Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Acharei Mot/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 12: Line 12:
 
</category>
 
</category>
 
<category>מותם של נדב ואביהוא
 
<category>מותם של נדב ואביהוא
<p>Parashat Acharei Mot opens by referencing the tragic deaths of Nadav and Avihu, who were consumed by heavenly fire after offering incense to Hashem.&#160; What about their deed was so terrible to warrant such a severe punishment?&#160; ראו <a href="Why Were Nadav and Avihu Killed" data-aht="page">למה נהרגו נדב ואביהוא?</a></p><ul>
+
<p>פרשת&#160;אחרי מות פותחת בציון למותם הטרגי של נדב ואביהוא אשר נשרפו באש א-לוהית תוך שהם מקטירים קטורת. מה היה כל כך נורא במעשיהם אשר הצדיק עונש כה חמור?&#160; ראו <a href="Why Were Nadav and Avihu Killed" data-aht="page">למה נהרגו נדב ואביהוא?</a></p>
<li>Many<fn>ראו, לדוגמה,&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> ו<multilink><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>.</fn> suggest that even if the brothers had positive intentions, they were punished for violating proper protocol.&#160; <multilink><a href="RSRHirschVayikra10-1" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>, thus, writes that though Nadav and Avihu desired to get close to Hashem, "in the sacrificial service there is no room for subjectivity... [closeness] will not be achieved except via listening to God".&#160; What are the dangers of subjective worship?&#160; Why might R. Hirsch, specifically, have been concerned about this?</li>
+
<ul>
<li>לפי הבנת <multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">ויקרא י':א'-ב'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> בסיפור,<fn>זה הכיוון הכללי של דבריו, למרות שהדבר אינו לגמרי מפורש בהם.</fn>&#160;it is possible that the deaths were not a punishment, but rather a "work accident".&#160; According to this, Nadav and Avihu were in the wrong place at the wrong time and suffered the natural consequences. Are there "chance accidents", or must everything that occurs in the world be directly attributed to God and viewed in terms of reward and punishment?</li>
+
<li>הרבה מציעים<fn>ראו, לדוגמה,&#160;<multilink><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> ו<multilink><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">ספורנו</a><a href="SefornoVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Ovadyah Seforno" data-aht="parshan">אודות ר' עובדיה ספורנו</a></multilink>.</fn> שגם אם כוונת האחים הייתה חיובית, עונשם בא על הפרת הנהלים שנקבעו.&#160; <multilink><a href="RSRHirschVayikra10-1" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschVayikra10-1" data-aht="source">ויקרא י':א'</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>, מפרש בכיוון זה וטוען שאף על פי שנדב ואביהוא רצו להתקרב לה', "בעבודת הקרבנות אין מקום לשרירותיות סובייקטיבית ... ניתן להשיג [קרבת א-לוהים] רק על ידי שמיעה בקול ה׳ וקבלת עול מצוותיו". מהן הסכנות שבפולחן אישי? מדוע רש"ר הירש, באופן ספציפי, היה מודאג מכך במיוחד?</li>
<li>Mention of the brothers' deaths is used to introduce the laws of the Yom HaKippurim Service. What is the connection between the two? Does the service serve to correct the misdeed of Nadav and Avihu, or, alternatively, to prevent another such incident?&#160; How so?</li>
+
<li>לפי הבנת <multilink><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamVayikra10-1-2" data-aht="source">ויקרא י':א'-ב'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> בסיפור,<fn>זה הכיוון הכללי של דבריו, למרות שהדבר אינו לגמרי מפורש בהם.</fn> ייתכן שהמוות לא היה עונש, אלא "תאונת עבודה". לפי זה, נדב ואביהוא היו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון ונפגעו באופן מקרי. האם ישנן "תאונות מקריות", או שמא יש לייחס ישירות לא-לוהים את כל המתרחש בעולם ולהתייחס אליו אך ורק במונחים של שכר ועונש?</li>
 +
<li>אזכור מותם של האחים משמש כהקדמה לחוקי טיהור הקודש ועבודת יום הכיפורים. מה הקשר בין השניים? האם טקס זה שימש לתיקון החטא של נדב ואביהוא? או לחילופין, האם מטרתו הייתה למנוע הישנות אירוע כזה? אם כן, איך?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
Line 26: Line 27:
 
</category>
 
</category>
 
<category>האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?
 
<category>האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?
<p>ב<a href="Vayikra18-21" data-aht="source">ויקרא י"ח:כ"א</a> ו<a href="Vayikra20-2-5" data-aht="source">כ':ב'-ה'</a>, התורה אוסרת נתינת זרע למולך. מה כרוך בעבירה על איסור זה? חלק מהפרשנים סוברים שהפסוק מתייחס למעשה עבודה זרה, כמו שריפת ילדים או הקדשתם לאלילים, ואילו פרשנים אחרים מזהים את נתינת זרע למולך כעבירת בעלת אופי מיני, כמו יחסים או נישואים עם לא-יהודים..</p>
+
<p>ב<a href="Vayikra18-21" data-aht="source">ויקרא י"ח:כ"א</a> ו<a href="Vayikra20-2-5" data-aht="source">כ':ב'-ה'</a>, התורה אוסרת נתינת זרע למולך. מה כרוך בעבירה על איסור זה? חלק מהפרשנים סוברים שהפסוק מתייחס למעשה עבודה זרה, כמו שריפת ילדים או הקדשתם לאלילים, ואילו פרשנים אחרים מזהים את נתינת זרע למולך כעבירת בעלת אופי מיני, כמו יחסים או נישואים עם לא-יהודים..</p><ul>
<ul>
 
 
<li>איזו הוכחות אפשר למצוא בטקסט עבור כל עמדה? ראו&#160;<a href="Giving One's Seed to Molekh" data-aht="page">נתינת זרע למולך</a>.</li>
 
