Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Devarim/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת דברים</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת דברים</h1>
 
<category>"הנאום האחרון" המקורי
 
<category>"הנאום האחרון" המקורי
<p>רוב האנשים מעבירים את חייהם ללא ידיעה מתי יגיע זמנם למות. עם זאת, למשה נפלה הזכות המפוקפקת&#160;להיות בעל ידיעה מקדימה כזו, והוא השתמש בה כדי להכין את העם שאותו הוא עתיד להשאיר מאחור. להלן מספר שאלות עיקריות שיש לקחת בחשבון לגבי נאומו של משה:</p><p>Most people go through life without knowing when they will die.&#160; Moshe, though, had the mixed blessing of having such foreknowledge, and he used it to prepare the nation which he was going to be leaving behind.&#160; Here are some overarching questions to consider about Moshe's address:</p><ul>
+
<p>רוב האנשים מעבירים את חייהם ללא ידיעה מתי יגיע זמנם למות. עם זאת, למשה נפלה הזכות המפוקפקת&#160;להיות בעל ידיעה מקדימה כזו, והוא השתמש בה כדי להכין את העם שאותו הוא עתיד להשאיר מאחור. להלן מספר שאלות עיקריות שיש לקחת בחשבון לגבי נאומו של משה:</p>
<li>בחלק הראשון (דברים א'-ג') סוקר משה חלקים&#160;מההיסטוריה של העם. מה מטרתו בכך? האם זה נעשה על מנת לנזוף בעם, כפי שטוען&#160;<multilink><a href="RambanDevarimIntroduction" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanDevarimIntroduction" data-aht="source">דברים הקדמה</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>,&#160;או דווקא במטרה לעודד, כפי שרומז&#160;<multilink><a href="RSRHirschDevarim1-1" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>?</li>
+
<ul>
<li>In the first section (דברים א'-ג'), Moshe reviews some of the nation's history.&#160; What is his purpose in doing so?&#160; Is it to rebuke, as&#160;<multilink><a href="RambanDevarimIntroduction" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanDevarimIntroduction" data-aht="source">דברים הקדמה</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> claims, or to encourage, as&#160;<multilink><a href="RSRHirschDevarim1-1" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink> implies?</li>
+
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">בחלק הראשון (דברים א'-ג') סוקר משה חלקים&#160;מההיסטוריה של העם. מה מטרתו בכך? האם זה נעשה על מנת לנזוף בעם, כפי שטוען&#160;</span><multilink><a href="RambanDevarimIntroduction" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanDevarimIntroduction" data-aht="source">דברים הקדמה</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">,&#160;או דווקא במטרה לעודד אותו, כפי שרומז&#160;</span><multilink><a href="RSRHirschDevarim1-1" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RSRHirschDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Samson Raphael Hirsch" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">?</span></li>
 
<li>בניגוד לפתיחה, החלק הארי של הנאום (דברים ד'-כ"ו) מתעסק בחוקים ומצוות בעיקר. האם המצוות החדשות הללו&#160;הוצגו לראשונה בשנה הארבעים, או שמא הן נמסרו קודם לכן וכעת רק נאמרו בשנית? מדוע&#160;דווקא מצוות אלו נבחרו להיאמר במעמד זה? השוו <multilink><a href="RashbamDevarim1-1" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> ו<multilink><a href="IbnEzraDevarim1-1" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
 
