Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Bo/0/he"
m |
|||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בא</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת בא</h1> | ||
<category>Do Two Wrongs Make a Right?<br/>האם שני עוולות עושים זכות?<br/> | <category>Do Two Wrongs Make a Right?<br/>האם שני עוולות עושים זכות?<br/> | ||
− | <p>פעמיים בפרקים הראשונים של ספר שמות, נראה שה' מצווה את בני ישראל לרמות את פרעה ו/או את המצרים. ה' אומר למשה לבקש מפרעה רק שלושה ימי חופש במדבר, בעוד שכוונתו האמיתית היא שבני ישראל יעזבו את מצרים לתמיד. מאוחר יותר הוא מורה לבני ישראל לבקש כלי זהב וכסף משכניהם המצריים, למרות שהוא יודע שהם לא יוכלו להחזיר את הכלים.</p> | + | <p>פעמיים בפרקים הראשונים של ספר שמות, נראה שה' מצווה את בני ישראל לרמות את פרעה ו/או את המצרים. ה' אומר למשה לבקש מפרעה רק שלושה ימי חופש במדבר, בעוד שכוונתו האמיתית היא שבני ישראל יעזבו את מצרים לתמיד. מאוחר יותר הוא מורה לבני ישראל לבקש כלי זהב וכסף משכניהם המצריים, למרות שהוא יודע שהם לא יוכלו להחזיר את הכלים.</p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>מדוע ה' אינו מתנהל בשקיפות מול פרעה? מה הוא הרוויח כשהוא ביקש רק חופשה קצרה? האם פרעה האמין לו? נסו להביא ראיות לשני הכיוונים, וראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a></li> | <li>מדוע ה' אינו מתנהל בשקיפות מול פרעה? מה הוא הרוויח כשהוא ביקש רק חופשה קצרה? האם פרעה האמין לו? נסו להביא ראיות לשני הכיוונים, וראו <a href="A Three Day Journey" data-aht="page">"דרך שלשת ימים"?</a></li> | ||
<li>כשהמצרים לבני ישראל את כלי הזהב שלהם, האם הם התכוונו להשאיל להם אותם, בציפייה שבני ישראל יחזרו, או שמא הם ידעו שבני ישראל עוזבים את מצרים לתמיד, ונתנו את הכלים כמתנה גמורה? אם הכוונה הייתה להשאיל, האם יש להתייחס למעשים של בני ישראל כגניבה? ראו <a href="Reparations and Despoiling Egypt" data-aht="page">פיצויים לעבדות וניצול מצרים</a>.</li> | <li>כשהמצרים לבני ישראל את כלי הזהב שלהם, האם הם התכוונו להשאיל להם אותם, בציפייה שבני ישראל יחזרו, או שמא הם ידעו שבני ישראל עוזבים את מצרים לתמיד, ונתנו את הכלים כמתנה גמורה? אם הכוונה הייתה להשאיל, האם יש להתייחס למעשים של בני ישראל כגניבה? ראו <a href="Reparations and Despoiling Egypt" data-aht="page">פיצויים לעבדות וניצול מצרים</a>.</li> | ||
Line 12: | Line 11: | ||
</category> | </category> | ||
<category>Mitzvot for the Masses?<br/>מצוות להמונים?<br/> | <category>Mitzvot for the Masses?<br/>מצוות להמונים?<br/> | ||
− | <p>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו רק בגלל אמונותיהם המוטעות של ההמונים?</p> | + | <p>האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו רק בגלל אמונותיהם המוטעות של ההמונים?</p><p>Is it possible that certain commandments were given only because of the misguided beliefs of the masses?</p><ul> |
− | <p>Is it possible that certain commandments were given only because of the misguided beliefs of the masses?</p> | ||
− | <ul> | ||
