Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Chukkat/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Copy from /en)
 
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
<h1></h1>
+
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת</h1>
<category name="Obedient or Independent?">
+
<category>נביאים גדולים: צייתנים או עצמאיים?
Great Prophets: Obedient or Independent?
+
<p>איזה נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר: זה שמבצע את פקודות ה' או זה שיוזם ופועל באופן עצמאי, בלי להתייעץ עם ה'?</p>
<p>Which prophet is at a higher level: one who simply follows Divine orders, or one who takes initiatives without prior consultation with Hashem?</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>In trying to uncover&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">Moshe and Aharon's sin</a> at Mei Merivah,&#160;<multilink><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">R"Y Albo</a><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">Sefer HaIkkarim 4:22</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">About R. Yosef Albo</a></multilink> points to their running to the Tent of Meeting to consult with Hashem rather than immediately quelling the nation's murmurings by invoking a miracle on their own. He claims that this caused a lack of faith in one of the central tenets of Torah, a prophet's power to act above nature.&#160;</li>
+
<li>בניסיון להבין את&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>, <multilink><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> מצביע על כך שמשה ואהרן ברחו אל אוהל מועד כדי להתייעץ עם ה', במקום ישר לחולל נס כדי להרגיע את העם. לטענת ספר העיקרים, מעשה זה פגע באמונה של בני ישראל באחד העקרונות המרכזיים בתורה, כוחו של הנביא לפעול מעל הטבע.</li>
<li>What in the text supports this suggestion? Do you agree that going to the Tent of Meeting was problematic?&#160; When is consultation the appropriate response to crisis?&#160; When is it preferable to take matters into your own hands?&#160;</li>
+
<li>מה בטקסט תומך בהצעה זו? האם אתם מסכימים שמשה ואהרן לא היו צריכים ללכת לאוהל מועד? מתי התייעצות היא התגובה המתאימה למשבר? מתי עדיף לקחת את העניינים לידיים?</li>
<li>Can a prophet really bring a miracle on his or her own?&#160; What examples from Tanakh might suggest that they can? Are all prophets equal in this regard?&#160;</li>
+
<li>האם נביאים יכולים באמת לחולל ניסים בכוחות עצמם? מאילו דוגמאות בתנ"ך ניתן להבין שכן? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה?</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For elaboration see <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">Moshe's Misstep and Mei Merivah</a>,&#160;<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction</a>, and the opinion of Abarbanel in <a href="Moshe's Epitaph – Signs and Wonders" data-aht="page">Moshe's Epitaph Signs and Wonders</a>.</p>
+
<p>להרחבה, ראו&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>,&#160;<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'</a>, ושיטת אברבנאל ב<a href="Moshe's Epitaph – Signs and Wonders" data-aht="page">ייחודו של משה האותות והמופתים</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Sichon and Og: Telling and Retelling
+
<category>סיחון ועוג:&#160;גרסאות שונות
<p>The original description of the conquest of Sichon and Og in Bemidbar differs markedly from Moshe's retelling in Devarim.&#160; See <a href="Battles with Sichon and Og in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">Battles with Sichon and Og in Bemidbar and Devarim</a>.</p>
+
<p>התיאור המקורי של כיבוש&#160;סיחון ועוג&#160;בספר במדבר שונה משמעותית מהגרסה בנאום של משה בספר דברים. ראו <a href="Battles with Sichon and Og in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים</a>.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Compare the two accounts and list the differences.&#160; Which points appear only in Bemidbar? What details are highlighted in Devarim?&#160; What message might Moshe be trying to relay to the nation in Sefer Devarim which prompts him to retell the story in the way that he does?</li>
+
<li>השוו בין שתי הגרסאות וציינו את ההבדלים. אילו נקודות מוזכרות רק בספר במדבר? אילו פרטים מודגשים בספר דברים? איזה מסר משה מנסה להעביר לבני ישראל בספר דברים, שגורם לו לספר ככה את הסיפור?</li>
<li>How does Moshe's message in recounting the battle of Sichon relate to the overall objectives of his historical speech in the opening chapters of Sefer Devarim and especially to his retelling of the debacle of the Spies?<fn>For a comparison of the story of the spies in Bemidbar and Devarim and how the differences shed light on Moshe's messages to the new generation, see <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim</a>.</fn></li>
+
<li>איזה קשר אתם מזהים בין המסר של סיפור הקרב מול סיחון, לבין המטרה הכללית של הנאום ההיסטורי שלו בפרקים הראשונים של ספר דברים, ובעיקר בסיפור חטא המרגלים?<fn>להשוואה בין סיפור המרגלים בבמדבר ודברים וכיצד ההבדלים שופכים אור על המסרים של משה לדור החדש, ראו <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>.</fn></li>