<li>בניגוד לפתיחה, החלק הארי של הנאום (דברים ד'-כ"ו) מתעסק בחוקים ומצוות בעיקר. האם המצוות החדשות הללו&#160;הוצגו לראשונה בשנה הארבעים, או שמא הן נמסרו קודם לכן וכעת רק נאמרו בשנית? מדוע&#160;דווקא מצוות אלו נבחרו להיאמר במעמד זה? השוו <multilink><a href="RashbamDevarim1-1" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> ו<multilink><a href="IbnEzraDevarim1-1" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
<li>The main section (דברים ד'-כ"ו), in contrast, is legal in nature. Were these new laws first introduced in the fortieth year, or had these been previously conveyed and were just being reviewed?&#160; Why were specifically these laws chosen to be relayed now? השוו <multilink><a href="RashbamDevarim1-1" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> ו<multilink><a href="IbnEzraDevarim1-1" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraDevarim1-1" data-aht="source">דברים א':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
+
<li>עד כמה&#160;נאומו של משה נהגה על ידי&#160;משה עצמו, וכמה הוכתב&#160;על ידי הקב"ה? הדיבור בגוף ראשון עשוי לרמוז שמשה כתב את ספר דברים "מפי עצמו". האם מבחינה תיאולוגית מסקנה כזו היא בעייתית?<fn>השוו <multilink><a href="BavliMegillah31b" data-aht="source">בבלי מגילה</a><a href="BavliMegillah31b" data-aht="source">מגילה ל"א:</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink> ו<multilink><a href="BavliSanhedrin99a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin99a" data-aht="source">בבלי סנהדרין צ"ט.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>.</fn> האם יתכן שיש הבדל בין הציוויים לבין הקטעים ההיסטוריים בדברי משה?</li>
<li>עד כמה&#160;נאומו של משה נהגה על ידי&#160;משה עצמו, וכמה נמסר מהקב"ה?הדיבור בגוף ראשון עשוי לרמוז שמשה כתב את ספר דברים "מפי עצמו". האם ישנה בעייתיות מבחינה תיאולוגית במסקנה שכזו? האם יתכן שיש הבדל בין הציוויים לבין הקטעים ההיסטוריים של דברי משה?</li>
+
<li>כמה זמן&#160;נמשך אותו נאום&#160;של משה? אנו יודעים שהנאום&#160;<a href="Devarim1-3" data-aht="source">התחיל</a> בא' שבט, אך לא ברור מתי מת משה. בעוד&#160;שרוב המפרשים&#160;סבורים שהוא נפטר בז' אדר,&#160;<a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot16-35" data-aht="source">אחרים</a> מציעים תאריכים שונים למותו, עד&#160;חודש שלם קודם לכן. אילו עדויות ניתן למצוא לכל אחת מהעמדות הללו? כיצד&#160;זה עשוי לשנות את נקודת המבט שלנו על&#160;נאומו של משה (וכן על סיפורים מקראיים קשורים אחרים)? ראו את הדיון בפירוש <multilink><a href="RadakYehoshua3-2" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakYehoshua3-2" data-aht="source">יהושע ג':ב'</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> על ספר יהושע.</li>
<li>How much of Moshe's speech constitutes his own words, and how much is from Hashem?&#160; The first person narrative would suggest that Moshe wrote Sefer Devarim "מפי עצמו".&#160; Is this theologically problematic to suggest?<fn>השוו <multilink><a href="BavliMegillah31b" data-aht="source">בבלי מגילה</a><a href="BavliMegillah31b" data-aht="source">מגילה ל"א:</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink> ו<multilink><a href="BavliSanhedrin99a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin99a" data-aht="source">בבלי סנהדרין צ"ט.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>.</fn>&#160; Might there be a difference between the historical and legal sections of Moshe's words?</li>
 
<li>כמה זמן&#160;נמשך אותו נאום&#160;של משה?&#160;הנאום&#160;<a href="Devarim1-3" data-aht="source">מתחיל</a> בא' שבט, אך לא ברור מתי מת משה. בעוד&#160;שרוב המפרשים&#160;סבורים שהוא נפטר בז' אדר,&#160;<a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot16-35" data-aht="source">אחרים</a> מציעים תאריכים שונים למותו עד&#160;חודש שלם קודם לכן. אילו עדויות ניתן למצוא לכל אחת מהעמדות הללו? איך זה עשוי לשנות את נקודת המבט שלנו על&#160;נאומו של משה (וכן על סיפורים מקראיים קשורים אחרים)? ראו הדיון בפירוש <multilink><a href="RadakYehoshua3-2" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakYehoshua3-2" data-aht="source">יהושע ג':ב'</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> על ספר יהושע.</li>
 
