Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Beshalach/0/he"
(12 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Basic"> | <page type="Basic"> | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בשלח</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בשלח</h1> | ||
− | <category> | + | <category>מה אם? |
− | <p> | + | <p>בפתיחת פרשת בשלח מסופר שכאשר הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים, הוא בחר להוליך אותם ב"דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף" ולא "דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים". אולם, מה היה קורה אילו ה' היה מנחה אותם ב"דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"? ראו <a href="The Roundabout Route and The Road Not Traveled" data-aht="page">הסבת העם דרך המדבר</a>.</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני? הרי ה' אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב.<fn>יתר על כן, משה ביקש בעקביות מפרעה חופשה לשלושה ימים למטרה זו! לדיון בשאלה אם בקשה זו הייתה פשוט תחבולה לשכנע את פרעה לתת לאומה לעזוב, ראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a>.</fn> היכן, אפוא, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות שונה אילו הייתה מתרחשת, למשל, בארץ ישראל?</li> |
− | <li> | + | <li>האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבא פרעה בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלו אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י"ד:י"ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>תזונה חומרית או רוחנית? |
− | <p> | + | <p>כאשר מסופר על האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,<fn>ראו, לדוגמא, <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot15-25" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל</a> ו<multilink><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">שמות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>.</fn> או כמסירה של עיקרון ההשגחה הא-לוהית,<fn>ראו <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">פירוש שמות ט"ו:כ"ה</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">שמות ביאור המילות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>.</fn> או כסיפוק צורכיהם הפיזיים של העם.<fn>ראו <a href="RYosefBekhorShorShemot15-25" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a>.</fn> ראו <a href="Miracles and Mitzvot at Marah" data-aht="page">ניסים ומצוות במרה</a> להרחבה.</p> |
+ | <p>השתמשו ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance">קונקורדנציה</a><fn>לחילופין, לחצו על המלים "חֹק" "וּמִשְׁפָּט" (או הביטוי השלם) ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Shemot/15#24">מקראות גדולות</a> של על־התורה</fn> כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות, וכיצד ה' מתמודד עם צרכים אלו? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או שיש בתחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?</li> |
− | + | <li>אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות א-לוהיות, נבדלים זה מזה ביחס לשאלה אילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין אסורים ופרה אדומה. מה יכולים להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?</li> | |
− | <li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין? |
− | <p> | + | <p>בפרשת בשלח מתוארים מספר ניסים מתקופת המדבר – אספקת המים לעם הצמא, ירידת המן השמימי, והשְׂלָו. האם ניסים אלו היוו נורמה או דווקא חריגה ממנה?</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>אילו הוכחות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על-טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים? ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> להצעות שונות.</li> |
− | <li> | + | <li>האם הנסים נעשו בדרכים על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו <a href="Realia:שְׂלָו – Fish or Fowl" data-aht="page">שְׂלָו – דג או עוף?</a> לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות השונות משפיעות על ההבנה של מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם <a href="Philosophy:Miracles" data-aht="page">ניסים</a> לדיון כללי על תפקידיהם היחסיים של הטבע והעל-טבעי.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>מחיית עמלק | <category>מחיית עמלק | ||
− | <p> | + | <p>מה היה נורא כל כך במעשה עמלק, שהביא לציווי למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו <a href="Annihilating Amalek" data-aht="page">מחיית עמלק</a>, וחשבו על הנושאים הבאים:</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, עד איזו מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?</li> |
− | <li> | + | <li>אם אתה רואה במדינה אחרת איום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את השמדתך שלך? כיצד ניתן לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?</li> |
− | <li> | + | <li>עד כמה הציווי למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אויבי ישראל?<fn>להבנות שונות לגבי היקף החיוב להשמיד את שבעת עמי כנען, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</fn></li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>עוד... |
− | <p> | + | <p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Beshalach/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת בשלח</a>.</p> |
</category> | </category> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Latest revision as of 13:11, 24 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת בשלח
מה אם?
בפתיחת פרשת בשלח מסופר שכאשר הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים, הוא בחר להוליך אותם ב"דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף" ולא "דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים". אולם, מה היה קורה אילו ה' היה מנחה אותם ב"דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"? ראו הסבת העם דרך המדבר.
- האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני? הרי ה' אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב.1 היכן, אפוא, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות שונה אילו הייתה מתרחשת, למשל, בארץ ישראל?
- האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבא פרעה בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלו אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו אבן עזרא.
תזונה חומרית או רוחנית?
כאשר מסופר על האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,2 או כמסירה של עיקרון ההשגחה הא-לוהית,3 או כסיפוק צורכיהם הפיזיים של העם.4 ראו ניסים ומצוות במרה להרחבה.
השתמשו בקונקורדנציה5 כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.
- מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות, וכיצד ה' מתמודד עם צרכים אלו? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או שיש בתחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?
- אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות א-לוהיות, נבדלים זה מזה ביחס לשאלה אילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין אסורים ופרה אדומה. מה יכולים להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?
החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?
בפרשת בשלח מתוארים מספר ניסים מתקופת המדבר – אספקת המים לעם הצמא, ירידת המן השמימי, והשְׂלָו. האם ניסים אלו היוו נורמה או דווקא חריגה ממנה?
- אילו הוכחות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על-טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים? ראו החיים במדבר להצעות שונות.
- האם הנסים נעשו בדרכים על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו שְׂלָו – דג או עוף? לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות השונות משפיעות על ההבנה של מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם ניסים לדיון כללי על תפקידיהם היחסיים של הטבע והעל-טבעי.
מחיית עמלק
מה היה נורא כל כך במעשה עמלק, שהביא לציווי למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו מחיית עמלק, וחשבו על הנושאים הבאים:
- כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, עד איזו מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?
- אם אתה רואה במדינה אחרת איום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את השמדתך שלך? כיצד ניתן לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?
- עד כמה הציווי למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אויבי ישראל?6
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בשלח.