Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Beshalach/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 6: Line 6:
 
<p>בפתיחת פרשת בשלח מסופר שכאשר הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים, הוא בחר להוליך אותם ב"דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף" ולא "דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים". אולם, מה היה קורה אילו ה' היה מנחה אותם ב"דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"?&#160; ראו <a href="The Roundabout Route and The Road Not Traveled" data-aht="page">הסבת העם דרך המדבר</a>.</p>
 
<p>בפתיחת פרשת בשלח מסופר שכאשר הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים, הוא בחר להוליך אותם ב"דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף" ולא "דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים". אולם, מה היה קורה אילו ה' היה מנחה אותם ב"דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"?&#160; ראו <a href="The Roundabout Route and The Road Not Traveled" data-aht="page">הסבת העם דרך המדבר</a>.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני? האם ה' לא אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב?<fn>יתר על כן, משה ביקש בעקביות מפרעה חופשה לשלושה ימים למטרה זו! לדיון בשאלה אם בקשה זו הייתה פשוט תחבולה לשכנע את פרעה לתת לאומה לעזוב, ראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a>.</fn>&#160;היכן, אלמלא כן, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות נבדלת אילו הייתה מתרחשת, למשל, בישראל?</li>
+
<li>האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני?&#160;הרי ה' אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב.<fn>יתר על כן, משה ביקש בעקביות מפרעה חופשה לשלושה ימים למטרה זו! לדיון בשאלה אם בקשה זו הייתה פשוט תחבולה לשכנע את פרעה לתת לאומה לעזוב, ראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a>.</fn>&#160;היכן, אלמלא כן, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות נבדלת אילו הייתה מתרחשת, למשל, בישראל?</li>
 
<li>האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבאם בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלהם אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י"ד:י"ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
 
<li>האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבאם בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלהם אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary14-13" data-aht="source">שמות פירוש שני י"ד:י"ג</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>תזונה חומרית או רוחנית?
 
<category>תזונה חומרית או רוחנית?
<p>כאשר&#160;מסופר על&#160;האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,<fn>ראו, לדוגמא, <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot15-25" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל</a> ו<multilink><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">שמות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>.</fn> או כמסירה של עקרון ההשגחה האלוהית,<fn>ראו <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">פירוש שמות ט"ו:כ"ה</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">שמות ביאור המילות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>.</fn> או כסיפוק צרכיהם הפיזיים של העם.<fn>ראו <a href="RYosefBekhorShorShemot15-25" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a>.</fn>&#160;ראו <a href="Miracles and Mitzvot at Marah" data-aht="page">ניסים ומצוות במרה</a> להרחבה.</p>
+
<p>כאשר&#160;מסופר על&#160;האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,<fn>ראו, לדוגמא, <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot15-25" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל</a> ו<multilink><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiShemot15-25-26" data-aht="source">שמות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>.</fn> או כמסירה של עקרון ההשגחה האלוהית,<fn>ראו <multilink><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">ר' סעדיה גאון</a><a href="RSaadiaGaonCommentaryShemot15-25" data-aht="source">פירוש שמות ט"ו:כ"ה</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' סעדיה גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagShemotBeurHaMilot15-25-26" data-aht="source">שמות ביאור המילות ט"ו:כ"ה-כ"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>.</fn> או כסיפוק צרכיהם הפיזיים של העם.<fn>ראו <a href="RYosefBekhorShorShemot15-25" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a>.</fn>&#160;ראו <a href="Miracles and Mitzvot at Marah" data-aht="page">ניסים ומצוות במרה</a> להרחבה.</p><p>השתמשו ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance">קונקורדנציה</a><fn>לחילופין, לחצו על המלים "חֹק" "וּמִשְׁפָּט" (או הביטוי השלם) ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Shemot/15#24">מקראות גדולות</a> של על־התורה</fn> כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.</p><ul>
<p>השתמשו ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Concordance">קונקורדנציה</a><fn>לחילופין, לחצו על המלים "חֹק" "וּמִשְׁפָּט" (או הביטוי השלם) ב<a href="http://mg.alhatorah.org/Shemot/15#24">מקראות גדולות</a> של על־התורה</fn> כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.</p>
 
<ul>
 
 
<li>מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות וכיצד ה' מתמודד עם צורך זה? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או תחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?</li>
 
<li>מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות וכיצד ה' מתמודד עם צורך זה? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או תחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?</li>
 
<li>אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות אלוקיות, נבדלים זה מזה ביחס לאילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין לא חוקיים וטקס פרה אדומה. מה יכולה להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?</li>
 
<li>אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות אלוקיות, נבדלים זה מזה ביחס לאילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין לא חוקיים וטקס פרה אדומה. מה יכולה להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?</li>
Line 19: Line 17:
 
</category>
 
</category>
 
<category>החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?
 