<li>Over how long a period did Moshe give over his farewell address?&#160; הספר <a href="Devarim1-3" data-aht="source">פותח</a> בא' שבט, but it is unclear when Moshe died.&#160; While most assume that he died בז' אדר,&#160;<a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot16-35" data-aht="source">אחרים</a> suggest that his death occurred any time up to a full month earlier.&#160; What evidence is there for any of these positions? How might it change our perspective on Moshe's speech (or other related Biblical stories)?&#160; ראו הדיון בפירוש <multilink><a href="RadakYehoshua3-2" data-aht="source">רד"ק</a><a href="RadakYehoshua3-2" data-aht="source">יהושע ג':ב'</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> על ספר יהושע.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>תיאורים סותרים
 
<category>תיאורים סותרים
<p>בספר דברים חוזר משה ומספר על הרבה אירועים המתוארים בחומשים הקודמים. לעיתים קרובות קיימים הבדלים קריטיים בין הגרסאות, ובמקרים מסוימים הגרסאות אף סותרות זו את זו. איך ניתן להבין את ההבדלים?</p><ul>
+
<p>בספר דברים חוזר משה ומספר על הרבה אירועים המתוארים בחומשים הקודמים. לעיתים קרובות קיימים הבדלים קריטיים בין הגרסאות, ובמקרים מסוימים הגרסאות אף סותרות זו את זו. איך ניתן להבין את ההבדלים?</p>
 +
<ul>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. אילו הבדלים אתם מזהים? אילו מהם המטרידים ביותר? איך ניתן להסביר אותם?&#160; עשו אותו דבר לתיאור כיבושי סיחון ועוג בפרשת חוקת ופרשת דברים.&#160;</li>
 
<li>השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. אילו הבדלים אתם מזהים? אילו מהם המטרידים ביותר? איך ניתן להסביר אותם?&#160; עשו אותו דבר לתיאור כיבושי סיחון ועוג בפרשת חוקת ופרשת דברים.&#160;</li>
Line 22: Line 20:
 
<li>האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?</li>
 
<li>האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?</li>
 
</ul>
 
</ul>
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>, <a href="Encounters with Esav, Moav, and Ammon in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">מפגשים עם עשו, מואב, ועמון בבמדבר ובדברים</a>, ו<a href="Battles with Sichon and Og in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים</a>.</p>
+
</ul>
 +
<p>להרחבה, ראו <a href="The Story of the Spies in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים</a>, <a href="Encounters with Esav, Moav, and Ammon in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">מפגשים עם עשו, מואב, ועמון בבמדבר ובדברים</a>, ו<a href="Battles with Sichon and Og in Bemidbar and Devarim" data-aht="page">מלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
 
<category>מסלול המרגלים ודיווחם
 
<category>מסלול המרגלים ודיווחם
<p>האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד הגבול הצפוני של ארץ ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?</p><ul>
+
<p>האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד הגבול הצפוני של ארץ ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?</p>
 +
<ul>
 
<li>בעוד ש<multilink><a href="RashiBemidbar13-21-25" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar13-21-25" data-aht="source">במדבר י"ג:כ"א-כ"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ, <multilink><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">במדבר י"ג:י"ז, כ"א-כ"ב</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,<fn>ראו ר' י' בן-נון, "<a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%96&amp;ktav=1&amp;gil=7">משא אגג - חטא שאול בעמלק</a>", מגדים ז' (תשמ"ט): 53.</fn> לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.</li>
 
<li>בעוד ש<multilink><a href="RashiBemidbar13-21-25" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBemidbar13-21-25" data-aht="source">במדבר י"ג:כ"א-כ"ה</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ, <multilink><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">נצי"ב</a><a href="NetzivBemidbar13-1721-22" data-aht="source">במדבר י"ג:י"ז, כ"א-כ"ב</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,<fn>ראו ר' י' בן-נון, "<a href="http://herzogpress.herzog.ac.il/gilayon.asp?gilh=%D7%96&amp;ktav=1&amp;gil=7">משא אגג - חטא שאול בעמלק</a>", מגדים ז' (תשמ"ט): 53.</fn> לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.</li>
 
