Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Behar/0/he"
(Copy from /en) |
|||
(13 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 2: | Line 2: | ||
<page type="Basic"> | <page type="Basic"> | ||
− | <h1></h1> | + | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר</h1> |
− | <category> | + | <category>שמיטה: התמקדות דתית, חברתית או חקלאית? |
− | <p> | + | <p>מהי <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>?  בעוד ש<multilink><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', <multilink><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra25-2" data-aht="source">ויקרא כ"ה:ב'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. <multilink><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim339" data-aht="source">ג ל"ט</a><a href="Rambam Moreh Nevukhim" data-aht="parshan">About Rambam Moreh Nevukhim</a></multilink>,<fn>ראו בגישה השנייה של רמב"ם כאן.</fn> לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?<fn>ראו רשב"ם ורמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Laws of Kashrut" data-aht="page">מטרת חוקי כשרות</a> ורלב"ג לגבי <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>. כולם מסבירים שההיבטים של כל אחד מהחוקים הללו קשורים בדאגה לבריאות האדם.  ראו גם רמב"ם המציע שמטרת <a href="Purpose and Placement of the Incense Altar" data-aht="page">הקטורת</a> היתה להפיג את הריח הרע של פגרי הקרבנות.</fn></li> |
− | < | + | <li>האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?<fn>ראו <a href="ZeevJabotinskyWritingsVol9pp173-180" data-aht="source">זאב ז׳בוטינסקי</a> שמציין כי מחזורי השמיטה והיובל משלבים אלמנטים של שתי המערכות. במשך שש שנים כלכלת שוק חופשי מאפשרת צמיחה ותחרות, בעוד שהשנה השביעית מנסה להבטיח כי נמנעות המלכודות של מערכת כזו, ולמעט את הפערים בין עשירים לעניים.</fn> </li> |
− | <li> | + | <li>במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו <a href="Purpose of Shemittah" data-aht="page">מטרת שנת השמיטה</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>מבחן אמוני? |
− | <p><a href="Vayikra26-31-35" data-aht="source"> | + | <p><a href="Vayikra26-31-35" data-aht="source">ויקרא כ"ו</a> מציין את חילול השמיטה כגורם העיקרי לגלות.<fn>אכן, לפי רשב"ם, כל הברכות והקללות של ויקרא כ"ו מוסבות אך ורק על שמיטה ויובל! ראו <a href="Blessings and Curses – Over Which Commandments" data-aht="page">ברכות וקללות – על אילו מצוות?</a> להרחבה על גישתו.</fn> אכן, שמיטה נראית כאתגר קשה במיוחד עבור חברה חקלאית. אולם, מתוך הכרה בקשיים הללו, ה' מנסה להרגיע את בני ישראל באמירה שהיבולים של השנה השישית יספיקו להם לשלוש שנים.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn> במידה רבה, זה הופך את השאלה על פניה: אם בני ישראל קיבלו כמות משולשת של תבואה עוד לפני תחילת השנה השביעית, כך שהצרכים שלהם כבר סופקו, מדוע היה להם כל כך קשה לשמור את מצוות השמיטה? איך זה היה בכלל מבחן אמונה? ראו <a href="Nature of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">אופי ברכת התבואה בשנה השישית</a>.</p> |
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>האם השנה מתחילה בתשרי? |
− | <p> | + | <p>כדי לאפשר את קיום השמיטה, ה' מבטיח לשלש את היבול של השנה השישית, כך שהוא יספיק לשלוש שנים.<fn>ראו <a href="Vayikra25-20-22" data-aht="source">ויקרא כ"ה:כ'-כ"ב</a>.</fn> עם זאת, אם עבודת האדמה אסורה לשנה אחת בלבד, לכאורה יבול כפול היה צריך להספיק.</p> |
− | <li> | + | <ul> |
− | <li> | + | <li>יש פרשנים קראיים שמסבירים ששנת השמיטה ואיסוריה מתחילים לא בתשרי, אלא בניסן, בתחילת קציר. זה מוודא שהתבואה שנזרעה בשנה השישית לא תיקצר בשנה השביעית. ומאחר ואין זריעה גם בשנה השביעית, התוצאה היא שנתיים רצופות ללא קציר, המחייבות ברכה שתספיק לשלוש שנים.</li> |
− | <li> | + | <li>המסורת הרבנית, לעומת זאת, סוברת שגם ניסן וגם תשרי משמשים כראשי השנה לצרכים שונים. מה הבסיס והמוטיבציה למערכת כפולה זו? איזו תמיכה מקראית ניתן להביא לתפיסה הרבנית שהשנה החקלאית או שנת השמיטה מתחילה בתשרי?</li> |
+ | <li>אילו הסברים אחרים יש להבטחת יבול משולש? להרחבה, ראו <a href="Duration of the Pre-Shemittah Blessing of the Produce" data-aht="page">ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?</a>.</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>עוד... |
− | <p> | + | <p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Behar/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת בהר</a>.</p> |
</category> | </category> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Latest revision as of 07:23, 4 June 2020
נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר
שמיטה: התמקדות דתית, חברתית או חקלאית?
מהי מטרת שנת השמיטה? בעוד שרמב"ן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"ל מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"ם,1 לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.
- האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?2
- האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?3
- במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.
מבחן אמוני?
ויקרא כ"ו מציין את חילול השמיטה כגורם העיקרי לגלות.4 אכן, שמיטה נראית כאתגר קשה במיוחד עבור חברה חקלאית. אולם, מתוך הכרה בקשיים הללו, ה' מנסה להרגיע את בני ישראל באמירה שהיבולים של השנה השישית יספיקו להם לשלוש שנים.5 במידה רבה, זה הופך את השאלה על פניה: אם בני ישראל קיבלו כמות משולשת של תבואה עוד לפני תחילת השנה השביעית, כך שהצרכים שלהם כבר סופקו, מדוע היה להם כל כך קשה לשמור את מצוות השמיטה? איך זה היה בכלל מבחן אמונה? ראו אופי ברכת התבואה בשנה השישית.
האם השנה מתחילה בתשרי?
כדי לאפשר את קיום השמיטה, ה' מבטיח לשלש את היבול של השנה השישית, כך שהוא יספיק לשלוש שנים.6 עם זאת, אם עבודת האדמה אסורה לשנה אחת בלבד, לכאורה יבול כפול היה צריך להספיק.
- יש פרשנים קראיים שמסבירים ששנת השמיטה ואיסוריה מתחילים לא בתשרי, אלא בניסן, בתחילת קציר. זה מוודא שהתבואה שנזרעה בשנה השישית לא תיקצר בשנה השביעית. ומאחר ואין זריעה גם בשנה השביעית, התוצאה היא שנתיים רצופות ללא קציר, המחייבות ברכה שתספיק לשלוש שנים.
- המסורת הרבנית, לעומת זאת, סוברת שגם ניסן וגם תשרי משמשים כראשי השנה לצרכים שונים. מה הבסיס והמוטיבציה למערכת כפולה זו? איזו תמיכה מקראית ניתן להביא לתפיסה הרבנית שהשנה החקלאית או שנת השמיטה מתחילה בתשרי?
- אילו הסברים אחרים יש להבטחת יבול משולש? להרחבה, ראו ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בהר.