Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Beshalach/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 7: Line 7:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני? האם ה' לא אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב?<fn>יתר על כן, משה ביקש בעקביות מפרעה חופשה לשלושה ימים למטרה זו! לדיון בשאלה אם בקשה זו הייתה פשוט תחבולה לשכנע את פרעה לתת לאומה לעזוב, ראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a>.</fn>&#160;היכן, אלמלא כן, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות נבדלת אילו הייתה מתרחשת, למשל, בישראל?</li>
 
<li>האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני? האם ה' לא אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב?<fn>יתר על כן, משה ביקש בעקביות מפרעה חופשה לשלושה ימים למטרה זו! לדיון בשאלה אם בקשה זו הייתה פשוט תחבולה לשכנע את פרעה לתת לאומה לעזוב, ראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a>.</fn>&#160;היכן, אלמלא כן, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות נבדלת אילו הייתה מתרחשת, למשל, בישראל?</li>
<li>Would revelation not have taken place on בהר סיני?&#160; Did not Hashem already tell Moshe that upon leaving Egypt the nation was to worship Him in the wilderness, בהר חורב?<fn>יתר על כן, משה ביקש בעקביות מפרעה חופשה לשלושה ימים למטרה זו! לדיון בשאלה אם בקשה זו הייתה פשוט תחבולה לשכנע את פרעה לתת לאומה לעזוב, ראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a>.</fn>&#160; Where, instead, would the Torah have been given?&#160; How would the experience of revelation have differed had it taken place in Israel, for instance?</li>
 
 
<li>האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבאם בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלהם אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י"ד:י"ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
 
<li>האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבאם בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלהם אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י"ד:י"ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
<li>Would the Egyptians never have drowned at Yam Suf?&#160; How would history have differed if that was the case?&#160; Would Hashem have destroyed their army in a different way or simply prevented their giving chase?&#160; Was it necessary for the nation to witness their previous masters' deaths so as to be really free, or would the Exodus have been enough?&#160; ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י"ד:י"ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>תזונה חומרית או רוחנית?
 
<category>תזונה חומרית או רוחנית?
 
<p>כאשר&#160;מסופר על&#160;האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,<fn>ראו, לדוגמא, <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot15-25" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל</a> ו<multilink><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">שמות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>.</fn> או כמסירה של עקרון ההשגחה האלוהית,<fn>ראו <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">פירוש שמות ט"ו:כ"ה</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">שמות ביאור המילות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>.</fn> או כסיפוק צרכיהם הפיזיים של העם.<fn>ראו <a href="RYosefBekhorShorShemot15-25" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a>.</fn>&#160;ראו <a href="Miracles and Mitzvot at Marah" data-aht="page">ניסים ומצוות במרה</a> להרחבה.</p>
 
<p>כאשר&#160;מסופר על&#160;האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,<fn>ראו, לדוגמא, <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot15-25" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל</a> ו<multilink><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">שמות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>.</fn> או כמסירה של עקרון ההשגחה האלוהית,<fn>ראו <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">פירוש שמות ט"ו:כ"ה</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">שמות ביאור המילות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>.</fn> או כסיפוק צרכיהם הפיזיים של העם.<fn>ראו <a href="RYosefBekhorShorShemot15-25" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a>.</fn>&#160;ראו <a href="Miracles and Mitzvot at Marah" data-aht="page">ניסים ומצוות במרה</a> להרחבה.</p>
<p>When describing the events that take place at Marah, the nation’s first stop in the Wilderness, the text shares, "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". This has been understood by various commentators to refer either to Hashem’s instructing the nation in some of the Torah’s laws,<fn>ראו, לדוגמא, <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot15-25" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל</a> ו<multilink><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">שמות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>.</fn> His relaying of the principle of Divine providence,<fn>ראו <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">פירוש שמות ט"ו:כ"ה</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">שמות ביאור המילות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>.</fn> or to His providing them with physical sustenance.<fn>ראו <a href="RYosefBekhorShorShemot15-25" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a>.</fn> ראו <a href="Miracles and Mitzvot at Marah" data-aht="page">ניסים ומצוות במרה</a> להרחבה.</p>
+
<p>השתמשו ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance">קונקורדנציה</a><fn>לחילופין, לחצו על המלים "חֹק" "וּמִשְׁפָּט" (או הביטוי השלם) ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Shemot/15#24">מקראות גדולות</a> של על־התורה</fn> כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>השתמשו ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance">קונקורדנציה</a><fn>לחילופין, לחצו על המלים "חֹק" "וּמִשְׁפָּט" (או הביטוי השלם) ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Shemot/15#24">מקראות גדולות</a> של על־התורה</fn> כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.</li>
 