<li>אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו פסוקים סותרים אותן?</li>
 
<li>אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו פסוקים סותרים אותן?</li>
Line 32: Line 32:
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוזריו של משה<br/>Moshe's Assistants
 
<category>עוזריו של משה<br/>Moshe's Assistants
<p>האירוע הראשון אותו בוחר משה להזכיר בנאומו בדברים א' הוא&#160;גיוס&#160;אנשי הנהגה&#160;נוספים שיסייעו לשאת את "משא העם". עם זאת, לא ברור לאיזה אירוע מתייחס משה. האם מדובר ביישום&#160;עצותיו של יתרו ב<a href="Shemot18-13-26" data-aht="source">שמות י"ח</a>, מינוי הזקנים ב<a href="Bemidbar11-14-25" data-aht="source">במדבר י"א</a>, או שילוב כלשהו בין השניים?</p><p>The very first event Moshe chooses to recount in his speech ב<a href="Devarim1-9-18" data-aht="source">דברים א'</a> is his enlisting of leadership to aid in "bearing the burden" of the nation. It is not clear, however, to which episode Moshe is referring.&#160; Is it the implementation of Yitro's advice in <a href="Shemot18-13-26" data-aht="source">שמות י"ח</a>, the appointing of elders in <a href="Bemidbar11-14-25" data-aht="source">במדבר י"א</a>, or some combination?</p><ul>
+
<p>האירוע הראשון אותו בוחר משה להזכיר בנאומו ב<a href="Devarim1-9-18" data-aht="source">דברים א'</a> הוא&#160;גיוס&#160;אנשי ההנהגה הנוספים אשר&#160;יסייעו לשאת את "משא העם". עם זאת, לא ברור לאיזה אירוע בדיוק מתייחס משה. האם מדובר ביישום&#160;עצותיו של יתרו ב<a href="Shemot18-13-26" data-aht="source">שמות י"ח</a>, מינוי הזקנים ב<a href="Bemidbar11-14-25" data-aht="source">במדבר י"א</a>, או שילוב כלשהו בין השניים?</p>
<li>מה הקשר בין המינויים הנזכרים בשמות לבין אלו שבבמדבר? האם&#160;קטעים אלה מתארים שני אירועים&#160;נבדלים&#160;או מספרים על אירוע אחד מנקודות מבט שונות? אם משה כבר מינה לו עוזרים בשמות, מדוע היה זקוק לנוספים בבמדבר? לבסוף, אילו היבטים בנאום בדברים תואמים לכל מינוי? להרחבה, ראו <a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מינוי העוזרים של משה</a>.</li>
+
<ul>
<li>What is the relationship between the appointments of Shemot and Bemidbar?&#160; Do these accounts describe two distinct events or tell of one event from different perspectives?&#160; If Moshe had already appointed assistants in Shemot, why would he need others in Bemidbar?&#160; Finally, which aspects of Moshe's retelling in Devarim match each account?&#160; להרחבה, ראו <a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מינוי העוזרים של משה</a>.</li>
