שאפשר היה לצפות שהם ייבחרו ביחד. עם זאת, הטקסט מציג ציווי נפרד לחנוך כל קבוצה אחת מהקבוצות, עם דיון על אהרן ובנים בשמות כ"ח, והתייחסות ללויים רק בבמדבר ח'. עם זאת, ראוי לציין שגם הלויים מוזכרים (אם כי רק בדרך אגב) בשמות ל"ח, בפרקים שעוסקים במשכן:
(כא) אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן.
האם הכהנים והלויים זכו במעמדם הגבוה מאותה הסיבה, או שמא אהרן נבחר מסיבה מיוחדת אחרת? האם הם נבחרו באותו זמן או בזמנים שונים?
החלפת הבכורים
הבחירה בשבט לוי קשורה באופן אינטגרלי לדחיית הבכורים:
(יב) וַאֲנִי הִנֵּה לָקַחְתִּי אֶת הַלְוִיִּם מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תַּחַת כׇּל בְּכוֹר פֶּטֶר רֶחֶם מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיוּ לִי הַלְוִיִּם. (יג) כִּי לִי כׇּל בְּכוֹר בְּיוֹם הַכֹּתִי כׇל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם הִקְדַּשְׁתִּי לִי כׇל בְּכוֹר בְּיִשְׂרָאֵל מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה לִי יִהְיוּ אֲנִי י״י.
הבכורים התקדשו לאחר מכת הבכורות, אך הם הוחלפו על ידי הלויים. הפסוקים הללו מעלים מספר שאלות:
- מה היה התפקיד מקורי של הבכורים? האם היה להם תפקיד מקביל לתפקיד הכהנים, תפקיד הלויים, או משהו אחר?
- האם הבכורים הוחלפו בעקבות חטא שהם חטאו, או בעקבות זכות מיוחדת של הלויים? לחלופין, האם הייתה סיבה מעשית להחלפה, שלא הייתה קשורה לערך של אחת מהקבוצות?