Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Bereshit/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בראשית</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בראשית</h1>
 
<category>סתירות וכפילויות
 
<category>סתירות וכפילויות
<p>בעת לימוד תורה, הקורא נחשף לעיתים קרובות לסיפורים שנדמים כמכילים כפילויות מיותרות או אפילו סתירות פנימיות. כבר בפרקים הראשונים של ספר בראשית ישנו מקרה שכזה. בריאת העולם מתוארת פעמיים, בן בפרק א' והן בפרק ב'ף ושני התיאורים נדמים כסותרים בנקודות רבות.</p>
+
<p>בעת לימוד תורה, הקורא נחשף לעיתים קרובות לסיפורים שנדמים כמכילים כפילויות מיותרות או אפילו סתירות פנימיות. כבר בפרקים הראשונים של ספר בראשית ישנו מקרה שכזה. בריאת העולם מתוארת פעמיים, הן בפרק א' והן בפרק ב', ושני התיאורים נדמים כסותרים בנקודות רבות.</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>באופן כללי, כיצד ניתן להסביר סתירות או כפילויות בטקסט המקראי?</li>
 
<li>באופן כללי, כיצד ניתן להסביר סתירות או כפילויות בטקסט המקראי?</li>
<li>במקרה הספציפי שלנו, פרשנים מתמודדים עם הכפילויות בדרכים שונות. ישנם כאלו המציעים כי זהו רק כלי ספרותי בו תיאור&#160;כללי קודם לתיאור מפורט של אירוע מסויים. אחרים יותר פילוסופיים בגישתם, וטוענים כי כל תיאור מתמקד בהיבט שונה של האדם ושל העולם. הגישה האחרונה מציעה כי שני הפרקים אינם מתייחסים לאותו האירוע כלל;&#160;הראשון מתאר את בריאת העולם והאנושות בכללותה, בעוד השני מתאר את יצירתו של יחיד בשם "אדם". אילו מהגישות נראית לכם הכי משכנעת?</li>
+
<li>במקרה הספציפי שלנו, הפרשנים מתמודדים עם הכפילויות בדרכים שונות. ישנם כאלו המציעים כי זהו רק כלי ספרותי בו תיאור&#160;כללי קודם לתיאור מפורט של אירוע מסויים. אחרים יותר פילוסופיים בגישתם, וטוענים כי כל תיאור מתמקד בהיבט שונה של האדם ושל העולם. גישה נוספת מציעה כי שני הפרקים אינם מתייחסים לאותו האירוע כלל;&#160;הראשון מתאר את בריאת העולם והאנושות בכללותה, בעוד השני מתאר את יצירתו של יחיד בשם "אדם". אילו מהגישות הכי משכנעת אתכם?</li>
<li>להרחבה ראו&#160;<a href="Two Accounts of Creation: Bereshit 1–2" data-aht="page">שני סיפורי הבריאה</a>.</li>
+
<li>להרחבה, ראו&#160;<a href="Two Accounts of Creation: Bereshit 1–2" data-aht="page">שני סיפורי הבריאה: בראשית א'–ב'</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>דחייה ופשע<br/>
+
<category>דחייה ופשע
<p>בקדמת עדן, הסופר ג'ון סטיינבק מדבר על אופיו האוניברסלי של סיפור קין והבל:</p>
+
<p>ב"קדמת עדן", הסופר ג'ון סטיינבק מדבר על אופיו האוניברסלי של סיפור קין והבל:</p>
<p style="padding-left: 30px;"><i>I think this is the best-known story in the world because it is everybody’s story. I think it is the symbol story of the human soul… The greatest terror a child can have is that he is not loved, and rejection is the hell he fears. I think everyone in the world to a large or small extent has felt rejection. And with rejection comes anger, and with anger some kind of crime in revenge for the rejection, and with the crime guilt—and there is the story of mankind</i></p>
+
<p>המוטיב של "בחירה ודחייה" חוזר לאורך כל ספר בראשית. האם כל אלו שנדחו הגיבו באופן אותו מתאר&#160;סטיינבק? האם אפשרי להשתמש בדחייה כזרז להתנהגות חיובית ולא שלילית?</p>
<p>The theme of "chosenness and rejection" repeats throughout Sefer Bereshit.&#160; Do all of those who are rejected react in the way described by Steinbeck?&#160; Is it possible for rejection to be used as a catalyst for positive actions rather than negative?</p>
+
<p>בסיפור קין והבל, האם ה' דוחה את קין, או רק את קורבנו? מה בקין או בקורבנו לא מצא חן בעיני ה'? לבסוף, מדוע קין מוציא את הכעס שלו על הבל במקום על ה'? ראו&#160;<a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית קורבנו של קין</a> וגם את הנושא של <a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין רוצח במזיד או בשוגג?</a></p>
<p>In the story of Kayin and Hevel, does Hashem even reject Kayin, or just his offering? What about either Kayin or his gift was displeasing to Hashem? &#160;Finally, why does Kayin take out his anger on Hevel rather than on Hashem?&#160; See&#160;<a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">Kayin's Sacrifice Rejected</a> and&#160;<a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">Kayin Intentional or Unintentional Murderer</a>.</p>
 
