Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Eikev/0/he"
Jump to navigation
Jump to search
Line 17: | Line 17: | ||
</category> | </category> | ||
<category>אהבת ה' | <category>אהבת ה' | ||
− | <p> | + | <p>כיצד יש להגדיר את המושג "אהבה"? מה המשמעות של המצווה לאהוב את ה'? האם הרגש כפוף לרצון האדם? כיצד ניתן לצוות על רגש? </p> |
− | <li> | + | <ul> |
− | <li> | + | <li>הפרשנים חלוקים בשאלה אם האהבה שעליה ציווה ה' היא רגש, תהליך שכלי, או פעולה. בעוד ש<multilink><a href="RambamHilkhotTeshuvah10-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotTeshuvah10-3" data-aht="source">הלכות תשובה י':ג'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink> רואה באהבת ה' כמיהה רגשית, הדומה לאהבה בין בני זוג, <multilink><a href="ShadalDevarim6-5" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalDevarim6-5" data-aht="source">דברים ו':ה'</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink> טוען שהמצווה קשורה במעשים ומהווה ביטוי מטפורי לנאמנות לה' וקיום מצוותיו. <multilink><a href="RambanShemot20-5" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanShemot20-5" data-aht="source">שמות כ':ה'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע אפשרות שלישית, שמדובר במצווה למות על קידוש ה'.</li> |
+ | <li>איזו מהגישות לעיל היא המשכנעת ביותר? איזה פסוקים בפרשיות "שמע" תומכים בכל פירוש? כיצד יחיל כל פרשן את פרשנותו על מצוות אחרות הכרוכות באהבה, כמו למשל המצוות לאהוב את הרֵעַ (ויקרא י"ט:י"ח) ואת הגר (ויקרא י"ט:ל"ד)?  להרחבה, ראו <a href="Ahavat Hashem" data-aht="page">אהבת ה'</a>.</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Version as of 10:23, 8 September 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת עקב
Life in the Wilderness
דברים ח' describes the wilderness years as being ones of suffering and hardship, but simultaneously suffused with miraculous providence. Hashem provided the people with clothing which did not wear out, water from rocks, and manna from heaven.
- Were such miracles the norm or the exception? Did the nation have any other food besides manna during their travels? Did they really have only one set of clothing and shoes?
- Several commentators suggest that the Israelites led, not a totally supernatural existence, but rather a typical nomadic lifestyle in the Wilderness, merely supplemented by the occasional miracle. What evidence can you bring to support such a position? ראו החיים במדבר for suggestions.
בחירת הלויים
מפרשת עקב משתמע כי גם הכהנים וגם הלויים נבחרו רק לאחר חטא העגל. (ראו דברים י':ח'). אולם, שמות כ"ח פותח בציווי על חינוך אהרן ובניו לכהונה, דבר שרומז שהם נבחרו לכהונה עוד לפני חטא העגל.
- כיצד ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים הללו? האם הלויים והכהנים נבחרו ביחד או בזמנים שונים?
- האם הגיוני שאהרן, שננזף על ידי משה בגלל מעורבותו ביצירת העגל, יזכה בקידום מיד לאחר מכן? למה הוא נבחר, ומדוע שבט לוי נבחר?
- להרחבה, ראו בחירת הכהנים והלויים.
אהבת ה'
כיצד יש להגדיר את המושג "אהבה"? מה המשמעות של המצווה לאהוב את ה'? האם הרגש כפוף לרצון האדם? כיצד ניתן לצוות על רגש?
- הפרשנים חלוקים בשאלה אם האהבה שעליה ציווה ה' היא רגש, תהליך שכלי, או פעולה. בעוד שרמב"ם רואה באהבת ה' כמיהה רגשית, הדומה לאהבה בין בני זוג, שד"ל טוען שהמצווה קשורה במעשים ומהווה ביטוי מטפורי לנאמנות לה' וקיום מצוותיו. רמב"ן מציע אפשרות שלישית, שמדובר במצווה למות על קידוש ה'.
- איזו מהגישות לעיל היא המשכנעת ביותר? איזה פסוקים בפרשיות "שמע" תומכים בכל פירוש? כיצד יחיל כל פרשן את פרשנותו על מצוות אחרות הכרוכות באהבה, כמו למשל המצוות לאהוב את הרֵעַ (ויקרא י"ט:י"ח) ואת הגר (ויקרא י"ט:ל"ד)? להרחבה, ראו אהבת ה'.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת עקב.