<li>Is it problematic to say that Moshe intentionally recasts history to promote an agenda? </li>
+
<li>האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Criticizing Moshe
+
<category>מתיחת ביקורת על משה
<p>Commentators mine almost every word of the story of Moshe hitting the rock in&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">Mei Merivah</a> to establish where he erred and why he was punished so severely.&#160; Thus, Moshe is accused of everything from lack of faith (<multilink><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">Rashbam</a><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">Bemidbar 20:10</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">About R. Shemuel b. Meir</a></multilink>) to excessive anger (<multilink><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">Rambam</a><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">Shemonah Perakim Chapter 4</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">About R. Moshe b. Maimon</a></multilink>) and faulty leadership (<multilink><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">Avvat Nefesh</a><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">Avvat Nefesh, Commentary on Ibn Ezra Bemidbar 20:8</a></multilink>).&#160;&#160;<multilink><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">Rashi</a><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">Bemidbar 20:11-12</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About R. Shelomo Yitzchaki</a></multilink> and others further blame him for not sanctifying Hashem's name and causing the nation to doubt Hashem's capabilities.</p>
+
<p>הפרשנים מחפשים רמזים בכמעט כל מלה ומלה בסיפור <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a> כדי להבין במה חטא משה ומדוע נענש כל כך בחומרה. משה מואשם בכל, מחוסר אמונה (<multilink><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">במדבר כ':י'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>) ועד כעס מופרז (<multilink><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">שמונה פרקים פרק ד'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>) ומנהיגות לקויה (<multilink><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש</a><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש, פירוש על ראב"ע במדבר כ':ח' (מוגה ע"פ ציטוט חלקי בפירוש שד"ל)</a></multilink>). <multilink><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">במדבר כ':י"א-י"ב</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> ואחרים מאשימים אותו גם בכך שלא קידש את שם ה' ושגרם לבני ישראל לפקפק בכוח של ה'.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Bring evidence to support each of the above possibilities.&#160; Which is most compelling and why?&#160; Which of the proposed sins would warrant the harsh punishment received by Moshe?</li>
+
<li>הביאו ראיות שתומכות בכל אחת מהאפשרויות שהוזכרו. איזו אפשרות הכי משכנעת ומדוע? אילו מהחטאים שהוזכרו מצדיקים את העונש החמור שקיבל משה?</li>
<li>Does Moshe elsewhere manifest any of the above problematic traits?&#160; Why was he not punished in those instances?</li>
+
<li>האם משה&#160;מפגין בהקשרים אחרים את התכונות הבעייתיות שהזכרנו? מדוע הוא לא נענש במקרים האלה?</li>
<li>Though the chapter clearly testifies to Moshe's having erred, is it problematic to suggest specific criticisms of Moshe's leadership which the text does not make explicit?&#160; Should we place Moshe on a pedestal and attempt to explain away any perceived fault, or is it legitimate to attribute to him some human failings?<fn>Some similar issues come up in the study of the stories of the Avot.&#160; See for example: <a href="Endangering Sarai in Egypt" data-aht="page">Endangering Sarai in Egypt</a>, <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">Banishment of Hagar and Yishmael</a>, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">Sale of the Birthright A Fair Deal</a>, and <a href="Yaakov's Taking of the Blessing" data-aht="page">Yaakov's Taking of the Blessing</a>.</fn></li>
+
<li>הפרק מבהיר שמשה טעה. האם בכל זאת יש בעיה בהעברת ביקורת ספציפית על ההנהגה של משה, מעבר למה שמצוין במפורש בטקסט? האם צריך להתייחס למשה בהערצה ולתרץ כל התנהגות שנראית לנו בעייתית, או שמא מותר לייחס לו חולשות אנושיות?<fn>כמה סוגיות דומות עולות בלימוד סיפורי אבות. ראו למשל: <a href="Endangering Sarai in Egypt" data-aht="page">הכנסת שרי לסכנה במצרים</a>, <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a>, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה עסקה הוגנת?</a>, ו<a href="Yaakov's Taking of the Blessing" data-aht="page">לקיחת יעקב את הברכה</a>.</fn>&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>See <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">Moshe's Misstep and Mei Merivah</a> for further discussion.</p>
+
<p>להרחבה, ראו&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Chukkat/TopicList" data-aht="page">Parashat Chukkat Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Chukkat/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת חקת</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 09:12, 10 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת

נביאים גדולים: צייתנים או עצמאיים?

