Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Chukkat/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(8 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת</h1>
<category name="Obedient or Independent?">
+
<category>נביאים גדולים: צייתנים או עצמאיים?
Great Prophets: Obedient or Independent?
+
<p>איזה נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר: זה שמבצע את פקודות ה' או זה שיוזם ופועל באופן עצמאי, בלי להתייעץ עם ה'?</p>
<p>Which prophet is at a higher level: one who simply follows Divine orders, or one who takes initiatives without prior consultation with Hashem?</p><ul>
+
<ul>
<li>In trying to uncover&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a> at Mei Merivah,&#160;<multilink><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> points to their running to the Tent of Meeting to consult with Hashem rather than immediately quelling the nation's murmurings by invoking a miracle on their own. He claims that this caused a lack of faith in one of the central tenets of Torah, a prophet's power to act above nature.&#160;</li>
+
<li>בניסיון להבין את&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>, <multilink><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> מצביע על כך שמשה ואהרן ברחו אל אוהל מועד כדי להתייעץ עם ה', במקום ישר לחולל נס כדי להרגיע את העם. לטענת ספר העיקרים, מעשה זה פגע באמונה של בני ישראל באחד העקרונות המרכזיים בתורה, כוחו של הנביא לפעול מעל הטבע.</li>
<li>What in the text supports this suggestion? Do you agree that going to the Tent of Meeting was problematic?&#160; When is consultation the appropriate response to crisis?&#160; When is it preferable to take matters into your own hands?&#160;</li>
+
<li>מה בטקסט תומך בהצעה זו? האם אתם מסכימים שמשה ואהרן לא היו צריכים ללכת לאוהל מועד? מתי התייעצות היא התגובה המתאימה למשבר? מתי עדיף לקחת את העניינים לידיים?</li>
<li>Can a prophet really bring a miracle on his or her own?&#160; What examples from Tanakh might suggest that they can? Are all prophets equal in this regard?&#160;</li>
+
<li>האם נביאים יכולים באמת לחולל ניסים בכוחות עצמם? מאילו דוגמאות בתנ"ך ניתן להבין שכן? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה?</li>
</ul><p>For elaboration see <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>,&#160;<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'</a>, and the opinion of Abarbanel in <a href="Moshe's Epitaph – Signs and Wonders" data-aht="page">ייחודו של משה – האותות והמופתים</a>.</p>
+
</ul>
 +
<p>להרחבה, ראו&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>,&#160;<a href="Prophetic Actions Without Explicit Divine Sanction" data-aht="page">מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה'</a>, ושיטת אברבנאל ב<a href="Moshe's Epitaph – Signs and Wonders" data-aht="page">ייחודו של משה – האותות והמופתים</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>Sichon and Og: Telling and Retelling
+
<category>סיחון ועוג:&#160;גרסאות שונות
<p>The original description of the conquest of Sichon and Og in Bemidbar differs markedly from Moshe's retelling in Devarim.&#160; See <a href="Battles with Sichon and Og in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים</a>.</p><ul>
+
<p>התיאור המקורי של כיבוש&#160;סיחון ועוג&#160;בספר במדבר שונה משמעותית מהגרסה בנאום של משה בספר דברים. ראו <a href="Battles with Sichon and Og in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים</a>.</p>
<li>Compare the two accounts and list the differences.&#160; Which points appear only in Bemidbar? What details are highlighted in Devarim?&#160; What message might Moshe be trying to relay to the nation in Sefer Devarim which prompts him to retell the story in the way that he does?</li>
+
<ul>
<li>How does Moshe's message in recounting the battle of Sichon relate to the overall objectives of his historical speech in the opening chapters of Sefer Devarim and especially to his retelling of the debacle of the Spies?<fn>For a comparison of the story of the spies in Bemidbar and Devarim and how the differences shed light on Moshe's messages to the new generation, see <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>.</fn></li>
+
<li>השוו בין שתי הגרסאות וציינו את ההבדלים. אילו נקודות מוזכרות רק בספר במדבר? אילו פרטים מודגשים בספר דברים? איזה מסר משה מנסה להעביר לבני ישראל בספר דברים, שגורם לו לספר ככה את הסיפור?</li>
<li>Is it problematic to say that Moshe intentionally recasts history to promote an agenda? </li>
+
<li>איזה קשר אתם מזהים בין המסר של סיפור הקרב מול סיחון, לבין המטרה הכללית של הנאום ההיסטורי שלו בפרקים הראשונים של ספר דברים, ובעיקר בסיפור חטא המרגלים?<fn>להשוואה בין סיפור המרגלים בבמדבר ודברים וכיצד ההבדלים שופכים אור על המסרים של משה לדור החדש, ראו <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>.</fn></li>
