Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Eikev/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(4 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת עקב</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת עקב</h1>
<category>Life in the Wilderness
+
<category>החיים במדבר
<p><a href="Devarim8-2-5" data-aht="source">דברים ח'</a> describes the wilderness years as being ones of suffering and hardship, but simultaneously suffused with miraculous providence.&#160; Hashem provided the people with clothing which did not wear out, water from rocks, and manna from heaven.</p>
+
<p><a href="Devarim8-2-5" data-aht="source">דברים ח'</a> מתאר את המסע במדבר כתקופה של סבל ותלאות, אך גם&#160;כתקופה של השגחה א-לוהית. ה' סיפק לעם בגדים שלא התבלו, מים מסלעים, ולחם מן השמיים.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Were such miracles the norm or the exception?&#160; Did the nation have any other food besides manna during their travels? Did they really have only one set of clothing and shoes?</li>
+
<li>האם ניסים כאלו היו שכיחים או חריגים? האם היה לבני ישראל מזון אחר מלבד המן במהלך נידודיהם? האם באמת היה להם רק סט אחד של בגדים ונעליים?</li>
<li>Several commentators suggest that the Israelites led, not a totally supernatural existence, but rather a typical nomadic lifestyle in the Wilderness, merely supplemented by the occasional miracle.&#160; What evidence can you bring to support such a position?&#160; ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> for suggestions.</li>
+
<li>מספר פרשנים טוענים שבני ישראל ניהלו במדבר אורח חיים נוודי טיפוסי, ושניסים התרחשו לעיתים רחוקות בלבד. אילו ראיות מהטקסט תומכות בעמדה זו? ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">החיים במדבר</a> לגישות שונות.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Choosing the Levites
+
<category>בחירת הלויים
<p>Parashat Eikev suggests that both the Priests and Levites were chosen in the aftermath of the Sin of the Golden Calf (ראו <a href="Devarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a>).&#160; However,&#160;<a href="Shemot28-1" data-aht="source">שמות כ"ח</a> opens with the directive to consecrate Aharon and his sons, suggesting that they were selected before the Sin.&#160;</p>
+
<p>מפרשת עקב משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל.&#160;(ראו <a href="Devarim10-8" data-aht="source">דברים י':ח'</a>).&#160; אולם,&#160;<a href="Shemot28-1" data-aht="source">שמות כ"ח</a> פותח בציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל.&#160;</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>How can the two sets of verses be reconciled?&#160; Were the Levites and Priests chosen together or at different times?&#160;</li>
+
<li>כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים?</li>
<li>Is it it logical that Aharon, who is castigated by Moshe for his role in the making of the Calf, would receive a special promotion immediately thereafter?&#160; Why was he chosen?&#160; Why was the tribe as a whole selected?</li>
+
<li>האם הגיוני&#160;שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן?&#160; למה הוא נבחר, ומדוע שבט לוי נבחר?</li>
<li>For elaboration, see <a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</li>
+
<li>להרחבה, ראו&#160;<a href="Selection of the Priests and Levites" data-aht="page">בחירת הכהנים והלויים</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Loving Hashem
+
<category>אהבת ה'
<p>How should the concept of "love" be defined? What does the commandment to love Hashem entail? Are emotions even subject to one's will? How can one be commanded to feel a certain way?</p>
+
<p>כיצד יש להגדיר את המושג "אהבה"? מה המשמעות של המצווה לאהוב את ה'? האם הרגש כפוף לרצון האדם? כיצד ניתן לצוות על רגש?&#160;</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Commentators disagree whether the love prescribed is an emotion, a cognitive process, or an action. While&#160;<multilink><a href="RambamHilkhotTeshuvah10-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotTeshuvah10-3" data-aht="source">רמב"ם הלכות תשובה י':ג'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> views love of Hashem as an emotional longing, comparable to the love between spouses,&#160;<multilink><a href="ShadalDevarim6-5" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalDevarim6-5" data-aht="source">דברים ו':ה'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> asserts that the commandment is action-oriented and is a metaphoric way of saying that one must be loyal to God and observe His commandments.&#160;<multilink><a href="RambanShemot20-5" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanShemot20-5" data-aht="source">שמות כ':ה'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> offers a third possibility, that the mitzvah is one of martyrdom.</li>
+
<li>הפרשנים&#160;חלוקים בשאלה אם&#160;האהבה שעליה ציווה ה' היא רגש, תהליך שכלי, או פעולה. בעוד&#160;ש<multilink><a href="RambamHilkhotTeshuvah10-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotTeshuvah10-3" data-aht="source">הלכות תשובה י':ג'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>&#160;רואה באהבת ה' כמיהה רגשית, הדומה לאהבה בין בני זוג, <multilink><a href="ShadalDevarim6-5" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalDevarim6-5" data-aht="source">דברים ו':ה'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> טוען שהמצווה קשורה במעשים ומהווה ביטוי מטפורי לנאמנות לה' וקיום מצוותיו.&#160;<multilink><a href="RambanShemot20-5" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanShemot20-5" data-aht="source">שמות כ':ה'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>&#160;מציע אפשרות שלישית, שמדובר במצווה למות על קידוש ה'.</li>
<li>Which of the above approaches do you find the most compelling? Which verses in the paragraphs of "Shema" might support each understanding? How might each exegete apply his interpretation to other directives involving love of another, such as the commandment to love your neighbor and a foreigner? For elaboration, see <a href="Ahavat Hashem" data-aht="page">אהבת ה'</a>.</li>
+
<li>איזו מהגישות לעיל היא המשכנעת ביותר? איזה פסוקים בפרשיות "שמע" תומכים בכל פירוש? כיצד יחיל כל פרשן את פרשנותו על מצוות אחרות הכרוכות באהבה, כמו למשל המצוות לאהוב את הרֵעַ (ויקרא י"ט:י"ח) ואת הגר (ויקרא י"ט:ל"ד)?&#160; להרחבה, ראו <a href="Ahavat Hashem" data-aht="page">אהבת ה'</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 14:55, 22 September 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת עקב

החיים במדבר

דברים ח' מתאר את המסע במדבר כתקופה של סבל ותלאות, אך גם כתקופה של השגחה א-לוהית. ה' סיפק לעם בגדים שלא התבלו, מים מסלעים, ולחם מן השמיים.

  • האם ניסים כאלו היו שכיחים או חריגים? האם היה לבני ישראל מזון אחר מלבד המן במהלך נידודיהם? האם באמת היה להם רק סט אחד של בגדים ונעליים?
  • מספר פרשנים טוענים שבני ישראל ניהלו במדבר אורח חיים נוודי טיפוסי, ושניסים התרחשו לעיתים רחוקות בלבד. אילו ראיות מהטקסט תומכות בעמדה זו? ראו החיים במדבר לגישות שונות.

בחירת הלויים

מפרשת עקב משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל. (ראו דברים י':ח').  אולם, שמות כ"ח פותח בציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל. 

  • כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים?
  • האם הגיוני שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן?  למה הוא נבחר, ומדוע שבט לוי נבחר?
  • להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.

אהבת ה'

כיצד יש להגדיר את המושג "אהבה"? מה המשמעות של המצווה לאהוב את ה'? האם הרגש כפוף לרצון האדם? כיצד ניתן לצוות על רגש? 

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת עקב.