איזה נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר: זה שמבצע את פקודות ה' או זה שיוזם ופועל באופן עצמאי, בלי להתייעץ עם ה'?

  • בניסיון להבין את חטא משה ומי מריבה, ספר העיקריםר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ד':כ"באודות ר' יוסף אלבו מצביע על כך שמשה ואהרן ברחו אל אוהל מועד כדי להתייעץ עם ה', במקום ישר לחולל נס כדי להרגיע את העם. לטענת ספר העיקרים, מעשה זה פגע באמונה של בני ישראל באחד העקרונות המרכזיים בתורה, כוחו של הנביא לפעול מעל הטבע.
  • מה בטקסט תומך בהצעה זו? האם אתם מסכימים שמשה ואהרן לא היו צריכים ללכת לאוהל מועד? מתי התייעצות היא התגובה המתאימה למשבר? מתי עדיף לקחת את העניינים לידיים?
  • האם נביאים יכולים באמת לחולל ניסים בכוחות עצמם? מאילו דוגמאות בתנ"ך ניתן להבין שכן? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה?

להרחבה, ראו חטא משה ומי מריבהמעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה', ושיטת אברבנאל בייחודו של משה – האותות והמופתים.

סיחון ועוג: גרסאות שונות

התיאור המקורי של כיבוש סיחון ועוג בספר במדבר שונה משמעותית מהגרסה בנאום של משה בספר דברים. ראו מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים.

  • השוו בין שתי הגרסאות וציינו את ההבדלים. אילו נקודות מוזכרות רק בספר במדבר? אילו פרטים מודגשים בספר דברים? איזה מסר משה מנסה להעביר לבני ישראל בספר דברים, שגורם לו לספר ככה את הסיפור?
  • איזה קשר אתם מזהים בין המסר של סיפור הקרב מול סיחון, לבין המטרה הכללית של הנאום ההיסטורי שלו בפרקים הראשונים של ספר דברים, ובעיקר בסיפור חטא המרגלים?1
  • האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?

מתיחת ביקורת על משה

הפרשנים מחפשים רמזים בכמעט כל מלה ומלה בסיפור חטא משה ומי מריבה כדי להבין במה חטא משה ומדוע נענש כל כך בחומרה. משה מואשם בכל, מחוסר אמונה (רשב"םבמדבר כ':י'אודות ר' שמואל בן מאיר) ועד כעס מופרז (רמב"םשמונה פרקים פרק ד'אודות ר' משה בן מיימון) ומנהיגות לקויה (אוות נפשאוות נפש, פירוש על ראב"ע במדבר כ':ח' (מוגה ע"פ ציטוט חלקי בפירוש שד"ל)). רש"יבמדבר כ':י"א-י"באודות ר' שלמה יצחקי ואחרים מאשימים אותו גם בכך שלא קידש את שם ה' ושגרם לבני ישראל לפקפק בכוח של ה'.

  • הביאו ראיות שתומכות בכל אחת מהאפשרויות שהוזכרו. איזו אפשרות הכי משכנעת ומדוע? אילו מהחטאים שהוזכרו מצדיקים את העונש החמור שקיבל משה?
  • האם משה מפגין בהקשרים אחרים את התכונות הבעייתיות שהזכרנו? מדוע הוא לא נענש במקרים האלה?
  • הפרק מבהיר שמשה טעה. האם בכל זאת יש בעיה בהעברת ביקורת ספציפית על ההנהגה של משה, מעבר למה שמצוין במפורש בטקסט? האם צריך להתייחס למשה בהערצה ולתרץ כל התנהגות שנראית לנו בעייתית, או שמא מותר לייחס לו חולשות אנושיות?2 

להרחבה, ראו חטא משה ומי מריבה.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת חקת.