Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Chukkat/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת</h1>
 
<category>נביאים גדולים: צייתנים או עצמאיים?
 
<category>נביאים גדולים: צייתנים או עצמאיים?
<p>איזה נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר: זה שמבצע את פקודות ה', או זה שיוזם ופועל באופן עצמאי, בלי להתייעץ עם ה'?</p>
+
<p>איזה נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר: זה שמבצע את פקודות ה' או זה שיוזם ופועל באופן עצמאי, בלי להתייעץ עם ה'?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>בניסיון להבין את&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>, <multilink><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> מצביע על כך שמשה ואהרן&#160;מיהרו להגיע לאוהל מועד כדי להתייעץ עם ה', במקום ישר לחולל נס כדי להרגיע את העם. לטענת ספר העיקרים, מעשה זה פגע באמונה של בני ישראל באחד העקרונות המרכזיים בתורה, כוחו של הנביא לפעול מעל הטבע.</li>
+
<li>בניסיון להבין את&#160;<a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>, <multilink><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ספר העיקרים</a><a href="RYosefAlboSeferHaIkkarim4-22" data-aht="source">ר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ד':כ"ב</a><a href="Sefer HaIkkarim" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אלבו</a></multilink> מצביע על כך שמשה ואהרן ברחו אל אוהל מועד כדי להתייעץ עם ה', במקום ישר לחולל נס כדי להרגיע את העם. לטענת ספר העיקרים, מעשה זה פגע באמונה של בני ישראל באחד העקרונות המרכזיים בתורה, כוחו של הנביא לפעול מעל הטבע.</li>
 
<li>מה בטקסט תומך בהצעה זו? האם אתם מסכימים שמשה ואהרן לא היו צריכים ללכת לאוהל מועד? מתי התייעצות היא התגובה המתאימה למשבר? מתי עדיף לקחת את העניינים לידיים?</li>
 
<li>מה בטקסט תומך בהצעה זו? האם אתם מסכימים שמשה ואהרן לא היו צריכים ללכת לאוהל מועד? מתי התייעצות היא התגובה המתאימה למשבר? מתי עדיף לקחת את העניינים לידיים?</li>
 
<li>האם נביאים יכולים באמת לחולל ניסים בכוחות עצמם? מאילו דוגמאות בתנ"ך ניתן להבין שכן? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה?</li>
 
<li>האם נביאים יכולים באמת לחולל ניסים בכוחות עצמם? מאילו דוגמאות בתנ"ך ניתן להבין שכן? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה?</li>
Line 21: Line 21:
 
</category>
 
</category>
 
<category>מתיחת ביקורת על משה
 
<category>מתיחת ביקורת על משה
<p>הפרשנים מתייחסים כמעט לכל מלה בסיפור <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a>&#160;בניסיון לברר&#160;במה חטא משה ומדוע נענש כל כך בחומרה. משה מואשם בכל, מחוסר אמונה (<multilink><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">במדבר כ':י'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>) ועד כעס מופרז (<multilink><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">שמונה פרקים פרק ד'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>) ומנהיגות לקויה (<multilink><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש</a><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש, פירוש על ראב"ע במדבר כ':ח' (מוגה ע"פ ציטוט חלקי בפירוש שד"ל)</a></multilink>). <multilink><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">במדבר כ':י"א-י"ב</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> ואחרים מאשימים אותו גם בכך שלא קידש את שם ה' ושגרם לבני ישראל לפקפק בכוח של ה'.</p>
+
<p>הפרשנים מחפשים רמזים בכמעט כל מלה ומלה בסיפור <a href="Moshe's Misstep and Mei Merivah" data-aht="page">חטא משה ומי מריבה</a> כדי להבין במה חטא משה ומדוע נענש כל כך בחומרה. משה מואשם בכל, מחוסר אמונה (<multilink><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamBemidbar20-10" data-aht="source">במדבר כ':י'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink>) ועד כעס מופרז (<multilink><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamShemonahPerakimChapter4" data-aht="source">שמונה פרקים פרק ד'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>) ומנהיגות לקויה (<multilink><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש</a><a href="AvvatNefeshCommentaryonIbnEzraBemidbar20-8" data-aht="source">אוות נפש, פירוש על ראב"ע במדבר כ':ח' (מוגה ע"פ ציטוט חלקי בפירוש שד"ל)</a></multilink>). <multilink><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar20-11-12" data-aht="source">במדבר כ':י"א-י"ב</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> ואחרים מאשימים אותו גם בכך שלא קידש את שם ה' ושגרם לבני ישראל לפקפק בכוח של ה'.</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>הביאו ראיות שתומכות בכל אחת מהאפשרויות שהוזכרו. איזו אפשרות הכי משכנעת ומדוע? אילו מהחטאים שהוזכרו מצדיקים את העונש החמור שקיבל משה?</li>
 
<li>הביאו ראיות שתומכות בכל אחת מהאפשרויות שהוזכרו. איזו אפשרות הכי משכנעת ומדוע? אילו מהחטאים שהוזכרו מצדיקים את העונש החמור שקיבל משה?</li>
<li>האם משה&#160;מפגין בהקשרים אחרים את התכונות הבעייתיות שהזכנרו? מדוע הוא לא נענש במקרים האלה?</li>
+
<li>האם משה&#160;מפגין בהקשרים אחרים את התכונות הבעייתיות שהזכרנו? מדוע הוא לא נענש במקרים האלה?</li>
 