<li> <multilink><a href="RYosefibnKaspiShemot4-25" data-aht="source">ר' יוסף אבן כספי</a><a href="RYosefibnKaspiShemot4-25" data-aht="source">שמות ד':כ"ה</a><a href="RYosefibnKaspiShemot12-13" data-aht="source">שמות י"ב:י"ג</a><a href="R. Yosef ibn Kaspi" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink> טוען שדם הפסח שנמרח על המשקופים לא השפיע על ה' ולא על המלאך המשחית, אלא נועד רק להרגיע את החששות של בני ישראל. הם האמינו (בטעות) שדם הוא תרופת פלא שיכולה להפיג המתח, וכך ה' התאים את הציוויים שלו לתפיסה שלהם כדי שלא ייכנסו לפניקה בזמן מכת בכורות.  להרחבה והבנות נוספות של הטקס, ראו <a href="Purpose of the Pesach" data-aht="page">מטרת פסח מצרים</a>.<fn>ראו הסברו הדומה להקזת דם על ידי ציפורה ב<a href="Mystery at the Malon" data-aht="page">תעלומת סיפור המלון</a>.</fn></li> | <li> <multilink><a href="RYosefibnKaspiShemot4-25" data-aht="source">ר' יוסף אבן כספי</a><a href="RYosefibnKaspiShemot4-25" data-aht="source">שמות ד':כ"ה</a><a href="RYosefibnKaspiShemot12-13" data-aht="source">שמות י"ב:י"ג</a><a href="R. Yosef ibn Kaspi" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink> טוען שדם הפסח שנמרח על המשקופים לא השפיע על ה' ולא על המלאך המשחית, אלא נועד רק להרגיע את החששות של בני ישראל. הם האמינו (בטעות) שדם הוא תרופת פלא שיכולה להפיג המתח, וכך ה' התאים את הציוויים שלו לתפיסה שלהם כדי שלא ייכנסו לפניקה בזמן מכת בכורות.  להרחבה והבנות נוספות של הטקס, ראו <a href="Purpose of the Pesach" data-aht="page">מטרת פסח מצרים</a>.<fn>ראו הסברו הדומה להקזת דם על ידי ציפורה ב<a href="Mystery at the Malon" data-aht="page">תעלומת סיפור המלון</a>.</fn></li> | ||
<li>לדוגמאות נוספות בהן פרשנים מציעים עמדות דומות, ראו ביאורי שד"ל על טומאת <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a> ועל "עין הרע" ו<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>, והבנת רמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>.</li> | <li>לדוגמאות נוספות בהן פרשנים מציעים עמדות דומות, ראו ביאורי שד"ל על טומאת <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a> ועל "עין הרע" ו<a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>, והבנת רמב"ם לגבי <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>.</li> | ||
Line 20: | Line 17: | ||
</category> | </category> | ||
<category>אוטונומיה נבואית | <category>אוטונומיה נבואית | ||
− | <p>פעמיים בפרשת בא, משה מדבר בשם ה' ומזכיר סמכות א-לוהית, למרות שהתורה לא אומרת לנו שה' העביר למשה את התוכן המדובר. ב<a href="Shemot10-1-6" data-aht="source">פרק י'</a>, משה מתעמת עם פרעה במצוות ה', אך, לכאורה מיוזמתו הפרטית, הוא מכריז על מכת הארבה בשם ה'. בדומה, ב<a href="Shemot11-1-8" data-aht="source">פרק י"א</a>, אף על פי שה' אומר למשה שתהיה מכה סופית אחת, משה עצמו הוא שמכריז לראשונה בשם ה' שהמכה הזו תהרוג את הבכורים דווקא.</p> | + | <p>פעמיים בפרשת בא, משה מדבר בשם ה' ומזכיר סמכות א-לוהית, למרות שהתורה לא אומרת לנו שה' העביר למשה את התוכן המדובר. ב<a href="Shemot10-1-6" data-aht="source">פרק י'</a>, משה מתעמת עם פרעה במצוות ה', אך, לכאורה מיוזמתו הפרטית, הוא מכריז על מכת הארבה בשם ה'. בדומה, ב<a href="Shemot11-1-8" data-aht="source">פרק י"א</a>, אף על פי שה' אומר למשה שתהיה מכה סופית אחת, משה עצמו הוא שמכריז לראשונה בשם ה' שהמכה הזו תהרוג את הבכורים דווקא.</p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>האם נביא יכול ידבר מיוזמתו ואז לייחס את דבריו לה'? או שמא צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביר לפני כן?</li> | <li>האם נביא יכול ידבר מיוזמתו ואז לייחס את דבריו לה'? או שמא צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביר לפני כן?</li> | ||
