Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Beshalach/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(13 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בשלח</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בשלח</h1>
<category>What If?
+
<category>מה אם?
<p>In the opening of Parashat Beshalach, we are told how in taking the nation out of Egypt, Hashem rejected the Philistine Route in favor of the Wilderness Route.&#160; What, though, would have happened had the Philistine Route been chosen?&#160; See <a href="The Roundabout Route and The Road Not Traveled" data-aht="page">The Roundabout Route and The Road Not Traveled</a>.</p><ul>
+
<p>בפתיחת פרשת בשלח מסופר שכאשר הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים, הוא בחר להוליך אותם ב"דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף" ולא "דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים". אולם, מה היה קורה אילו ה' היה מנחה אותם ב"דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"? ראו <a href="The Roundabout Route and The Road Not Traveled" data-aht="page">הסבת העם דרך המדבר</a>.</p>
<li>Would revelation not have taken place on Mt Sinai?&#160; Did not Hashem already tell Moshe that upon leaving Egypt the nation was to worship Him in the wilderness, at Mt. Horev?<fn>Moshe, moreover, had consistently been asking Paroh for a three day holiday for this very purpose! For discussion of whether or not this request was simply a ruse to convince Paroh to let the nation leave, see <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">A Three Day Journey</a>.</fn>&#160; Where, instead, would the Torah have been given?&#160; How would the experience of revelation have differed had it taken place in Israel, for instance?</li>
+
<ul>
<li>Would the Egyptians never have drowned at Yam Suf?&#160; How would history have differed if that was the case?&#160; Would Hashem have destroyed their army in a different way or simply prevented their giving chase?&#160; Was it necessary for the nation to witness their previous masters' deaths so as to be really free, or would the Exodus have been enough?&#160; See <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">Shemot Second Commentary 14:13</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>.</li>
+
<li>האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני?&#160;הרי ה' אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב.<fn>יתר על כן, משה ביקש בעקביות מפרעה חופשה לשלושה ימים למטרה זו! לדיון בשאלה אם בקשה זו הייתה פשוט תחבולה לשכנע את פרעה לתת לאומה לעזוב, ראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a>.</fn>&#160;היכן, אפוא, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות שונה&#160;אילו הייתה מתרחשת, למשל, בארץ ישראל?</li>
 +
<li>האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבא פרעה בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלו אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י"ד:י"ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Physical or Spiritual Sustenance?
+
<category>תזונה חומרית או רוחנית?
<p>When describing the events that take place at Marah, the nation’s first stop in the Wilderness, the text shares, "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". This has been understood by various commentators to refer either to Hashem’s instructing the nation in some of the Torah’s laws,<fn>See, for example, <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot15-25" data-aht="source">Mekhilta DeRabbi Yishmael</a> and <multilink><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">Rashi</a><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">Shemot 15:25-26</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink>.</fn> His relaying of the principle of Divine providence,<fn>See&#160;<multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">R. Saadia Gaon</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">Commentary Shemot 15:25</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia Gaon</a></multilink> and <multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">Ralbag</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">Shemot Beur HaMilot 15:25-26</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink>.</fn> or to His providing them with physical sustenance.<fn>See <a href="RYosefBekhorShorShemot15-25" data-aht="source">R. Yosef Bekhor Shor</a>.</fn> See <a href="Miracles and Mitzvot at Marah" data-aht="page">Miracles and Mitzvot at Marah</a> for elaboration.</p><ul>
+
<p>כאשר&#160;מסופר על&#160;האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,<fn>ראו, לדוגמא, <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot15-25" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל</a> ו<multilink><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">שמות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>.</fn> או כמסירה של עיקרון ההשגחה הא-לוהית,<fn>ראו <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">פירוש שמות ט"ו:כ"ה</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">שמות ביאור המילות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>.</fn> או כסיפוק צורכיהם הפיזיים של העם.<fn>ראו <a href="RYosefBekhorShorShemot15-25" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a>.</fn>&#160;ראו <a href="Miracles and Mitzvot at Marah" data-aht="page">ניסים ומצוות במרה</a> להרחבה.</p>
<li>Use a <a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance">concordance</a><fn>Alternatively simply click on the words "חֹק" and "וּמִשְׁפָּט" (or the whole phrase) in AlHaTorah's <a href="http://mg.alhatorah.org/Shemot/15#24">Mikraot Gedolot</a>.</fn> to check how the words "חֹק וּמִשְׁפָּט" are used throughout Tanakh and what evidence there is for each of these possibilities.</li>
+
<p>השתמשו ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance">קונקורדנציה</a><fn>לחילופין, לחצו על המלים "חֹק" "וּמִשְׁפָּט" (או הביטוי השלם) ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Shemot/15#24">מקראות גדולות</a> של על־התורה</fn> כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.</p>
<li>What does each position suggest regarding what were the nation's most pressing needs as they emerged from slavery and how Hashem dealt with these?&#160; Is it more important to provide a fledgling nation with a spiritual and moral compass, or to first provide for their physical needs?&#160;</li>
+
<ul>
<li>Those who take the approach that the terms refer to Divine commandments differ regarding which laws Hashem relayed. Their suggestions include: Shabbat, honoring parents, civil law, illicit sexual relations and the red heifer ceremony.&#160; What might be the textual and/or conceptual motivation behind each suggestion?</li>
+
<li>מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות, וכיצד ה' מתמודד עם צרכים אלו? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או שיש בתחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?</li>
 +
<li>אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות א-לוהיות, נבדלים זה מזה ביחס לשאלה אילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין&#160;אסורים ופרה אדומה. מה יכולים להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>The Wilderness: A Purely Supernatural Existence?
+
<category>החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?
<p>Parashat Beshalach describes several of the miracles of the Wilderness period including the provision of water, heavenly manna and שְׂלָו.&#160; Were such miracles the norm or the exception?</p><ul>
+
<p>בפרשת בשלח מתוארים מספר ניסים מתקופת&#160;המדבר&#160;–&#160;אספקת המים לעם הצמא, ירידת המן השמימי, והשְׂלָו. האם ניסים&#160;אלו היוו נורמה או דווקא חריגה ממנה?</p>
<li>What evidence might support the position that the Israelites led, not a supernatural existence, but a typical nomadic lifestyle in the Wilderness, merely supplemented by the occasional miracle?&#160; See <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">Life in the Wilderness</a> for suggestions.</li>
+
<ul>
<li>Were the miracles achieved by completely supernatural methods or by harnessing the laws of nature?&#160; See <a href="Realia:שְׂלָו – Fish or Fowl" data-aht="page">שְׂלָו – Fish or Fowl</a> for a discussion of the identity of the שְׂלָו and how the possibilities impact the question of its natural/miraculous nature. See also <a href="Philosophy:Miracles" data-aht="page">Miracles</a> for general discussion of the relative roles of the natural and supernatural.</li>
+
<li>אילו הוכחות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על-טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים? ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> להצעות שונות.</li>
 +
<li>האם הנסים&#160;נעשו&#160;בדרכים&#160;על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו <a href="Realia:שְׂלָו – Fish or Fowl" data-aht="page">שְׂלָו – דג או עוף?</a> לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות השונות משפיעות על ההבנה של מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם <a href="Philosophy:Miracles" data-aht="page">ניסים</a> לדיון כללי על תפקידיהם היחסיים&#160;של הטבע והעל-טבעי.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Annihilating Amalek
+
<category>מחיית עמלק
<p>What was so terrible about Amalek's attack that it led to a command to totally annihilate the nation?&#160; For several approaches, see <a href="Annihilating Amalek" data-aht="page">Annihilating Amalek</a>, and think about the following:&#160;</p><ul>
+
<p>מה היה נורא כל כך&#160;במעשה&#160;עמלק, שהביא&#160;לציווי למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו <a href="Annihilating Amalek" data-aht="page">מחיית עמלק</a>, וחשבו על הנושאים הבאים:</p>
<li>How is one supposed to react to terrorism?&#160; If a nation with a terrorist mindset and lack of ethical norms attacks, how extreme a response is necessary or appropriate?&#160; What if innocents will be killed as collateral damage?</li>
+
<ul>
<li>If you deem another nation to be an existential threat to your survival, is it justified to launch a preemptive attack to prevent your own destruction?&#160; How can you determine when such a threat exists?</li>
+
<li>כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, עד איזו מידה&#160;תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?</li>
<li>How exceptional is the command to wipe out Amalek?&#160; In the rest of Tanakh, what is Hashem's usual course of action when dealing with enemies of Israel?<fn>For different understandings of the extent of the command to obliterate the seven Nations of Canaan, see <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">Calling for Peace in the Conquest of Canaan</a>.</fn></li>
+
<li>אם אתה רואה במדינה אחרת איום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את&#160;השמדתך שלך?&#160;כיצד ניתן&#160;לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?</li>
 +
<li>עד כמה הציווי&#160;למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אויבי ישראל?<fn>להבנות שונות לגבי היקף החיוב להשמיד את שבעת עמי כנען, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</fn></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Beshalach/TopicList" data-aht="page">Parashat Beshalach Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Beshalach/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת בשלח</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 13:11, 24 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת בשלח