+
<li><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">מה הקשר בין המינויים הנזכרים בשמות לבין אלו שבבמדבר? האם&#160;קטעים אלה מתארים שני אירועים&#160;נבדלים&#160;או מספרים על אירוע אחד מנקודות מבט שונות? אם משה כבר מינה לו עוזרים בשמות, מדוע היה זקוק לנוספים בבמדבר? לבסוף, אילו היבטים בנאום בדברים תואמים לכל מינוי? להרחבה, ראו </span><a style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;" href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מינוי העוזרים של משה</a><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; line-height: inherit;">.</span></li>
<li>בבשמות, מה מציע יתרו שהם הכישורים הדרושים לשופטים? על אילו כישורים מדבר משה בדברים? איך אלה קשורים זה לזה? איך הרשימה שלך הייתה משתווה? האם משה הצליח למצוא אנשים עם כל התכונות הללו? ראו אנשי חיל ועצמת יתרו וביצועה</li>
+
<li>לפי יתרו בספר שמות, מהם הכישורים הדרושים לשופטים? על אילו כישורים מדבר משה בדברים? באיזה אופן שתי הדעות הללו&#160;קשורות זו לזו? אילו תכונות אתם רואים כחשובות עבור שופטים? האם משה הצליח למצוא אנשים עם כל התכונות הללו?&#160;ראו <a href="Dictionary:חַיִל" data-aht="page">אנשי חיל</a> ו<a href="Advice and Implementation" data-aht="page">עצת יתרו וביצועה</a>.</li>
<li>לפי יתרו בספר שמות, מהם הכישורים הדרושים לשופטים? על אילו כישורים מדבר משה בדברים? באיזה אופן שתי ההערכות קשורות זו לזו? אילו תכונות אתם רואים כחשובים עבור השופטים? האם משה הצליח למצוא אנשים עם כל התכונות הללו?&#160;ראו <a href="Dictionary:חַיִל" data-aht="page">אנשי חיל</a> ו<a href="Advice and Implementation" data-aht="page">עצת יתרו וביצועה</a>.</li>
+
<li>מהם "שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת"? האם המספרים מתייחסים למספר האנשים עליהם הייתה אמורה לשלוט כל קבוצת שופטים? אם כן, החישובים המתמטיים יניבו נתון של 78,600 שופטים לאוכלוסייה של 600,000 גברים בלבד, מה שמייצר ביורוקרטיה גדולה מאוד. האם ניתן להבין בדרכים אחרות את המונחים האלה?&#160;<a href="Yitro's System – A Bloated Bureaucracy" data-aht="page">מערכת יתרו – בירוקרטיה מנופחת?</a></li>
<li>In Shemot, what does Yitro suggest are the necessary qualifications for the judges?&#160; What qualifications does Moshe speak of in Devarim?&#160; How do these relate to one another? How would your own list compare? Was Moshe able to find people with all of these qualities? ראו <a href="Dictionary:חַיִל" data-aht="page">אנשי חיל</a> ו<a href="Advice and Implementation" data-aht="page">עצת יתרו וביצועה</a>.</li>
 