<li>השתמשו ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance">קונקורדנציה</a><fn>לחילופין, לחצו על המלים "חֹק" "וּמִשְׁפָּט" (או הביטוי השלם) ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Shemot/15#24">מקראות גדולות</a> של על־התורה</fn> to check how the words "חֹק וּמִשְׁפָּט" are used throughout Tanakh and what evidence there is for each of these possibilities.</li>
 
 
<li>מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות וכיצד ה' מתמודד עם צורך זה? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או תחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?</li>
 
<li>מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות וכיצד ה' מתמודד עם צורך זה? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או תחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?</li>
<li>What does each position suggest regarding what were the nation's most pressing needs as they emerged from slavery and how Hashem dealt with these?&#160; Is it more important to provide a fledgling nation with a spiritual and moral compass, or to first provide for their physical needs?&#160;</li>
 
 
<li>אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות אלוקיות, נבדלים זה מזה ביחס לאילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין לא חוקיים וטקס פרה אדומה. מה יכולה להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?</li>
 
<li>אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות אלוקיות, נבדלים זה מזה ביחס לאילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין לא חוקיים וטקס פרה אדומה. מה יכולה להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?</li>
<li>Those who take the approach that the terms refer to Divine commandments differ regarding which laws Hashem relayed. Their suggestions include: Shabbat, honoring parents, civil law, illicit sexual relations and the red heifer ceremony.&#160; What might be the textual and/or conceptual motivation behind each suggestion?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?
 
<category>החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?
 
<p>פרשת בשלח מתארת מספר ניסים מתקופת&#160;המדבר&#160;–&#160;אספקת המים לעם בצמא, ירידת המן השמימי והשְׂלָו. האם ניסים&#160;אלו היוו נורמה או חריגה ממנה?</p>
 
<p>פרשת בשלח מתארת מספר ניסים מתקופת&#160;המדבר&#160;–&#160;אספקת המים לעם בצמא, ירידת המן השמימי והשְׂלָו. האם ניסים&#160;אלו היוו נורמה או חריגה ממנה?</p>
<p>Parashat Beshalach describes several of the miracles of the Wilderness period including the provision of water, heavenly manna ושְׂלָו.&#160; Were such miracles the norm or the exception?</p>
+
<p>אילו ראיות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים? &#160; ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> להצעות שונות.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>אילו ראיות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים? &#160; ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> להצעות שונות.</li>
 
<li>What evidence might support the position that the Israelites led, not a supernatural existence, but a typical nomadic lifestyle in the Wilderness, merely supplemented by the occasional miracle?&#160; ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> להצעות שונות.</li>
 
 
<li>האם הנסים&#160;נעשו&#160;בדרכים&#160;על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו <a href="Realia:שְׂלָו – Fish or Fowl" data-aht="page">שְׂלָו – דג או עוף?</a> לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות משפיעות על שאלת מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם <a href="Philosophy:Miracles" data-aht="page">ניסים</a> לדיון כללי על מערכת היחסים&#160;של הטבע עם העל-טבעי.</li>
 
<li>האם הנסים&#160;נעשו&#160;בדרכים&#160;על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו <a href="Realia:שְׂלָו – Fish or Fowl" data-aht="page">שְׂלָו – דג או עוף?</a> לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות משפיעות על שאלת מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם <a href="Philosophy:Miracles" data-aht="page">ניסים</a> לדיון כללי על מערכת היחסים&#160;של הטבע עם העל-טבעי.</li>
<li>Were the miracles achieved by completely supernatural methods or by harnessing the laws of nature?&#160; ראו <a href="Realia:שְׂלָו – Fish or Fowl" data-aht="page">שְׂלָו – דג או עוף?</a> for a discussion of the identity of the שְׂלָו and how the possibilities impact the question of its natural/miraculous nature. ראו גם <a href="Philosophy:Miracles" data-aht="page">ניסים</a> for general discussion of the relative roles of the natural and supernatural.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>מחיית עמלק
 
