Shabbat Table Topics – Parashat Behar/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

נושאים לשולחן שבת – פרשת בהר

Shemittah: Religious, Social, or Agrarian Focus?

מהי מטרת שנת השמיטה?  בעוד שרמב"ןויקרא כ"ה:ב'אודות ר' משה בן נחמן מתמקד ביכולת של שנת השמיטה לסייע לצמיחה הרוחנית של האדם ולהעמיק את הכרתו במלכות ה', שד"לויקרא כ"ה:ב'אודות ר' שמואל דוד לוצאטו מדגיש שהשמיטה מעודדת שוויון חברתי ודאגה לעניים. רמב"םג ל"טAbout Rambam Moreh Nevukhim,1 לעומת זאת, מציע שלשמיטה יש תפקיד פרקטי: היא שומרת על הבריאות והפוריות של הקרקע.

  • האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו למטרות תועלתניות בלבד? לאילו מצוות אחרות ניתן הסבר כזה?2
  • האם התורה מקדמת קפיטליזם או סוציאליזם? מה ניתן להבין מהלכות שמיטה?3 
  • במה שמיטה ושבת דומות? איזה יתרון יש למנוחה כפויה? להרחבה, ראו מטרת שנת השמיטה.

A Test of Faith?

ויקרא כ"ו singles out the non-observance of Shemittah as the the root cause of the nation's ultimate exile from the land of Israel.4  Indeed, Shemittah would seem to be an extraordinarily difficult commitment for an agrarian society.  However, cognizant of these difficulties, Hashem reassures the nation that the crops of the sixth year will sustain them for three years.5  To some extent, this turns the question on its head:  If the people received a three-fold blessing of grain even before the seventh year began, why did the mitzvah prove so difficult to fulfill?  How was it a test of faith at all?  ראו אופי ברכת התבואה בשנה השישית.

Does Tishrei Mark the New Year?

To enable the observance of Shemittah, Hashem promises a three-fold blessing of the produce of the sixth year, enough to last for three years.6  However, if working the land is prohibited for only one year, would not a two year blessing have sufficed?

  • Some Karaite commentators explain that the Shemittah year and its prohibitions do not begin in Tishrei, but rather in Nisan, at the beginning of the harvest.  This, thus, prevents the crops planted in the sixth year from being harvested in the seventh year.  And since nothing is sown during the rest of the seventh year as well, the result is two consecutive harvest-free years, requiring a three year blessing.
  • Rabbinic law, in contrast, asserts that each of Nisan and Tishrei serve as the start of the year for different purposes and laws.  What is the basis and motivation for this complex dual system?  What Biblical support can be brought for the Rabbinic notion that the agrarian or Shemittah year begins in Tishrei?
  • How else can one explain why a three year blessing was necessary?  להרחבה, ראו ברכת התבואה בשנה השישית – לכמה שנים?.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בהר.