<li>מהם "שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת"? האם המספרים מתייחסים למספר האנשים עליהם הייתה אמורה לשלוט כל קבוצת שופטים? אם כן, החישובים המתמטיים יניבו נתון של 78,600 שופטים לאוכלוסייה של 600,000 גברים בלבד, מה שמייצר ביורוקרטיה גדולה מאוד. האם ניתן להבין דרכים אחרות את המונחים האלה?&#160;<a href="Yitro's System – A Bloated Bureaucracy" data-aht="page">מערכת יתרו – בירוקרטיה מנופחת?</a></li>
 
<li>מהם "שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת"?&#160; Does this refer to the numbers of people over whom each group of judges was supposed to rule?&#160; If so, the mathematical calculations would produce a figure of 78,600 judges for a population of only 600,000 men, making for a very large bureaucracy. Are there other ways these terms could be understood?&#160; ראו <a href="Yitro's System – A Bloated Bureaucracy" data-aht="page">מערכת יתרו – בירוקרטיה מנופחת?</a></li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>הקשיית לבבות
 
<category>הקשיית לבבות
<p><a href="Devarim2-26-30" data-aht="source">דברים ב'</a>&#160;notes that Sichon refused to allow the Israelites to pass through his land "כִּי הִקְשָׁה י״י אֱלֹהֶיךָ אֶת רוּחוֹ וְאִמֵּץ אֶת לְבָבוֹ".&#160; The verse suggests that Hashem manipulated Sichon so as to cause his defeat at the hands of Israel.</p><p><a href="Devarim2-26-30" data-aht="source">דברים ב'</a>&#160;מציין כי סיחון סירב לאפשר לבני ישראל לעבור בארצו "כִּי הִקְשָׁה י״י אילֹהֶיךָ אֶת רוּחוֹ וְאִמֵּץ אֶת לְבָבוֹ". מהפסוק עולה שה' עשה מניפולציות על סיחון כדי לגרום לתבוסתו בידי ישראל.</p><ul>
+
<p><a href="Devarim2-26-30" data-aht="source">דברים ב'</a>&#160;מציין כי סיחון סירב לאפשר לבני ישראל לעבור בארצו "כִּי הִקְשָׁה י״י אילֹהֶיךָ אֶת רוּחוֹ וְאִמֵּץ אֶת לְבָבוֹ". מהפסוק עולה שה' עשה מניפולציות על סיחון כדי לגרום לתבוסתו בידי ישראל.</p>
<li>What does this episode suggest about man's free will? Are there circumstances under which Hashem chooses to override this principle? If Hashem does indeed take away someone's free choice, how can He hold the personresponsible for their actions?</li>
+
<ul>
<li>מה ניתן ללמוד מקטע זה על רצונו החופשי של האדם? האם יש נסיבות בהן ה' בוחר לבטל את העיקרון הזה? אם ה' אכן מונע את בחירתו החופשית של אדם, כיצד הוא יכול להטיל בו בזמן על האדם את האחריות למעשיו?</li>
+
<li>מה ניתן ללמוד מקטע זה על עקרון הבחירה החופשית של האדם? האם יש נסיבות בהן ה' בוחר לבטל עיקרון זה? אם ה' אכן מונע את בחירתו החופשית של אדם, כיצד הוא יכול להטיל בו בזמן על האדם את האחריות למעשיו?</li>
 
<li>ישנם אירועים רבים שאנו מייחסים להתערבות או שליטה של ה'. האם כל האירועים האלה הם מעשים על-טבעיים של ה', או שמא מדובר באירועים טבעיים שאנחנו בכל זאת מייחסים לה'? אם מדובר באירועים טבעיים, מדוע אנו מתייחסים אליהם כ"יד ה'"?</li>
 
<li>ישנם אירועים רבים שאנו מייחסים להתערבות או שליטה של ה'. האם כל האירועים האלה הם מעשים על-טבעיים של ה', או שמא מדובר באירועים טבעיים שאנחנו בכל זאת מייחסים לה'? אם מדובר באירועים טבעיים, מדוע אנו מתייחסים אליהם כ"יד ה'"?</li>
 
<li>הדוגמה הידועה ביותר להקשיית לב על ידי ה' היא המקרה של פרעה והמצרים. חשבו על דוגמאות אחרות לדמויות "פרעה" המודרניות שמסרבות באופן דומה להיכנע, גם כשברור שהם כבר הפסידו, וגם כשהם יודעים שזה יגרום לפגיעה קשה בעמים שלהם. למה דמויות מודרניות אלה "מקשות את לבבותיהן"? האם ניתן להסביר את הקשיית הלב של דמויות מקראיות באותו אופן?</li>
 
<li>הדוגמה הידועה ביותר להקשיית לב על ידי ה' היא המקרה של פרעה והמצרים. חשבו על דוגמאות אחרות לדמויות "פרעה" המודרניות שמסרבות באופן דומה להיכנע, גם כשברור שהם כבר הפסידו, וגם כשהם יודעים שזה יגרום לפגיעה קשה בעמים שלהם. למה דמויות מודרניות אלה "מקשות את לבבותיהן"? האם ניתן להסביר את הקשיית הלב של דמויות מקראיות באותו אופן?</li>
</ul><p>להרחבה, ראו <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>.</p>
+
</ul>
 +
<p>להרחבה, ראו <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
 
<category>עוד...
 
<category>עוד...

Version as of 09:05, 18 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת דברים

"הנאום האחרון" המקורי

רוב האנשים מעבירים את חייהם ללא ידיעה מתי יגיע זמנם למות. עם זאת, למשה נפלה הזכות המפוקפקת להיות בעל ידיעה מקדימה כזו, והוא השתמש בה כדי להכין את העם שאותו הוא עתיד להשאיר מאחור. להלן מספר שאלות עיקריות שיש לקחת בחשבון לגבי נאומו של משה:

