Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Bereshit/0/he"
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
||
Line 14: | Line 14: | ||
<p>בקדמת עדן, הסופר ג'ון סטיינבק מדבר על אופיו האוניברסלי של סיפור קין והבל:</p> | <p>בקדמת עדן, הסופר ג'ון סטיינבק מדבר על אופיו האוניברסלי של סיפור קין והבל:</p> | ||
<p style="padding-left: 30px;"><i>I think this is the best-known story in the world because it is everybody’s story. I think it is the symbol story of the human soul… The greatest terror a child can have is that he is not loved, and rejection is the hell he fears. I think everyone in the world to a large or small extent has felt rejection. And with rejection comes anger, and with anger some kind of crime in revenge for the rejection, and with the crime guilt—and there is the story of mankind</i></p> | <p style="padding-left: 30px;"><i>I think this is the best-known story in the world because it is everybody’s story. I think it is the symbol story of the human soul… The greatest terror a child can have is that he is not loved, and rejection is the hell he fears. I think everyone in the world to a large or small extent has felt rejection. And with rejection comes anger, and with anger some kind of crime in revenge for the rejection, and with the crime guilt—and there is the story of mankind</i></p> | ||
− | <p> | + | <p>התמה של "בחירה ודחייה" חוזרת לאורך כל ספר בראשית. האם כל אלו שנדחו הגיבו באופן אותו מתאר סטיינבק? האם אפשרי להשתמש בדחייה כזרז להתנהגות חיובית ולא שלילית?</p> |
− | <p> | + | <p>בסיפור קין והבל, האם ה' דוחה את קין, או רק את קורבנו? מה בקין או בקורבנו לא מצא חן בעיני ה'? לבסוף, מדוע קין מוציא את הכעס שלו על הבל במקום על ה'? ראו <a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית קורבנו של קין</a> ו<a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין – רוצח במזיד או בשוגג?</a></p> |
</category> | </category> | ||
<category>Technology and Morality | <category>Technology and Morality | ||
− | <p>The enigmatic tale of Lemekh and his wives touches on many issues including guilt and the power of repentance, the downsides to polygamy, and the dangers of technological advances.</p><ul> | + | <p>The enigmatic tale of Lemekh and his wives touches on many issues including guilt and the power of repentance, the downsides to polygamy, and the dangers of technological advances.</p> |
+ | <ul> | ||
<li>Which is the worse penalty – a guilty conscience or a physical punishment? See Seforno's take on this question in his analysis of <a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">Lemekh's Monologue</a>.</li> | <li>Which is the worse penalty – a guilty conscience or a physical punishment? See Seforno's take on this question in his analysis of <a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">Lemekh's Monologue</a>.</li> | ||
<li>Is there any correlation between technological advances and the morality of a society? How often does scientific progress promote ethical behavior?  How often does it lead to its deterioration? See how Ramban, HaKetav VeHakabbalah, and Cassuto address these questions in their reading of <a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">Lemekh's Monologue</a>.</li> | <li>Is there any correlation between technological advances and the morality of a society? How often does scientific progress promote ethical behavior?  How often does it lead to its deterioration? See how Ramban, HaKetav VeHakabbalah, and Cassuto address these questions in their reading of <a href="Lemekh's Monologue" data-aht="page">Lemekh's Monologue</a>.</li> |
Version as of 01:29, 9 July 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת בראשית
סתירות וכפילויות
בעת לימוד תורה, הקורא נחשף לעיתים קרובות לסיפורים שנדמים כמכילים כפילויות מיותרות או אפילו סתירות פנימיות. כבר בפרקים הראשונים של ספר בראשית ישנו מקרה שכזה. בריאת העולם מתוארת פעמיים, בן בפרק א' והן בפרק ב'ף ושני התיאורים נדמים כסותרים בנקודות רבות.
- באופן כללי, כיצד ניתן להסביר סתירות או כפילויות בטקסט המקראי?
- במקרה הספציפי שלנו, פרשנים מתמודדים עם הכפילויות בדרכים שונות. ישנם כאלו המציעים כי זהו רק כלי ספרותי בו תיאור כללי קודם לתיאור מפורט של אירוע מסויים. אחרים יותר פילוסופיים בגישתם, וטוענים כי כל תיאור מתמקד בהיבט שונה של האדם ושל העולם. הגישה האחרונה מציעה כי שני הפרקים אינם מתייחסים לאותו האירוע כלל; הראשון מתאר את בריאת העולם והאנושות בכללותה, בעוד השני מתאר את יצירתו של יחיד בשם "אדם". אילו מהגישות הכי משכנעת אתכם?
- להרחבה ראו שני סיפורי הבריאה.
דחייה ופשע
בקדמת עדן, הסופר ג'ון סטיינבק מדבר על אופיו האוניברסלי של סיפור קין והבל:
I think this is the best-known story in the world because it is everybody’s story. I think it is the symbol story of the human soul… The greatest terror a child can have is that he is not loved, and rejection is the hell he fears. I think everyone in the world to a large or small extent has felt rejection. And with rejection comes anger, and with anger some kind of crime in revenge for the rejection, and with the crime guilt—and there is the story of mankind
התמה של "בחירה ודחייה" חוזרת לאורך כל ספר בראשית. האם כל אלו שנדחו הגיבו באופן אותו מתאר סטיינבק? האם אפשרי להשתמש בדחייה כזרז להתנהגות חיובית ולא שלילית?
בסיפור קין והבל, האם ה' דוחה את קין, או רק את קורבנו? מה בקין או בקורבנו לא מצא חן בעיני ה'? לבסוף, מדוע קין מוציא את הכעס שלו על הבל במקום על ה'? ראו דחיית קורבנו של קין וקין – רוצח במזיד או בשוגג?
Technology and Morality
The enigmatic tale of Lemekh and his wives touches on many issues including guilt and the power of repentance, the downsides to polygamy, and the dangers of technological advances.
- Which is the worse penalty – a guilty conscience or a physical punishment? See Seforno's take on this question in his analysis of Lemekh's Monologue.
- Is there any correlation between technological advances and the morality of a society? How often does scientific progress promote ethical behavior? How often does it lead to its deterioration? See how Ramban, HaKetav VeHakabbalah, and Cassuto address these questions in their reading of Lemekh's Monologue.
More...
For more, see: Parashat Bereshit Topics.