<category>מחיית עמלק
 
<p>מה היה נורא כל כך&#160;בתקיפת&#160;עמלק, שהביא לפקודה למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו <a href="Annihilating Amalek" data-aht="page">מחיית עמלק</a>, וחשבו על הדברים הבאים:</p>
 
<p>מה היה נורא כל כך&#160;בתקיפת&#160;עמלק, שהביא לפקודה למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו <a href="Annihilating Amalek" data-aht="page">מחיית עמלק</a>, וחשבו על הדברים הבאים:</p>
<p>What was so terrible about Amalek's attack that it led to a command to totally annihilate the nation?&#160; למספר גישות, ראו <a href="Annihilating Amalek" data-aht="page">מחיית עמלק</a>, and think about the following:&#160;</p>
+
<p>כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, האם ועד איזה מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, האם ועד איזה מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?</li>
 
<li>How is one supposed to react to terrorism?&#160; If a nation with a terrorist mindset and lack of ethical norms attacks, how extreme a response is necessary or appropriate?&#160; What if innocents will be killed as collateral damage?</li>
 
 
<li>אם אתה רואה מדינה אחרת כאיום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את&#160;השמדתך שלך?&#160;כיצד ניתן&#160;לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?</li>
 
<li>אם אתה רואה מדינה אחרת כאיום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את&#160;השמדתך שלך?&#160;כיצד ניתן&#160;לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?</li>
<li>If you deem another nation to be an existential threat to your survival, is it justified to launch a preemptive attack to prevent your own destruction?&#160; How can you determine when such a threat exists?</li>
 
 
<li>כמה הציווי&#160;למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אוייבי ישראל?<fn>להבנות שונות לגבי היקף החיוב להשמיד את שבעת עמי כנען, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</fn></li>
 
<li>כמה הציווי&#160;למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אוייבי ישראל?<fn>להבנות שונות לגבי היקף החיוב להשמיד את שבעת עמי כנען, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</fn></li>
<li>How exceptional is the command to wipe out Amalek?&#160; In the rest of Tanakh, what is Hashem's usual course of action when dealing with enemies of Israel?<fn>להבנות שונות לגבי היקף החיוב להשמיד את שבעת עמי כנען, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</fn></li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 12:45, 19 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת בשלח

מה אם?

בפתיחת פרשת בשלח מסופר שכאשר הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים, הוא בחר להוליך אותם ב"דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף" ולא "דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים". אולם, מה היה קורה אילו ה' היה מנחה אותם ב"דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"?  ראו הסבת העם דרך המדבר.

  • האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני? האם ה' לא אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב?1 היכן, אלמלא כן, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות נבדלת אילו הייתה מתרחשת, למשל, בישראל?
  • האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבאם בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלהם אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו אבן עזראשמות פירוש שני י"ד:י"גאודות ר' אברהם אבן עזרא.

תזונה חומרית או רוחנית?

כאשר מסופר על האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,2 או כמסירה של עקרון ההשגחה האלוהית,3 או כסיפוק צרכיהם הפיזיים של העם.4 ראו ניסים ומצוות במרה להרחבה.

השתמשו בקונקורדנציה5 כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.

  • מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות וכיצד ה' מתמודד עם צורך זה? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או תחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?
  • אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות אלוקיות, נבדלים זה מזה ביחס לאילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין לא חוקיים וטקס פרה אדומה. מה יכולה להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?

החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?

פרשת בשלח מתארת מספר ניסים מתקופת המדבר – אספקת המים לעם בצמא, ירידת המן השמימי והשְׂלָו. האם ניסים אלו היוו נורמה או חריגה ממנה?

אילו ראיות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים?   ראו החיים במדבר להצעות שונות.

  • האם הנסים נעשו בדרכים על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו שְׂלָו – דג או עוף? לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות משפיעות על שאלת מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם ניסים לדיון כללי על מערכת היחסים של הטבע עם העל-טבעי.

מחיית עמלק

מה היה נורא כל כך בתקיפת עמלק, שהביא לפקודה למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו מחיית עמלק, וחשבו על הדברים הבאים:

כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, האם ועד איזה מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?

  • אם אתה רואה מדינה אחרת כאיום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את השמדתך שלך? כיצד ניתן לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?
  • כמה הציווי למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אוייבי ישראל?6

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בשלח.