Shabbat Table Topics – Parashat Chukkat/0/he
< Shabbat Table Topics – Parashat Chukkat
Jump to navigation
Jump to search
Version as of 11:13, 9 September 2019 by Meital.Ben-Dov (talk | contribs)
נושאים לשולחן שבת – פרשת חקת
נביאים גדולים: צייתנים או עצמאיים?
איזה נביא נמצא בדרגה גבוהה יותר: זה שמבצע את פקודות ה', או זה יוזם ופועל באופן עצמאי, בלי להתייעץ עם ה'?
- בניסיון להבין את חטא משה ומי מריבה במי מריבה, ספר העיקרים מצביע על כך שמשה ואהרן רצו ישר לאוהל מועד כדי להתייעץ עם ה', במקום ישר לחולל נס כדי להרגיע את העם. לטענתו, מעשה זה פגע באמונה של בני ישראל באחד העקרונות המרכזיים בתורה, כוחו של הנביא לפעול מעל הטבע.
- מה בטקסט תומך בהצעה זו? האם אתם מסכימים שמשה ואהרן לא היו צריכים ללכת לאוהל מועד? מתי ההתייעצות היא התגובה המתאימה למשבר? מתי עדיף לקחת את העניינים לידיים?
- האם נביאים יכולים באמת לחולל ניסים בכוחות עצמם? מאילו דוגמאות מהתנ"ך ניתן להבין שהם יכולים? האם כל הנביאים שווים בהקשר זה?
להרחבה, ראו חטא משה ומי מריבה, מעשי נביאים בלי צו מפורש מאת ה', ושיטת אברבנאל בייחודו של משה – האותות והמופתים.
סיחון ועוג: גרסאות שונות
התיאור המקורי של כיבוש סיחון ועוג בספר במדבר שונה משמעותית מהגרסה בנאום של משה בספר דברים. ראו מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים.
- השוו בין שתי הגרסאות וציינו את ההבדלים. אילו נקודות מוזכרות רק בספר במדבר? אילו פרטים מודגשים בספר דברים? איזה מסר משה מנסה להעביר לבני ישראל בספר דברים, שגורם לו לספר ככה את הסיפור?
- איזה קשר אתם מזהים בין המסר של בסיפור הקרב מול סיחון, לבין המטרה הכללית של הנאום ההיסטורי שלו בפרקים הראשונים של ספר דברים, ובעיקר בסיפור חטא המרגלים?1
- האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?
מתיחת ביקורת על משה
הפרשנים מתייחסים כמעט לכל מלה בסיפור חטא משה ומי מריבה בניסיון לברר במה חטא משה ומדוע נענש כל כך בחומרה. משה מואשם בכל, מחוסר אמונה (רשב"ם) ועד כעס מופרז (רמב"ם) ומנהיגות לקויה (אוות נפש). רש"י ואחרים מאשימים אותו גם בכך שלא קידש את שם ה' ושגרם לבני ישראל לפקפק בכוח של ה'.
- הביאו ראיות שתומכות בכל אחת מהאפשרויות שהוזכרו. איזו אפשרות הכי משכנעת ומדוע? אילו מהחטאים שהוזכרו מצדיקים את העונש החמור שקיבל משה?
- האם משה מפגין בהקשרים אחרים את התכונות הבעייתיות שהזכנרו? מדוע הוא לא נענש במקרים האלה?
- למרות שהפרק מעיד בבירור על טעותו של משה, האם זה בעייתי להציע ביקורות ספציפיות על הנהגתו של משה שהטקסט אינו מבהיר? האם עלינו להניח את משה על הדום ולנסות להסביר את כל התקלה הנתפסת, או שזה לגיטימי לייחס לו כמה כישלונות אנושיים?Though the chapter clearly testifies to Moshe's having erred, is it problematic to suggest specific criticisms of Moshe's leadership which the text does not make explicit? Should we place Moshe on a pedestal and attempt to explain away any perceived fault, or is it legitimate to attribute to him some human failings?2
להרחבה, ראו חטא משה ומי מריבה.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת חקת.