 
</category>
 
</category>
<category>Technology and Morality
+
<category>טכנולוגיה ומוסריות
<p>The enigmatic tale of Lemekh and his wives touches on many issues including guilt and the power of repentance, the downsides to polygamy, and the dangers of technological advances.</p><ul>
+
<p>הסיפור הסתום של למך ונשותיו נוגע בנושאים רבים, לרבות אשמה וכוחה של תשובה, חסרונותיה של פוליגמיה, והסכנות הכרוכות בהתקדמות טכנולוגית.</p>
<li>Which is the worse penalty&#160;– a guilty conscience or a physical punishment? See Seforno's take on this question in his analysis of <a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">Lemekh's Monologue</a>.</li>
+
<ul>
<li>Is there any correlation between technological advances and the morality of a society? How often does scientific progress promote ethical behavior?&#160; How often does it lead to its deterioration? See how Ramban, HaKetav VeHakabbalah, and Cassuto address these questions in their reading of <a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">Lemekh's Monologue</a>.</li>
+
<li>איזה עונש חמור יותר&#160;– תחושת אשמה או עונש פיזי? ראו תשובתו של ספורנו לשאלה זו בניתוחו ל<a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">נאומו של למך</a>.</li>
 +
<li>האם ישנה התאמה כלשהי בין התקדמות טכנולוגית לבין מוסריותה של החברה? באיזו תדירות התקדמות מדעית מעודדת התנהגות מוסרית? באיזו תדירות היא מובילה להתדרדרות? ראו כיצד רמב"ם, הכתב והקבלה, וקאסוטו מתייחסים לשאלות הללו בפירושיהם ל<a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">נאומו של למך</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Bereshit/TopicList" data-aht="page">Parashat Bereshit Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Bereshit" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת בראשית</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 00:14, 7 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת בראשית

סתירות וכפילויות

בעת לימוד תורה, הקורא נחשף לעיתים קרובות לסיפורים שנדמים כמכילים כפילויות מיותרות או אפילו סתירות פנימיות. כבר בפרקים הראשונים של ספר בראשית ישנו מקרה שכזה. בריאת העולם מתוארת פעמיים, הן בפרק א' והן בפרק ב', ושני התיאורים נדמים כסותרים בנקודות רבות.

  • באופן כללי, כיצד ניתן להסביר סתירות או כפילויות בטקסט המקראי?
  • במקרה הספציפי שלנו, הפרשנים מתמודדים עם הכפילויות בדרכים שונות. ישנם כאלו המציעים כי זהו רק כלי ספרותי בו תיאור כללי קודם לתיאור מפורט של אירוע מסויים. אחרים יותר פילוסופיים בגישתם, וטוענים כי כל תיאור מתמקד בהיבט שונה של האדם ושל העולם. גישה נוספת מציעה כי שני הפרקים אינם מתייחסים לאותו האירוע כלל; הראשון מתאר את בריאת העולם והאנושות בכללותה, בעוד השני מתאר את יצירתו של יחיד בשם "אדם". אילו מהגישות הכי משכנעת אתכם?
  • להרחבה, ראו שני סיפורי הבריאה: בראשית א'–ב'.

דחייה ופשע

ב"קדמת עדן", הסופר ג'ון סטיינבק מדבר על אופיו האוניברסלי של סיפור קין והבל:

המוטיב של "בחירה ודחייה" חוזר לאורך כל ספר בראשית. האם כל אלו שנדחו הגיבו באופן אותו מתאר סטיינבק? האם אפשרי להשתמש בדחייה כזרז להתנהגות חיובית ולא שלילית?

בסיפור קין והבל, האם ה' דוחה את קין, או רק את קורבנו? מה בקין או בקורבנו לא מצא חן בעיני ה'? לבסוף, מדוע קין מוציא את הכעס שלו על הבל במקום על ה'? ראו דחיית קורבנו של קין וגם את הנושא של קין – רוצח במזיד או בשוגג?

טכנולוגיה ומוסריות

הסיפור הסתום של למך ונשותיו נוגע בנושאים רבים, לרבות אשמה וכוחה של תשובה, חסרונותיה של פוליגמיה, והסכנות הכרוכות בהתקדמות טכנולוגית.

  • איזה עונש חמור יותר – תחושת אשמה או עונש פיזי? ראו תשובתו של ספורנו לשאלה זו בניתוחו לנאומו של למך.
  • האם ישנה התאמה כלשהי בין התקדמות טכנולוגית לבין מוסריותה של החברה? באיזו תדירות התקדמות מדעית מעודדת התנהגות מוסרית? באיזו תדירות היא מובילה להתדרדרות? ראו כיצד רמב"ם, הכתב והקבלה, וקאסוטו מתייחסים לשאלות הללו בפירושיהם לנאומו של למך.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בראשית.