  • בחלק הראשון (דברים א'-ג') סוקר משה חלקים מההיסטוריה של העם. מה מטרתו בכך? האם זה נעשה על מנת לנזוף בעם, כפי שטוען רמב"ןדברים הקדמהאודות ר' משה בן נחמן, או דווקא במטרה לעודד אותו, כפי שרומז רש"ר הירשדברים א':א'אודות ר' שמשון רפאל הירש?
  • בניגוד לפתיחה, החלק הארי של הנאום (דברים ד'-כ"ו) מתעסק בחוקים ומצוות בעיקר. האם המצוות החדשות הללו הוצגו לראשונה בשנה הארבעים, או שמא הן נמסרו קודם לכן וכעת רק נאמרו בשנית? מדוע דווקא מצוות אלו נבחרו להיאמר במעמד זה? השוו רשב"םדברים א':א'אודות ר' שמואל בן מאיר ואבן עזראדברים א':א'אודות ר' אברהם אבן עזרא.
  • עד כמה נאומו של משה נהגה על ידי משה עצמו, וכמה הוכתב על ידי הקב"ה? הדיבור בגוף ראשון עשוי לרמוז שמשה כתב את ספר דברים "מפי עצמו". האם מבחינה תיאולוגית מסקנה כזו היא בעייתית?1 האם יתכן שיש הבדל בין הציוויים לבין הקטעים ההיסטוריים בדברי משה?
  • כמה זמן נמשך אותו נאום של משה? אנו יודעים שהנאום התחיל בא' שבט, אך לא ברור מתי מת משה. בעוד שרוב המפרשים סבורים שהוא נפטר בז' אדר, אחרים מציעים תאריכים שונים למותו, עד חודש שלם קודם לכן. אילו עדויות ניתן למצוא לכל אחת מהעמדות הללו? כיצד זה עשוי לשנות את נקודת המבט שלנו על נאומו של משה (וכן על סיפורים מקראיים קשורים אחרים)? ראו את הדיון בפירוש רד"קיהושע ג':ב'אודות ר' דוד קמחי על ספר יהושע.

תיאורים סותרים

בספר דברים חוזר משה ומספר על הרבה אירועים המתוארים בחומשים הקודמים. לעיתים קרובות קיימים הבדלים קריטיים בין הגרסאות, ובמקרים מסוימים הגרסאות אף סותרות זו את זו. איך ניתן להבין את ההבדלים?

    • השוו סיפורי המרגלים בפרשות שלח ודברים. אילו הבדלים אתם מזהים? אילו מהם המטרידים ביותר? איך ניתן להסביר אותם?  עשו אותו דבר לתיאור כיבושי סיחון ועוג בפרשת חוקת ופרשת דברים. 
    • מהן היעדים והמסרים הכלליים של נאומו ההיסטורי של משה בפרקי הפתיחה של ספר דברים, וכיצד עשויים אלו להשפיע על הדרך בה הוא מספר על אירועים קודמים?
    • האם יהיה בעייתי לומר שמשה משנה את פרטי הסיפור בכוונה כדי לקדם את האג'נדה שלו?

להרחבה, ראו סיפור המרגלים בבמדבר ובדברים, מפגשים עם עשו, מואב, ועמון בבמדבר ובדברים, ומלחמות עם סיחון ועוג בבמדבר ובדברים.

מסלול המרגלים ודיווחם

האם המרגלים באמת נסעו ממדבר צין עד הגבול הצפוני של ארץ ישראל ובחנו את הערים החשובות, הביצורים ומקורות המים לאורך הדרך, ואז חזרו למשה, תוך פחות מארבעים יום?

  • בעוד שרש"יבמדבר י"ג:כ"א-כ"האודות ר' שלמה יצחקי טוען שלמרגלים היה סיוע א-לוהי שזירז אותם ואפשר להם לסייר בכל הארץ, נצי"בבמדבר י"ג:י"ז, כ"א-כ"באודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין סובר שהמרגלים טיילו בזוגות וחילקו את הארץ ביניהם. חוקרים מודרניים,2 לעומת זאת, טוענים שהמרגלים סיירו רק בדרום הארץ, כי הם ידעו שזו תהיה התחנה הראשונה בכיבוש.
  • אילו פסוקים תומכים בכל עמדה? אילו פסוקים סותרים אותן?
  • מה העמדות השונות מלמדות על טיבו של חטא המרגלים? האם חטא המרגלים ייראה לנו אחרת אם יתברר שחברון הייתה העיר היחידה בה ביקרו, ולא רק תחנה אחת מבין רבות? האם החטא ייראה לנו אחרת אם רק אחד או שניים מהמרגלים נתקלו בענקים? ראו המרגלים – לאן הלכו?

