Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Behar/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר</h1>
<category>Shemittah: Religious, Social, or Agrarian Focus?
+
<category>שמיטה: התמקדות דתית, חברתית או חקלאית?
<p>What is the purpose of the Shemittah year?&#160; While&#160;<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> focuses on how Shemittah facilitates spiritual growth and recognition of Hashem, <multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>emphasizes how it inculcates social equality and concern for the less fortunate.&#160; <multilink><a href="RambamMorehNevukhim3-39" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim3-39" data-aht="source">מורה נבוכים ג':ל"ט</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> offers a third option, suggesting that Shemittah serves a practical function in maintaining the fertility of the land.</p>
+
<p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?&#160; בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>&#160;מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה',&#160;<multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink>&#160;מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn>&#160;לעומת זאת, מציע שלשמיטה&#160;יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Is it possible that certain commandments were ordained purely for utilitarian purposes? What other mitzvot might be understood in a similar fashion?&#160; For one example, see Ralbag on <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>.</li>
+
<li>האם יתכן שמצוות מסוימות&#160;ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?<fn>ראו רשב"ם ורמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ורלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>. כולם מסבירים שההיבטים של כל אחד מהחוקים הללו קשורים בדאגה לבריאות האדם.&#160; ראו גם רמב"ם המציע שמטרת <a href="Purpose and Placement of the Incense Altar" data-aht="page">הקטורת</a> היתה להפיג את הריח הרע של פגרי הקרבנות.</fn></li>
<li>Does the Torah promote a world outlook closer to capitalism or socialism?&#160; What do the laws of Shemittah suggest?<fn><span class="aht-text">See </span><multilink><a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">Ze'ev Jabotinsky</a><a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז'בוטינסקי, כתבים, חלק ט', אומה וחברה, עמ' 180-173</a></multilink>&#160;who notes that the seven year Shemittah cycle and the Jubilee year combine elements of both capitalism and socialism, allowing for checks and balances between the two systems. For six years, a free market economy allows for growth and competition, while the seventh year is designed to mitigate the pitfalls of such a system and reduce the gaps between the different strata of society.</fn></li>
+
<li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה&#160;ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>ראו <a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז׳בוטינסקי</a> שמציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של שתי המערכות. במשך שש שנים כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ולמעט את הפערים בין עשירים לעניים.</fn>&#160;</li>
<li>How are Shemittah and Shabbat similar?&#160; What benefits are engendered by an enforced resting and refraining from work?&#160; For more, see <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>.</li>
+
<li>במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>A Test of Faith?
+
<category>מבחן אמוני?
<p><a href="Vayikra26-31-35" data-aht="source">ויקרא כ"ו</a> singles out the non-observance of Shemittah as the the root cause of the nation's ultimate exile from the land of Israel.<fn>In fact, according to Rashbam, all of the blessings and curses of Vayikra 26 relate to only Shemittah and Yovel!&#160; See <a href="Blessings and Curses – Over Which Commandments" data-aht="page">ברכות וקללות – על איזו מצוות?</a> for elaboration on his approach.</fn>&#160; Indeed, Shemittah would seem to be an extraordinarily difficult commitment for an agrarian society.&#160; However, cognizant of these difficulties, Hashem reassures the nation that the crops of the sixth year will sustain them for three years.<fn>See <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160; To some extent, this turns the question on its head:&#160; If the people received a three-fold blessing of grain even before the seventh year began, why did the mitzvah prove so difficult to fulfill?&#160; How was it a test of faith at all?&#160; See <a href="Nature of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">אופי ברכת התבואה בשנה השישית</a>.</p>
+
<p><a href="Vayikra26-31-35" data-aht="source">ויקרא כ"ו</a> מציין את חילול השמיטה כגורם העיקרי לגלות.<fn>אכן, לפי רשב"ם, כל הברכות והקללות של ויקרא כ"ו מוסבות אך ורק על שמיטה ויובל! ראו <a href="Blessings and Curses – Over Which Commandments" data-aht="page">ברכות וקללות – על אילו מצוות?</a> להרחבה על גישתו.</fn>&#160;אכן, שמיטה נראית כאתגר קשה במיוחד עבור חברה חקלאית. אולם, מתוך הכרה בקשיים הללו, ה' מנסה להרגיע את בני ישראל באמירה שהיבולים של השנה השישית יספיקו להם לשלוש שנים.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn> במידה רבה, זה הופך את השאלה על פניה: אם בני ישראל קיבלו כמות משולשת של תבואה עוד לפני תחילת השנה השביעית, כך שהצרכים שלהם כבר סופקו, מדוע היה להם כל כך קשה לשמור את מצוות השמיטה? איך זה היה בכלל מבחן אמונה? ראו <a href="Nature of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">אופי ברכת התבואה בשנה השישית</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Does Tishrei Mark the New Year?
+
<category>האם השנה מתחילה בתשרי?
<p>To enable the observance of Shemittah, Hashem promises a three-fold blessing of the produce of the sixth year, enough to last for three years.<fn>See <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160; However, if working the land is prohibited for only one year, would not a two year blessing have sufficed?</p><ul>
+
<p>כדי לאפשר את קיום השמיטה, ה' מבטיח&#160;לשלש את היבול של השנה השישית, כך שהוא יספיק לשלוש שנים.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn>&#160;עם זאת, אם עבודת האדמה אסורה לשנה אחת בלבד, לכאורה יבול כפול היה צריך להספיק.</p>
<li>Some Karaite commentators explain that the Shemittah year and its prohibitions do not begin in Tishrei, but rather in Nisan, at the beginning of the harvest.&#160; This, thus, prevents the crops planted in the sixth year from being harvested in the seventh year.&#160; And since nothing is sown during the rest of the seventh year as well, the result is two consecutive harvest-free years, requiring a three year blessing.</li>
+
<ul>
<li>Rabbinic law, in contrast, asserts that each of Nisan and Tishrei serve as the start of the year for different purposes and laws.&#160; What is the basis and motivation for this complex dual system?&#160; What Biblical support can be brought for the Rabbinic notion that the agrarian or Shemittah year begins in Tishrei?</li>
+
<li>יש פרשנים קראיים שמסבירים ששנת השמיטה ואיסוריה מתחילים לא בתשרי, אלא בניסן, בתחילת קציר. זה מוודא שהתבואה שנזרעה בשנה השישית לא תיקצר בשנה השביעית. ומאחר ואין זריעה גם בשנה השביעית, התוצאה היא שנתיים רצופות ללא קציר, המחייבות ברכה שתספיק לשלוש שנים.</li>
<li>How else can one explain why a three year blessing was necessary?&#160; For more, see <a href="Duration of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?</a>.</li>
+
<li>המסורת הרבנית, לעומת זאת, סוברת שגם ניסן וגם תשרי משמשים כראשי השנה לצרכים שונים. מה הבסיס והמוטיבציה למערכת כפולה זו? איזו תמיכה מקראית ניתן להביא לתפיסה הרבנית שהשנה החקלאית&#160;או שנת השמיטה מתחילה בתשרי?</li>
 +
<li>אילו הסברים אחרים יש להבטחת יבול משולש? להרחבה, ראו <a href="Duration of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 08:23, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר

שמיטה: התמקדות דתית, חברתית או חקלאית?

מהי מטרת שנת השמיטה?  בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םג ל"טAbout Rambam Moreh Nevukhim,1 לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?2
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?3 
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.

מבחן אמוני?

ויקרא כ"ו מציין את חילול השמיטה כגורם העיקרי לגלות.4 אכן, שמיטה נראית כאתגר קשה במיוחד עבור חברה חקלאית. אולם, מתוך הכרה בקשיים הללו, ה' מנסה להרגיע את בני ישראל באמירה שהיבולים של השנה השישית יספיקו להם לשלוש שנים.5 במידה רבה, זה הופך את השאלה על פניה: אם בני ישראל קיבלו כמות משולשת של תבואה עוד לפני תחילת השנה השביעית, כך שהצרכים שלהם כבר סופקו, מדוע היה להם כל כך קשה לשמור את מצוות השמיטה? איך זה היה בכלל מבחן אמונה? ראו אופי ברכת התבואה בשנה השישית.

האם השנה מתחילה בתשרי?

כדי לאפשר את קיום השמיטה, ה' מבטיח לשלש את היבול של השנה השישית, כך שהוא יספיק לשלוש שנים.6 עם זאת, אם עבודת האדמה אסורה לשנה אחת בלבד, לכאורה יבול כפול היה צריך להספיק.

  • יש פרשנים קראיים שמסבירים ששנת השמיטה ואיסוריה מתחילים לא בתשרי, אלא בניסן, בתחילת קציר. זה מוודא שהתבואה שנזרעה בשנה השישית לא תיקצר בשנה השביעית. ומאחר ואין זריעה גם בשנה השביעית, התוצאה היא שנתיים רצופות ללא קציר, המחייבות ברכה שתספיק לשלוש שנים.
  • המסורת הרבנית, לעומת זאת, סוברת שגם ניסן וגם תשרי משמשים כראשי השנה לצרכים שונים. מה הבסיס והמוטיבציה למערכת כפולה זו? איזו תמיכה מקראית ניתן להביא לתפיסה הרבנית שהשנה החקלאית או שנת השמיטה מתחילה בתשרי?
  • אילו הסברים אחרים יש להבטחת יבול משולש? להרחבה, ראו ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בהר.