<category>החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?
<p>פרשת בשלח מתארת מספר ניסים מתקופת&#160;המדבר&#160;–&#160;אספקת המים לעם בצמא, ירידת המן השמימי והשְׂלָו. האם ניסים&#160;אלו היוו נורמה או חריגה ממנה?</p>
+
<p>פרשת בשלח מתארת מספר ניסים מתקופת&#160;המדבר&#160;–&#160;אספקת המים לעם בצמא, ירידת המן השמימי והשְׂלָו. האם ניסים&#160;אלו היוו נורמה או חריגה ממנה?</p><p>אילו ראיות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים? &#160; ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> להצעות שונות.</p><ul>
<p>אילו ראיות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים? &#160; ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> להצעות שונות.</p>
 
<ul>
 
 
<li>האם הנסים&#160;נעשו&#160;בדרכים&#160;על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו <a href="Realia:שְׂלָו – Fish or Fowl" data-aht="page">שְׂלָו – דג או עוף?</a> לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות משפיעות על שאלת מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם <a href="Philosophy:Miracles" data-aht="page">ניסים</a> לדיון כללי על מערכת היחסים&#160;של הטבע עם העל-טבעי.</li>
 
<li>האם הנסים&#160;נעשו&#160;בדרכים&#160;על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו <a href="Realia:שְׂלָו – Fish or Fowl" data-aht="page">שְׂלָו – דג או עוף?</a> לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות משפיעות על שאלת מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם <a href="Philosophy:Miracles" data-aht="page">ניסים</a> לדיון כללי על מערכת היחסים&#160;של הטבע עם העל-טבעי.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>מחיית עמלק
 
<category>מחיית עמלק
<p>מה היה נורא כל כך&#160;בתקיפת&#160;עמלק, שהביא לפקודה למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו <a href="Annihilating Amalek" data-aht="page">מחיית עמלק</a>, וחשבו על הדברים הבאים:</p>
+
<p>מה היה נורא כל כך&#160;בתקיפת&#160;עמלק, שהביא לפקודה למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו <a href="Annihilating Amalek" data-aht="page">מחיית עמלק</a>, וחשבו על הדברים הבאים:</p><p>כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, האם ועד איזה מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?</p><ul>
<p>כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, האם ועד איזה מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?</p>
 
<ul>
 
 
<li>אם אתה רואה מדינה אחרת כאיום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את&#160;השמדתך שלך?&#160;כיצד ניתן&#160;לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?</li>
 
<li>אם אתה רואה מדינה אחרת כאיום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את&#160;השמדתך שלך?&#160;כיצד ניתן&#160;לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?</li>
 
<li>כמה הציווי&#160;למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אוייבי ישראל?<fn>להבנות שונות לגבי היקף החיוב להשמיד את שבעת עמי כנען, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</fn></li>
 
<li>כמה הציווי&#160;למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אוייבי ישראל?<fn>להבנות שונות לגבי היקף החיוב להשמיד את שבעת עמי כנען, ראו <a href="Calling for Peace in the Conquest of Canaan" data-aht="page">קריאה לשלום בכיבוש הארץ</a>.</fn></li>

Version as of 10:42, 20 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת בשלח

מה אם?

בפתיחת פרשת בשלח מסופר שכאשר הקב"ה הוציא את ישראל ממצרים, הוא בחר להוליך אותם ב"דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף" ולא "דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים". אולם, מה היה קורה אילו ה' היה מנחה אותם ב"דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"?  ראו הסבת העם דרך המדבר.