<li>כמה אוטונומיה יש לנביא? האם הוא בסך הכל שופר של ה', או שמא הוא רשאי לפעול באופן עצמאי? ובהנחה שיש לו עצמאות, האם הנביא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li> | <li>כמה אוטונומיה יש לנביא? האם הוא בסך הכל שופר של ה', או שמא הוא רשאי לפעול באופן עצמאי? ובהנחה שיש לו עצמאות, האם הנביא יכול לטעות? ראו <a href="Invoking Hashem's Name Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'</a>.</li> | ||
Line 38: | Line 34: | ||
</category> | </category> | ||
<category>הוויכוח על פיצויים | <category>הוויכוח על פיצויים | ||
− | <p>Many explain that the Egyptians gave gold and silver vessels to the Israelites prior to their leaving Egypt as compensation for years of enslavement. </p><ul> | + | <p>רבים מסבירים כי המצרים נתנו כלי זהב וכסף לבני ישראל לפני שעזבו את מצרים כפיצוי על שנים של שעבוד.</p> |
+ | <p>Many explain that the Egyptians gave gold and silver vessels to the Israelites prior to their leaving Egypt as compensation for years of enslavement. </p> | ||
+ | <ul> | ||
+ | <li>אם הייתם גרים באותה עת במצרים, הייתם מוכנים לקבל פיצויים כאלה?</li> | ||
<li>If you were living in Egypt at the time, would you be willing to accept such reparations?</li> | <li>If you were living in Egypt at the time, would you be willing to accept such reparations?</li> | ||
− | <li> | + | <li>השווה עם הוויכוחים שהתנהלו בישראל בראשית שנות החמישים על תקינות בקשת וקבלת הפיצויים המערב גרמניים. לעוד, ראו דברי בעל האזנים לתורה ב<a href="Reparations and Despoiling Egypt" data-aht="page">פיצויים לעבדות וניצול מצרים</a>.</li> |
+ | <li>Compare with the debates which raged in Israel in the early 1950s over the propriety of requesting and accepting West German reparations. </li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Version as of 04:04, 21 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת בא
Do Two Wrongs Make a Right?האם שני עוולות עושים זכות?
פעמיים בפרקים הראשונים של ספר שמות, נראה שה' מצווה את בני ישראל לרמות את פרעה ו/או את המצרים. ה' אומר למשה לבקש מפרעה רק שלושה ימי חופש במדבר, בעוד שכוונתו האמיתית היא שבני ישראל יעזבו את מצרים לתמיד. מאוחר יותר הוא מורה לבני ישראל לבקש כלי זהב וכסף משכניהם המצריים, למרות שהוא יודע שהם לא יוכלו להחזיר את הכלים.
- מדוע ה' אינו מתנהל בשקיפות מול פרעה? מה הוא הרוויח כשהוא ביקש רק חופשה קצרה? האם פרעה האמין לו? נסו להביא ראיות לשני הכיוונים, וראו "דרך שלשת ימים"?
- כשהמצרים לבני ישראל את כלי הזהב שלהם, האם הם התכוונו להשאיל להם אותם, בציפייה שבני ישראל יחזרו, או שמא הם ידעו שבני ישראל עוזבים את מצרים לתמיד, ונתנו את הכלים כמתנה גמורה? אם הכוונה הייתה להשאיל, האם יש להתייחס למעשים של בני ישראל כגניבה? ראו פיצויים לעבדות וניצול מצרים.
- האם חוסר היושר היה מוצדק במקרים האלה? למה או למה לא? באופן כללי, מתי מותר לרמות את האויב? האם העובדה שמישהו קיבל יחס שלא היה צודק, מצדיקה את זה שהוא משקר בתגובה?
Mitzvot for the Masses?מצוות להמונים?
האם יתכן שמצוות מסוימות ניתנו רק בגלל אמונותיהם המוטעות של ההמונים?
Is it possible that certain commandments were given only because of the misguided beliefs of the masses?
