Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Behar/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר</h1>
<category>Shemittah: Religious, Social, or Agrarian Focus?
+
<category>שמיטה: התמקדות דתית, חברתית או חקלאית?
 
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>&#160;מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn>&#160;לעומת זאת, מציע שלשמיטה&#160;יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p>
 
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>&#160;מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn>&#160;לעומת זאת, מציע שלשמיטה&#160;יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p>
 
<ul>
 
<ul>
Line 11: Line 11:
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>A Test of Faith?
+
<category>מבחן אמוני?
<p><a href="Vayikra26-31-35" data-aht="source">ויקרא כ"ו</a> singles out the non-observance of Shemittah as the the root cause of the nation's ultimate exile from the land of Israel.<fn>In fact, according to Rashbam, all of the blessings and curses of Vayikra 26 relate to only Shemittah and Yovel!&#160; See <a href="Blessings and Curses – Over Which Commandments" data-aht="page">ברכות וקללות – על איזו מצוות?</a> for elaboration on his approach.</fn>&#160; Indeed, Shemittah would seem to be an extraordinarily difficult commitment for an agrarian society.&#160; However, cognizant of these difficulties, Hashem reassures the nation that the crops of the sixth year will sustain them for three years.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160; To some extent, this turns the question on its head:&#160; If the people received a three-fold blessing of grain even before the seventh year began, why did the mitzvah prove so difficult to fulfill?&#160; How was it a test of faith at all?&#160; ראו <a href="Nature of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">אופי ברכת התבואה בשנה השישית</a>.</p>
+
<p><a href="Vayikra26-31-35" data-aht="source">ויקרא כ"ו</a> מציינות את חילול השמיטה כגורם העיקרי לגלות.<fn>אכן, לפי רשב"ם, כל הברכות והקללות של ויקרא כ"ו מוסבות אך ורק על שמיטה ויובל! ראו <a href="Blessings and Curses – Over Which Commandments" data-aht="page">ברכות וקללות – על איזו מצוות?</a> להרחבה על גישתו.</fn>&#160; אכן, שמיטה נראית כאתגר קשה במיוחד עבור חברה חקלאית.&#160; אולם, מתוך הכרה בקשיים הללו, ה' מנסה להרגיע אותם באמירה שהיבולים של השנה השישית יספיקו להם לשלוש שנים.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160; במידה רבה, זה הופך את השאלה על פניה:&#160; אם בני ישראל קיבלו כמות משולשת של תבואה עוד לפני תחילת השנה השביעית, כך שהצרכים שלהם כבר סופקו, מדוע היה להם כל כך קשה לשמור את מצוות השמיטה?&#160; איך זה היה בכלל מבחן אמונה?&#160; ראו <a href="Nature of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">אופי ברכת התבואה בשנה השישית</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Does Tishrei Mark the New Year?
+
<category>האם השנה מתחילה בתשרי?
 
<p>To enable the observance of Shemittah, Hashem promises a three-fold blessing of the produce of the sixth year, enough to last for three years.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160; However, if working the land is prohibited for only one year, would not a two year blessing have sufficed?</p>
 
<p>To enable the observance of Shemittah, Hashem promises a three-fold blessing of the produce of the sixth year, enough to last for three years.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160; However, if working the land is prohibited for only one year, would not a two year blessing have sufficed?</p>
 
<ul>
 
<ul>

Version as of 14:28, 24 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר

שמיטה: התמקדות דתית, חברתית או חקלאית?

מהי מטרת שנת השמיטה?  בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םג ל"טAbout Rambam Moreh Nevukhim,1 לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?2
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?3 
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.

מבחן אמוני?

ויקרא כ"ו מציינות את חילול השמיטה כגורם העיקרי לגלות.4  אכן, שמיטה נראית כאתגר קשה במיוחד עבור חברה חקלאית.  אולם, מתוך הכרה בקשיים הללו, ה' מנסה להרגיע אותם באמירה שהיבולים של השנה השישית יספיקו להם לשלוש שנים.5  במידה רבה, זה הופך את השאלה על פניה:  אם בני ישראל קיבלו כמות משולשת של תבואה עוד לפני תחילת השנה השביעית, כך שהצרכים שלהם כבר סופקו, מדוע היה להם כל כך קשה לשמור את מצוות השמיטה?  איך זה היה בכלל מבחן אמונה?  ראו אופי ברכת התבואה בשנה השישית.

האם השנה מתחילה בתשרי?

To enable the observance of Shemittah, Hashem promises a three-fold blessing of the produce of the sixth year, enough to last for three years.6  However, if working the land is prohibited for only one year, would not a two year blessing have sufficed?

  • Some Karaite commentators explain that the Shemittah year and its prohibitions do not begin in Tishrei, but rather in Nisan, at the beginning of the harvest.  This, thus, prevents the crops planted in the sixth year from being harvested in the seventh year.  And since nothing is sown during the rest of the seventh year as well, the result is two consecutive harvest-free years, requiring a three year blessing.
  • Rabbinic law, in contrast, asserts that each of Nisan and Tishrei serve as the start of the year for different purposes and laws.  What is the basis and motivation for this complex dual system?  What Biblical support can be brought for the Rabbinic notion that the agrarian or Shemittah year begins in Tishrei?
  • How else can one explain why a three year blessing was necessary?  להרחבה, ראו ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בהר.