 +
<li>האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Criticizing Moshe
+
<category>מתיחת ביקורת על משה
<p>Commentators mine almost every word of the story of Moshe hitting the rock in&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a> to establish where he erred and why he was punished so severely.&#160; Thus, Moshe is accused of everything from lack of faith (<multilink><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">במדבר כ':י'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>) to excessive anger (<multilink><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">שמונה פרקים פרק ד'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>) and faulty leadership (<multilink><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">Avvat Nefesh</a><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש, פירוש על ראב"ע במדבר כ':ח' (מוגה ע"פ ציטוט חלקי בפירוש שד"ל)</a></multilink>).&#160;&#160;<multilink><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">במדבר כ':י"א-י"ב</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> and others further blame him for not sanctifying Hashem's name and causing the nation to doubt Hashem's capabilities.</p><ul>
+
<p>הפרשנים מחפשים רמזים בכמעט כל מלה ומלה בסיפור <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a> כדי להבין במה חטא משה ומדוע נענש כל כך בחומרה. משה מואשם בכל, מחוסר אמונה (<multilink><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">במדבר כ':י'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>) ועד כעס מופרז (<multilink><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">שמונה פרקים פרק ד'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>) ומנהיגות לקויה (<multilink><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש</a><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש, פירוש על ראב"ע במדבר כ':ח' (מוגה ע"פ ציטוט חלקי בפירוש שד"ל)</a></multilink>). <multilink><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">במדבר כ':י"א-י"ב</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> ואחרים מאשימים אותו גם בכך שלא קידש את שם ה' ושגרם לבני ישראל לפקפק בכוח של ה'.</p>
<li>Bring evidence to support each of the above possibilities.&#160; Which is most compelling and why?&#160; Which of the proposed sins would warrant the harsh punishment received by Moshe?</li>
+
<ul>
<li>Does Moshe elsewhere manifest any of the above problematic traits?&#160; Why was he not punished in those instances?</li>
+
<li>הביאו ראיות שתומכות בכל אחת מהאפשרויות שהוזכרו. איזו אפשרות הכי משכנעת ומדוע? אילו מהחטאים שהוזכרו מצדיקים את העונש החמור שקיבל משה?</li>
<li>Though the chapter clearly testifies to Moshe's having erred, is it problematic to suggest specific criticisms of Moshe's leadership which the text does not make explicit?&#160; Should we place Moshe on a pedestal and attempt to explain away any perceived fault, or is it legitimate to attribute to him some human failings?<fn>Some similar issues come up in the study of the stories of the Avot.&#160; See for example: <a href="Endangering Sarai in Egypt" data-aht="page">הכנסת שרי לסכנה במצרים</a>, <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a>, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?</a>, and <a href="Yaakov's Taking of the Blessing" data-aht="page">Yaakov's Taking of the Blessing</a>.</fn></li>
+
<li>האם משה&#160;מפגין בהקשרים אחרים את התכונות הבעייתיות שהזכרנו? מדוע הוא לא נענש במקרים האלה?</li>
</ul><p>See <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a> for further discussion.</p>
+
<li>הפרק מבהיר שמשה טעה. האם בכל זאת יש בעיה בהעברת ביקורת ספציפית על ההנהגה של משה, מעבר למה שמצוין במפורש בטקסט? האם צריך להתייחס למשה בהערצה ולתרץ כל התנהגות שנראית לנו בעייתית, או שמא מותר לייחס לו חולשות אנושיות?<fn>כמה סוגיות דומות עולות בלימוד סיפורי אבות. ראו למשל: <a href="Endangering Sarai in Egypt" data-aht="page">הכנסת שרי לסכנה במצרים</a>, <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a>, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?</a>, ו<a href="Yaakov's Taking of the Blessing" data-aht="page">לקיחת יעקב את הברכה</a>.</fn>&#160;</li>
 +
</ul>
 +
<p>להרחבה, ראו&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Chukkat/TopicList" data-aht="page">Parashat Chukkat Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Chukkat/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת חקת</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 09:12, 10 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת

נביאים גדולים: צייתנים או עצמאיים?

איזה נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר: זה שמבצע את פקודות ה' או זה שיוזם ופועל באופן עצמאי, בלי להתייעץ עם ה'?

  • בניסיון להבין את חטא משה ומי מריבה, ספר העיקריםר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ד':כ"באודות ר' יוסף אלבו מצביע על כך שמשה ואהרן ברחו אל אוהל מועד כדי להתייעץ עם ה', במקום ישר לחולל נס כדי להרגיע את העם. לטענת ספר העיקרים, מעשה זה פגע באמונה של בני ישראל באחד העקרונות המרכזיים בתורה, כוחו של הנביא לפעול מעל הטבע.
  • מה בטקסט תומך בהצעה זו? האם אתם מסכימים שמשה ואהרן לא היו צריכים ללכת לאוהל מועד? מתי התייעצות היא התגובה המתאימה למשבר? מתי עדיף לקחת את העניינים לידיים?
  • האם נביאים יכולים באמת לחולל ניסים בכוחות עצמם? מאילו דוגמאות בתנ"ך ניתן להבין שכן? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה?

להרחבה, ראו חטא משה ומי מריבהמעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה', ושיטת אברבנאל בייחודו של משה – האותות והמופתים.

סיחון ועוג: גרסאות שונות

התיאור המקורי של כיבוש סיחון ועוג בספר במדבר שונה משמעותית מהגרסה בנאום של משה בספר דברים. ראו מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים.

  • השוו בין שתי הגרסאות וציינו את ההבדלים. אילו נקודות מוזכרות רק בספר במדבר? אילו פרטים מודגשים בספר דברים? איזה מסר משה מנסה להעביר לבני ישראל בספר דברים, שגורם לו לספר ככה את הסיפור?
  • איזה קשר אתם מזהים בין המסר של סיפור הקרב מול סיחון, לבין המטרה הכללית של הנאום ההיסטורי שלו בפרקים הראשונים של ספר דברים, ובעיקר בסיפור חטא המרגלים?1
  • האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?

מתיחת ביקורת על משה

הפרשנים מחפשים רמזים בכמעט כל מלה ומלה בסיפור חטא משה ומי מריבה כדי להבין במה חטא משה ומדוע נענש כל כך בחומרה. משה מואשם בכל, מחוסר אמונה (רשב"םבמדבר כ':י'אודות ר' שמואל בן מאיר) ועד כעס מופרז (רמב"םשמונה פרקים פרק ד'אודות ר' משה בן מיימון) ומנהיגות לקויה (אוות נפשאוות נפש, פירוש על ראב"ע במדבר כ':ח' (מוגה ע"פ ציטוט חלקי בפירוש שד"ל)). רש"יבמדבר כ':י"א-י"באודות ר' שלמה יצחקי ואחרים מאשימים אותו גם בכך שלא קידש את שם ה' ושגרם לבני ישראל לפקפק בכוח של ה'.

  • הביאו ראיות שתומכות בכל אחת מהאפשרויות שהוזכרו. איזו אפשרות הכי משכנעת ומדוע? אילו מהחטאים שהוזכרו מצדיקים את העונש החמור שקיבל משה?
  • האם משה מפגין בהקשרים אחרים את התכונות הבעייתיות שהזכרנו? מדוע הוא לא נענש במקרים האלה?
  • הפרק מבהיר שמשה טעה. האם בכל זאת יש בעיה בהעברת ביקורת ספציפית על ההנהגה של משה, מעבר למה שמצוין במפורש בטקסט? האם צריך להתייחס למשה בהערצה ולתרץ כל התנהגות שנראית לנו בעייתית, או שמא מותר לייחס לו חולשות אנושיות?2 

להרחבה, ראו חטא משה ומי מריבה.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת חקת.