מה אם?

בפתיחת פרשת בשלח מסופר שכאשר הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים, הוא בחר להוליך אותם ב"דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף" ולא "דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים". אולם, מה היה קורה אילו ה' היה מנחה אותם ב"דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"? ראו הסבת העם דרך המדבר.

  • האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני? הרי ה' אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב.1 היכן, אפוא, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות שונה אילו הייתה מתרחשת, למשל, בארץ ישראל?
  • האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבא פרעה בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלו אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו אבן עזראשמות פירוש שני י"ד:י"גאודות ר' אברהם אבן עזרא.

תזונה חומרית או רוחנית?

כאשר מסופר על האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,2 או כמסירה של עיקרון ההשגחה הא-לוהית,3 או כסיפוק צורכיהם הפיזיים של העם.4 ראו ניסים ומצוות במרה להרחבה.

השתמשו בקונקורדנציה5 כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.

  • מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות, וכיצד ה' מתמודד עם צרכים אלו? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או שיש בתחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?
  • אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות א-לוהיות, נבדלים זה מזה ביחס לשאלה אילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין אסורים ופרה אדומה. מה יכולים להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?

החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?

בפרשת בשלח מתוארים מספר ניסים מתקופת המדבר – אספקת המים לעם הצמא, ירידת המן השמימי, והשְׂלָו. האם ניסים אלו היוו נורמה או דווקא חריגה ממנה?

  • אילו הוכחות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על-טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים? ראו החיים במדבר להצעות שונות.
  • האם הנסים נעשו בדרכים על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו שְׂלָו – דג או עוף? לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות השונות משפיעות על ההבנה של מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם ניסים לדיון כללי על תפקידיהם היחסיים של הטבע והעל-טבעי.

מחיית עמלק

מה היה נורא כל כך במעשה עמלק, שהביא לציווי למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו מחיית עמלק, וחשבו על הנושאים הבאים:

  • כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, עד איזו מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?
  • אם אתה רואה במדינה אחרת איום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את השמדתך שלך? כיצד ניתן לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?
  • עד כמה הציווי למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אויבי ישראל?6

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בשלח.