עוזריו של משהMoshe's Assistants


האירוע הראשון אותו בוחר משה להזכיר בנאומו בדברים א' הוא גיוס אנשי ההנהגה הנוספים אשר יסייעו לשאת את "משא העם". עם זאת, לא ברור לאיזה אירוע בדיוק מתייחס משה. האם מדובר ביישום עצותיו של יתרו בשמות י"ח, מינוי הזקנים בבמדבר י"א, או שילוב כלשהו בין השניים?

  • מה הקשר בין המינויים הנזכרים בשמות לבין אלו שבבמדבר? האם קטעים אלה מתארים שני אירועים נבדלים או מספרים על אירוע אחד מנקודות מבט שונות? אם משה כבר מינה לו עוזרים בשמות, מדוע היה זקוק לנוספים בבמדבר? לבסוף, אילו היבטים בנאום בדברים תואמים לכל מינוי? להרחבה, ראו מינוי העוזרים של משה.
  • לפי יתרו בספר שמות, מהם הכישורים הדרושים לשופטים? על אילו כישורים מדבר משה בדברים? באיזה אופן שתי הדעות הללו קשורות זו לזו? אילו תכונות אתם רואים כחשובות עבור שופטים? האם משה הצליח למצוא אנשים עם כל התכונות הללו? ראו אנשי חיל ועצת יתרו וביצועה.
  • מהם "שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת"? האם המספרים מתייחסים למספר האנשים עליהם הייתה אמורה לשלוט כל קבוצת שופטים? אם כן, החישובים המתמטיים יניבו נתון של 78,600 שופטים לאוכלוסייה של 600,000 גברים בלבד, מה שמייצר ביורוקרטיה גדולה מאוד. האם ניתן להבין בדרכים אחרות את המונחים האלה? מערכת יתרו – בירוקרטיה מנופחת?

הקשיית לבבות

דברים ב' מציין כי סיחון סירב לאפשר לבני ישראל לעבור בארצו "כִּי הִקְשָׁה י״י אילֹהֶיךָ אֶת רוּחוֹ וְאִמֵּץ אֶת לְבָבוֹ". מהפסוק עולה שה' עשה מניפולציות על סיחון כדי לגרום לתבוסתו בידי ישראל.

  • מה ניתן ללמוד מקטע זה על עקרון הבחירה החופשית של האדם? האם יש נסיבות בהן ה' בוחר לבטל עיקרון זה? אם ה' אכן מונע את בחירתו החופשית של אדם, כיצד הוא יכול להטיל בו בזמן על האדם את האחריות למעשיו?
  • ישנם אירועים רבים שאנו מייחסים להתערבות או שליטה של ה'. האם כל האירועים האלה הם מעשים על-טבעיים של ה', או שמא מדובר באירועים טבעיים שאנחנו בכל זאת מייחסים לה'? אם מדובר באירועים טבעיים, מדוע אנו מתייחסים אליהם כ"יד ה'"?
  • הדוגמה הידועה ביותר להקשיית לב על ידי ה' היא המקרה של פרעה והמצרים. חשבו על דוגמאות אחרות לדמויות "פרעה" המודרניות שמסרבות באופן דומה להיכנע, גם כשברור שהם כבר הפסידו, וגם כשהם יודעים שזה יגרום לפגיעה קשה בעמים שלהם. למה דמויות מודרניות אלה "מקשות את לבבותיהן"? האם ניתן להסביר את הקשיית הלב של דמויות מקראיות באותו אופן?

להרחבה, ראו הקשיית לבבות.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת דברים.