<li>הפרק מבהיר שמשה טעה. האם בכל זאת יש בעיה בהעברת ביקורת ספציפית על ההנהגה של משה, מעבר למה שמצוין במפורש בטקסט? האם צריך להתייחס למשה בהערצה ולתרץ כל התנהגות שנראית לנו בעייתית, או שמא מותר לייחס לו חולשות אנושיות?<fn>כמה סוגיות דומות עולות בלימוד סיפורי אבות. ראו למשל: <a href="Endangering Sarai in Egypt" data-aht="page">הכנסת שרי לסכנה במצרים</a>, <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a>, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?</a>, ו<a href="Yaakov's Taking of the Blessing" data-aht="page">לקיחת יעקב את הברכה</a>.</fn>&#160;</li>
 
<li>הפרק מבהיר שמשה טעה. האם בכל זאת יש בעיה בהעברת ביקורת ספציפית על ההנהגה של משה, מעבר למה שמצוין במפורש בטקסט? האם צריך להתייחס למשה בהערצה ולתרץ כל התנהגות שנראית לנו בעייתית, או שמא מותר לייחס לו חולשות אנושיות?<fn>כמה סוגיות דומות עולות בלימוד סיפורי אבות. ראו למשל: <a href="Endangering Sarai in Egypt" data-aht="page">הכנסת שרי לסכנה במצרים</a>, <a href="Banishment of Hagar and Yishmael" data-aht="page">גירוש הגר וישמעאל</a>, <a href="Sale of the Birthright – A Fair Deal" data-aht="page">מכירת הבכורה – עסקה הוגנת?</a>, ו<a href="Yaakov's Taking of the Blessing" data-aht="page">לקיחת יעקב את הברכה</a>.</fn>&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>

Latest revision as of 09:12, 10 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת

נביאים גדולים: צייתנים או עצמאיים?

איזה נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר: זה שמבצע את פקודות ה' או זה שיוזם ופועל באופן עצמאי, בלי להתייעץ עם ה'?

  • בניסיון להבין את חטא משה ומי מריבה, ספר העיקריםר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ד':כ"באודות ר' יוסף אלבו מצביע על כך שמשה ואהרן ברחו אל אוהל מועד כדי להתייעץ עם ה', במקום ישר לחולל נס כדי להרגיע את העם. לטענת ספר העיקרים, מעשה זה פגע באמונה של בני ישראל באחד העקרונות המרכזיים בתורה, כוחו של הנביא לפעול מעל הטבע.
  • מה בטקסט תומך בהצעה זו? האם אתם מסכימים שמשה ואהרן לא היו צריכים ללכת לאוהל מועד? מתי התייעצות היא התגובה המתאימה למשבר? מתי עדיף לקחת את העניינים לידיים?
  • האם נביאים יכולים באמת לחולל ניסים בכוחות עצמם? מאילו דוגמאות בתנ"ך ניתן להבין שכן? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה?

להרחבה, ראו חטא משה ומי מריבהמעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה', ושיטת אברבנאל בייחודו של משה – האותות והמופתים.

סיחון ועוג: גרסאות שונות

התיאור המקורי של כיבוש סיחון ועוג בספר במדבר שונה משמעותית מהגרסה בנאום של משה בספר דברים. ראו מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים.

  • השוו בין שתי הגרסאות וציינו את ההבדלים. אילו נקודות מוזכרות רק בספר במדבר? אילו פרטים מודגשים בספר דברים? איזה מסר משה מנסה להעביר לבני ישראל בספר דברים, שגורם לו לספר ככה את הסיפור?
  • איזה קשר אתם מזהים בין המסר של סיפור הקרב מול סיחון, לבין המטרה הכללית של הנאום ההיסטורי שלו בפרקים הראשונים של ספר דברים, ובעיקר בסיפור חטא המרגלים?1
  • האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?

מתיחת ביקורת על משה

הפרשנים מחפשים רמזים בכמעט כל מלה ומלה בסיפור חטא משה ומי מריבה כדי להבין במה חטא משה ומדוע נענש כל כך בחומרה. משה מואשם בכל, מחוסר אמונה (רשב"םבמדבר כ':י'אודות ר' שמואל בן מאיר) ועד כעס מופרז (רמב"םשמונה פרקים פרק ד'אודות ר' משה בן מיימון) ומנהיגות לקויה (אוות נפשאוות נפש, פירוש על ראב"ע במדבר כ':ח' (מוגה ע"פ ציטוט חלקי בפירוש שד"ל)). רש"יבמדבר כ':י"א-י"באודות ר' שלמה יצחקי ואחרים מאשימים אותו גם בכך שלא קידש את שם ה' ושגרם לבני ישראל לפקפק בכוח של ה'.

  • הביאו ראיות שתומכות בכל אחת מהאפשרויות שהוזכרו. איזו אפשרות הכי משכנעת ומדוע? אילו מהחטאים שהוזכרו מצדיקים את העונש החמור שקיבל משה?
  • האם משה מפגין בהקשרים אחרים את התכונות הבעייתיות שהזכרנו? מדוע הוא לא נענש במקרים האלה?
  • הפרק מבהיר שמשה טעה. האם בכל זאת יש בעיה בהעברת ביקורת ספציפית על ההנהגה של משה, מעבר למה שמצוין במפורש בטקסט? האם צריך להתייחס למשה בהערצה ולתרץ כל התנהגות שנראית לנו בעייתית, או שמא מותר לייחס לו חולשות אנושיות?2 

להרחבה, ראו חטא משה ומי מריבה.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת חקת.