Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Behar/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 15: Line 15:
 
</category>
 
</category>
 
<category>האם השנה מתחילה בתשרי?
 
<category>האם השנה מתחילה בתשרי?
<p>To enable the observance of Shemittah, Hashem promises a three-fold blessing of the produce of the sixth year, enough to last for three years.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160; However, if working the land is prohibited for only one year, would not a two year blessing have sufficed?</p>
+
<p><br/>&#160;להרחבה, ראו ברכת התבואה השנה השישית - לכמה שנים ?.</p>
 +
<p>כדי לאפשר קיום שמיטה, ה' מבטיח&#160;לשלש את היבול של השנה השישית, כך שהוא יספיק לשלוש שנים.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160;עם זאת, אם עבודת האדמה אסורה לשנה אחת בלבד,&#160;לכאורה יבול כפול היה צריך להספיק.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Some Karaite commentators explain that the Shemittah year and its prohibitions do not begin in Tishrei, but rather in Nisan, at the beginning of the harvest.&#160; This, thus, prevents the crops planted in the sixth year from being harvested in the seventh year.&#160; And since nothing is sown during the rest of the seventh year as well, the result is two consecutive harvest-free years, requiring a three year blessing.</li>
+
<li>יש פרשנים קראיים שמסבירים ששנת השמיטה ואיסוריה מתחילים לא בתשרי, אלא בניסן, בתחילת קציר. זה, זה מוודא שהתבואה שנזרעה בשנה השישית לא תיקצר בשנה השביעית. ומאחר ואין זריעה גם בשנה השביעית, התוצאה היא שנתיים רצופות ללא קציר, המחייבות ברכה שתספיק לשלוש שנים.</li>
<li>Rabbinic law, in contrast, asserts that each of Nisan and Tishrei serve as the start of the year for different purposes and laws.&#160; What is the basis and motivation for this complex dual system?&#160; What Biblical support can be brought for the Rabbinic notion that the agrarian or Shemittah year begins in Tishrei?</li>
+
<li>המסורת הרבנית, לעומת זאת, סוברת שגם ניסן וגם תשרי משמשים כראשי השנה לצרכים שונים. מה הבסיס והמוטיבציה למערכת כפולה זו? איזו תמיכה מקראית ניתן להביא לתפיסה הרבנית שהשנה החקלאית&#160;או השמיטה מתחילה בתשרי?</li>
<li>How else can one explain why a three year blessing was necessary?&#160; להרחבה, ראו <a href="Duration of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?</a>.</li>
+
<li>אילו הסברים אחרים יש להבטחת יבול משולש? להרחבה, ראו <a href="Duration of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 23:20, 27 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר

שמיטה: התמקדות דתית, חברתית או חקלאית?

מהי מטרת שנת השמיטה?  בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םג ל"טAbout Rambam Moreh Nevukhim,1 לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?2
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?3 
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.

מבחן אמוני?

ויקרא כ"ו מציין את חילול השמיטה כגורם העיקרי לגלות.4 אכן, שמיטה נראית כאתגר קשה במיוחד עבור חברה חקלאית.  אולם, מתוך הכרה בקשיים הללו, ה' מנסה להרגיע את בני ישראל באמירה שהיבולים של השנה השישית יספיקו להם לשלוש שנים.5 במידה רבה, זה הופך את השאלה על פניה: אם בני ישראל קיבלו כמות משולשת של תבואה עוד לפני תחילת השנה השביעית, כך שהצרכים שלהם כבר סופקו, מדוע היה להם כל כך קשה לשמור את מצוות השמיטה?  איך זה היה בכלל מבחן אמונה?  ראו אופי ברכת התבואה בשנה השישית.

האם השנה מתחילה בתשרי?


 להרחבה, ראו ברכת התבואה השנה השישית - לכמה שנים ?.

כדי לאפשר קיום שמיטה, ה' מבטיח לשלש את היבול של השנה השישית, כך שהוא יספיק לשלוש שנים.6 עם זאת, אם עבודת האדמה אסורה לשנה אחת בלבד, לכאורה יבול כפול היה צריך להספיק.

  • יש פרשנים קראיים שמסבירים ששנת השמיטה ואיסוריה מתחילים לא בתשרי, אלא בניסן, בתחילת קציר. זה, זה מוודא שהתבואה שנזרעה בשנה השישית לא תיקצר בשנה השביעית. ומאחר ואין זריעה גם בשנה השביעית, התוצאה היא שנתיים רצופות ללא קציר, המחייבות ברכה שתספיק לשלוש שנים.
  • המסורת הרבנית, לעומת זאת, סוברת שגם ניסן וגם תשרי משמשים כראשי השנה לצרכים שונים. מה הבסיס והמוטיבציה למערכת כפולה זו? איזו תמיכה מקראית ניתן להביא לתפיסה הרבנית שהשנה החקלאית או השמיטה מתחילה בתשרי?
  • אילו הסברים אחרים יש להבטחת יבול משולש? להרחבה, ראו ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בהר.