  • האם ההתגלות לא הייתה מתרחשת בהר סיני? הרי ה' אמר כבר למשה שלאחר יציאת מצרים העם יבוא לעבוד אותו במדבר, בהר חורב.1 היכן, אלמלא כן, הייתה ניתנת התורה? כיצד הייתה ההתגלות נבדלת אילו הייתה מתרחשת, למשל, בישראל?
  • האם המצרים לא היו טובעים בים סוף? איך ההיסטוריה הייתה משתנה אילו זה היה המקרה? האם ה' היה משמיד את צבאם בדרך אחרת או פשוט מונע את המרדף שלהם אחרי ישראל? האם היה נצרך שהעם יצפה במות אדוניו הקודמים כדי להיות חופשי באמת, או שמא יציאת מצרים עצמה מספיקה? ראו אבן עזראשמות פירוש שני י"ד:י"גאודות ר' אברהם אבן עזרא.

תזונה חומרית או רוחנית?

כאשר מסופר על האירועים שהתרחשו במרה, תחנתו הראשונה של העם במדבר, נכתב בפסוקים "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט". משפט זה הובן על ידי פרשנים שונים כמתייחס או לציווי מוקדם של חלק ממצוות התורה,2 או כמסירה של עקרון ההשגחה האלוהית,3 או כסיפוק צרכיהם הפיזיים של העם.4 ראו ניסים ומצוות במרה להרחבה.

השתמשו בקונקורדנציה5 כדי לבדוק כיצד משתמשים במילים "חֹק וּמִשְׁפָּט" ברחבי התנ"ך ואילו סימוכין יש לכל אחת מהאופציות להבין מילים אלו.

  • מה מציעה כל עמדה ביחס לצרכים הדחופים ביותר של האומה עם יציאתה מעבדות לחירות וכיצד ה' מתמודד עם צורך זה? האם חשוב יותר לספק לעם מצפן רוחני ומוסרי, או תחילה לדאוג לצרכיהם הגופניים?
  • אלה הדוגלים בגישה כי המשפט מתייחס למצוות אלוקיות, נבדלים זה מזה ביחס לאילו מצוות נצטוו בני ישראל במרה. ההצעות שלהם כוללות בין השאר את מצוות השבת, כיבוד הורים, משפט אזרחי, יחסי מין לא חוקיים וטקס פרה אדומה. מה יכולה להיות הגורמים הטקסטואליים ו/או הרעיוניים העומדים מאחורי כל פרשנות?

החיים במדבר – קיום על-טבעי לחלוטין?

פרשת בשלח מתארת מספר ניסים מתקופת המדבר – אספקת המים לעם בצמא, ירידת המן השמימי והשְׂלָו. האם ניסים אלו היוו נורמה או חריגה ממנה?

אילו ראיות יש לעמדה שבני ישראל חיו חיים נוודיים טיפוסיים במדבר, ללא קיום על טבעי, חוץ מהנסים המזדמנים?   ראו החיים במדבר להצעות שונות.

  • האם הנסים נעשו בדרכים על טבעיות לחלוטין או באמצעות רתימת חוקי הטבע לטובת הנס? ראו שְׂלָו – דג או עוף? לדיון בזהות השְׁלָו וכיצד האפשרויות משפיעות על שאלת מידת הפלאיות/טבעיות שבהופעתו. ראו גם ניסים לדיון כללי על מערכת היחסים של הטבע עם העל-טבעי.

מחיית עמלק

מה היה נורא כל כך בתקיפת עמלק, שהביא לפקודה למחות את זרעם לחלוטין? למספר גישות, ראו מחיית עמלק, וחשבו על הדברים הבאים:

כיצד יש להגיב לטרור? אם עם בעל הלך רוח טרוריסטי וחוסר נורמות אתיות תוקף אותך, האם ועד איזה מידה תגובה קיצונית היא הכרחית או מתאימה? מה אם חפים מפשע ייהרגו כנזק משני?

  • אם אתה רואה מדינה אחרת כאיום קיומי על הישרדותך, האם זה מוצדק לפתוח במתקפה מקדימה כדי למנוע את השמדתך שלך? כיצד ניתן לקבוע מתי קיים איום קיומי כזה?
  • כמה הציווי למחות את עמלק הוא חריג? בשאר התנ"ך, באיזה אופן פועל ה' בדרך כלל אל מול אוייבי ישראל?6

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בשלח.