- ר' יוסף אבן כספי טוען שדם הפסח שנמרח על המשקופים לא השפיע על ה' ולא על המלאך המשחית, אלא נועד רק להרגיע את החששות של בני ישראל. הם האמינו (בטעות) שדם הוא תרופת פלא שיכולה להפיג המתח, וכך ה' התאים את הציוויים שלו לתפיסה שלהם כדי שלא ייכנסו לפניקה בזמן מכת בכורות. להרחבה והבנות נוספות של הטקס, ראו מטרת פסח מצרים.1
- לדוגמאות נוספות בהן פרשנים מציעים עמדות דומות, ראו ביאורי שד"ל על טומאת צרעת ועל "עין הרע" ומחצית השקל – למניין או למשכן?, והבנת רמב"ם לגבי מטרת הקרבנות.
אוטונומיה נבואית
פעמיים בפרשת בא, משה מדבר בשם ה' ומזכיר סמכות א-לוהית, למרות שהתורה לא אומרת לנו שה' העביר למשה את התוכן המדובר. בפרק י', משה מתעמת עם פרעה במצוות ה', אך, לכאורה מיוזמתו הפרטית, הוא מכריז על מכת הארבה בשם ה'. בדומה, בפרק י"א, אף על פי שה' אומר למשה שתהיה מכה סופית אחת, משה עצמו הוא שמכריז לראשונה בשם ה' שהמכה הזו תהרוג את הבכורים דווקא.
- האם נביא יכול ידבר מיוזמתו ואז לייחס את דבריו לה'? או שמא צריך להניח שלמרות שאין אזכור לזה בטקסט, ה' בהכרח הנחה את הנביר לפני כן?
- כמה אוטונומיה יש לנביא? האם הוא בסך הכל שופר של ה', או שמא הוא רשאי לפעול באופן עצמאי? ובהנחה שיש לו עצמאות, האם הנביא יכול לטעות? ראו פעילות בשם ה' ללא צו מפורש של ה'.
- How much autonomy does a prophet have? Is he simply Hashem's mouthpiece, or is he allowed to act on his own? If the latter, is it possible for a prophet to make a mistake?
זהותם הדתית של בני ישראל במצרים
לטענת מספר פרשנים,s,2 2 שחיטת הפסח סימלה את דחייתם של ישראל של עבודה זרה מצרית. עמדה זו מניחה שבני ישראל התבוללו במצרים והיה עליהם להפגין את נאמנותם לאלוהים כדי לזכות בגאולה (ראו מטרת פסח מצרים).
According to several commentator the slaughtering of the Pesach symbolized the Israelite rejection of Egyptian idolatry. This position assumes that the Israelites had assimilated in Egypt and needed to demonstrate their loyalty to God in order to merit redemption
- האם יש שמות כלשהן בשמות שתומכות בטענה כי בני ישראל נטשו את האשם ואימצו אלים זרים? מה היה זהותם הדתית של בני ישראל במצרים?
- Is there any evidence in Shemot to support the claim that the Israelites had forsaken Hashem and adopted foreign gods?
- מה המשמעות של להיות "דתי" בעידן שלפני שניתנה התורה? האם היה משהו (מעבר למונותאיזם) שהיה מסמן את בני ישראל כנבדלים משכניהם המצריים?3
- What does it mean to be "religious" in an era before the Torah was given? Was there anything (beyond monotheism) that would have marked the Israelites as distinct from their Egyptian neighbors4
הוויכוח על פיצויים
רבים מסבירים כי המצרים נתנו כלי זהב וכסף לבני ישראל לפני שעזבו את מצרים כפיצוי על שנים של שעבוד.
Many explain that the Egyptians gave gold and silver vessels to the Israelites prior to their leaving Egypt as compensation for years of enslavement.
- אם הייתם גרים באותה עת במצרים, הייתם מוכנים לקבל פיצויים כאלה?
- If you were living in Egypt at the time, would you be willing to accept such reparations?
- השווה עם הוויכוחים שהתנהלו בישראל בראשית שנות החמישים על תקינות בקשת וקבלת הפיצויים המערב גרמניים. לעוד, ראו דברי בעל האזנים לתורה בפיצויים לעבדות וניצול מצרים.
- Compare with the debates which raged in Israel in the early 1950s over the propriety of requesting and accepting West German reparations.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת בא.