<li>איזו הוכחות אפשר למצוא בטקסט עבור כל עמדה? ראו&#160;<a href="Giving One's Seed to Molekh" data-aht="page">נתינת זרע למולך</a>.</li>
 
<li>התורה אוסרת נישואי תערובת עם שבעת העמים הכנעניים, אך בשום מקום לא מוזכר במפורש איסור כללי על נישואין לגוים אחרים. כיצד ניתן להבין השמטה זו, ואיך זה יכול להשפיע על הקריאה של הפרשנים בקטע זה?</li>
 
<li>התורה אוסרת נישואי תערובת עם שבעת העמים הכנעניים, אך בשום מקום לא מוזכר במפורש איסור כללי על נישואין לגוים אחרים. כיצד ניתן להבין השמטה זו, ואיך זה יכול להשפיע על הקריאה של הפרשנים בקטע זה?</li>

Version as of 22:23, 26 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת אחרי מות

האם מוקד יום הכיפורים הוא תשובה?

בזמן בית המקדש, אחת הטקסים הצפויים בשקיקה של יום הכיפורים הייתה שילוח השעיר לעזאזל, עמוס בחטאי האומה.  מי או מה זה עזאזל, ולמה שולחים לו שעיר?  ראו מדוע נשלח השעיר לעזאזל?

  • הפסוקים מצמידים את השם עזאזל לשם ה', דבר שאולי רומז שמדובר בדמות על-טבעית כלשהי.1 אך אם עזאזל הוא יישות שמימית כלשהי, למה צריך לשלוח לו עז? הלוא התורה אוסרת הקרבת קרבנות לדמויות אחרות חוץ מהקב"ה?  יתרה מזאת, האם התורה באמת מאמינה בקיומם של כוחות דמוניים?
  • אם עזאזל הוא שם מקום,2 מה המיוחד בקרבן זו שמאפשר לנו להוציא אותו מתחום המקדש? 
  • כך או כך, מה מטרת הטקס כולו? איך זה קשור לשאר קרבנות היום? איזה תפקיד השעיר ממלא בהשגת כפרה על חטאים, ואיך זה קשור לצורך המשוער של בני ישראל לחזור בתשובה בפועל על חטאים שלהם?

מותם של נדב ואביהוא

פרשת אחרי מות פותחת בציון למותם הטרגי של נדב ואביהוא אשר נשרפו באש א-לוהית תוך שהם מקטירים קטורת. מה היה כל כך נורא במעשיהם אשר הצדיק עונש כה חמור?  ראו למה נהרגו נדב ואביהוא?

  • הרבה מציעים3 שגם אם כוונת האחים הייתה חיובית, עונשם בא על הפרת הנהלים שנקבעו.  רש"ר הירשויקרא י':א'אודות ר' שמשון רפאל הירש, מפרש בכיוון זה וטוען שאף על פי שנדב ואביהוא רצו להתקרב לה', "בעבודת הקרבנות אין מקום לשרירותיות סובייקטיבית ... ניתן להשיג [קרבת א-לוהים] רק על ידי שמיעה בקול ה׳ וקבלת עול מצוותיו". מהן הסכנות שבפולחן אישי? מדוע רש"ר הירש, באופן ספציפי, היה מודאג מכך במיוחד?
  • לפי הבנת רשב"םויקרא י':א'-ב'אודות ר' שמואל בן מאיר בסיפור,4 ייתכן שהמוות לא היה עונש, אלא "תאונת עבודה". לפי זה, נדב ואביהוא היו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון ונפגעו באופן מקרי. האם ישנן "תאונות מקריות", או שמא יש לייחס ישירות לא-לוהים את כל המתרחש בעולם ולהתייחס אליו אך ורק במונחים של שכר ועונש?
  • אזכור מותם של האחים משמש כהקדמה לחוקי טיהור הקודש ועבודת יום הכיפורים. מה הקשר בין השניים? האם טקס זה שימש לתיקון החטא של נדב ואביהוא? או לחילופין, האם מטרתו הייתה למנוע הישנות אירוע כזה? אם כן, איך?

Centralization of Worship

ויקרא י"ז warns against bringing offerings outside of the Mishkan. 

  • Why does Hashem find worship on private altars problematic? 
  • What are the advantages and disadvantages of centralized worship?  How might one's service of Hashem differ if one needs to travel to the Mikdash to bring sacrifices, rather than offering them in one's backyard?
  • During which periods in Israelite history were sacrifices prohibited outside of the Mikdash?  דברים י"ב suggests two conditions for the prohibition, inheritance of Canaan and security from enemies. What is the relationship between the two? What light does this shed on the possible understandings of the commandment?  ראו מתי נאסרו במות?

האם נישואי תערובת אסורים מדאורייתא?

בויקרא י"ח:כ"א וכ':ב'-ה', התורה אוסרת נתינת זרע למולך. מה כרוך בעבירה על איסור זה? חלק מהפרשנים סוברים שהפסוק מתייחס למעשה עבודה זרה, כמו שריפת ילדים או הקדשתם לאלילים, ואילו פרשנים אחרים מזהים את נתינת זרע למולך כעבירת בעלת אופי מיני, כמו יחסים או נישואים עם לא-יהודים..

  • איזו הוכחות אפשר למצוא בטקסט עבור כל עמדה? ראו נתינת זרע למולך.
  • התורה אוסרת נישואי תערובת עם שבעת העמים הכנעניים, אך בשום מקום לא מוזכר במפורש איסור כללי על נישואין לגוים אחרים. כיצד ניתן להבין השמטה זו, ואיך זה יכול להשפיע על הקריאה של הפרשנים בקטע זה?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת אחרי מות.